casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.387 items

   

IANVA
Canone Europeo
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Neoklassiek
26/07/2017 : IANVA - Canone Europeo
Antica Fonografia Il Levriero
26/07/2017, Dimi Brands

We stonden op de eerste rij toen IANVA afgelopen WGT zijn nieuwe album Canone Europeo aldaar kwam voorstellen. Behalve het feit dat je de kans om deze band live aan het werk niet mag laten schieten zijn we ook onvoorwaardelijk fan van deze band uit Genua (IANVA dat je dient uit te spreken als ‘ya-noo-ah’ is feitelijk de oude schrijfwijze van hun stad van afkomst).

IANVA is het soort band die de intensiteit en de passie die ze live perfect weten te presenteren ook in deze hoedanigheid op plaat lukt te brengen. Een queeste waarin velen vaak niet in schijnen te slagen. Maak je borst alvast nat, want ook Canone Europeo, de 5de langspeler van deze imposante Italiaanse groep (bestaande uit maar liefst 9 vaste bandleden, vaak aangevuld met tal van gastartiesten) is wederom een meesterwerk om in te kaderen. Hoewel de bandleden onderling elk een verschillende muzikale achtergrond hebben is het samensmelten hiervan binnen IANVA een symbiose, zeg maar mutualisme te noemen.

Zanger Mercy is een geboren verteller met een onuitputtelijke interesse wat geschiedenis betreft, en vanaf het moment dat hij de mond opent hang je dan ook begerig aan zijn lippen. Samen met zijn band IANVA loodst onze favoriete leraar geschiedenis ons doorheen de roemrijke historie van Europa.

Een intro in het Grieks effent de weg voor het magistrale ‘Hellas’, hoe kan je het immers over de geschiedenis van ons continent hebben, zonder het magistrale Griekenland te bezingen, een bakermat van kunst en cultuur.

Een stoere elektrische gitaar geeft het strijdvaardige ‘Come Ferro Battente’ nog meer cachet. IANVA bezingt de natie, maar vrees niet, politiek gezien bevinden ze zich in de ‘juiste hoek’. Europa is heden ten dage een staat in verval, en deze song mijmert over de grote natie die het ooit was.

Zangeres Stefania T. D’Alterio mag opdraven tijdens ‘Resurgente’, en net als Mercy heeft zij een stem die meteen de aandacht weet vast te grijpen. Ze getuigt van een kracht zoals we die ook horen bij de Italiaanse collega’s van Camerata Mediolanense. Ook het gebruik van orgel, daadkrachtige percussie en koorzang zorgen voor deze associatie.

De song neemt je mee naar Milaan in het jaar 1848, alwaar, net als in de rest van Europa die tijd, het Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk bedreigd werd door revolutionaire bewegingen. De revolutionaire activiteiten hadden een nationalistisch karakter en mislukten uiteindelijk omdat de verschillende partijen verschillende doelen hadden. Net als aan de vooravond van de onafhankelijkheid van België een toneelstuk (De Stomme Van Portici) een belangrijke rol speelde, zo braken ook in Milaan de schermutselingen uit tijdens een voorstelling in het Scala operagebouw. De geschiedenis herhaalt zich immer weer, een wijze les die wij altijd onthouden hebben uit ons favoriete schoolvak.

‘Canone Europeo’ is een krachtig duet met Enrico Ruggeri, een Italiaanse singer-songwriter en presentator uit Milaan. Samenzang tussen Mercy en Stefania is uit den boze bij IANVA, een spijtige zaak vinden wij, want we zijn van mening dat deze twee krachtige stemmen samen voor spetterend vuurwerk zouden kunnen zorgen. Een voorsmaakje van deze explosieve cocktail is ons echter wel gegund tijdens ‘Canone Europeo’, alwaar Stefania’s stem vanuit een radio weerklinkt, om op deze manier de twee mannen vocaal te ondersteunen.) De song kan zo naast IANVA klassiekers als ‘Di Nuovo In Armi!’ en ‘La Ballata Dell’Ardito’, graag gehoorde songs tijdens neofolk feestjes, staan.

Ons Belgenlandje (meer bepaald Brugge) passeert de revue in dit nummer, en ook de fascinerende figuur Lodewijk II van Beieren, bijgenaamd ‘De Sprookjeskoning’ komt ter sprake.

Samen met Stefania maken we een sprong naar het Parijs van 1912 alwaar het bekendste schilderij ooit, Da Vinci’s Mona Lisa gestolen werd. (‘Le Rital’, een onweerstaanbaar chanson dat alle ingrediënten die van IANVA zo een onweerstaanbare band maken nog maar eens onderstreept.)

Het verhaal over deze kunstroof is te mooi om jullie te onthouden: toen in 1913 de dief gevat werd was men met verstomming geslagen, want niet een meesterdief zoals men veronderstelde had de bewaking en politie om de tuin weten te leiden. Het was echter een simpele Italiaanse huisschilder genaamd Vincenzo Peruggia die deze misdaad pleegde. Niet voor het geld zoals men aannam, maar als een soort van ‘wraakactie’ voor alle wreedheden en beledigingen die hij en zijn landgenoten moesten ondergaan in Frankrijk. Titel ‘Le Rital’ was dan ook een denigrerende Franse term waarmee men Italianen bedoelde. Italianen zijn een trots volk, en hoewel IANVA de kunstroof niet goed praat, kunnen ze hun sympathie voor deze opmerkelijke landgenoot niet verbergen.

Ook bij ‘L’Alba Delle Ceneri’ blijven we in de Franse hoofdstad. Deze song is vrij losjes gebaseerd op Tutto Il Ferro Della Tour Eiffel van de Italiaanse schrijver Michele Mari (2002) en handelt over de zelfdestructieve aard van de mens.

Hoewel de rode draad duidelijk zichtbaar is, laat IANVA het niet na om chronologisch van de hak op de tak te springen. Dit stoort echter geen moment, want als geheel staat Canone Europeo muzikaal als een huis. De thematische jojo slingert ons tijdens ‘Benvenuto’, een ode aan de 16de eeuwse kunstenaar Benvenuto Cellini nog verder naar de omstreden Gabriele D’Annunzio (1863-1938) en dit in een en hetzelfde nummer.

Ook het favoriete thema van menig neofolk band, te weten WO II, passeert uiteraard ook de revue. (‘Cummandar As Sheitan’) Niet naar nazi-Duitsland, het is naar Oost Afrika in het jaar 1942 waar IANVA ons heen leidt. De geallieerde Britse troepen hebben de situatie aldaar onder controle en de Italiaanse Koloniale Troepen trekken zich terug richting noordwaarts.

Dit is echter buiten een moedige officier van de koninklijke Italiaanse cavalerie gerekend. Capituleren staat immers niet in het woordenboek van Baron Amadeo Guillet. Samen met enkele volgelingen die hem de bijnaam Cummandar As Shaitan (de commandant van de duivel) geven start hij een guerrilla leger dat een venijnige doorn in het oog van de Britten is.

Het zijn zulke verhalen die je vaak niet te horen krijgt in de samenvattende geschiedenisboeken, en waarnaar je actief op zoek dient te gaan. Elke IANVA plaat staat vol met zulke boeiende episodes en nodigt dan ook uit tot actieve participatie om verder diep te graven. Maar ook indien geschiedenis je maar matig weet te boeien, bieden deze Italianen behalve teksten ook nog eens muziek die zich met gemak tot de top van wat Italië te bieden heeft mag benoemen. En dat is, gezien de rijke muzikale voedingsbodem van dit land, een heuse prestatie. Met hun uitgebreid instrumentarium bestaande uit percussie, elektrische en akoestische gitaar, keyboards, trompet, accordeon, klavecimbel en piano, en een genre dat hoewel algemeen tot de neofolk gerekend wordt, nog tal van invloeden gaande van soundtrack tot chanson in zich herbergt is verveling uit den boze.

Reken hierbij nog het fraaie boekwerkje (32 pagina’s) dat traditiegetrouw rijk gedocumenteerd is, en naast de oorspronkelijke Italiaanse teksten en uitleg tevens de Engelse vertaling bevat en je hebt een intense totaalervaring in handen die je niet onberoerd zal laten.

Lees zeker ook nog eens het uitermate boeiende interview dat ik een jaar geleden had met zanger Mercy als je meer wil te weten komen over deze intrigerende band!

IANVA

Dimi Brands
26/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
INTERVIEW : AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.

Vóór het afnemen van een interview ga ik gewoonlijk zoeken op het wereldwijde net naar informatie en al reeds gepubliceerde gesprekken met de betrokken artiest, kwestie van wat beslagen op het ijs te komen. In het geval van Amgala Temple was de info schaars. Meer dan een twee minuten durend interview op de site van gitarist ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...