casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.059 items

   

Hou En Trou
Schijn
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Folk
10/01/2021 : Hou En Trou - Schijn
Eigen beheer  Eigen beheer
10/01/2021, Dimi Brands

Van ieder muziekgenre bestaat er tegenwoordig wel een ‘post’-variant. Met dit voorvoegsel doelt men dat men verder bouwt op een genre door de stilistische en ritmische elementen ervan op een nieuw bedachte manier te gebruiken.

Zelfs het neofolk genre, niet bepaald gekenmerkt door zijn progressieve karakter, is mee op de “postbus” gesprongen. Denk bijvoorbeeld maar aan groepen als Rome en Naevus die hier zelfs zo ver in gingen dat het vruchteloos zoeken blijft om in het eindresultaat nog iets terug te vinden van het oorspronkelijke genre.

Noemen zich ook postneofolk: het in Den Haag en omstreken legendarische Hou En Trou. En in hun geval mag je die “post” best wel in verschillende opzichten zien aangezien het jaren geduurd heeft vooraleer dit debuut eindelijk het levenslicht zag.

Een oud zeer binnen de Nederlandse neofolkscene? We kijken dan even naar Osewoudt waarvan het tweede album er ook al jaren zit aan te komen of Volksweerbaarheid die in alle geheim aan een comeback dachten. Aangezien ik spreek over een vijftal jaar geleden, neem ik aan dat de zwijgplicht omtrent dit geheim ondertussen wel opgeheven mag worden.

Bij een naam als Hou En Trou die met songtitels als ‘Lied Van De Jeugd’, ‘De Beweging’ en ‘Zie! Een Stormmeeuw!’ komen aandraven op deze langverwachte eerste langspeler Schijn, waan je je zowaar in Dietsland.

De Blauwvoet hebben we alsnog niet gespot tijdens het beluisteren van deze Nederlandse neofolkers die Willem Witte (Strydwolf) onder de arm namen voor meer dan alleen de productie van hun debuutalbum.

Voor al wie hierbij een wrange smaak in de mond krijgt en koortsig op zoek wil gaan naar de politieke agenda van deze Hagenaars kunnen we alvast geruststellen met de boodschap die we op hun website terugvinden: “The personal is not political.”

Hiermee blijf je natuurlijk vaag, en het is ook de voor het genre typerende “flou” dat zich op het hele album laat gelden. Hou En Trou citeert op zijn Bandcamp pagina hieromtrent nog even de crossovergroep Dog Eat Dog: “No fronts no tricks no soap box politics/ No guns just blunts we kick this just for fun.”

Wie dit alles toch met argusogen bekijkt kunnen we geruststellen dat er ook elementen uit de linkse hoek terug te vinden zijn: de hoes van het album verwijst naar het logo van de FDJ, oftewel Freie Deutsche Jugend, een Duitse communistische jeugdbeweging. 'Lied Van De Jeugd' is een socialistisch lied en in 'De Beweging' komt Honecker samplegewijs voorbij...Ha, eat that, Antifa!

Je moet er dus een beetje doorheen kijken en er proberen de fun van inzien, uiteindelijk betreft het ook maar een stijlfiguur waar binnen het neofolk genre gretig naar gegrepen wordt. Toch zal het de argeloze luisteraar bij het horen van dit serieuze werk niet meteen duidelijk zijn wat met die “fun” bedoeld wordt.

Het centrale thema van het album is de vergeefse hoop op verlossing van de doelloosheid van het leven. De menselijke hunkering naar een collectieve Beweging, maakt niet uit welke. Maar de verlossing (de 'schijn') is altijd een deceptie ('schijn').

Hou En Trou bedient zich van het soort wollig taalgebruik zoals we dat in het verleden bij hun gouwgenoten van Volksweerbaarheid hoorden en waar de gemiddelde neofolker tout court niet vies van is. Mede ook het soort taalgebruik dat maakt dat zij die het genre geen warm hart toedragen niet van mening zullen veranderen.

Zij die hier echter geen ‘bunker des aanstoots’ (een inside joke voor de kenners) aan nemen, vallen hier geen buil aan en zullen beamen dat dit er nu eenmaal bijhoort. Het mag het album op het eerste gehoor dan wel wat gekunsteld geven, ons valt vooral de enorme contradictie op: muzikaal is de neofolk erg progressief terwijl het tekstueel haast niet conservatiever kan. Niet slecht bedoeld, trouwens, we vermoeden immers dat het net deze tegenstrijdigheid is die men met de beloofde fun bedoelt.

Hou En Trou valt dus niet te omschrijven als een doorsnee neofolk groep, wat ze precies bedoelen met post-neofolk uit zich door toevoeging van een haast kleinkunst-achtig (al heeft dit vooral te maken met de in de moederstaal gezongen teksten) element waarbij ook elementen uit het brede pop/rock en, net zoals gelijk bij eerder aangehaalde groepen Rome en Naevus het geval is, postpunk (in mindere mate) gevoegd worden.

Willem Witte mocht naast de productie voor zijn rekening nemen ook meedoen op tal van nummers, en de toevoeging van deze ervaren rot legt op dit album geen windeieren. Hoe amusant we zijn EBM-project Pantser Fabriek ook mogen vinden, wij blijven de naam van Willem in één adem noemen met zijn erg gerespecteerde Strydwolf alter ego.

Een gouden zet, deze vriendendienst. Hou En Trou drummer Koos de Prater werkte reeds mee aan verschillende Strydwolf én Pantser Fabriek nummers. Willem dankt volgens de geheel eigen, kenmerkend kwalitatieve wijze. Ook aangenaam verrast waren we van de bijdrages van een zangeres met de mysterieuze naam Favoritie. Haar frisse stemgeluid past wonderwel bij het enerzijds archaïsche karakter van Hou En Trou, en benadrukt hiermee nogmaals het tegenovergestelde hiervan.

Met ‘Een Winterse Bijzon’ krijg je nog een Nederlandse interpretatie van een nummer van Death In June (mochten natuurlijk niet ontbreken aan het feestmaal ter gelegenheid van dit heuglijke debuut), aan u om te ontcijferen om welk nummer het precies gaat. Laat gerust uw antwoord weten, behalve mijn blijken van waardering wint u er echter niets mee.

Eenzelfde soort waardering als ik voor Hou En Trou voel. Hun debuut Schijn mag dan wel niet de “gemakkelijkste” plaat zijn, mits enige moeite (en vooral het opzij leggen van een politieke bril) zouden de zonnestralen voor deze Nederlanders best verder kunnen schijnen dan binnen het afgesloten neofolk wereldje. Zelf zetten ze wat dat betreft al een eerste flink stap, nu u nog.

Hou En Trou

Dimi Brands
10/01/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : R.I.P. Vangelis (1943-2022)

We zijn nog niet bekomen van de dood van Klaus Schulze en daar legt een andere grondlegger van de synthesizermuziek het loodje. De Griek Evángelos Odysséas Papathanassíou (Vangelis) werd geboren op 29 maart 1943. Vangelis was een autodidact die amper noten kon lezen. In zijn twintiger jaren raakte hij al enorm ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Wijzigingen aan Sinner’s Day line up zomer en winter

Wellicht was u reeds op de hoogte van de hospitalisatie van Front 242 zanger Jean-Luc De Meyer. Een aantal concerten van Front 242 werden hierdoor reeds geannuleerd en ook de geplande passage op Sinner’s Day van vrijdag 24 juni aanstaande verdwijnt nu van de agenda. Het concert werd verschoven naar de wintereditie van Sinner’s ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Gert viert drie jaar nuchterheid met gratis downloads uit komende plaat

20 mei is een speciale dag voor Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk of Gertje Anarchie. Gert is dan namelijk exact drie jaar gestopt met drinken. Dat viert hij uiteraard met muziek. Gert heeft namelijk net een nieuwe plaat ingeblikt die in augustus zal verschijnen. Het is naar de mening van al wie hem al heeft gehoord de beste Gert-plaat aller ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...