casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.076 items

   

Jean-Marc Lederman
The Helpless Voyage Of The Titanic
Ambient - Neoklassiek - Soundscape
23/04/2021 : Jean-Marc Lederman - The Helpless Voyage Of The Titanic
Wool-E Discs  Wool-E Discs
23/04/2021, Henk Vereecken

In 1977 zat hij in de punkband Streets, daarna in de new wave bands Digital Dance en Polyphonic Size. Een klein jaar zat hij zelfs als keyboardspeler bij de Britse gothband Gene Loves Jezebel. Hij werkte verder nog samen met grootheden als Frank Tovey (Fad Gadget), Matt Johnson (The The), Julianne Regan (All About Eve) en Front 242. In 1981 startte hij zijn eigen solo-project Kid Montana. Met Bruce Geduldig van Tuxedomoon zat hij in het succesvolle The Weathermen. Hij werkte in recentere tijden ook samen met Raya en Sophie van Dark Poem onder de naam La Femme Verte. We hebben het over de Belgische elektronische artiest Jean-Marc Lederman, die verder ook nog actief is als producer en schrijver van filmmuziek en muziek voor videogames.

Ook solo brengt de man heel wat materiaal uit, onder eigen naam of in het iets ‘ruimere’ verband van Jean-Marc Lederman Experience. Dark Entries besprak van Jean-Marc Lederman in het verleden reeds “The Space Between Worlds” (2017) en “Ode A La Pluie” (2018).

Onlangs bespraken we van Jean-Marc Lederman het vorig jaar uitgekomen ambient-electro conceptalbum “Music For Dinosaurs”. Maar eerder in 2020 bracht Music For Dinosaurs dus nog een ander conceptalbum uit: “The Helpless Voyage Of The Titanic” (13 tracks, 35 minuten speelduur). Op dit album klinkt de ambient en soundscape muziek wat minder electro, maar meer neoklassiek bij momenten.

De historie van de Titanic kent natuurlijk iedereen. Het onzinkbaar gewaande schip vertrok “Southampton, April 10 1912” (titel van de openingstrack) en voer te “Newfoundland, April 14 1912” (titel van de achtste track) tegen een ijsberg en verging met circa 2200 mensen aan boord (circa 1300 passagiers en 900 bemanningsleden). Volgens de overlevering bleef het orkest gewoon doorspelen terwijl het schip zonk...

Meer dan een eeuw later blijft het gezonken juweel van White Star Line zowel maritieme als politieke debatten aanwakkeren en eindeloos beelden oproepen en blijft het een soort moderne parabel over Moeder Natuur en de overmoed van de mensheid. En er zijn parallellen.

Net als het schip heeft onze planeet een kantelpunt bereikt. Zo doet de uitstoot van broeikasgassen de pool smelten die de noodlottige ijsberg heeft voortgebracht en de zeespiegel stijgt snel. Opnieuw staan ​​er veel te veel politici en rijke stinkers in dure kleren te palaveren en te zeveren, terwijl Venetië zinkt.

De geschiedenis herhaalt zich. Met een wereldbevolking van bijna 8 miljard zullen er niet genoeg reddingsboten zijn. Van de ongeveer 2.220 zielen aan boord die nacht, werden er slechts ongeveer 700 gered. Evenzo zullen in het geval van een collaps van het ecosysteem alleen de "1%" overleven en een paar vindingrijke individuen overleven.

Terwijl je Jean-Marc Lederman nieuwe album, “The Helpless Voyage Of The Titanic” verkent, zouden je gedachten niet enkel naar het verloren schip en zijn opvarenden horen te gaan, maar ons er ook allemaal aan horen te herinneren dat het nog (net) niet te laat is om de grootste man made catastrofe van onze tijd af te wenden.

(De vier bovenstaande paragrafen zijn gebaseerd op de tekst van Brooke R. Calder (The Red Hour) die afgedrukt staat op een van de panelen van het digipak).

Maar hoe klinkt dit album nu concreet? Dé “Titanic” film heb ik persoonlijk nooit gezien. Ik heb immers een hekel aan romantische films. Vandaar. Maar dit album klinkt dus als de soundtrack bij dergelijke film… Ambiente soundtrackmuziek dus.

Als we het vergelijken met “Music For Dinosaurs”, dat andere conceptalbum dat vorig jaar uitkwam van deze artiest, dan klinkt de ambient en soundscape muziek op “The Helpless Voyage Of The Titanic” wat minder electro en een stuk meer neoklassiek getint.

Openingstrack “Southampton, April 10 1912” laat een fanfare horen en een scheepshoorn bij het vertrek van het ‘onzinkbare’ schip en de tweede track “The Boiler Room” sombere neoklassiek getinte ambient met een zeker gezwollen bombast, alsof er iets te gebeuren staat…. Als dit echt de soundtrack bij de film was, dan wist je: ‘dit loopt niet goed af’. Bij “The Dancehall” weerklinken elektronische ambient klanken in combinatie met neoklassiek pianogepingel. Ook hier wordt het erg dreigend naar het einde toe. En zo gaat de soundtrack maar verder.

Neoklassieke en ambiente elektronische filmmuziek klanken steken verder ook de kop op bij “The Fireman’s Passage”. “The Captain’s Quarter” klinkt dan weer als een mix van ambient electro en neoklassieke klanken. “The First Class Parlour Suite” lijkt het meest als een track van “Music For Dinosaurs”, filmische en licht experimentele ambient-electro. De meeste tracks op het album klinken behoorlijk somber. “Dreams Of The New World In The Lower Decks” is hierop een uitzondering. Deze track is eerder positief en hoopvol met toch een zekere melancholie. En erg dromerig. Maar spijtig genoeg zou het voor veel passagiers slechts bij deze dromen blijven.

“Newfoundland, April 14 1912”, verklankt de botsing met de ijsberg. De korte track begint als ambiente drone en wordt steeds heviger met luide en onheilspellende ritmische tonen. Soundtracksgewijs gebeurt hier iets vreselijks, dat hoor je zo. “Save Our Souls” is vervolgens weer een bombastisch sombere en sinistere neoklassieke track doorspekt met morsesignalen: ‘S.O.S.’. “The Lifeboats” is een levendige en ritmische track: actie, paniek… “White Star / White Heat” klinkt vervolgens vrij Mike Oldfield “Tubular Bells”. “The Piano Room”: neoklassieke ambient met pianogepingel of wat had je gedacht?

Als slottrack krijgen we tenslotte de door vrouwenstemmen gezongen hymne "Nearer, My God, To Thee" te horen, een stuk van historische betekenis omdat het het laatste stuk zou zijn geweest, gespeeld door het achtkoppige orkest - dat tot de laatste snik keihard ontkende dat er een ramp gaande was, de boot was immers ‘onzinkbaar’ - terwijl de Titanic zonk. Het klinkt hier als gespeeld vanop een bekraste plaat door een oude grammofoon, met heel veel ruis dus.

Jean-Marc Ledermans nieuwe opus kwam uit op cd in een 6 panelen tellende foldout digisleeve, gelimiteerd op 100 copies. Het kwam uit in de reeks Belgian NeuMusik als Chapter 29.

Website

Bandcamp

Henk Vereecken
23/04/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten