|
|||||||||||||
Een album dat ons geduld danig op de proef heeft gesteld, deze Inspection II van (Florian) Hecker. De man gaat verder met het onderzoeken van computationele technieken voor analyse en hersynthese. Inderdaad, het is weer zo een plaatje... Wanneer men met zulke termen komt aandraven is het voor de goede verstaander vaak al voldoende om te weten dat het hier (quasi) onbeluisterbaar materiaal betreft. Wat niet wegneemt dat zulk geëxperimenteer bij wijlen wel verrassend uit de hoek kan komen. Ondanks de hoogdravendheid van de aankondiging geven we het schijfje dus een eerlijke kans. Met behulp van algoritmes op basis van het menselijk gehoor reconstrueert Hecker op een progressieve manier origineel bronmateriaal, ontworpen om timbrale karakteristieken van geluid vast te leggen. Omdat de bron iteratief wordt geëxtraheerd uit karakterloze noise, ontstaat er een complexe, voortdurende dialoog tussen een formeel model en empirische geluidservaring (hoogdravend, quoi?). In de praktijk betekent dit dat een synthetische stem citeert uit het libretto van filosoof Robin Mackay en hier worden dan stukjes ruisende noise bijgevoegd. Bij momenten interrumperend, andere keren dan weer los van de gesproken tekst. Zowel tekst als noise zijn telkens van korte duur, vandaar dat een paar stalen zenuwen nodig zijn om dit de volle 75 minuten zonder kleerscheuren uit te zitten. Wanneer de stem ook iedere zin begint met het woordje “next”, springen we reeds halverwege haast uit ons vel bij het horen van deze aanhef. In de liner notes van schrijfster/filosofe Amy Ireland (die ook essays over noise schreef) verwijst naar het begrip masochisme (wat voor veel van onze lezers ook als zodanig zal aanvoelen wanneer ze dit moeten beluisteren). In de promotekst lezen we verder nog een aanbeveling van psychiater/psychoanalyst August Ruhs, die dit werk in verbinding brengt met psycho-analyse. Allemaal goed en wel, voor ons is het net iets té... We kunnen ons inbeelden dat dit stuk als onderdeel van een installatie, het soort milieu waarin zulke experimenten het best gedijen best beklijvend kan zijn. Een eigenschap die helaas maar gedeeltelijk naar boven komt bij het beluisteren in de woonkamer, wegens, inderdaad, net iets te hoogdravend.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Korinthians - Chaos/Control
Craven Faults - Erratics & Unconformities
Empusae - Iter In Tenebris
Stigmata - Dust, Nothingness And Light
Object - Borderlands
Mikey Bean - Phantoms - The Rise of Death Rock From the La Punk Scene (boek)
Sky Burial - The Forcing Season: Further Acts Of Severance
Crystal Geometry - State Of Play
øjeRum - 7 Sjæle
Lumen Drones - Umbra
In hetzelfde genre: EXPERIMENTAL
The Bent Moustache - Pastures New Seasons Turn
Various Artists - Archipel Electronique Vol.1
Alva Noto - UNIVRS
Monty Adkins - Fragile.Flicker.Fragment
Fennesz - SevenStars
Angel - 26000
Controlled Bleeding - Odes To Bubbler
Koji Asano - Solstice Eclipse
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Haujobb - Dead Market