casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.028 items

   

Keda
Hwal
Dark Ambient - Dub - Electroacoustic - Wereldmuziek
31/01/2016 : Keda - Hwal
Parenthèses Records  Parenthèses Records
31/01/2016, Peter De Koning

Keda is het duo Mathias Delplanque en E´Joung-Ju.
De eerste kent u als trouwe lezer al: Mathias is een zeer getalenteerd componist van elektronische muziek. Hij maakte reeds heel wat werk voor theater en dansvoorstellingen en verzorgt ook geluidsinstallaties. Hij onderhoudt ook zijn eigen label met de mooie naam Bruit Clair. E´Joung-Ju is dan weer een Franse Koreaan die ondermeer artistiek directeur is van het 'Festival Printemps Coréen' in Nantes. Hij bespeelt de Geomungo, een zessnarig houten instrument met een geschiedenis van 1600 jaar. Het instrument speelt in een rol in zowel traditionele als populaire muziek in Korea. De missie van E´Joung-Ju is om aan te tonen dat dit instrument zich ook buiten dit kader dienstbaar kan maken. Ditmaal gaat hij samen met Mathias voor donkere elektroakoestische muziek. Beide heren zijn professionals in hun vakgebied en vastberaden om de wereld van de muziek tout court uit te breiden met nieuwe combinaties. De hele cd werd live opgenomen maar daarna een jaar lang ontleed door Mathias. Dit is ook duidelijk te horen. Hwal heeft één van de meest krachtige producties die ik in lange tijd mocht horen.

De cd vangt aan met de nummers Dali en Encore. De enorm diepe percussieve klanken van het eerste, de elektronica, de dreigende drone, de minitieuze uitwerking... Het is een indrukwekkend voorsmaakje voor wat een prachtige cd zal blijken. De muziek spreekt ook letterlijk tot de verbeelding: Je krijgt bijna automatisch beelden op je netvlies geprojecteerd. Onwezenlijk sterk!
Met Eobu Nolar leveren beide heren een stuk af dat iets traditioneler aandoet. De elektronica is subtieler aanwezig maar ze bouwt op gedurende het nummer en blijkt uiterst efficiënt, de Geomungo krijgt een melodieuzere rol toebedeeld en we horen ook een bamboestok. We krijgen feitelijk een beetje het raga-gevoel. Het hypnotische ritme en de gefilterde echo's, die lijken ontleend te zijn aan de dubmuziek, geven dit nummer een sterk trance-inducerend effect. Eobu Nolar is een heel ander nummer dan zijn voorgangers en springt een beetje uit de band in vergelijking met de rest van de cd. Maar het is zonder meer een sterke compositie en een aangename afwisseling tussen zijn donkerdere buren. Parenthèses records beschouwt dit nummer als de eerste single.
De titeltrack, Hwal, is ronduit magistraal. We horen de Geomungo als bron van allerlei duistere geluiden die in absolute dissonatie samenleven. De elektronica wordt ook explicieter en balanceert soms op de grens van het industriële. Het hele nummer lijkt wel een voorspel op La Lune De Corée, een mooie melodieuze track die drijft op een monotome elektronische bas. Ook in dit nummer horen we weer een sterke invloed van drums in de percussie. Het is tevens ook de enige track die wel al eens durven skippen - bijna zeven minuten is nu eenmaal nogal lang. Swordfish is een geval apart. Het lijkt even of we naar Einstürzende Neubauten aan het luisteren zijn, wat vanzelfsprekend als compliment is bedoeld. De ritmesectie is zeer eigenzinnig qua klankkleur en de belgeluiden, of wat ermee wordt gedaan, zijn ronduit bizar. We menen een stokoude drumcomputer, meer bepaald de snareklank te ontwaren wat dit nummer wel heel dicht doet aansluiten bij oude industrial. Dat het ritme 'hapert' draagt enorm bij tot de meeslepende sfeer van het nummer. De Geomungo gaat er licht jazzy overheen en klinkt bij momenten als een elektrische gitaar. Al is dit absoluut één van onze favoriete tracks (op een cd vol favorieten), we vinden negen minuten echt wel te lang. Bij wijze van bonus krijgen we nog eens een soloversie van La lune de Corée. De klank van de Geomungo, met een minimum van elektronica die zich langzaam in het nummer inwerkt, werkt uiterst contemplatief maar tegelijkertijd ook prikkelend voor je hersenen.

Enkele kreten van ver- en bewondering die we slaken na het meermaals beluisteren van deze plaat:
Wat een prachtig instrument is de Geomungo! En wat een virtuoos zijn bespeler!
Wat een productietalent is Mathias Delplanque! En wat een stel oren heeft die kerel!
Hoe mooi is deze combinatie van een stokoud instrument met hedendaagse technieken!
Ja, we zijn fan van deze cd. Hij presenteert een perfect evenwicht tussen virtuositeit en klankdesign, tussen absolute duisternis en hoop, tussen oud en nieuw. Meesterwerk.

Peter De Koning
31/01/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In het kapitalisme kan alles verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf.

Siglo XX werd wel eens de Belgische Joy Division genoemd, en dus is het een evenement na meer dan 25 jaar terug optreedt. De optredens vallen samen met de viering van het 40-jarig bestaan van de groep. Je kunt ze onder meer zien op de derde editie van Breaking Barriers, het Leuvense festival dat het 40-jarig bestaan van punk in het algemeen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.

Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid ...