|
|||
De eerste oplage van dit nieuwe Kirlian Camera album (A5 box) ging helaas aan ons voorbij. Maar niet alleen aan ons, de op 2000 exemplaren gelimiteerde oplage ging zo vlot over de toonbank dat er nu een tweede versie (digipak) voorligt die ook de remix bonus cd (o.a. met een “K-Pax” versie door :Wumpscut:) van de eerste oplage bevat maar het o.a. zonder tekstboekje doen (die vindt je overigens op de website van de groep), en een kleiner postertje… Ook deze op 3000 exemplaren gelimiteerde oplage zou volgens de officiële website van de groep zo goed als zijn uitverkocht en er is wanneer we dit schrijven al sprake van een derde versie in digipak zonder bonus cd! Het gaat dus goed met Kirlian Camera en een album als het ondefinieerbare en toch vertrouwd klinkende “Coroner’s Sun” bewijst waarom. Laat me vooreerst zeggen dat dit album zowat volledig in het verlengde ligt van, misschien zelfs toegankelijker is, dan de fantastische voorganger “Invisible Front.2005” (2004)… Melancholisch avant-garde op niet conformistische wijze, zeg maar. Zin voor melodie, maar evenzeer voor experiment. Zo is het titelnummer “Coroner’s Sun” een nummer in het verlengde van het ongeëvenaarde maar wel dicht benaderde “K-Pax” terwijl het elektronische met een wispelturige technomotor aangestuurde “Kaczynski Code” een beetje refereert aan die grote hit “Eclipse” (hoewel kenners zullen weten dat dit in oorsprong een prachtig weemoedig gitaar wave nummer was). Verder merken we ook weer die zeer indringende vocalen (en ook foto’s) van Elena Fossi op, een wel zeer stijlvolle dame, die met haar glasheldere en hemelse stem zelfs in een zomers Italië de herfstsfeer moeiteloos kan doen aanzwellen zonder de gal van permanente somberheid te spuwen. Daarvoor zijn te composities en is de stem van Elena gewoon te mooi. Controverse, ook dat is Kirlian Camera. Voor “Coroner’s Sun” leek het terrorisme (vooral de UNA bomber) een notoire bron van inspiratie. Controverse, vaak gevoed door onwetendheid maar evenzeer door het feit dat niet iedereen de scherpe en creatieve geest, als een vinger aan de pols van onze broze werkelijkheid, van frontman Bergamini weet te vatten. Bergamini is een perfectionist en z’n Kirlian Camera getuig bij elke release van zin voor experiment en een bijzonder gevoel voor de puurheid en schoonheid, ook die van de mindere kanten des levens. Een soort perverse esthetiek voor de meest esthetische doch non conventionele muziekjes. Bergamini heeft een geoefend oor. Kirlian Camera slorpt de werkelijkheid op een spuwt die uit, allicht mooier dan ze vaak is, maar laat de nodige weerhaakjes als momenten van bezinning in de nummers wel hun werk doen. “Illegal Apology Of Crime”, “Citizen Una”, “No One Remained”, “Koma-Menschen”,… in elk nummers valt wel iets moois te rapen. Ik heb dan ook geen moeite om te stellen dat dit de beste release is die ik in 2006 al mocht horen. Puik werk met aankoopverplichting. Over de bonus cd wijd ik hier niet uit, want “Coroner’s Sun” is als album op zich al een immens aantal treden hogen dan de meest releases die in het genre verschijnen. De boodschap zou duidelijk moeten zijn! [KI] Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
Strobelight Vol.3 - Verzamel-cd
HIM - Dark Light
History Of Guns - Apophenia
Perverted - Rope Skipping For Fireflies (+ Dance Music For Dying Soldiers)
Tiga - Sexor
Revolting Cocks - Cocked and Loaded
Moonspell - Memorial
The Weathermen - Embedded With
Phragments - Homo Homini Lvpvs
Faust - Impressions
Andere besprekingen van KIRLIAN CAMERA
Kirlian Camera - Hologram Moon
Kirlian Camera - Radio Music A (The Best Of Kirlian Camera)
Kirlian Camera - Odyssey Europa
Kirlian Camera - Shadow Mission Held V