canli casino

Dark Entries Logo

6.292 items

   

Kazuya Ishigami
Cleaner 583
Ambient - Electro Akoustic - Experimental - Industrial - Noise - soundscape
08/05/2017 : Kazuya Ishigami - Cleaner 583
Slowdown Records
08/05/2017, Dimi Brands

De 45-jarige Japanner Kazuya Ishigami was al in zijn vroege kinderjaren druk in de weer met het maken van cut-up/collages met zijn cassetterecorder.

De microbe had hem zodanig te pakken dat hij besloot om begin jaren 90 music concrete en elektronische muziek te gaan studeren aan de universiteit van Osaka.

In diezelfde periode begon hij zijn eigen muzikale activiteiten onder de noemer Daruin. Toen hij in 1994 afstudeerde begon hij te componeren en improviseren met behulp van computers, om een jaartje later toe te treden tot de noise unit Billy?.

Leergierig als hij was, besloot hij zich in 1997 te verdiepen in electro-akoestische muziek. Deze leergierigheid legde hem bepaald geen windeieren, want over geheel de wereld (Duitsland, Amerika, Italië, Mexico, en uiteraard in thuisfront Japan) werd zijn muziek opgepikt.

Voor een portie “weirdness” ben je in Japan aan het juiste adres, dat is al langer dan vandaag een wetmatigheid. Kazuya Ishigami streeft ernaar om Japan’s unieke geluid betreffende elektronische muziek in de context van zijn werk vast te leggen, en de term weirdness is dan ook zijn ambient noise/dark ambient werken niet vreemd.

Het is niet anders op Cleaner 583, dat eind 2016 verscheen en 11 songs bundelt die ambient combineren met duistere soundscapes gaande van (abstracte) noise tot drones, en liefst van al alles in de blender gooien, naast eerder genoemde smaakmakers als musique concrete en electro-akoestische klanken. Een nachtmerrie voor genrepuristen, die maar liefst 71 minuten aanslepen zal.

Tijdens ‘Old Memories’ mogen hoge tonen de hoofdrol vervullen, als willen ze de belangrijkheid van Ishigami’s verleden extra kracht bijzetten. ‘Sticking Man’ verkent op zijn beurt de drone kant van Ishigami’s spectrum en laten een donkere wolk boven deze track glijden. Net zo graag gaat het de industriële kant uit (‘Grumbling’) of horen we een sterk staaltje van hoe de Japanner electro-akoestische klanken mengt met elektronische ambient (‘GoHaSam’). Het haast ritueel klinkende ‘Discontent’ ademt een wel zeer zware dreiging uit, en profileert zich meteen als albumfavoriet bij uw nederige dienaar. Ook ‘Whining’ weet met zijn rituele drone klanken de juiste snaar te beroeren.

Ishigami stapelt Cleaner 583 vol verrassende wendingen, en weet de avontuurlijke luisteraar dus uitermate te boeien. Ook slaagt hij er in, om uit dreigende geluiden een gevoel van rust te laten uitschijnen. Doch, alles is perceptie, zeker in deze muzieksoorten. Voor hetzelfde geld schrijven we een compleet andere review over deze plaat op een andere dag dan vandaag. Laat ons dit dan ook een van de sterktes van dit soort releases noemen.

De gelaagdheid van de tracks, die luisterbeurt na luisterbeurt telkens weer nieuwe ontdekkingen, hoe klein ook soms, aan het licht brengen, maken dit alvast tot een plaat met een lange houdbaarheidsdatum.

Luister zeker eens, en dan nog liefst met een hoofdtelefoon, naar ‘Cussing’, alwaar een snerpende noise toon je richting komt uitgevlogen, maar als een tennisbal door Ishigami terug uit de atmosfeer geslagen wordt. Deze dominante toon laat zich echter niet zomaar uit het lood slaan en blijft later als een irritante mug op een zwoele zomernacht de rest van het nummer rond je oren zwermen. Niets is wat het lijkt in het universum van onze Aziatische vriend, want hij laat geluiden geboren worden in een nieuwe dimensie alwaar de kernbegrippen vrijheid en precisie allesbepalend zijn.

Dit is dan ook geen gewone musique concrete, maar eerder een nieuwe akoestische ruimte die wordt gecreëerd door de botsing van geluid en lawaai. Door geluiden zodanig met elkaar te verbinden demonteert hij ze terug, zo lijkt het, wat zijn bijdrage is aan het rijke geluid van het land van de rijzende zon.

Het subtiele spel met ruis en musique concrete getiteld ‘Blessing’ is wat ons betreft ook meer dan het luisteren waard.

Cleaner 583 vergt enige inspanning van de luisteraar, en is daarom naar het einde toe wel een beetje van het goede te veel. Maar wie graag reist doorheen een plaat, heeft bij deze alvast een fijne invulling voor zijn/haar zomervakantie.

Schrikken de woorden experimenteel, improvisatie en soundscapes je echter af, dan kies je beter een andere reisbestemming.

Kazuya Ishigami

Dimi Brands
08/05/2017

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/07/2017 : Lazarus (aldus Oswald)?

Oswald (Goethes Erben) laat terug van zich horen met een nieuwe MCD ‘Lazarus’. Een minialbum dus, met slechts twee nieuwe nummers als voorsmaakje van een nieuw muziektheaterstuk ‘Meinungsstörung’. Alleen te verkrijgen als MCD met bijhorende Vinylplaat! Dark Entries vroeg het na bij Oswald of de MCD ook apart gekocht ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
INTERVIEW : LIFELESS PAST - Ik denk dat Cinema Strange, Christian Death, Alien Sex Fiend, The Cure en Bauhaus mij het meest beïnvloed hebben bij het vormen van Lifeless Past

Lifeless Past werd opgericht in Nederland na een spontane ontmoeting tussen de twee bandleden. Ze brachten Lifeless Past samen en gaven de geest van het verleden in het genre een nieuwe jasje, gebracht op hun eigen wijze. Punchy basslines, elektronische drumbeats en lyrische teksten uit hun eigen ervaring zullen u meenemen in een dromerige ...

lees meer...
INTERVIEW : ELENA ALICE FOSSI (SPECTRA*paris / Kirlian Camera) - 'Ik hoop dat Mike Oldfield niet kwaad zal zijn voor mijn onschuldige diefstal!'

Onze mannelijke lezers wrijven zich wellicht al in de handjes en zullen verzuchten dat schrijven bij Dark Entries duidelijk heel wat voordelen met zich meebrengt. Met een nieuwe SPECTRA*paris plaat (Retromachine Betty) onder de arm, eentje van Kirlian Camera die binnenkort uitkomt én een plaatsje op de affiche van het BIMFest eind dit ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels