casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.462 items

   

Irfan
The Eternal Return
Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal
29/07/2015 : Irfan - The Eternal Return
Prikosnovenie  Prikosnovenie
29/07/2015, Henk Vereecken

Vier Bulgaarse muzikanten en een zangeres. Het eerste titelloze album van Irfan besprak ik in 2003 in het toen nog gedrukte Dark Entries boekje nr. 49 (waar is tijd) en ik liet toen de naam Dead Can Dance vallen. Je kan daar echt niet omheen, zowel muzikaal-compositorisch als vocaal, de klankkleur van de mannelijke en vrouwelijke zang doet ontegensprekelijk denken aan Brendan Perry en Lisa Gerrard van het onvolprezen Australische duo.

En ook bij Irfan geven ze volmondig toe dat ze schatplichtig zijn aan Dead Can Dance. De strafste track van dit nieuwe album is namelijk een cover van het door Brendan Perry van Dead Can Dance geschreven titelloze stuk op de “Toward The Within” dvd. Brendan Perry gaf hier maar al te graag zijn toestemming voor en speciaal voor Irfan voorzag hij de titelloze compositie zelfs van een naam: “Salamander”. Het is trouwens geen echte cover want Irfan breien er nog een zelf gecomponeerd vervolg aan. Het is met stip mijn favoriete track van dit album.

“The Eternal Return”, dat met zijn 10 tracks nét geen uur duurt, is nog maar het derde album van Irfan en komt uit 7 jaar na het tweede album “Seraphim” en 12 jaar na het titelloze debuut – heel productief zijn ze dus niet bij Irfan - en zoals de vorige twee is ook “The Eternal Return” weer uitgekomen op het Franse sprookjesfolk, neoklassiek en wereldmuziek label Prikosnovénie.

Op facebook omschrijven Irfan zichzelf muzikaal als world music/ethereal wave. Ze brengen elektro-akoestische wereldmuziek beïnvloed door de sacrale en volksmuziek tradities van Bulgarije, de Balkan, Perzië (het hedendaagse Iran), het Midden-Oosten, Noord Afrika en India, maar evenzeer door het muzikale en spirituele erfgoed van het Byzantijnse rijk en van middeleeuws Europa. Irfan zijn bekend voor hun gebruik van etherische en mystieke vrouwelijke vocalen in combinatie met sterke en diepe mannelijke zang (zoals bij het reeds aangehaalde Dead Can Dance) en koorzangen in combinatie met een assortiment van traditionele Bulgaarse, Balkan, Oosterse, Perziche en Indische snaar- blaas-, toets- en percussieve instrumenten, verweven in een delicate ambient elektronische sound.

De instrumenten vermeld in het cd boekje zijn: oud, baglama saz, cura saz, cumbus oud, tambura, santoor, psalterion, daf, bodhran, darboeka, tombak, djembe, riq, duduk, ney, kaval, harmonium en ‘elektronica’.

Hun naam halen Irfan van de sufi-term voor ‘gnosis’, ‘revelatie’ of ‘verborgen kennis’. En inderdaad is de muziek van Irfan een uitnodiging voor een mystieke trip doorheen tijd en ruimte. Het is muziek ook met zowel een esoterische als een ecologische boodschap.

Het album opent met de sublieme, meer dan 10 minuten durende titeltrack, die je met zijn mystieke sfeer en hemelse vocalen over een etnisch-folkloristisch instrumentarium meevoert naar etherisch en esoterisch oosterse werelden, zwoel en dromerig.

De tweede track heet “The Cave Of Swimmers” en begint met natuurgeluiden van water en van wilde dieren om dan over te gaan in een prachtige ethereal en wereldmuziek track met etnische percussie en oosterse blaasinstrumenten. In 1933 trok een Hongaarse expeditie naar het Gilf Kebir plateau in de Sahara. Voor wie het nog niet wist: 10.000 jaar geleden had de Sahara woestijn een gematigd klimaat en was het een groene streek met meren en rivieren. De Hongaarse expeditie trof daar midden in de Sahara een grot aan met neolithische grottekeningen van zwemmende mensen, een bewijs van wat geografen, geologen, paleontologen en klimatologen al lang wisten: dat de Sahara 10.000 jaar geleden – en in de geologie en de evolutiebiologie is dat maar een fractie in de tijd - een vruchtbare en waterrijke streek was. En dit verhaal leidde tot deze prachtige compositie, “The Cave Of Swimmers”. Irfan willen de mensheid hiermee bewust maken van de verantwoordelijkheid van de mens tegenover het milieu en alle levende species. Want woestijnvorming is voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van de mens, ontstaan door roofbouw op de natuur.

Een al even prachtige track is “Burana”, genaamd naar een zeer venijnige en gehate stormachtige wind uit Oost-Azië, Siberië en de Balkan. In de winter is de Burana ijzig koud en wordt soms een heuse sneeuwstorm. In de zomer is de Burana heet en droog, soms met zandstormen en deze zwoele Oosters/Arabisch klinkende compositie gaat duidelijk over de zomerse Burana – ik krijg het er alvast warm van.

Een prachtcompositie is ook het instrumentale “The Golden Horn”. En dan is er nog de slottrack “Nehet”. Nehet is de Oud-Egyptische naam voor de wilde vijgenboom of Egyptische vijgenboom (Ficus sycomorus voor de biologen onder ons), het is een plant uit de moerbeifamilie (Moraceae) die al sinds de Oudheid wordt gekweekt. Andere namen voor deze plant zijn de sycamorevijg of de vijgenmoerbei, sycamore, of sycomore. En deze track inspireerde ook het artwork van het album want zowel op de cover van de digipack als op het cd boekje dat erin steekt staan prachtige natuurfoto’s van deze vijgenboom die een bijzondere mythologische betekenis had in het oude Egypte en in het Egyptische Dodenboek.

Nog een laatste nummer dat zeker niet onvermeld mag blijven, is “Ispariz”, de meest ‘Europees’ klinkende compositie. Een van de invloeden van Irfan is zeker ook Hildegard von Bingen. In de geheime mystieke taal (de lingua ignota) van deze Duitse mystica staat Ispariz – verwant aan Spirit – voor geest of Heilige Geest. Ook muzikaal is deze compositie verwant aan de muziek van deze 12e eeuwse mystica. Dit is een album dat hoog gaat eindigen in mijn eindejaarslijstje!

Facebook

MySpace

Henk Vereecken
29/07/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.

De eerste naam die bekend werd gemaakt voor de derde editie van Trouwfe(e)st was die van het Duitse Art Abscons. Een mysterieuze gemaskerde man wiens muziek we al van in het begin volgen en die ons vorig jaar uitnodigde voor een privé concert in de Duisburgse natuur. Een unieke ervaring waarna ons besluit vast stond om de goede man ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...