canli casino

Dark Entries Logo

6.546 items

   

IANVA
Canone Europeo
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Neoklassiek
26/07/2017 : IANVA - Canone Europeo
Antica Fonografia Il Levriero
26/07/2017, Dimi Brands

We stonden op de eerste rij toen IANVA afgelopen WGT zijn nieuwe album Canone Europeo aldaar kwam voorstellen. Behalve het feit dat je de kans om deze band live aan het werk niet mag laten schieten zijn we ook onvoorwaardelijk fan van deze band uit Genua (IANVA dat je dient uit te spreken als ‘ya-noo-ah’ is feitelijk de oude schrijfwijze van hun stad van afkomst).

IANVA is het soort band die de intensiteit en de passie die ze live perfect weten te presenteren ook in deze hoedanigheid op plaat lukt te brengen. Een queeste waarin velen vaak niet in schijnen te slagen. Maak je borst alvast nat, want ook Canone Europeo, de 5de langspeler van deze imposante Italiaanse groep (bestaande uit maar liefst 9 vaste bandleden, vaak aangevuld met tal van gastartiesten) is wederom een meesterwerk om in te kaderen. Hoewel de bandleden onderling elk een verschillende muzikale achtergrond hebben is het samensmelten hiervan binnen IANVA een symbiose, zeg maar mutualisme te noemen.

Zanger Mercy is een geboren verteller met een onuitputtelijke interesse wat geschiedenis betreft, en vanaf het moment dat hij de mond opent hang je dan ook begerig aan zijn lippen. Samen met zijn band IANVA loodst onze favoriete leraar geschiedenis ons doorheen de roemrijke historie van Europa.

Een intro in het Grieks effent de weg voor het magistrale ‘Hellas’, hoe kan je het immers over de geschiedenis van ons continent hebben, zonder het magistrale Griekenland te bezingen, een bakermat van kunst en cultuur.

Een stoere elektrische gitaar geeft het strijdvaardige ‘Come Ferro Battente’ nog meer cachet. IANVA bezingt de natie, maar vrees niet, politiek gezien bevinden ze zich in de ‘juiste hoek’. Europa is heden ten dage een staat in verval, en deze song mijmert over de grote natie die het ooit was.

Zangeres Stefania T. D’Alterio mag opdraven tijdens ‘Resurgente’, en net als Mercy heeft zij een stem die meteen de aandacht weet vast te grijpen. Ze getuigt van een kracht zoals we die ook horen bij de Italiaanse collega’s van Camerata Mediolanense. Ook het gebruik van orgel, daadkrachtige percussie en koorzang zorgen voor deze associatie.

De song neemt je mee naar Milaan in het jaar 1848, alwaar, net als in de rest van Europa die tijd, het Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk bedreigd werd door revolutionaire bewegingen. De revolutionaire activiteiten hadden een nationalistisch karakter en mislukten uiteindelijk omdat de verschillende partijen verschillende doelen hadden. Net als aan de vooravond van de onafhankelijkheid van België een toneelstuk (De Stomme Van Portici) een belangrijke rol speelde, zo braken ook in Milaan de schermutselingen uit tijdens een voorstelling in het Scala operagebouw. De geschiedenis herhaalt zich immer weer, een wijze les die wij altijd onthouden hebben uit ons favoriete schoolvak.

‘Canone Europeo’ is een krachtig duet met Enrico Ruggeri, een Italiaanse singer-songwriter en presentator uit Milaan. Samenzang tussen Mercy en Stefania is uit den boze bij IANVA, een spijtige zaak vinden wij, want we zijn van mening dat deze twee krachtige stemmen samen voor spetterend vuurwerk zouden kunnen zorgen. Een voorsmaakje van deze explosieve cocktail is ons echter wel gegund tijdens ‘Canone Europeo’, alwaar Stefania’s stem vanuit een radio weerklinkt, om op deze manier de twee mannen vocaal te ondersteunen.) De song kan zo naast IANVA klassiekers als ‘Di Nuovo In Armi!’ en ‘La Ballata Dell’Ardito’, graag gehoorde songs tijdens neofolk feestjes, staan.

Ons Belgenlandje (meer bepaald Brugge) passeert de revue in dit nummer, en ook de fascinerende figuur Lodewijk II van Beieren, bijgenaamd ‘De Sprookjeskoning’ komt ter sprake.

Samen met Stefania maken we een sprong naar het Parijs van 1912 alwaar het bekendste schilderij ooit, Da Vinci’s Mona Lisa gestolen werd. (‘Le Rital’, een onweerstaanbaar chanson dat alle ingrediënten die van IANVA zo een onweerstaanbare band maken nog maar eens onderstreept.)

Het verhaal over deze kunstroof is te mooi om jullie te onthouden: toen in 1913 de dief gevat werd was men met verstomming geslagen, want niet een meesterdief zoals men veronderstelde had de bewaking en politie om de tuin weten te leiden. Het was echter een simpele Italiaanse huisschilder genaamd Vincenzo Peruggia die deze misdaad pleegde. Niet voor het geld zoals men aannam, maar als een soort van ‘wraakactie’ voor alle wreedheden en beledigingen die hij en zijn landgenoten moesten ondergaan in Frankrijk. Titel ‘Le Rital’ was dan ook een denigrerende Franse term waarmee men Italianen bedoelde. Italianen zijn een trots volk, en hoewel IANVA de kunstroof niet goed praat, kunnen ze hun sympathie voor deze opmerkelijke landgenoot niet verbergen.

Ook bij ‘L’Alba Delle Ceneri’ blijven we in de Franse hoofdstad. Deze song is vrij losjes gebaseerd op Tutto Il Ferro Della Tour Eiffel van de Italiaanse schrijver Michele Mari (2002) en handelt over de zelfdestructieve aard van de mens.

Hoewel de rode draad duidelijk zichtbaar is, laat IANVA het niet na om chronologisch van de hak op de tak te springen. Dit stoort echter geen moment, want als geheel staat Canone Europeo muzikaal als een huis. De thematische jojo slingert ons tijdens ‘Benvenuto’, een ode aan de 16de eeuwse kunstenaar Benvenuto Cellini nog verder naar de omstreden Gabriele D’Annunzio (1863-1938) en dit in een en hetzelfde nummer.

Ook het favoriete thema van menig neofolk band, te weten WO II, passeert uiteraard ook de revue. (‘Cummandar As Sheitan’) Niet naar nazi-Duitsland, het is naar Oost Afrika in het jaar 1942 waar IANVA ons heen leidt. De geallieerde Britse troepen hebben de situatie aldaar onder controle en de Italiaanse Koloniale Troepen trekken zich terug richting noordwaarts.

Dit is echter buiten een moedige officier van de koninklijke Italiaanse cavalerie gerekend. Capituleren staat immers niet in het woordenboek van Baron Amadeo Guillet. Samen met enkele volgelingen die hem de bijnaam Cummandar As Shaitan (de commandant van de duivel) geven start hij een guerrilla leger dat een venijnige doorn in het oog van de Britten is.

Het zijn zulke verhalen die je vaak niet te horen krijgt in de samenvattende geschiedenisboeken, en waarnaar je actief op zoek dient te gaan. Elke IANVA plaat staat vol met zulke boeiende episodes en nodigt dan ook uit tot actieve participatie om verder diep te graven. Maar ook indien geschiedenis je maar matig weet te boeien, bieden deze Italianen behalve teksten ook nog eens muziek die zich met gemak tot de top van wat Italië te bieden heeft mag benoemen. En dat is, gezien de rijke muzikale voedingsbodem van dit land, een heuse prestatie. Met hun uitgebreid instrumentarium bestaande uit percussie, elektrische en akoestische gitaar, keyboards, trompet, accordeon, klavecimbel en piano, en een genre dat hoewel algemeen tot de neofolk gerekend wordt, nog tal van invloeden gaande van soundtrack tot chanson in zich herbergt is verveling uit den boze.

Reken hierbij nog het fraaie boekwerkje (32 pagina’s) dat traditiegetrouw rijk gedocumenteerd is, en naast de oorspronkelijke Italiaanse teksten en uitleg tevens de Engelse vertaling bevat en je hebt een intense totaalervaring in handen die je niet onberoerd zal laten.

Lees zeker ook nog eens het uitermate boeiende interview dat ik een jaar geleden had met zanger Mercy als je meer wil te weten komen over deze intrigerende band!

IANVA

Dimi Brands
26/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/12/2017 : Het eindejaarslijstje van Dimi Brands

Met een nieuw jaar in het vizier kijken we bij Dark Entries traditiegetrouw nog eens achterom middels onze eindejaarslijstjes. 2017 bleek een meer dan uitstekend muziekjaar te zijn, want het was deksels moeilijk om een top 20 samen te stellen (een top 10 zou te veel sterke releases onrecht aandoen). Na veel denk- en schrapwerk ziet ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2017 : Zusterliefde bij Midnattsol

Midnattsol, het project van Carmen Elise Espenæs, mag voor het volgende nieuwe album rekenen op de strot van haar bekende zus, dé Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves Eyes). Meer nog, ze wordt een vast lid van de bende. Een borrelhapje van wat komen zal, kan je hier proeven. Meer info over het vierde studioalbum (voorganger ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : A Slice Of Life in De ideale wereld

Driewerf hoera, er is nog eens aandacht voor een binnenlandse wavegroep op de nationale televisie! A Slice Of Life begon als een samenwerking tussen gitarist Guy Willsen van Perverted By Language en Dirk Vreys van de Cure-tribute The ObsCure. Intussen hebben ze hun groep uitgebreid tot een sextet en een door ons erg gewaardeerde demo uitgebracht. ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SILKEN TOFU LABEL NIGHT (02-12-2017, Barlok, Brussel) - Een 'onrust-ige' nacht in het Brusselse.

Het leek er op dat vanavond een groot deel van het uitgaande publiek eieren voor zijn geld koos, en naar Brussel afgezakt was om Front 242 live aan het werk te zien in de AB. Dit was buiten ons gerekend, want wij kozen er voor om ons te laten verrassen, en dit eveneens in de hoofdstad. Net naast Magasin4 bevond zich Barlok, dat nog ...

lees meer...
INTERVIEW : MILDREDA - Het is verdorie zeer plezant was om duistere bombastische muziek op een publiek los te laten

We zijn bijzonder trots dat we op onze volgende Dark Entries Night - op vrijdag 8 december 2017 in de Kinky Star - Mildreda mogen ontvangen. Jan Dewulf heeft dit project in de jaren 90 opgericht, en na een wat lang uitgevallen winterslaap nieuw leven ingeblazen in 2010. Intussen hebben we recht gehad op een fantastische digitale uitgave: 'Coward ...

lees meer...
INTERVIEW : Sotho Houle & Helena Patricio, hoofdman van EXOS Performance Project en kasteelvrouwe van Chβteau H. . - ...Chβteau H. ...a place to live & create...

Zo via via komt een mens nog eens op interessante plaatsen waar ook inspirerende mensen wonen… Dankzij een verjaardagsfeestje/optreden van een bevriende muzikant kwam ondergetekende bijna 3 jaar geleden terecht in de Château H, een tot lusthof omgebouwd meisjespensionaat in Saint-Julia, een versterkt dorpje gelegen ergens in de ...