|
|||||||||||||
Elektronisch aangestuurde dak wave / cold wave uit Kiev. Dat zijn deze Icy Men die reeds in 2018 via Cold Transmission digitaal de ether werden ingegooid maar nu met “Low Light” ook met de eer van een fysieke drager aan de haal gaan. Een conceptalbum trouwens opgedragen aan alle slachtoffers van de inquisitie, vroeger maar ook nu, daar waar machtsgeile scherprechters andere meningen bewust onderdrukken en zelfs afstraffen met de dood. Het uitschot op aarde zeg maar, al vinden ze zichzelf meestal fantastisch. Icy men zingen in hun landstaal, al zijn de titels gelukkig mee vertaald in het Engels, wat meteen een exotische klank heeft aan hun songs. Brommende basjes, monotone zang en ritmes, met her en der een synth arrangement en een soortement wanhoop/woede die niet uitbarst maar zich vertaald in een soort gelaten opwinding. Niet meteen nieuw, want die sfeer werd al in de jaren 80 ingezet toen bleek dat de rebellie die punk heette na een eerste shock mooi werd ingekapseld door de hegemoniale cultuur, en zelfs als modebeeld voor de hippe bourgeoisie werd verkocht. Tot hier mijn sociologische bijdrage, terug naar de muziek nu. Op deze “Low Light” lijkt er min of meer altijd een dreiging aanwezig, onderhuids, zoals in “Could Not Sleep” waarin snijdende gitaartjes in contrast staan met de zwaarmoedige zanglijn en bonkende bassen. Of nog, de opener “Uninhabited Buses” (zie clip), dat als het ware over je heen rolt en mede door de donker zangstem een spat mysterie introduceert, hoewel deze “Low Light” verder met de twee voetjes op de grond blijft. Soms een beetje verlamd door een ondefinieerbare angst. Een ander hoogtepunt is het titelnummer, “Low Light” dat in zijn eenvoud en snijdende synth lijn bloedt uit z’n kale sound. Een beetje treurnis maakt zich hier van mij meester. Met “The Captain” sluiten The Icy Men zich helemaal op in een introvert gemijmer, terwijl “In The Cold Eyes” dan weer melancholie toelaat, zonder evenwel te verdrinken in zelfmedelijden. Oostblokkers blijven stoer hoe dan ook, ook al slepen ze zich voort in het torment van “We Shall Be Together”. Kenmerkend in de muziek van Icy Men (een duo) blijven evenwel de strak getrokken ritmes, die je als het ware doorheen het ganse album alert houden. “Through The Forest” gaat aan het eind van dit album weer aan het sprankelen, biedt wat adem en gemoedsrust. Als is het labelgenoot Carlo Onda die met het bonusnummer, een remix van de albumtrack “Could Not Sleep” op een elektronisch aangestuurde manier het album mag afsluiten. Daarvoor mocht het mij onbekende Oudeis al zijn meer ambient / industrial ding doen met het nummer “Dream”.
Icy Men (facebook) Kurt Ingels |