casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Karl Bartos
Communication
Synthpop / Electropop
03/03/2016 : Karl Bartos - Communication
Trocadero  Trocadero
03/03/2016, Dimi Brands

Karl Bartos schreef zichzelf in de muziekgeschiedenisboeken als lid van Kraftwerk van 1975 tot 1990, om deze band te verlaten omdat hij niet goed overweg kon met het perfectionisme -waardoor de groep maar traag artistiek vooruitging- (of volgens sommigen: de dictatuur) van Hütter & Schneider (die de band verliet in 2008) binnen deze legendarische groep.

13 jaar nadat hij Kraftwerk verliet verscheen zijn eerste solo plaat, en nu, nog eens 13 jaar later is er deze heruitgave.

Waarom vragen wij ons ook af, want behalve een extra nummer (‘Camera Obscura’) zijn er geen verschillen met de eerste uitgave.

Communication is een conceptplaat die handelt over communicatie (we hadden het zelf niet kunnen bedenken!) op een ongelofelijk cruciaal moment in de elektronische media en digitale cultuur, kort na het begin van het nieuwe millennium. Of zoals Bartos tijdens het verschijnen in 2003 zelf zei: “Communication gaat over de manier waarop beelden vorm geven aan onze kijk op de wereld en hoe elektronische media de inhoud van onze cultuur zullen veranderen.”

Waaruit ik opmaak dat Bartos naar de toekomst wil kijken, doch dit vertaalt zich niet op de 11 nummers op Communication, alwaar voornamelijk teruggekeken wordt.

Als hij zich een vocoderstem aanmeet zoals op ‘The Camera’, klinkt het alsof de robots terug herrezen zijn.

Ditzelfde ‘The Camera’ is nog maar eens het bewijs dat een Duitser die Engels zingt vaak garant staat voor een potsierlijk resultaat. (“I take a piczure of ze world”)

De vocoder blijft aanstaan op ‘I’m The Message’ en verschilt hierdoor maar weinig van zijn voorganger.

Op sommige nummers knipoogt hij zelfs expliciet richting disco, disco à la Kraftwerk, wel te verstaan.

‘15 Minutes Of Fame’ bijvoorbeeld, waar Bartos de handen in elkaar slaat met electro(clash) legende Anthony Rother. Op papier een nieuwsgierigmakende combinatie, het uiteindelijke resultaat doet helaas slechts denken aan een flets New Order doorslagje. Van Rother hebben we alleszins al veel beter gehoord. “Stars ain’t what they used to be” klinkt de openinszin van dit nummer, van nagels met koppen slaan gesproken.

Wat een verrassing, op ‘Reality’ mogen we de vocoder nogmaals verwelkomen, wat de teller op 3 zet, na amper vier nummers. Hoewel alle nummers als Kraftwerk klinken, kan Bartos met deze onmogelijk dichter komen bij zijn ex-werkgever.

‘Electronic Apeman’ probeert het met een vleugje humor (en vocoder, of wat had u gedacht) maar ook hier klinkt het geheel niet meer als een bundeling geluiden uit de Kraftwerk backcatalogue.

‘Life’ klinkt dan weer heel erg New Order, maar wij zijn al blij dat de vocoder voor een keertje in de kast blijft staan. We moeten zelf haast aan Pet Shop Boys denken bij dit nummer, maak zelf maar uit of u hier al dan niet tevereden mee moet zijn.

Het robotstemmetje was maar even een luchtje gaan scheppen, want op ‘Cyberspace’ doet het weeral zijn intrede. Als we even deze stem wegdenken kunnen we nog zeggen dat dit nummer het eerste is dat niet HELEMAAL als Kraftwerk klinkt.

‘Interview’ voldoet ook aan deze omschrijving, aangezien Bartos hier in de weer gaat met een Moroder-beat. Welke stem hij gebruikt voor dit nummer, kan u al wel vermoeden...

Over ‘Ultraviolet’ zijn we ook nog te spreken, omdat dit nummer zich weet te onderscheiden van de eenheidsworst die we bij al het voorgaande moesten weghappen.

Het nieuw toegevoegde nummer, speciaal voor deze re-release, ‘Camera Obscura’ is gewoon een herwerkte versie van opener ‘The Camera’, en klinkt eveneens heel erg als ‘The Robots’ waardoor het op een schaamteloze ripoff begint te lijken.

‘Another Reality’ mag de plaat afsluiten, we kunnen niet zeggen dat we er rouwig om zijn als de laatste klanken weerklonken hebben.

De electronica en de beats klinken dus compleet zoals Kraftwerk, maar hetgene Kraftwerk zo geniaal maakte, namelijk de briljante melodielijnen, schittert hier door afwezigheid.

Een (re)release die dus niet had gemoeten, tenzij je geen genoeg kan krijgen van vocoderstemmen en/of je het wachten op nieuw Kraftwerk materiaal al lang opgegeven hebt. In dit laatste geval zal je je toch tevreden moeten stellen met een bundeling nummers die het niveau van outtakes en B-kantjes niet weet te overstijgen. Zo blijkt het verleden van Bartos een loodzware last om te dragen. Van zo iemand verwacht je immers veel meer dan een slap afkooksel, wat hetgeen hij ons hier serveert wel degelijk is.

Karl Bartos

Dimi Brands
03/03/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...