casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

Jihad
Retrospekt
Dark Electro
01/05/2020 : Jihad - Retrospekt
Eigen beheer  Eigen beheer
01/05/2020, Marjolein Laenen

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here.

Eind 2015 besprak ik het live-album 'Live In Bratislava 28.02.2015 - Dark EBM Souls' van de Amerikaanse dark electro-act Jihad. Het betrof de live-opname van een zeer goed optreden dat ik eerder dat jaar op een old-school electro-festival in Slowakije had bijgewoond. Jihad, sinds geruime tijd het soloproject van James Mendez, heeft een interessante geschiedenis die ik toen ook heb uiteengezet. Ik ga deze hier niet herhalen, maar verwijs u graag naar mijn recensie, waarin u de nodige achtergrondinformatie terugvindt. Het publiek op Dark EBM Souls had het privilege om getuige te zijn van 2 exclusieve tracks, '(I Can't) Let Go' en 'Visions', die meer dan 5 jaar later eindelijk een studio-release hebben gekregen, samen met nog 8 andere nieuwe tracks. Het resultaat is 'Retrospekt', het eerste echte album van Jihad in bijna 25 jaar.

Deze release heeft over een erg lange tijdspanne vorm gekregen en dat kun je ook wel horen. Er is een duidelijk onderscheid tussen de klassieke jaren 90 dark electro-sound in de "oudere" tracks 'The Prophecy' en 'Degree Of (Im)Morality' en de zachtere, meer eigentijdse sound in de "nieuwere" tracks. De voormelde "oudere" nummers zijn het hoogtepunt van het album en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die het zo ziet. Ik was reeds vertrouwd met 'The Prophecy' vanop 'EAR Mixtape Volume 1', een digitale compilatie van Electro Aggression Records die ik in 2013 gerecenseerd heb. Deze track werd grondig herwerkt en de finale versie op 'Retrospekt' is naar mijn mening nog beter dan zijn voorloper. Het artwork op de albumhoes doet mij overigens wel wat denken aan de 'Terminator'-thematiek van dit nummer. 'Degree Of (Im)Morality' bevat dan weer bepaalde verwijzingen naar het christendom en is een beminnelijk en uiterst melodisch dark electro-nummer. Ik hoop dat James het ooit live zal spelen, maar ik acht de kans groter dat 'The Prophecy' in de setlist van zijn toekomstige shows zal staan. Niet dat je mij zult horen klagen.

Wat de "nieuwere" tracks betreft, gaat mijn voorkeur uit naar '(I Can't) Let Go'. Het was mijn favoriet tijdens de DEBMS-show in 2015 en ik ben blij dat dit mooie, emotionele nummer eindelijk in een studio-versie verkrijgbaar is. Hoewel het met zijn speelduur van meer dan 8 minuten de langste track is op het album, verveelt het geen seconde. Zowel 'Matter Of Perspective' als 'Twin Stranger' hebben een onmiskenbare 80s-vibe, wat niet zo vreemd is, als je weet dat James een kind is van de jaren 80 en een voorliefde heeft voor de popmuziek van dat decennium (ik weet dat hij een grote fan is van Tears for Fears en Duran Duran). Laatstgenoemde track, die handelt over dubbelgangers, heeft een coole dynamiek op vlak van compositie en lyrics. Een ander nummer met een intrigerende tekst (deels in dialoogvorm) is 'The Patron God Of Embalmers', waarvoor James inspiratie heeft gevonden in de oude Egyptische religie en meer bepaald de symboliek omtrent Anubis, de heerser van de onderwereld.

De enige tracks die mij minder aanspreken zijn het eerder monotone 'We Believe' en de instrumental 'Origins' (ik houd over het algemeen niet zo van instrumentals). Maar laat het wel duidelijk zijn: dit album is knap gemaakt en absoluut het beluisteren waard. Aangezien het geen klassieke dark electro-plaat is in de strikte zin van het woord, ben ik benieuwd hoe het door het old-school electro-publiek ontvangen zal worden. Maar zelf een lid zijnde van de zogenaamde Europese dark electro-familie (het is een kleine maar fanatieke club), denk ik niet dat James zich zorgen hoeft te maken.

Wie geïnteresseerd is, kan het album kopen op Bandcamp (digitale versie) of contact opnemen met Martin Sane van Fïx8:Sëd8, die de fysieke distributie in Europa op zich neemt.

Facebook

Marjolein Laenen
01/05/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...