casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.459 items

   

Klangwart
Bogotá
Krautrock - Wereldmuziek
11/03/2019 : Klangwart - Bogotá
Staubgold  Staubgold
11/03/2019, Henk Vereecken

Het ruwe materiaal voor dit album werd opgenomen in de Columbiaanse hoofdstad Bogotá. Klangwart is van oorsprong een electro-duo bestaande uit de Duitsers Timo Reuber en Markus Detmer. Voor dit album werkten ze samen met plaatselijke muzikanten. Met leden van de experimentele latin en cumbia band Meridian Brothers (cumbia is een Colombiaanse muziekstijl bestaande uit een mengeling van Spaanse muziek en Afrikaanse muziek, meegebracht door de slaven, het is complexe ritmische muziek oorspronkelijk bestaand uit enkel percussie en zang). En ook met Las Áñez, zijnde de zusjes Juanita en Valentina Áñez Rothmann. Klangwart brengen hier een soort neo-krautrock of misschien moeten we de term post-krautrock lanceren want tegenwoordig heet alles 'post' te zijn. Krautrock met latin invloeden, jawel.

Op “Bogotá” (10 tracks, 49 minuten) is het Duitse duo verantwoordelijk voor de elektronica en ze worden bijgestaan door een Colombiaanse bassist en drummer en ook door een cellist op de track “Monserrate” en voor de zang (de helft van de tracks is vocaal) dus door de hoger genoemde zusjes. Het collectief improviseerde en nam een aantal tracks op in Bogotá gedurende een paar dagen. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat de foto op het hoesje van het album een zicht is op de Colombiaanse hoofdstad. Dit ruwe materiaal werd dan later bewerkt, geëdit en gemixt door Timo Reuber in een studio in Keulen. Daar werden ook gitaar overdubs toegevoegd aan een drietal tracks (“Rico”, “Blind Date” en “Improv 2”) door ene Joseph Suchy die ook instond voor de mastering van het album.

Het resultaat is een soort Latijns-Amerikaanse krautrock of toch krautrock met een latin touch en dat merk je vooral in de ritmes. Bossa-nova, salsa of hoe heet het allemaal. Ik ben er doorgaans geen fan van wegens te vrolijk en te lichtvoetig en ik heb normaal gezien zelfs ronduit een hekel aan caraïbische muziek en het ganse Carnaval-in-Rio sfeertje maar hier stoort het me geenszins en vind ik het zelfs charmant exotisch. Dit komt waarschijnlijk ook ten dele omdat ik me de laatste tijd zo'n beetje aan het verdiepen ben in het 'exotica' genre (old school synths of orgels met junglegeluiden (vogels, apen), tamtams en vaak ook latin invloeden, het bestaat al sinds de jaren 50-60). Ach ja, vroeger had ik ook een gloeiende hekel aan country tot ik Johnny Cash leerde kennen. Hetzelfde nu de laatste tijd met latin, tenminste toch in de ganse 'exotica' context. Maar we wijken af…

Openingstrack “Porro A” klinkt al direct behoorlijk weird en geschift en klinkt als een soort geïmproviseerde gekte, ook vocaal, met gemproviseerde vrouwenzang en half roepende, half zingende mannen. Krautrock en (free) jazz liggen soms niet ver uit elkaar en dat is ook hier het geval. Ritmisch gaat de 'jazz' hier richting latin en met de cheesy synthesizerklanken erbovenop krijg je een erg origineel klinkend geheel, dat is het minste wat je ervan kan zeggen.

“Drum Battle” is een percussietrack met vreemde geluidjes die zo weird is dat ie me doet denken aan Pink Floyds “Ummagumma”. Het gebeurt niet vaak dat ik de drumtrack (op wel meer albums aanwezig) de beste vind van het album maar hier is het zo.

“Chocolate” bevat synthesizerfratsen met etnische 'latino' ritmes en een soort geïmproviseerd (pseudo)woordloze zang en geneurie waarin we enkel het woord “Chocolate” herkennen. Het geheel klinkt zwoel en cheesy en 'caraïbisch' en ik moet ineens onwillekeurig (spontane associatie) denken aan de Cubaanse 'homofilm' “Fresa Y Chocolate” (als u die nog niet gezien heeft moet u die zeker eens zien, zeker ook als linkse hetero).

“Improv 2” is met stip de donkerste track met duistere gedragen synthesizertonen en neigt naar dark ambient. Slottrack “Porro B” is het vervolg op openingsstrack “Porro A” met gelijkaardige junglekreten en zo is deze deels geïmproviseerde songcyclus rond.

De composities op “Bogotá” klinken bij momenten behooelijk zwoel en zijn vrij fragmentarisch maar intrigerend in hun geïmproviseerd repetitief minimalisme. Fans van krautrock en exotica cross-over, bestaan die eigenlijk? Enfin, als het u wat zegt moet u dit zeker eens checken.

Henk Vereecken
11/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...