canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.202 items

   

Kazuya Ishigami
Cleaner 583
Ambient - Electro Akoustic - Experimental - Industrial - Noise - soundscape
08/05/2017 : Kazuya Ishigami - Cleaner 583
Slowdown Records
08/05/2017, Dimi Brands

De 45-jarige Japanner Kazuya Ishigami was al in zijn vroege kinderjaren druk in de weer met het maken van cut-up/collages met zijn cassetterecorder.

De microbe had hem zodanig te pakken dat hij besloot om begin jaren 90 music concrete en elektronische muziek te gaan studeren aan de universiteit van Osaka.

In diezelfde periode begon hij zijn eigen muzikale activiteiten onder de noemer Daruin. Toen hij in 1994 afstudeerde begon hij te componeren en improviseren met behulp van computers, om een jaartje later toe te treden tot de noise unit Billy?.

Leergierig als hij was, besloot hij zich in 1997 te verdiepen in electro-akoestische muziek. Deze leergierigheid legde hem bepaald geen windeieren, want over geheel de wereld (Duitsland, Amerika, Italië, Mexico, en uiteraard in thuisfront Japan) werd zijn muziek opgepikt.

Voor een portie “weirdness” ben je in Japan aan het juiste adres, dat is al langer dan vandaag een wetmatigheid. Kazuya Ishigami streeft ernaar om Japan’s unieke geluid betreffende elektronische muziek in de context van zijn werk vast te leggen, en de term weirdness is dan ook zijn ambient noise/dark ambient werken niet vreemd.

Het is niet anders op Cleaner 583, dat eind 2016 verscheen en 11 songs bundelt die ambient combineren met duistere soundscapes gaande van (abstracte) noise tot drones, en liefst van al alles in de blender gooien, naast eerder genoemde smaakmakers als musique concrete en electro-akoestische klanken. Een nachtmerrie voor genrepuristen, die maar liefst 71 minuten aanslepen zal.

Tijdens ‘Old Memories’ mogen hoge tonen de hoofdrol vervullen, als willen ze de belangrijkheid van Ishigami’s verleden extra kracht bijzetten. ‘Sticking Man’ verkent op zijn beurt de drone kant van Ishigami’s spectrum en laten een donkere wolk boven deze track glijden. Net zo graag gaat het de industriële kant uit (‘Grumbling’) of horen we een sterk staaltje van hoe de Japanner electro-akoestische klanken mengt met elektronische ambient (‘GoHaSam’). Het haast ritueel klinkende ‘Discontent’ ademt een wel zeer zware dreiging uit, en profileert zich meteen als albumfavoriet bij uw nederige dienaar. Ook ‘Whining’ weet met zijn rituele drone klanken de juiste snaar te beroeren.

Ishigami stapelt Cleaner 583 vol verrassende wendingen, en weet de avontuurlijke luisteraar dus uitermate te boeien. Ook slaagt hij er in, om uit dreigende geluiden een gevoel van rust te laten uitschijnen. Doch, alles is perceptie, zeker in deze muzieksoorten. Voor hetzelfde geld schrijven we een compleet andere review over deze plaat op een andere dag dan vandaag. Laat ons dit dan ook een van de sterktes van dit soort releases noemen.

De gelaagdheid van de tracks, die luisterbeurt na luisterbeurt telkens weer nieuwe ontdekkingen, hoe klein ook soms, aan het licht brengen, maken dit alvast tot een plaat met een lange houdbaarheidsdatum.

Luister zeker eens, en dan nog liefst met een hoofdtelefoon, naar ‘Cussing’, alwaar een snerpende noise toon je richting komt uitgevlogen, maar als een tennisbal door Ishigami terug uit de atmosfeer geslagen wordt. Deze dominante toon laat zich echter niet zomaar uit het lood slaan en blijft later als een irritante mug op een zwoele zomernacht de rest van het nummer rond je oren zwermen. Niets is wat het lijkt in het universum van onze Aziatische vriend, want hij laat geluiden geboren worden in een nieuwe dimensie alwaar de kernbegrippen vrijheid en precisie allesbepalend zijn.

Dit is dan ook geen gewone musique concrete, maar eerder een nieuwe akoestische ruimte die wordt gecreëerd door de botsing van geluid en lawaai. Door geluiden zodanig met elkaar te verbinden demonteert hij ze terug, zo lijkt het, wat zijn bijdrage is aan het rijke geluid van het land van de rijzende zon.

Het subtiele spel met ruis en musique concrete getiteld ‘Blessing’ is wat ons betreft ook meer dan het luisteren waard.

Cleaner 583 vergt enige inspanning van de luisteraar, en is daarom naar het einde toe wel een beetje van het goede te veel. Maar wie graag reist doorheen een plaat, heeft bij deze alvast een fijne invulling voor zijn/haar zomervakantie.

Schrikken de woorden experimenteel, improvisatie en soundscapes je echter af, dan kies je beter een andere reisbestemming.

Kazuya Ishigami

Dimi Brands
08/05/2017

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Dark Entries Night XIX: KnK en Noire Antidote

De Kinky Star bestaat 20 jaar, en al 6 jaar ervan krijgt Dark Entries de kans om er Dark Entries Nights te houden, avonden waarop we veelbelovende - of gevestigde - lokale groepen een podium mogen bieden. Voor de volgende editie - die uitzondelijk op een zondag zal doorgaan - hebben we alweer een erg mooi duo kunnen boeken. Het wordt een elektronische ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Moonspell belooft plaat over de aardbeving van Lissabon in '1755'

Het Portugese Moonspell, een metal groep die steeds meer naar gothic rock neigt, heeft ons overdonderd met 'Extinct' uit 2015, een conceptalbum over het uitsterven van diersoorten. Ze werken nu aan een opvolger, en dat wordt opnieuw een conceptplaat. '1755' zal gaan over de aardbeving die de Portugese hoofdstad Lissabon teisterde, ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : 4 jaar Weyrd Son Records

Weyrd Son Records is al vier jaar een label om in het oog te houden, een baken van duisternis in de flitsend lichtende tijden. Het label bracht platen uit van Charnier, Linea Aspera, Luminance, Mushy, Snowy Red en andere Belgische en internationale acts. Deze verjaardag moest ook gevierd worden, en dat doet Weyrd Son door een tweedaagse ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Roger Waters: The Last Refugee

We hoeven het u niet te verbergen, we zijn grote fans van Roger Waters. Het werk dat hij met wijlen Pink Floyd heeft geproduceerd hoort bij het beste wat de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Als hij een nieuwe plaat uitbrengt, dan spitsen we onze oren, ook la krijgt die een deprimerende naam mee als 'Is This The Life We Really Want?'. ...

lees meer...
INTERVIEW : EMPUSAE - Wegens de diagnose van een vrij drastische oogziekte drie jaar geleden is mijn levensvisie en mentaliteit redelijk verandert

Empusae stond reeds als genie geboekstaafd bij Dark Entries, en met de nieuwe cd ‘Lueur’ is ons respect voor het project enkel toegenomen. Sal-Ocin - het meesterbrein achter Empusae - had de lovende rceensies voor ‘Lueur’ blijkbaar niet verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal als je risico’s neemt. Hij vertelt er ons ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2017 : Nog twee weken aftellen naar WGT.

Af te leiden aan de kruisjes op onze agenda nadert het Wave-Gotik Treffen met wel zeer rasse schreden, nog twee weken om precies te zijn en dus hoog tijd om aan de eindmeet nog wat namen te lossen. Aan Belgische artiesten alvast geen gebrek dit jaar, want naast Whispering Sons, Suicide Commando, Ah Cama-Sotz, Empusae, This Morn’ ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE MISSION - I hear you calling Marian...

In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A History of Alternative Music - The bleuprint - Wie haalde zijn mosterd bij wie?

Iedereen heeft zijn mosterd ergens gehaald. Sommige hebben de mosterd gewoon zelf uitgevonden. Op deze blueprint kan je uitzoeken wie de mosterdleveranciers waren van onder andere Fugazi, The Stranglers, Suede, The Happy Mondays en The Cult. Je kan dit schema ook bestellen als poster op deze site. Klik hier (pp)

lees meer...
INTERVIEW : Eden weint im Grab - Nachtodreise of Nahtodreise ...

Eden weint im Grab klinkt velen nog onbekend in de oren. Nochtans, dit donkere gezelschap verdient echt wel enige aandacht. Enkele weken terug verscheen op deze geweldige webstek de cd-recensie van hun laatste opus ’Na(c)htodreise’, dat je hier kunt (na)lezen. Ik zat nog met enkele vragen, tijd dus om frontman Alexander Paul Blake ...

lees meer...
FOTO'S : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARKWOOD - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels