casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.636 items

   

Kazuya Ishigami
Cleaner 583
Ambient - Electroacoustic - Experimental - Industrial - Noise - Soundscape
08/05/2017 : Kazuya Ishigami - Cleaner 583
Slowdown Records
08/05/2017, Dimi Brands

De 45-jarige Japanner Kazuya Ishigami was al in zijn vroege kinderjaren druk in de weer met het maken van cut-up/collages met zijn cassetterecorder.

De microbe had hem zodanig te pakken dat hij besloot om begin jaren 90 music concrete en elektronische muziek te gaan studeren aan de universiteit van Osaka.

In diezelfde periode begon hij zijn eigen muzikale activiteiten onder de noemer Daruin. Toen hij in 1994 afstudeerde begon hij te componeren en improviseren met behulp van computers, om een jaartje later toe te treden tot de noise unit Billy?.

Leergierig als hij was, besloot hij zich in 1997 te verdiepen in electro-akoestische muziek. Deze leergierigheid legde hem bepaald geen windeieren, want over geheel de wereld (Duitsland, Amerika, Italië, Mexico, en uiteraard in thuisfront Japan) werd zijn muziek opgepikt.

Voor een portie “weirdness” ben je in Japan aan het juiste adres, dat is al langer dan vandaag een wetmatigheid. Kazuya Ishigami streeft ernaar om Japan’s unieke geluid betreffende elektronische muziek in de context van zijn werk vast te leggen, en de term weirdness is dan ook zijn ambient noise/dark ambient werken niet vreemd.

Het is niet anders op Cleaner 583, dat eind 2016 verscheen en 11 songs bundelt die ambient combineren met duistere soundscapes gaande van (abstracte) noise tot drones, en liefst van al alles in de blender gooien, naast eerder genoemde smaakmakers als musique concrete en electro-akoestische klanken. Een nachtmerrie voor genrepuristen, die maar liefst 71 minuten aanslepen zal.

Tijdens ‘Old Memories’ mogen hoge tonen de hoofdrol vervullen, als willen ze de belangrijkheid van Ishigami’s verleden extra kracht bijzetten. ‘Sticking Man’ verkent op zijn beurt de drone kant van Ishigami’s spectrum en laten een donkere wolk boven deze track glijden. Net zo graag gaat het de industriële kant uit (‘Grumbling’) of horen we een sterk staaltje van hoe de Japanner electro-akoestische klanken mengt met elektronische ambient (‘GoHaSam’). Het haast ritueel klinkende ‘Discontent’ ademt een wel zeer zware dreiging uit, en profileert zich meteen als albumfavoriet bij uw nederige dienaar. Ook ‘Whining’ weet met zijn rituele drone klanken de juiste snaar te beroeren.

Ishigami stapelt Cleaner 583 vol verrassende wendingen, en weet de avontuurlijke luisteraar dus uitermate te boeien. Ook slaagt hij er in, om uit dreigende geluiden een gevoel van rust te laten uitschijnen. Doch, alles is perceptie, zeker in deze muzieksoorten. Voor hetzelfde geld schrijven we een compleet andere review over deze plaat op een andere dag dan vandaag. Laat ons dit dan ook een van de sterktes van dit soort releases noemen.

De gelaagdheid van de tracks, die luisterbeurt na luisterbeurt telkens weer nieuwe ontdekkingen, hoe klein ook soms, aan het licht brengen, maken dit alvast tot een plaat met een lange houdbaarheidsdatum.

Luister zeker eens, en dan nog liefst met een hoofdtelefoon, naar ‘Cussing’, alwaar een snerpende noise toon je richting komt uitgevlogen, maar als een tennisbal door Ishigami terug uit de atmosfeer geslagen wordt. Deze dominante toon laat zich echter niet zomaar uit het lood slaan en blijft later als een irritante mug op een zwoele zomernacht de rest van het nummer rond je oren zwermen. Niets is wat het lijkt in het universum van onze Aziatische vriend, want hij laat geluiden geboren worden in een nieuwe dimensie alwaar de kernbegrippen vrijheid en precisie allesbepalend zijn.

Dit is dan ook geen gewone musique concrete, maar eerder een nieuwe akoestische ruimte die wordt gecreëerd door de botsing van geluid en lawaai. Door geluiden zodanig met elkaar te verbinden demonteert hij ze terug, zo lijkt het, wat zijn bijdrage is aan het rijke geluid van het land van de rijzende zon.

Het subtiele spel met ruis en musique concrete getiteld ‘Blessing’ is wat ons betreft ook meer dan het luisteren waard.

Cleaner 583 vergt enige inspanning van de luisteraar, en is daarom naar het einde toe wel een beetje van het goede te veel. Maar wie graag reist doorheen een plaat, heeft bij deze alvast een fijne invulling voor zijn/haar zomervakantie.

Schrikken de woorden experimenteel, improvisatie en soundscapes je echter af, dan kies je beter een andere reisbestemming.

Kazuya Ishigami

Dimi Brands
08/05/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : MIREXXX (Dark Entries Night 29) - In de Indiase traditie is dit een periode van verval en achteruitgang: de Kali Yuga of ‘het ongelukkig tijdperk’.

Mirexxx heeft een nieuwe cd uit: ‘Vault’. Opnieuw krijgen we old school dark electro, maar anderzijds verschilt hun geluid danig van andere electrogroepen, onder meer omdat de basdrums niet prominent gebruikt worden en ze eerder hoge percussie en bliebjes gebruiken. De reacties op de nieuwe plaat waren uitstekend, en voor ons was ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
INTERVIEW : TO AVOID (Dark Entries Night 28) - We hebben ons nooit kunnen verzoenen met het uiteengaan van To Avoid.

Pure, onversneden old school electro, iemand? Ok, we doen een aanbod: To Avoid brengt al 21 jaar EBM en treedt op vrijdag 21 juni op in de Kinky Star te Gent. Gratis bovendien, op een Dark Entries Night. We hadden een gezellige babbel met de drie heren, over het verleden maar vooral ook over de toekomst. Want To Avoid werkt aan nieuwe zaken ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...