casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.638 items

   

Josef K
The Only Fun In Town
Post Punk
24/05/2014 : Josef K - The Only Fun In Town
Les disques du crépuscule  Les disques du crépuscule
24/05/2014, Xavier Kruth

Slechts twee jaar, zo lang heeft Josef K bestaan. Ze hebben in die tijd één plaat uitgebracht - The Only Fun In Town - maar dat was genoeg om als invloedrijk bestempeld te worden. Hoe invloedrijk is voor discussie vatbaar, want ik kan me voorstellen dat vele lezers nog niet van Josef K gehoord hebben, maar daar komen we meteen op terug.

In de zomer van 1977 ontdekten verschillende leerlingen van de Firrhill High School in Edinburg - Paul Haig, Malcolm Ross en Ronnie Torrance - dat ze een gemeenschappelijke interesse hadden in de New Yorkse scene van Television, Talking Heads en The Velvet Underground. Geheel in de punk-filosofie onstond hieruit een groep die zich TV Art zou noemen eens bassist Gary McCormack de groep vervoegde. Toen deze vertrok (hij zou later nog spelen bij The Exploited) werd David Weddell aangetrokken en niet lang daarna veranderde de naam in Josef K, naar het hoofdpersonage van Franz Kafkas roman ‘Het Proces’.

Ondertussen had de groep een heel eigen geluid uitgewerkt. Het moet gezegd dat Josef K zich wist te onderscheiden van andere post-punk groepen uit het begin van de jaren 80. De muziek klonk als een hyperkinetische variant op post-punk, die ook funk en disco-achtige invloeden incorporeerde. De funky baslijnen van David Weddell, samen met de hectische gitaren van zanger Paul Haig en Malcolm Ross bepaalden het groepsgeluid in hoge mate. Alles werd in de maat gehouden door de nerveuse drums van Ronnie Torrance.

Dergelijke energieke cocktail moet live waarschijnlijk heel opwindend geweest zijn. En daar vormde zich een belangrijk obstakel: hoe de energie van de live-set van Josef K omzetten op plaat? Dat deden ze in de eerste plaats door een paar succesvolle singles te lanceren die hen tot in de indie hitparades brachten.

In november 1980 nam de groep een eerste plaat op op Postcard Records, het label van de bevriende groep Orange Juice waarmee ze vaak de affiche deelden. De plaat - Sorry For Laughing - bleef onuitgegeven omdat de groep ontevreden was over het geluid. Dat zou te verwaterd hebben geklonken. De scherpe gitaren waren te zeer naar de achtergrond verdreven door opdringerige bas- en drumlijnen.

Een jaar later volgden de opnames van ‘The Only Fun In Town’ - nota bene in Brussel -, en die voldeden wel aan het meer punky en ontoegankelijke geluid dat de groep nastreefde. In een poging om het live-gevoel over te brengen verdrong Haig vrijwillig het volume van de zang, iets waar hij later spijt over betuigde. De plaat bestond uit een aantal nummers die ook al op ‘Sorry For Laughing’ prijkten en op singles van de groep. De kritiek was niet unaniem positief (soms zelfs heel kritisch), maar de plaat verkocht goed en bezorgde de groep een degelijke aanhang. Toch bleek het onmogelijk om de steun te vinden van een grote platenmaatschappij.

In een interview uit 1980 gaf de groep aan dat ze slechts één plaat zouden opnemen en daarna splitsen. Waarschijnlijk was het als bluf bedoeld - wel passend in de anti-rock attitude die de groep zichzelf aanmat - maar ja, het lot... Gezien de onstabiele financiële situatie van de groep - vooral door Haigs weigering om op tournee te gaan, alweer een bewijs van het tegendraadse karakter van de man - ging Malcolm Ross in op het voorstel om over te stappen naar het commercieel meer succesvolle Orange Juice. Paul Haig van zijn kant vond dat de groep bereikt had wat het moest bereiken en begon een solocarrière.

Op de huidige heruitgave van ‘The Only Fun In Town’ door Les disques du crépuscule vindt u als bonus de opnames van ‘Sorry For Laughing’, de eerder onuitgegeven plaat. Beiden duren trouwens slechts een half uurtje. Het gemiddelde Josef K-nummer duurt drie minuten. En als ik eerlijk mag zijn hoor ik niet zoveel verschil tussen beide uitgaven, die zoals gezegd voor een deel overlappen. Op de LP-versie van de heruitgave zal je echter een verzameling singles en een John Peel-sessie als bonus aantreffen, kwestie van het ingewikkeld te maken. (Wie deze laatste graag op cd heeft kan op internet even zoeken naar de cd ‘Young and Stupid’ die alle singles en Peel-sessies bevat.)

Komt dus de vraag wat overblijft van de erfenis van de groep? Wat zeker is, is dat Johnny Marr van The Smiths een grote fan was, en dat valt ook te horen aan zijn composities. Ook latere groepen als Franz Ferdinand en The Wedding Present zouden de invloed van Josef K op hun muziek erkennen. Maar we moeten ook niet overdrijven. Vergelijkingen die soms gemaakt worden met Joy Division of The Velvet Underground zijn wat mij betreft niet aan de orde.

Josef K had de verdienste om origineel uit de hoek te komen op het moment dat post-punk volop in zwang was, maar ze klinken wat te hyperactief naar mijn smaak. Wat mij betreft vormen ze dan ook geen deel van de canon. Hoogstens zijn ze een voetnoot… maar voetnoten kunnen best interessant zijn voor wie de hoogdagen van de post-punk in detail wil bestuderen.

Josef K

Xavier Kruth
24/05/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/06/2019 : Angels Of Liberty geven nog één keer een teken van leven!

Er is leven na de dood, teminste als het van Angels Of Liberty afhangt. De groep rond Voe Saint-Clare die veel te snel het tijdelijke voor het eeuwige ruilde pakt op Secret Sin, het eigen label van de band, eind deze maand uit met “Servant Of The Grail”. “Innnana” werd reeds in 2017 als teaser vrij gegeven om het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2019 : KL Dark Records pakt uit met een tribute to And One

And One was ooit zeer populair in de scene met hun aanstekelijke en donkere electro pop /ebm, vooral nummers als “Techno Man”, “Metalhammer”, “Deutsmachine”, “Tanz Der Arroganz”,... deden menig donkere dansvloer in de jaren 90 vol lopen. Tegenwoordig is And One bij ons uit de picture verdwenen, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : MIREXXX (Dark Entries Night 29) - In de Indiase traditie is dit een periode van verval en achteruitgang: de Kali Yuga of ‘het ongelukkig tijdperk’.

Mirexxx heeft een nieuwe cd uit: ‘Vault’. Opnieuw krijgen we old school dark electro, maar anderzijds verschilt hun geluid danig van andere electrogroepen, onder meer omdat de basdrums niet prominent gebruikt worden en ze eerder hoge percussie en bliebjes gebruiken. De reacties op de nieuwe plaat waren uitstekend, en voor ons was ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
INTERVIEW : TO AVOID (Dark Entries Night 28) - We hebben ons nooit kunnen verzoenen met het uiteengaan van To Avoid.

Pure, onversneden old school electro, iemand? Ok, we doen een aanbod: To Avoid brengt al 21 jaar EBM en treedt op vrijdag 21 juni op in de Kinky Star te Gent. Gratis bovendien, op een Dark Entries Night. We hadden een gezellige babbel met de drie heren, over het verleden maar vooral ook over de toekomst. Want To Avoid werkt aan nieuwe zaken ...