casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.526 items

   

Juhani Silvola
Post-Biological Wildlife
Electroacoustic - Experimental - Hedendaags klassiek - Noise
24/03/2019 : Juhani Silvola - Post-Biological Wildlife
Eighth Nerve Audio
24/03/2019, Dimi Brands

Met Juhani Silvola keren we terug naar het Eighth Nerve label, tevens opgericht door deze muzikant. Eerder hoorden we hier al Sarah-Jane Summers, u weet nog wel: alwaar de bewerkte vioolklanken op Kalopsia ons deden denken aan onze darmflora na een drastisch dieet van bonen en kolen.

Silvola staat bekend als een muzikant in het electro-akoestische veld, maar laat net zo graag allerhande invloeden, gaande van traditionele (Schotse, Noorse, Finse) en experimentele muziek, woestijnblues, improvisatie, left-field rock/pop en noise zijn geluiden verrijken.

Alle nummers op Post-Biological Wildlife komen van de hand van Silvola, met uitzondering van ‘Vaster Than Empires’ dat geheel is opgebouwd uit de fiddle en Hardanger fiddle geluiden van Sarah-Jane Summers. We herkennen meteen het typerende geluid zoals we dat ook op Summers’ laatste plaat Kalopsia hoorden, de verdere behandeling in de handen van Silvola spreekt echter meer tot onze verbeelding. Beiden zijn immers geen vreemden voor elkaar, want ze brachten al eerder samen platen uit (Mala Farma (2012), Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola (2013), Widdershins (2016) en Songen Om Guro (2017)). Iets (in dit geval het nummer in kwestie) zegt ons dat we nog meer van Kalopsia hadden genoten moest Silvola erbij betrokken geweest zijn.

Kunnen we ‘Ritualrytmikk’ nog bestempelen als een aarzelend begin, dan neemt ‘Machines Of Loving Grace’ de twijfels in één ruk weg. Een qua klankkleuren zeer gevarieerd nummer met fijne noise-interrupties dat dit album mooi weet samen te vatten in de compactheid van één nummer.

Post-Biological Wildlife put namelijk uit de rijke geschiedenis van de elektronische en experimentele muziek, waarbij invloeden van onder andere Franse electro-akoestische componisten, Japanse harsh noise, Finse minimal techno en 20ste eeuwse kamermuziek samensmelten tot een duidelijk geheel. Zonder ook maar een moment als geforceerd te klinken, in dit opzicht geen sinecure.

Maar Silvola is dan ook niet van de minsten, met een master diploma van Noorse Muziekacademie op zak, waar hij electroakoestische compostie studeerde met de (in dat veld toch) wereldberoemde componiste Natasha Barrett.

Naast muzikale verwijzingen vinden we in de titels ook enkele referenties naar de literatuur: ‘Machines Of Loving Grace’ ontleent zijn titel van een cyber-optimistisch gedicht (‘All Watched Over By Machines Of Loving Grace’ (1963)) van de hand van Richard Brautigan (°1935-+1984, Amerikaans schrijver die furore maakte als een van de stemmen van de Amerikaanse tegencultuur die rond 1965 in de Verenigde Staten opkwam en die bekend werd onder de naam hippiecultuur of flowerpower. Het werk van Brautigan wordt gekenmerkt door een opmerkelijke, humoristische verbeeldingskracht. Zijn vermogen om beeldend te schrijven geeft zijn prozawerk een poëtisch karakter. Veel Amerikaanse critici vonden Brautigan bij uitstek een hippie-schrijver en namen zijn werken na 1970 niet meer serieus. Brautigan werd sterk beïnvloed door het Zen Boeddhisme. De Zen-invloed komt ook tot uitdrukking in zijn gestileerde, luchtige taalgebruik van metaforen. Zen-thema’s zoals de dualiteit van het bestaan komen eveneens regelmatig terug in zijn werk.)

In het nummer van Silvola is er echter geen plaats voor het optimisme van de jaren 60.

Ook ‘Vaster Than Empires’ kunnen we situeren in de literatuur: het is geïnspireerd door een verhaal van Ursula Le Guin (echte naam Ursula Kroeber, °1929-+2018, Amerikaanse schrijfster van sciencefiction- en fantasyboeken. Thema’s die in haar werk een rol speelden zijn vaak feministisch, psychologisch, sociologisch of anarchistisch van aard). Het nummer is in wezen een stuk voor een Frankenstein-orkest dat veel verschuldigd is aan componisten zoals Georg Friedrich Haas (Oostenrijks componist en muziekpedagoog. In 1989 werd hij assistent professor op het gebied van contrapunt, analyse, hedendaagse compositietechnieken en microtonen) en Giacinto Scelsi (°1905-+1988, Italiaans componist en dichter. Vlak na zijn opleiding was Scelsi een trouw volgeling van het dodecafonie (twaalftoonstechniek) van Schönberg. Van Scelsi is niet veel bekend. Hij wilde ook niet dat hijzelf bekend werd. Zo mochten er geen foto’s van hem verschijnen in combinatie met zijn muziek. Hij gaf zijn werken wel een symbool mee als een soort handtekening (een bol boven een lijn). Wel gaf hij steeds zijn mening over de hedendaagse muziek; hij vond die veel te gestructureerd (denk bijvoorbeeld aan de seriële muziek met alle bijbehorende regels). Na een persoonlijke crisis aan het eind van de jaren 40 had Scelsi zelf alle regels laten varen. Hij ging er van uit dat muziek slechts uit drie dimensies bestond: toonhoogte, toonlengte en diepte. De diepte van de tonen wordt slechts door enkelen herkend, maar ook op steeds wisselende wijzen. De tonen worden immers gevormd door de eigenlijke frequentie, maar daarnaast door resonantie van klanken beneden en boven die toon. Eigenlijk klinkt elke noot daardoor hetzelfde, maar ruimte en de oren van de toehoorder leiden er uiteindelijk toe, dat iedereen toch een andere klank waarneemt. Aangezien iedere toehoorder toch iets anders hoorde, vond Scelsi het ook niet nodig dat zijn werken uitgevoerd werden. Eenmaal gecomponeerd was voor hem de zaak af. Door zijn houding zijn er maar weinig werken van hem tijdens zijn leven uitgevoerd; pas de laatste jaren ziet men het belang van zijn composities in. Ook invloeden van hem op muziek van John Cage en Morton Feldman zijn ineens duidelijk te herkennen; bijvoorbeeld het spaarzaam gebruik van noten en musici).

Silvola’s muziek onderzoekt vaak thema’s rond het post-humanisme, de natuur en de virtuele realiteit, waarbij de rol van de mensheid in de nabije toekomst in twijfel wordt getrokken en gevarieerde scenario’s worden verbeeld zonder de techno-futuristische visie uitsluitend te veroordelen of te verheerlijken.

Zo is titelnummer ‘Post-Biological Wildlife’ een nagemaakte field-recording uit de digitale toekomst, waar de natuur niet langer in zijn rechtstreekse vorm kan worden ervaren. Klinkt behoorlijk eng, en dat is het ook. Of Silvola hieromtrent over helderziende gaven beschikt kan alleen de toekomst uitwijzen, maar laat ons hopen dat het enkel bij deze enge visioenen blijft.

Post-Biological Wildlife is dus futuristisch achteruit kijken, of met een retro-ballast vooruit kijken, ‘t is maar hoe u de interpretatie legt. Feit is wel dat heden en verleden wonderlijk samenvloeien, deze keer in iets dat je bezwaarlijk als het heden kan noemen maar eerder in het luchtledige alwaar tijd en plaats slechts illusies zijn. En laat die onbestemdheid nu net een van de grootste sterktes zijn die we op dit album terugvinden.

Juhani Silvola

Dimi Brands
24/03/2019

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
INTERVIEW : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…

Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.

Als er een naam is binnen de Belgische underground waaraan je de laatste tijd onmogelijk ontsnappen kan, is het wel die van Ashtoreth. Hoewel Peter Verwimp nog maar enkele jaren onder deze noemer naam begon te maken in het dark ambient genre, wist hij zich al heel snel op te werken tot een naam om rekening mee te houden. Op de productiviteit ...