|
|||||||||||||
Je hebt mensen van alle slag. Dus ook, al verwachten we dat het om een kleine groep gaat, zij die zitten te wachten op een album dat de grootste hits van KMFDM in een dub-jasje giet. Inderdaad, u leest het goed, al laat de titel van dit werk natuurlijk niet veel aan de verbeelding over. Een keuze die nogal contrasterend genoemd kan worden: we hebben het even voor u opgezocht en de 12 nummers die een herwerking krijgen schommelen oorspronkelijk wat BPM’s betreft tussen de 100 en de 194 BPM’s, het aantal beats per minuut bij dub bevindt zich tussen de 60 en de 90, waardoor KMFDM als het ware met de voet op de rem deze bloemlezing uit eigen werk voordraagt. Toch moet gezegd dat dit inboeten aan snelheid zich niet bepaald uitgesproken laat gelden. Het is dan ook geen compleet nieuw terrein voor Käpt’n K (Sascha Konietzko) en co, aangezien dub en reggae zowat de grootste en meest constante muzikale invloeden voor hem waren en hij al lang met het idee speelde om een soortgelijk album uit te brengen. Met 3 songs uit de jaren 90, 5 uit de jaren 00 en 2 uit het voorbije decennium krijgen we een mooi gevarieerde selectie aan songs. Doordat alles met hetzelfde dubsausje overgoten wordt, krijg je dus ook de kans niet om te zeggen dat het vroeger toch beter was (waar in het geval van KMFDM toch wel iets van aan is). Hun allergrootste hit, ‘Juke Joint Jezelbel’ schittert door afwezigheid en misschien maar goed ook. Kwestie van onze perceptie van deze song niet te bezoedelen. Wanneer je je echter over de bij momenten nogal geforceerde combinatie van Konietzko’s distorted zang en de zompige ritmes kan zetten, zijn dit best wel behoorlijke interpretaties. We leren vooral dat Lucia Cifarelli’s stem zich het beste leent voor deze behandeling die haar stem nog een streepje verleidelijker laat klinken dan ze van nature reeds is. Het was geen straf om deze eigenzinnige compilatie uit te zitten, maar na afloop werd bevestigd wat reeds op voorhand vaststond: er gaat niets boven het origineel. Deze enfants terribles van de industrial metal zullen hier hoogstwaarschijnlijk vooral zelf heel veel plezier aan beleefd hebben. Al dan niet met de nodige met dub en reggae gerelateerde kruiden binnen handbereik, dat laten we in het midden. Dat KMFDM staat voor (de grammaticaal verkeerde) Duitse uitdrukking “Kein Mehrheit Fü Die Mitleid”, dat weten de echte fans natuurlijk wel. Zij die niet op de hoogte hiervan waren speculeerden wild waar deze afkorting wel voor zou kunnen staan. Met als resultaat geslaagde pogingen zoals “Kylie Minogue Fans Don’t Masturbate” en “Kill Motherfucking Depeche Mode”. Deze laatste werd bedacht tijdens hun eerste tournee door Amerika. Men kreeg steevast de vraag om uit te leggen waarvoor de initialen van de groep stonden, wat serieus begon tegen te steken. Eén van de gitaarroadies van Ministry kwam toen op het lumineuze idee om de sneer richting Depeche Mode te gebruiken. Anno 2020 hebben de speculanten er nog een nieuwe mogelijkheid bij: KMFDM Makes Fucking Dub, Man! Of we daar blij om moeten zijn, dat mag u voor uzelf uitmaken. We verwachten dat het iets eenmaligs zal zijn, we zouden er beslist niet rouwig om zijn. Voor een meer accuraat overzicht schuif ik dan ook liever de compilatie Retro (1996) of de dubbelaar Greatest Shit (2010) naar voren. Best ofs in de strikte zin van het woord zijn er dus al, maar meer dan een originaliteitsprijs van onzentwege zit er voor KMFDM In Dub helaas niet in.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Near Earth Orbit - Outerworld / Innerworld
Electric Moon - Live At Freak Valley Festival 2019
Humans Can't Reboot - Lost Soul + The Chillout Lounge
Cameraoscura / Stone Wired - Paenitentia / Fatality
Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson - Emanate
Portion Control - Head Buried - 54 pure electronics
Ънавь - Отчёт Из Интерзоны/Among The Edges
Suture / Macronympha - Suture / Macronympha
Field Works - Ultrasonic
Kœnig - Messing
Andere besprekingen van KMFDM
KMFDM - Paradise
KMFDM - Rocks: Milestones Reloaded
KMFDM - WTF
KMFDM - Hau Ruck (CD)