canli casino

Dark Entries Logo

6.382 items

   

Kazuya Ishigami
Cleaner 583
Ambient - Electro Akoustic - Experimental - Industrial - Noise - soundscape
08/05/2017 : Kazuya Ishigami - Cleaner 583
Slowdown Records
08/05/2017, Dimi Brands

De 45-jarige Japanner Kazuya Ishigami was al in zijn vroege kinderjaren druk in de weer met het maken van cut-up/collages met zijn cassetterecorder.

De microbe had hem zodanig te pakken dat hij besloot om begin jaren 90 music concrete en elektronische muziek te gaan studeren aan de universiteit van Osaka.

In diezelfde periode begon hij zijn eigen muzikale activiteiten onder de noemer Daruin. Toen hij in 1994 afstudeerde begon hij te componeren en improviseren met behulp van computers, om een jaartje later toe te treden tot de noise unit Billy?.

Leergierig als hij was, besloot hij zich in 1997 te verdiepen in electro-akoestische muziek. Deze leergierigheid legde hem bepaald geen windeieren, want over geheel de wereld (Duitsland, Amerika, Italië, Mexico, en uiteraard in thuisfront Japan) werd zijn muziek opgepikt.

Voor een portie “weirdness” ben je in Japan aan het juiste adres, dat is al langer dan vandaag een wetmatigheid. Kazuya Ishigami streeft ernaar om Japan’s unieke geluid betreffende elektronische muziek in de context van zijn werk vast te leggen, en de term weirdness is dan ook zijn ambient noise/dark ambient werken niet vreemd.

Het is niet anders op Cleaner 583, dat eind 2016 verscheen en 11 songs bundelt die ambient combineren met duistere soundscapes gaande van (abstracte) noise tot drones, en liefst van al alles in de blender gooien, naast eerder genoemde smaakmakers als musique concrete en electro-akoestische klanken. Een nachtmerrie voor genrepuristen, die maar liefst 71 minuten aanslepen zal.

Tijdens ‘Old Memories’ mogen hoge tonen de hoofdrol vervullen, als willen ze de belangrijkheid van Ishigami’s verleden extra kracht bijzetten. ‘Sticking Man’ verkent op zijn beurt de drone kant van Ishigami’s spectrum en laten een donkere wolk boven deze track glijden. Net zo graag gaat het de industriële kant uit (‘Grumbling’) of horen we een sterk staaltje van hoe de Japanner electro-akoestische klanken mengt met elektronische ambient (‘GoHaSam’). Het haast ritueel klinkende ‘Discontent’ ademt een wel zeer zware dreiging uit, en profileert zich meteen als albumfavoriet bij uw nederige dienaar. Ook ‘Whining’ weet met zijn rituele drone klanken de juiste snaar te beroeren.

Ishigami stapelt Cleaner 583 vol verrassende wendingen, en weet de avontuurlijke luisteraar dus uitermate te boeien. Ook slaagt hij er in, om uit dreigende geluiden een gevoel van rust te laten uitschijnen. Doch, alles is perceptie, zeker in deze muzieksoorten. Voor hetzelfde geld schrijven we een compleet andere review over deze plaat op een andere dag dan vandaag. Laat ons dit dan ook een van de sterktes van dit soort releases noemen.

De gelaagdheid van de tracks, die luisterbeurt na luisterbeurt telkens weer nieuwe ontdekkingen, hoe klein ook soms, aan het licht brengen, maken dit alvast tot een plaat met een lange houdbaarheidsdatum.

Luister zeker eens, en dan nog liefst met een hoofdtelefoon, naar ‘Cussing’, alwaar een snerpende noise toon je richting komt uitgevlogen, maar als een tennisbal door Ishigami terug uit de atmosfeer geslagen wordt. Deze dominante toon laat zich echter niet zomaar uit het lood slaan en blijft later als een irritante mug op een zwoele zomernacht de rest van het nummer rond je oren zwermen. Niets is wat het lijkt in het universum van onze Aziatische vriend, want hij laat geluiden geboren worden in een nieuwe dimensie alwaar de kernbegrippen vrijheid en precisie allesbepalend zijn.

Dit is dan ook geen gewone musique concrete, maar eerder een nieuwe akoestische ruimte die wordt gecreëerd door de botsing van geluid en lawaai. Door geluiden zodanig met elkaar te verbinden demonteert hij ze terug, zo lijkt het, wat zijn bijdrage is aan het rijke geluid van het land van de rijzende zon.

Het subtiele spel met ruis en musique concrete getiteld ‘Blessing’ is wat ons betreft ook meer dan het luisteren waard.

Cleaner 583 vergt enige inspanning van de luisteraar, en is daarom naar het einde toe wel een beetje van het goede te veel. Maar wie graag reist doorheen een plaat, heeft bij deze alvast een fijne invulling voor zijn/haar zomervakantie.

Schrikken de woorden experimenteel, improvisatie en soundscapes je echter af, dan kies je beter een andere reisbestemming.

Kazuya Ishigami

Dimi Brands
08/05/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Allerheiligen volgens Moonspell

Het Portugese Moonspell beloofde een plaat over de aardbeving van Lissabon in 1755, en ze hebben woord gehouden. De plaat ligt vanaf nu in de winkels, en er is een video uit voor het nummer 'Todos Os Santos', oftewel 'Alle heiligen' of 'Allerheiligen'. De aarbeving heeft niet enkel vele mensenlevens gekost, hij heeft ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Cradle of Filth onderzoekt victoriaanse romantiek

Het lijkt wel of we de afgelopen jaren vooral nieuws kregen van zijprojecten van leden en ex-leden van Cradle of Filth. Daar komt vandaag verandering in, want 'Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay' - de twaalfde cd van de Britten - komt vandaag uit. Zeggen dat Cradle of Filth een voorkeur heeft voor zwarte romantiek is een open ...

lees meer...
INTERVIEW : RED ZEBRA - De wereld gaan we niet meer veroveren, maar nog plannen genoeg.

11 november is een symbolische dag voor het zwijgen van de wapens, maar niet voor het punkgeweld in Het Depot, en dat met een tweede editie van Breaking Barriers. Een van de bands op het podium is Red Zebra. Malcolm Nix had een diepgaand gesprek met zebra van het eerste uur Peter Slabbynck. Red Zebra bestaat weer! De hoeveelste versie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Zaterdag New Wave Festival met heel wat Belgisch talent

Deze zaterdag gaat in Awirs, in de provincie Luik, het New Wave Festival door. Daar kan u terecht voor een mooi overzicht van wat ons Belgenlandje vandaag allemaal in het genre te bieden heeft. Hoodact is Honeymoon Cowboys, nog steeds aangeduid met (ex-Siglo XX) tussen haakjes, daar er verschillende ex-leden van de cultformatie in de groep ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Adam Usi heeft de Dachau blues

Adam Usi heeft een obsessie met de joodse geschiedenis, en vooral met de donkerste aspecten ervan. Zijn nieuwe clip voor het nummer 'Transnistria' behandelt het verhaal van een jood die - zolang hij kan - de vuile klusjes in het concentratiekamp zal blijven voltooien, zoals het scheppen van kool voor de ovens. Voor de video werden ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2017 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Café Café Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke