|
|||||||||||||
Indie of alternatieve synth/gitaarrock van een one man act uit Londen. “From Darkness, Light” (12 songs, 38 minuten speelduur) is Brudini’s debuutalbum dat verschijnt op cd en op LP op het Noorse Apollon label. Zelf noemt Brudini zich ‘een experimentele crooner gewapend met guts, een piano, gitaren, analoge synths en een jazz ritmesectie’. Hij noemt zichzelf ook ‘een experimentele songwriter’ en zijn muziek ‘21st century beat’. Dark wave of gothic is dit strikt genomen niet echt maar zoals artwork en titel al suggereren, is dit debuutalbum van Brudini zeker wel donker genoeg om een review te krijgen bij Dark Entries. Bovendien is het ook aardig experimenteel en toch staat net als dat het geval is bij een dark wave band als Deine Lakaien het experimentele aspect de vlotte luisterbaarheid geenszins in de weg (maar we schrijven dit natuurlijk wel met onze eigen alternatieve achterban in gedachten en niet met uw bomma die al eens op de foto gaat met een Vlaamse schlagerzanger). Brudini maakt vlotte depri songs, waarin toch bij momenten weirde, dissonante geluiden de kop opsteken, luister maar eens naar het prachtige “Nightcrawler”, tevens het hoogtepunt van dit album. Ook het meeslepende “Reflections” is zo een nummer met gitaar, synths en vreemde geluidseffecten met daarover de enorm melancholische zang van Brudini. Zang wordt op dit album afgewisseld met spoken word en licht experimentele maar toch vlotte synth/gitaarrocksongs zoals “Nightcrawler” met meer ambiente sferen. Op vijf van de twaalf tracks wordt er niet gezongen, maar wordt er poëzie gedeclameerd op een experimenteel-ambiente achtergrond. Deze gedichten zijn van de hand van ene Chip Martin. “Hunger” en “Ariel” zijn zo een meer experimentele ambient nummers met poëtisch spoken woord gedeclameerd over eigenzinnige synthklanken. “Female Rimbaud” bevat ook weer erg cool gedeclameerd spoken word, dit keer op (pseudo)akoestische gitaarklanken. Ook opener “Roselight” en “God Unknown” horen in dit rijtje thuis. Het zijn korte tracks van gemiddeld minder dan twee minuten. Maar de allermooiste tracks zijn toch de échte songs. We noemden reeds “Nightcrawler” en “Reflections” als onze favorieten, maar er valt nog veel meer moois te rapen op dit vlak. En elke song heeft zo zijn eigenheid. In “Pale Gold” zit een trompet (deze song doet me mede daardoor eigenlijk wel wat denken aan onze eigenste Winterstille) en op “Everything Is Movement” zijn violen te horen. Ook een tuba steekt af en toe de kop op op het album. “Emotional Outlaw” is weer een enorm melancholisch nummer met piano, synths met weirde spacey effecten, rockgitaar en een jazzy toets. “Radiant Man” is een mooie maar wat trieste gitaar/piano song en slottrack “Boulevards” bevat gemoedelijk (semi)akoestisch gitaarspel en intrigerende synthtonen met weer dat spacey effect soms. “From Darkness, Light” van Brudini werd een enorm melancholisch plaatje met een hoogst originele sound en met bloedmooie, intrigerende songs. Een plaatje voor de alternatieve muziekliefhebber dat bij de new wave en dark wave fan toch ook wel warm ontvangen zou kunnen worden. In elk geval alvast door uw [HV].
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Mark E Moon - Old Blood
Verzamelaar - 11 Years Of Chaos Theory Fundraiser Compilation
Instant Lake - Dystodream
No Honey From These - Over The Hill
Cirque D'Ess - Black Synthetic And Dense
Ohe Nomen - Night Flower
Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan
S.E.T.I. - The Sphere Of Density
Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic
Aquario - Innsmouth/ Home 7'