casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.718 items

   

Hou En Trou
Schijn
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Folk
10/01/2021 : Hou En Trou - Schijn
Eigen beheer  Eigen beheer
10/01/2021, Dimi Brands

Van ieder muziekgenre bestaat er tegenwoordig wel een ‘post’-variant. Met dit voorvoegsel doelt men dat men verder bouwt op een genre door de stilistische en ritmische elementen ervan op een nieuw bedachte manier te gebruiken.

Zelfs het neofolk genre, niet bepaald gekenmerkt door zijn progressieve karakter, is mee op de “postbus” gesprongen. Denk bijvoorbeeld maar aan groepen als Rome en Naevus die hier zelfs zo ver in gingen dat het vruchteloos zoeken blijft om in het eindresultaat nog iets terug te vinden van het oorspronkelijke genre.

Noemen zich ook postneofolk: het in Den Haag en omstreken legendarische Hou En Trou. En in hun geval mag je die “post” best wel in verschillende opzichten zien aangezien het jaren geduurd heeft vooraleer dit debuut eindelijk het levenslicht zag.

Een oud zeer binnen de Nederlandse neofolkscene? We kijken dan even naar Osewoudt waarvan het tweede album er ook al jaren zit aan te komen of Volksweerbaarheid die in alle geheim aan een comeback dachten. Aangezien ik spreek over een vijftal jaar geleden, neem ik aan dat de zwijgplicht omtrent dit geheim ondertussen wel opgeheven mag worden.

Bij een naam als Hou En Trou die met songtitels als ‘Lied Van De Jeugd’, ‘De Beweging’ en ‘Zie! Een Stormmeeuw!’ komen aandraven op deze langverwachte eerste langspeler Schijn, waan je je zowaar in Dietsland.

De Blauwvoet hebben we alsnog niet gespot tijdens het beluisteren van deze Nederlandse neofolkers die Willem Witte (Strydwolf) onder de arm namen voor meer dan alleen de productie van hun debuutalbum.

Voor al wie hierbij een wrange smaak in de mond krijgt en koortsig op zoek wil gaan naar de politieke agenda van deze Hagenaars kunnen we alvast geruststellen met de boodschap die we op hun website terugvinden: “The personal is not political.”

Hiermee blijf je natuurlijk vaag, en het is ook de voor het genre typerende “flou” dat zich op het hele album laat gelden. Hou En Trou citeert op zijn Bandcamp pagina hieromtrent nog even de crossovergroep Dog Eat Dog: “No fronts no tricks no soap box politics/ No guns just blunts we kick this just for fun.”

Wie dit alles toch met argusogen bekijkt kunnen we geruststellen dat er ook elementen uit de linkse hoek terug te vinden zijn: de hoes van het album verwijst naar het logo van de FDJ, oftewel Freie Deutsche Jugend, een Duitse communistische jeugdbeweging. 'Lied Van De Jeugd' is een socialistisch lied en in 'De Beweging' komt Honecker samplegewijs voorbij...Ha, eat that, Antifa!

Je moet er dus een beetje doorheen kijken en er proberen de fun van inzien, uiteindelijk betreft het ook maar een stijlfiguur waar binnen het neofolk genre gretig naar gegrepen wordt. Toch zal het de argeloze luisteraar bij het horen van dit serieuze werk niet meteen duidelijk zijn wat met die “fun” bedoeld wordt.

Het centrale thema van het album is de vergeefse hoop op verlossing van de doelloosheid van het leven. De menselijke hunkering naar een collectieve Beweging, maakt niet uit welke. Maar de verlossing (de 'schijn') is altijd een deceptie ('schijn').

Hou En Trou bedient zich van het soort wollig taalgebruik zoals we dat in het verleden bij hun gouwgenoten van Volksweerbaarheid hoorden en waar de gemiddelde neofolker tout court niet vies van is. Mede ook het soort taalgebruik dat maakt dat zij die het genre geen warm hart toedragen niet van mening zullen veranderen.

Zij die hier echter geen ‘bunker des aanstoots’ (een inside joke voor de kenners) aan nemen, vallen hier geen buil aan en zullen beamen dat dit er nu eenmaal bijhoort. Het mag het album op het eerste gehoor dan wel wat gekunsteld geven, ons valt vooral de enorme contradictie op: muzikaal is de neofolk erg progressief terwijl het tekstueel haast niet conservatiever kan. Niet slecht bedoeld, trouwens, we vermoeden immers dat het net deze tegenstrijdigheid is die men met de beloofde fun bedoelt.

Hou En Trou valt dus niet te omschrijven als een doorsnee neofolk groep, wat ze precies bedoelen met post-neofolk uit zich door toevoeging van een haast kleinkunst-achtig (al heeft dit vooral te maken met de in de moederstaal gezongen teksten) element waarbij ook elementen uit het brede pop/rock en, net zoals gelijk bij eerder aangehaalde groepen Rome en Naevus het geval is, postpunk (in mindere mate) gevoegd worden.

Willem Witte mocht naast de productie voor zijn rekening nemen ook meedoen op tal van nummers, en de toevoeging van deze ervaren rot legt op dit album geen windeieren. Hoe amusant we zijn EBM-project Pantser Fabriek ook mogen vinden, wij blijven de naam van Willem in één adem noemen met zijn erg gerespecteerde Strydwolf alter ego.

Een gouden zet, deze vriendendienst. Hou En Trou drummer Koos de Prater werkte reeds mee aan verschillende Strydwolf én Pantser Fabriek nummers. Willem dankt volgens de geheel eigen, kenmerkend kwalitatieve wijze. Ook aangenaam verrast waren we van de bijdrages van een zangeres met de mysterieuze naam Favoritie. Haar frisse stemgeluid past wonderwel bij het enerzijds archaïsche karakter van Hou En Trou, en benadrukt hiermee nogmaals het tegenovergestelde hiervan.

Met ‘Een Winterse Bijzon’ krijg je nog een Nederlandse interpretatie van een nummer van Death In June (mochten natuurlijk niet ontbreken aan het feestmaal ter gelegenheid van dit heuglijke debuut), aan u om te ontcijferen om welk nummer het precies gaat. Laat gerust uw antwoord weten, behalve mijn blijken van waardering wint u er echter niets mee.

Eenzelfde soort waardering als ik voor Hou En Trou voel. Hun debuut Schijn mag dan wel niet de “gemakkelijkste” plaat zijn, mits enige moeite (en vooral het opzij leggen van een politieke bril) zouden de zonnestralen voor deze Nederlanders best verder kunnen schijnen dan binnen het afgesloten neofolk wereldje. Zelf zetten ze wat dat betreft al een eerste flink stap, nu u nog.

Hou En Trou

Dimi Brands
10/01/2021

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.

The Imaginary Suitcase – het soloproject van Laurent Leemans – heeft weer een nieuw epos uitgebracht: ‘The gods gave you victory today only to make your final defeat more bitter’. Dat is een hele mond vol en ook een heel pessimistisch citaat (van een Romeinse veldheer na een verloren veldslag tegen de Kelten), twee ...