casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.735 items

   

IANVA
Canone Europeo
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Neoklassiek
26/07/2017 : IANVA - Canone Europeo
Antica Fonografia Il Levriero
26/07/2017, Dimi Brands

We stonden op de eerste rij toen IANVA afgelopen WGT zijn nieuwe album Canone Europeo aldaar kwam voorstellen. Behalve het feit dat je de kans om deze band live aan het werk niet mag laten schieten zijn we ook onvoorwaardelijk fan van deze band uit Genua (IANVA dat je dient uit te spreken als ‘ya-noo-ah’ is feitelijk de oude schrijfwijze van hun stad van afkomst).

IANVA is het soort band die de intensiteit en de passie die ze live perfect weten te presenteren ook in deze hoedanigheid op plaat lukt te brengen. Een queeste waarin velen vaak niet in schijnen te slagen. Maak je borst alvast nat, want ook Canone Europeo, de 5de langspeler van deze imposante Italiaanse groep (bestaande uit maar liefst 9 vaste bandleden, vaak aangevuld met tal van gastartiesten) is wederom een meesterwerk om in te kaderen. Hoewel de bandleden onderling elk een verschillende muzikale achtergrond hebben is het samensmelten hiervan binnen IANVA een symbiose, zeg maar mutualisme te noemen.

Zanger Mercy is een geboren verteller met een onuitputtelijke interesse wat geschiedenis betreft, en vanaf het moment dat hij de mond opent hang je dan ook begerig aan zijn lippen. Samen met zijn band IANVA loodst onze favoriete leraar geschiedenis ons doorheen de roemrijke historie van Europa.

Een intro in het Grieks effent de weg voor het magistrale ‘Hellas’, hoe kan je het immers over de geschiedenis van ons continent hebben, zonder het magistrale Griekenland te bezingen, een bakermat van kunst en cultuur.

Een stoere elektrische gitaar geeft het strijdvaardige ‘Come Ferro Battente’ nog meer cachet. IANVA bezingt de natie, maar vrees niet, politiek gezien bevinden ze zich in de ‘juiste hoek’. Europa is heden ten dage een staat in verval, en deze song mijmert over de grote natie die het ooit was.

Zangeres Stefania T. D’Alterio mag opdraven tijdens ‘Resurgente’, en net als Mercy heeft zij een stem die meteen de aandacht weet vast te grijpen. Ze getuigt van een kracht zoals we die ook horen bij de Italiaanse collega’s van Camerata Mediolanense. Ook het gebruik van orgel, daadkrachtige percussie en koorzang zorgen voor deze associatie.

De song neemt je mee naar Milaan in het jaar 1848, alwaar, net als in de rest van Europa die tijd, het Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk bedreigd werd door revolutionaire bewegingen. De revolutionaire activiteiten hadden een nationalistisch karakter en mislukten uiteindelijk omdat de verschillende partijen verschillende doelen hadden. Net als aan de vooravond van de onafhankelijkheid van België een toneelstuk (De Stomme Van Portici) een belangrijke rol speelde, zo braken ook in Milaan de schermutselingen uit tijdens een voorstelling in het Scala operagebouw. De geschiedenis herhaalt zich immer weer, een wijze les die wij altijd onthouden hebben uit ons favoriete schoolvak.

‘Canone Europeo’ is een krachtig duet met Enrico Ruggeri, een Italiaanse singer-songwriter en presentator uit Milaan. Samenzang tussen Mercy en Stefania is uit den boze bij IANVA, een spijtige zaak vinden wij, want we zijn van mening dat deze twee krachtige stemmen samen voor spetterend vuurwerk zouden kunnen zorgen. Een voorsmaakje van deze explosieve cocktail is ons echter wel gegund tijdens ‘Canone Europeo’, alwaar Stefania’s stem vanuit een radio weerklinkt, om op deze manier de twee mannen vocaal te ondersteunen.) De song kan zo naast IANVA klassiekers als ‘Di Nuovo In Armi!’ en ‘La Ballata Dell’Ardito’, graag gehoorde songs tijdens neofolk feestjes, staan.

Ons Belgenlandje (meer bepaald Brugge) passeert de revue in dit nummer, en ook de fascinerende figuur Lodewijk II van Beieren, bijgenaamd ‘De Sprookjeskoning’ komt ter sprake.

Samen met Stefania maken we een sprong naar het Parijs van 1912 alwaar het bekendste schilderij ooit, Da Vinci’s Mona Lisa gestolen werd. (‘Le Rital’, een onweerstaanbaar chanson dat alle ingrediënten die van IANVA zo een onweerstaanbare band maken nog maar eens onderstreept.)

Het verhaal over deze kunstroof is te mooi om jullie te onthouden: toen in 1913 de dief gevat werd was men met verstomming geslagen, want niet een meesterdief zoals men veronderstelde had de bewaking en politie om de tuin weten te leiden. Het was echter een simpele Italiaanse huisschilder genaamd Vincenzo Peruggia die deze misdaad pleegde. Niet voor het geld zoals men aannam, maar als een soort van ‘wraakactie’ voor alle wreedheden en beledigingen die hij en zijn landgenoten moesten ondergaan in Frankrijk. Titel ‘Le Rital’ was dan ook een denigrerende Franse term waarmee men Italianen bedoelde. Italianen zijn een trots volk, en hoewel IANVA de kunstroof niet goed praat, kunnen ze hun sympathie voor deze opmerkelijke landgenoot niet verbergen.

Ook bij ‘L’Alba Delle Ceneri’ blijven we in de Franse hoofdstad. Deze song is vrij losjes gebaseerd op Tutto Il Ferro Della Tour Eiffel van de Italiaanse schrijver Michele Mari (2002) en handelt over de zelfdestructieve aard van de mens.

Hoewel de rode draad duidelijk zichtbaar is, laat IANVA het niet na om chronologisch van de hak op de tak te springen. Dit stoort echter geen moment, want als geheel staat Canone Europeo muzikaal als een huis. De thematische jojo slingert ons tijdens ‘Benvenuto’, een ode aan de 16de eeuwse kunstenaar Benvenuto Cellini nog verder naar de omstreden Gabriele D’Annunzio (1863-1938) en dit in een en hetzelfde nummer.

Ook het favoriete thema van menig neofolk band, te weten WO II, passeert uiteraard ook de revue. (‘Cummandar As Sheitan’) Niet naar nazi-Duitsland, het is naar Oost Afrika in het jaar 1942 waar IANVA ons heen leidt. De geallieerde Britse troepen hebben de situatie aldaar onder controle en de Italiaanse Koloniale Troepen trekken zich terug richting noordwaarts.

Dit is echter buiten een moedige officier van de koninklijke Italiaanse cavalerie gerekend. Capituleren staat immers niet in het woordenboek van Baron Amadeo Guillet. Samen met enkele volgelingen die hem de bijnaam Cummandar As Shaitan (de commandant van de duivel) geven start hij een guerrilla leger dat een venijnige doorn in het oog van de Britten is.

Het zijn zulke verhalen die je vaak niet te horen krijgt in de samenvattende geschiedenisboeken, en waarnaar je actief op zoek dient te gaan. Elke IANVA plaat staat vol met zulke boeiende episodes en nodigt dan ook uit tot actieve participatie om verder diep te graven. Maar ook indien geschiedenis je maar matig weet te boeien, bieden deze Italianen behalve teksten ook nog eens muziek die zich met gemak tot de top van wat Italië te bieden heeft mag benoemen. En dat is, gezien de rijke muzikale voedingsbodem van dit land, een heuse prestatie. Met hun uitgebreid instrumentarium bestaande uit percussie, elektrische en akoestische gitaar, keyboards, trompet, accordeon, klavecimbel en piano, en een genre dat hoewel algemeen tot de neofolk gerekend wordt, nog tal van invloeden gaande van soundtrack tot chanson in zich herbergt is verveling uit den boze.

Reken hierbij nog het fraaie boekwerkje (32 pagina’s) dat traditiegetrouw rijk gedocumenteerd is, en naast de oorspronkelijke Italiaanse teksten en uitleg tevens de Engelse vertaling bevat en je hebt een intense totaalervaring in handen die je niet onberoerd zal laten.

Lees zeker ook nog eens het uitermate boeiende interview dat ik een jaar geleden had met zanger Mercy als je meer wil te weten komen over deze intrigerende band!

IANVA

Dimi Brands
26/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Peter And The Test Tube Babies op Breaking Barriers !! - Afgaand op hun antwoorden wordt dit optreden kort maar krachtig!

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : VNV Nation - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lebanon Hanover - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : LA MERDE - Neofolk is een dood kind met een lam handje.

Al meerdere jaren tijdens de eerste april was de grap in neofolk land dat The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud terug bij elkaar zou komen. Wij weten wel beter en laten ons hier natuurlijk niet aan vangen. Niet dat we er afkerig tegenover staan, maar dit jaar bleek dat we geen wonderen moeten verwachten om deze specifieke sound nog eens in een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...