casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.032 items

   

Hypnoskull
Immer Wieder Nein
Electro - Industrial - Noise
23/08/2016 : Hypnoskull - Immer Wieder Nein
Ant-Zen  Ant-Zen
23/08/2016, Dimi Brands

Terwijl het politiek gezien heden ten dage huilen met de pet op is, hebben we muzikaal gezien absoluut geen klagen betreffende vaderlandse releases. Zo waren we al zeer te spreken van de dit jaar verschenen platen van Hysteresis, Synthetic Dream, Hedera Helix, Monolith, Dead Man’s Hill en ook nieuwkomers Cocaine Piss en Whispering Sons zorgden voor een ongeziene boom. Om het rijtje nationale artiesten met nieuw werk te vervolledigen staat Patrick Stevens aka Hypnoskull ongeduldig op onze deur te kloppen, met Immer Wieder Nein. De achterliggende gedachte achter deze plaat is dat het goed is om alles in vraag te stellen, niets blind voor waar aan te nemen en om op tijd en stond eens NEE te zeggen, altijd maar weer NEE te zeggen.... Dit soort van eigenwijsheid juichen we alleen maar toe, en in combinatie met de hypnotiserende klanken van Stevens (it’s all in the name), zou dit wel eens een interessant werkje kunnen opleveren.

Op opener ‘Die 23 Augen des Dr. (Hyp)no’ haalt Stevens de gereedschapskist uit de kast en kan het sleutelen een aanvang nemen, als alle boutjes en schroefjes aangespannen zijn kan er meteen volle vaart vooruit gegaan worden, veronderstel je dan. Dat we juist zitten met dit vermoeden bewijst titeltrack ‘Immer Weider Nein’ dat een geoliede dansvloerkraker blijkt te zijn. De rhythmic noise van Stevens staat al sinds oprichting in 1992 garant voor de kracht van pure analoge electronica met zware ritmische structuren om te komen tot een anarchistische aanvalsvorm die noise combineert met techno-industrial. Stevens maakte in de begindagen samen met Dirk Ivens nog deel uit van Sonar, alvorens Ivens hiervoor in zee ging met Eric Van Wonterghem. Wat we te horen krijgen op Immer Wieder Nein gaat gepaard met dezelfde agressie en intensiteit waarvoor Sonar bekend staat. “Electronic Music Means War To Us” is de leuze van Hypnoskull, het is niet anders zo op Immer Wieder Nein. De ritmische tracks gaan gepaard met een zware ondertoon die kraakt, piept en zucht, en tonen aan dat Hypnoskull nog immer ‘kampfbereit’ is.

‘Black dB’ kan meteen de dansvloer van het betere feestje opgesmeten worden, tracks als deze -oh persoonlijke frustratie- lijken de laatste jaren voornamelijk te schitteren door afwezigheid op de vaderlandse fuiven. De vraag naar DJ’s met lef, en een hart voor nationale muziek is in deze een noodzaak. ‘Die Angst (Findet Nicht Mehr Statt)’ laat je aanvankelijk even op adem komen, geen overbodige luxe bij dit razende electronische geweld, maar weet middels een spannende opbouw net zozeer als de heavy tracks een beklemmend gevoel na te laten.

‘Phantomschmerz’ is een recht-toe-recht-aan technostamper, die eens te meer aan toont dat Hypnoskull nog steeds tot de top van het genre behoort. Strijdliederen legio op Immer Wieder Nein, met ‘Soho (Die Nacht Findet Nicht Mehr Statt)’ in de frontlinie. Elektronische agressie die zijn weerga niet kent, en, u hoort me al afkomen, de betere dansvloer absoluut waardig is. Samen met Dirty Gutter presenteert Hypnoskull de ritmische stamper ‘Who’, die zowel efficiënt als toegankelijk is. ‘Krank Vor Wut’ is dan weer een heerlijke hypnotiserende trip. Net als ‘Alles Schwarz’ dat het spel van herhaling uitstekend weet te spelen. Dat er ook al eens donkere wolken boven de dansvloer mogen hangen laat ‘Kleine Dunkle Vorahnung’ horen, spookachtige schimmen lijken uit de machines te ontsnappen, wat echter niets aan dansbaarheid doen inboeten. Waar de machine op de opener in gereedheid gebracht leek te moeten worden, zo begint hij na al het gepasseerde ritmische geweld op ‘Niedergang’ toch danig te sputteren, we zien het stoom uit allerlei opgedane scheuren en kieren ontsnappen, om tijdens een laatste inspanning nog een aanhoudende beat te kunnen aanhouden.

De boodschap achter de titel indachtig is het afsluitende drieluik op Immer Wieder Nein niet verwonderlijk, hiervoor liet Stevens zich inspireren door de maatschappijkritische Bertold Brecht. Met succes zet hij diens ‘Gegen Verführung’, ‘Benares Song’ (uit Brecht’s Hauspostille) en ‘Seeräuber Jenny (samen met Nona Gogol Gonzales) uit de bekende Driestuiverroman naar zijn hand, hij doet dit met minder geweld dan het voorgaande, maar ook hier weegt de beklemmende toon, de grote sterkte van Immer Wieder Nein, zwaar door. Immer Wieder Nein, de achterliggende boodschap houden we in gedachte Patrick, maar voor deze plaat maken we toch met graagte een uitzondering en zeggen we volmondig JA!!!!

Hypnoskull

Dimi Brands
23/08/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Thtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In het kapitalisme kan alles verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf.

Siglo XX werd wel eens de Belgische Joy Division genoemd, en dus is het een evenement na meer dan 25 jaar terug optreedt. De optredens vallen samen met de viering van het 40-jarig bestaan van de groep. Je kunt ze onder meer zien op de derde editie van Breaking Barriers, het Leuvense festival dat het 40-jarig bestaan van punk in het algemeen ...

lees meer...
INTERVIEW : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.

Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid ...