|
|||||||||||||
Hoewel ik in vergelijking minder onderlegd ben in het psychedelische genre dan collega’s Henk Vereecken en Paul Van De Gehuchte, besloot ik een goed jaar geleden het tweede album van het Finse Jess And The Ancient Ones tot mij te nemen. Zoals u kon lezen een beslissing die me goed was bevallen, al was het niet meteen een opstapje om meer in dit genre te ontdekken. Maar wanneer dit kwintet met een nieuw album staat te zwaaien, ben ik toch wel nieuwsgierig genoeg om te horen hoe dit verse werk klinken zal. De muzikale invloeden die duidelijk hoorbaar waren op het debuut, vinden ook hier weer ongegeneerd hun weg terug. Bij opener ‘Death Is The Doors’ is het al van dat: het ligt er zo vingerdik op dat deze invloed gewoon in de titel is geslopen. Dankzij het typische orgeltje kan u hem er moeiteloos uitvissen, en nee, het is niet de technische death metal band Death. Gelukkig zijn Jess en haar Ancient Ones origineler en doen ze meer dan enkel hun idolen kopiëren. Let bijvoorbeeld ook tijdens het openingsnummer maar eens op de fijne tempoversnelling en de rockabilly gitaren, die evenzeer een garagerock band als The Bellrays of Detroit Cobra’s in herinnering brengt. Niet toevallig halen we twee bands aan die zich kenmerken door sterke vrouwelijke vocalen, want ook dit is nog steeds de grootste troef bij Jess And The Ancient Ones. Zo kan Jess zich vocaalgewijs helemaal uitleven tijdens ‘Shining’, dat door de gejaagde instrumenten en het achtergrondkoortje een gedroomde speeltuin vormt voor haar stem. Haar extatische kreten die ze vol overgave te pas en te onpas uit, puilen uit van kracht en werken daarom ook erg aanstekelijk. Maar op het randje af doen ze ons ook soms denken aan de Nederlandse Anouk, een artieste die ik toch liever ver uit mijn buurt heb. Gelukkig wel zonder het kauwgomballen-Engels van de Nederlandse would be diva. Bij ‘Your Exploding Heads’ en ‘You And Eyes’ blazen de instrumenten wat meer stoom af, en doet de meer soulvolle aanpak ons terugdenken aan de hoogdagen van ons eigenste Sin Alley. Dat het gebruik van filmsamples hen niet vreemd is wisten we al van vorig werk, ook op deze derde plaat duiken ze op, al vinden we ze om de een of andere manier minder passen. Net zoals op hun vorige twee platen sluit de band dit album af met een prestigieuze psychedelische rock opera (‘Anyway The Minds Flow’). Al dient gezegd worden dat deze met zijn luttele 8 minuten beduidend korter is dan de 22 minuten durende lap muziek die het vorige album afsloot. Een teken aan de wand van afnemende inspiratie? We houden het eerder op minder nood aan expansie want wederom krijgen we een zeer gevarieerd nummer, dat onderweg echter het spoor een beetje bijster raakt en uiteindelijk nergens echt heen gaat. U hoort het al, The Horse And Other Weird Tales is klaarblijkelijk meer van hetzelfde en dus vooral voorbehouden voor de echte fans van het genre. Al zullen de stevige korte nummers ook de fans van garage, rockabilly en aanverwante genres weten bekoren, waardoor deze 34 minuutjes psychedelische rock absoluut geen doodgaan zijn.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Atomic Neon - Remember Me
Twentytwentyone & DIISSC Orchestra - Split LP
Verzamelaar - 80s Underground Cassette Culture Volume 1
Eximia - Visitors
Rosen & Spydett - Memoria
Verzamelaar - Butterflies
Rapoon - Seeds In The Tide Volume 05
Empire State Human - Romo
Tiramist - For Your Ears Only
Les Chats Noirs - Les Fleurs Des Morts
Andere besprekingen van JESS AND THE ANCIENT ONES
Jess And The Ancient Ones - Second Psychedelic Coming: The Aquarius Tapes