canli casino

Dark Entries Logo

6.901 items

   

IANVA
Canone Europeo
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Neoklassiek
26/07/2017 : IANVA - Canone Europeo
Antica Fonografia Il Levriero
26/07/2017, Dimi Brands

We stonden op de eerste rij toen IANVA afgelopen WGT zijn nieuwe album Canone Europeo aldaar kwam voorstellen. Behalve het feit dat je de kans om deze band live aan het werk niet mag laten schieten zijn we ook onvoorwaardelijk fan van deze band uit Genua (IANVA dat je dient uit te spreken als ‘ya-noo-ah’ is feitelijk de oude schrijfwijze van hun stad van afkomst).

IANVA is het soort band die de intensiteit en de passie die ze live perfect weten te presenteren ook in deze hoedanigheid op plaat lukt te brengen. Een queeste waarin velen vaak niet in schijnen te slagen. Maak je borst alvast nat, want ook Canone Europeo, de 5de langspeler van deze imposante Italiaanse groep (bestaande uit maar liefst 9 vaste bandleden, vaak aangevuld met tal van gastartiesten) is wederom een meesterwerk om in te kaderen. Hoewel de bandleden onderling elk een verschillende muzikale achtergrond hebben is het samensmelten hiervan binnen IANVA een symbiose, zeg maar mutualisme te noemen.

Zanger Mercy is een geboren verteller met een onuitputtelijke interesse wat geschiedenis betreft, en vanaf het moment dat hij de mond opent hang je dan ook begerig aan zijn lippen. Samen met zijn band IANVA loodst onze favoriete leraar geschiedenis ons doorheen de roemrijke historie van Europa.

Een intro in het Grieks effent de weg voor het magistrale ‘Hellas’, hoe kan je het immers over de geschiedenis van ons continent hebben, zonder het magistrale Griekenland te bezingen, een bakermat van kunst en cultuur.

Een stoere elektrische gitaar geeft het strijdvaardige ‘Come Ferro Battente’ nog meer cachet. IANVA bezingt de natie, maar vrees niet, politiek gezien bevinden ze zich in de ‘juiste hoek’. Europa is heden ten dage een staat in verval, en deze song mijmert over de grote natie die het ooit was.

Zangeres Stefania T. D’Alterio mag opdraven tijdens ‘Resurgente’, en net als Mercy heeft zij een stem die meteen de aandacht weet vast te grijpen. Ze getuigt van een kracht zoals we die ook horen bij de Italiaanse collega’s van Camerata Mediolanense. Ook het gebruik van orgel, daadkrachtige percussie en koorzang zorgen voor deze associatie.

De song neemt je mee naar Milaan in het jaar 1848, alwaar, net als in de rest van Europa die tijd, het Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk bedreigd werd door revolutionaire bewegingen. De revolutionaire activiteiten hadden een nationalistisch karakter en mislukten uiteindelijk omdat de verschillende partijen verschillende doelen hadden. Net als aan de vooravond van de onafhankelijkheid van België een toneelstuk (De Stomme Van Portici) een belangrijke rol speelde, zo braken ook in Milaan de schermutselingen uit tijdens een voorstelling in het Scala operagebouw. De geschiedenis herhaalt zich immer weer, een wijze les die wij altijd onthouden hebben uit ons favoriete schoolvak.

‘Canone Europeo’ is een krachtig duet met Enrico Ruggeri, een Italiaanse singer-songwriter en presentator uit Milaan. Samenzang tussen Mercy en Stefania is uit den boze bij IANVA, een spijtige zaak vinden wij, want we zijn van mening dat deze twee krachtige stemmen samen voor spetterend vuurwerk zouden kunnen zorgen. Een voorsmaakje van deze explosieve cocktail is ons echter wel gegund tijdens ‘Canone Europeo’, alwaar Stefania’s stem vanuit een radio weerklinkt, om op deze manier de twee mannen vocaal te ondersteunen.) De song kan zo naast IANVA klassiekers als ‘Di Nuovo In Armi!’ en ‘La Ballata Dell’Ardito’, graag gehoorde songs tijdens neofolk feestjes, staan.

Ons Belgenlandje (meer bepaald Brugge) passeert de revue in dit nummer, en ook de fascinerende figuur Lodewijk II van Beieren, bijgenaamd ‘De Sprookjeskoning’ komt ter sprake.

Samen met Stefania maken we een sprong naar het Parijs van 1912 alwaar het bekendste schilderij ooit, Da Vinci’s Mona Lisa gestolen werd. (‘Le Rital’, een onweerstaanbaar chanson dat alle ingrediënten die van IANVA zo een onweerstaanbare band maken nog maar eens onderstreept.)

Het verhaal over deze kunstroof is te mooi om jullie te onthouden: toen in 1913 de dief gevat werd was men met verstomming geslagen, want niet een meesterdief zoals men veronderstelde had de bewaking en politie om de tuin weten te leiden. Het was echter een simpele Italiaanse huisschilder genaamd Vincenzo Peruggia die deze misdaad pleegde. Niet voor het geld zoals men aannam, maar als een soort van ‘wraakactie’ voor alle wreedheden en beledigingen die hij en zijn landgenoten moesten ondergaan in Frankrijk. Titel ‘Le Rital’ was dan ook een denigrerende Franse term waarmee men Italianen bedoelde. Italianen zijn een trots volk, en hoewel IANVA de kunstroof niet goed praat, kunnen ze hun sympathie voor deze opmerkelijke landgenoot niet verbergen.

Ook bij ‘L’Alba Delle Ceneri’ blijven we in de Franse hoofdstad. Deze song is vrij losjes gebaseerd op Tutto Il Ferro Della Tour Eiffel van de Italiaanse schrijver Michele Mari (2002) en handelt over de zelfdestructieve aard van de mens.

Hoewel de rode draad duidelijk zichtbaar is, laat IANVA het niet na om chronologisch van de hak op de tak te springen. Dit stoort echter geen moment, want als geheel staat Canone Europeo muzikaal als een huis. De thematische jojo slingert ons tijdens ‘Benvenuto’, een ode aan de 16de eeuwse kunstenaar Benvenuto Cellini nog verder naar de omstreden Gabriele D’Annunzio (1863-1938) en dit in een en hetzelfde nummer.

Ook het favoriete thema van menig neofolk band, te weten WO II, passeert uiteraard ook de revue. (‘Cummandar As Sheitan’) Niet naar nazi-Duitsland, het is naar Oost Afrika in het jaar 1942 waar IANVA ons heen leidt. De geallieerde Britse troepen hebben de situatie aldaar onder controle en de Italiaanse Koloniale Troepen trekken zich terug richting noordwaarts.

Dit is echter buiten een moedige officier van de koninklijke Italiaanse cavalerie gerekend. Capituleren staat immers niet in het woordenboek van Baron Amadeo Guillet. Samen met enkele volgelingen die hem de bijnaam Cummandar As Shaitan (de commandant van de duivel) geven start hij een guerrilla leger dat een venijnige doorn in het oog van de Britten is.

Het zijn zulke verhalen die je vaak niet te horen krijgt in de samenvattende geschiedenisboeken, en waarnaar je actief op zoek dient te gaan. Elke IANVA plaat staat vol met zulke boeiende episodes en nodigt dan ook uit tot actieve participatie om verder diep te graven. Maar ook indien geschiedenis je maar matig weet te boeien, bieden deze Italianen behalve teksten ook nog eens muziek die zich met gemak tot de top van wat Italië te bieden heeft mag benoemen. En dat is, gezien de rijke muzikale voedingsbodem van dit land, een heuse prestatie. Met hun uitgebreid instrumentarium bestaande uit percussie, elektrische en akoestische gitaar, keyboards, trompet, accordeon, klavecimbel en piano, en een genre dat hoewel algemeen tot de neofolk gerekend wordt, nog tal van invloeden gaande van soundtrack tot chanson in zich herbergt is verveling uit den boze.

Reken hierbij nog het fraaie boekwerkje (32 pagina’s) dat traditiegetrouw rijk gedocumenteerd is, en naast de oorspronkelijke Italiaanse teksten en uitleg tevens de Engelse vertaling bevat en je hebt een intense totaalervaring in handen die je niet onberoerd zal laten.

Lees zeker ook nog eens het uitermate boeiende interview dat ik een jaar geleden had met zanger Mercy als je meer wil te weten komen over deze intrigerende band!

IANVA

Dimi Brands
26/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Ghost - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : M'era Luna 2018 : de verdeling der bands

Het zal op 11 en 12 augustus weer een heuse volksverhuizing zijn als M’era Luna voor zijn 2018-editie zijn poorten der duisternis zal openen. Het is nog even wachten op een exact tijdsschema, maar de organisatie heeft netjes zijn bands weten te verdelen over de twee dagen. Vrijdag 10 augustus kan je er op het vliegveld van Hildesheim ...

lees meer...
INTERVIEW : THE CRAVATS - Als je zin hebt om te zingen, te dansen, een gitaar te verkrachten of in een emmer te schreeuwen, dan kan dat en iemand op deze wereld zal het geweldig vinden.

The Cravats begon in 1977 punk op de wereld af te vuren, maar hield het in de jaren 80 voor bekeken. In 2009 hielden ze een reünie voor het Rebellion Festival in Engeland - het grootste punkfestival ter wereld - en sindsdien zijn ze gewoon verder blijven optreden. Op 9 november staan ze op de planken van Het Depot in Leuven voor het Breaking ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Ground Nero: tijdreizigers uit de jaren 80

Tijdreizigers uit de jaren 80, zo wordt Ground Nero voorgesteld in het nieuwe promotiefilmpje van Danse Macabre, het platenlabel waar onze Limburgse vrienden onderdak gevonden hebben voor de uitgave van de nieuwe ep 'Scales'. Ze spelen de gothic rock uit de jaren 80, maar dan nu, zo leggen Nomad, Peter en Gwijde de Eerste uit in het ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Psy'Aviah voelt de grote scheiding

Met 'Lightflare' kwam Psy'Aviah terug met een conceptalbum rond burn out en depressie. Onze huidige maatschappij is zo hectisch en de informatie waarmee we geconfronteerd worden zo overvloedig dat velen er onder door gaan. Op de recente ep 'Looking For The Sun' gaat Yves Schelpe op het thema door. De ep bevat drie nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : PSYCHOstef toont u de weg naar de andere kant

Stefaan Vantyghem kent u misschien als gitarist bij Powerstone, Your Life On Hold of Psychogeneration, of als geluidsman bij de B52 in Eernegem, maar hij heeft ook zijn soloproject PSYCHOstef waarmee hij een mix maakt van black, doom, gothic en andere soorten van metal. Zijn laatste worp heet 'The Other Side' en gaat over de andere ...

lees meer...
FOTO'S : ONRUST - Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium, 16/06/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st #2 - Een eigenzinnige huwelijksverjaardag

Trouwfe(e)st 2 is het vervolg op Trouwfe(e)st, het minifestival voor het huwelijk van Dimi en Sigrid, verleden jaar. Een jaar later vonden ze het de moeite om opnieuw een aantal groepen uit te nodigen in Jeugdhuis Wommel, en opnieuw bevonden deze groepen zich eerder in het bereik van dark ambient en neofolk…. UrZon is het Noise-project ...

lees meer...
INTERVIEW : THE KIDS - Mensen verwachten onze klassiekers en dat zijn de songs van de eerste twee LP's

Welke groep zette België op de wereldpunkkaart. The Kids natuurlijk! Op zaterdag 10 november spelen ze op Breaking Barriers, het Leuvense festival dat hoopt te bewijzen dat punk nog steeds niet dood is. Malcolm Nix had een gesprek met frontman Ludo Mariman. Eigenlijk hebben we geen behoefte aan een inleiding, want elke Belgische muziekliefhebber ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Trouwfe(e)st: het trouwfeest met instemming van Dark Entries

Trouwfeesten... Ons advies als Dark Entries luidt dat u ze moet vermijden als de pest. Maar nu en dan maken we wel eens een uitzondering. Als iemand voor zijn trouwfeest - in dit geval gaat het zelfs om de verjaardag van een trouwfeest - gratis optredens organiseert met donkere groepen, bijvoorbeeld. Dimi en Sigrid - het mannelijk deel van ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...