canli casino

Dark Entries Logo

6.545 items

   

Gert
Ongepast Vrolijk
Folk - Punk
13/11/2016 : Gert - Ongepast Vrolijk
Eigen beheer  Eigen beheer
13/11/2016, Henk Vereecken

Al meer dan 10 jaar maakt hij maatschappijkritische ‘kleinpunk’, en promoot momenteel zijn nieuwe cd “Ongepast Vrolijk”. Live treedt Gert meestal op met Erik op de bas; en Yorick op de cajon. Vroeger kenden we hem als Gert Kleinkunst (zo heet ook zijn website), later werd het Gert Kleinpunk, maar op zijn debuutalbum “Ongepast Vrolijk” staat deze Leuvense Protestzanger met grote P, gewoon vermeld als Gert. “Ongepast Vrolijk” is al zijn vijfde cd na “Ooit Speel Ik De Stadsschouwburg Plat” (2004), “Voor Het Te Laat Is” (2005), Blij Dat Ik Er Ben (2006) en “ Leve De Overlevenden” (2010).

Gert valt wel een beetje te vergelijken met een soort Belgische Armand (maar dan zonder weedobsessie) of Bots (die van het overbekende “Zeven Dagen Lang”) of nog een Wannes Van De Velde van de 21ste eeuw. Regelmatig moet ik ook denken aan de schandelijk ondergewaardeerde Gentse zanger Wim De Craene, een eerder donkere kleinkunstartiest (maar zijn muziek was eigenlijk veel breder dan dat) met teksten vol cynisme en met in zijn nalatenschap ook machtige protestsongs zoals "Fascisme Is Moord".

Op Gerts nieuwe album “Ongepast Vrolijk” staan twintig korte songs (of eigenlijk 18 songs en twee al even korte instrumentals, “Intermezzo” 1 & 2) met een totale speelduur van ‘slechts’ 33 minuten. Er staan een drietal trage singer/songwitersongs op, maar het merendeel van de songs zijn up-tempo kleinkunst of folksongs. Bestaat de term ‘powerfolk’ al? Korte, snelle en gebalde songs met geëngageerde inhoud maken dus het leeuwendeel van het album uit. Vandaar waarschijnlijk de referentie naar punk, maar echte punk is het natuurlijk niet echt, muzikaal gezien dan, al vallen er misschien wel parallellen te trekken met bijvoorbeeld een Billy Bragg die muzikaal ook meer een singer-songwriter of folk-protestzanger is dan echt punk.

Soms neigt de muziek zelfs wat naar acid folk, vooral in de wat drukker geïnstrumenteerde nummers zoals de opener “Vrolijk Lied” (kijk ook eens naar het zalige psychedelische clipje hieronder) en “Rijkdom Verdeel” waarin de fluitachtige synthesizerpassage halverwege me zelfs doet denken aan een psychfolkband als The Incredible String Band.

Gert blikte “Ongepast Vrolijk” natuurlijk niet op zijn dooie eentje in. Gert (zang, gitaar, tambourijn en teksten) werd immers bijgestaan door ene Erik (elektrische basgitaar, ‘tikkeneike’, jembe, backing vocals, opname en mixing) en door het gelegenheidskoor Zootje Ongeregeld, waarin ook Dark Entries collega Xavier Kruth zich het hart uit het lijf zingt. Xavier speelde ook toetsen trouwens. Erik is dan weer Erik Heyns, Leuvens muzikant die we kennen van onder meer Wheel Of Smoke, Rivercrest en Dorre. Het album werd ook opgenomen in De Loft in Herent, de thuisbasis van Wheel Of Smoke.

Gert – zo blijkt uit zijn lyrics - is een zeer linkse jongen, ecosocialist en andersglobalist. Zijn politieke kleur is vuurrood met knalgroene bollen en als Gert gaat stemmen, zal het waarschijnlijk voor de PVDA zijn of anders voor Groen.

Niet alle songs zijn protestsongs tegen sociale of ecologische mistoestanden. Sommige gaan ook gewoon over ‘het leven’ en ‘de liefde’: “Opnieuw” bijvoorbeeld, “Leven = Dood” (over de relativiteit van het leven), “De Realiteit” en “Schouderklopje”. “Faceboekland” gaat ook over de liefde, maar is erg cynisch en toch wel weer met een serieuze sneer naar sociale media en hoe mensen ermee omgaan. Het lied eindigt met : ‘Alles ging goed / Maar daarna toch verkeerd / Ze hebben elkaar / Ontvriend en geblokkeerd / Leve de liefde / Niets is minder waar / Het waren faceboekvriendjes / En nu haten ze elkaar’. Snif.

Gert neemt in zijn songteksten geen blad voor de mond en zit niet om een straffe, militante uitspraak verlegen. ‘Maar stront die stinkt / Kapitalisten ook’ bijvoorbeeld (in “Rijkdom verdeel”). Of ‘Maar de flikken zijn fascisten / En het volk wordt onderdrukt’ (“De Burger In Belgieje”). Of nog ‘Maar het hele systeem / Is corrupt en rot’ (“Besparen”).

Het is niet een en al militante ernst en kommer en kwel in de songs van Gert, maar er zitten ook flink wat knipogen, woordspelletjes en humor in. Die humor heeft wel vaak een cynische of sarcastische ondertoon (hier maak ik weer de vergelijking met de betreurde Wim De Craene), maar laat dat nu net mijn favoriete vorm van humor zijn. Het echte leven zit immers ook vol sarcasme, zo zingt Gert in “De Realiteit”: ‘De realiteit / Het is zo een zware, harde trip / Met veel sarcasme overgoten’. Voorbeeld van zo’n woordspelletje is ‘Ze gaan besparen / In het onderwijs / Weer een klassenstrijd voortaan’ (“Besparen”). Of nog: ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin’ (“Middeltjes”). Een van de grappigste quotes vind ik: ‘En geef die politiekers van vandaag / Allemaal een C4 en wat vrijwilligerswerk’ (“Geef De Macht Maar Aan Het Volk”) .

Het album bevat zeer sterke teksten en al even sterke melodieën, zeer meebrulbaar ook op betogingen en manifestaties allerhande. Ik denk aan linkse optochten waar vaak songs als “Zeven Dagen Lang” van Bots uit de geluidsinstallaties schallen ergens vooraan op een truck en we zien in gedachten al Gert hoog op die camion live zijn liedjes spelen voor een enthousiaste, strijdbare menigte tijdens een betoging van – ik zeg maar wat – Hart Boven Hard.

De songs zijn vaak uit het leven gegrepen en worden dus zoals gezegd vaak gebracht met een dosis cynische humor die de vinger op de wonde legt. Pakkend nummer is bijvoorbeeld “Geen Kracht Meer Om Te Vechten” over einzelgängers en over alcoholisten en drugsverslaafden, die kapotgemaakt door het systeem, zichzelf kapot maken: ‘Ik zag een alcoholieker lopen / Met z’n laatste blikje bier / Maar hij had het juist geopend / Twee minuten vol plezier / Af en toe dan komt de honger / Maar dan drinkt ie er toch nog een / Z’n lever zal weer piepen / Hij wordt vel over been’.

Ook wel een beetje cynisch is “Wereldverbeteraar”: ‘En gaan ze daarmee deze wereld redden? / Dat hopen we toch stiekem allemaal / Als iedereen zijn steentje bij zou dragen / Worden we allemaal wereldverbeteraar.’ Alleen spijtig dat de personages in het liedje allemaal pas ‘morgen’ gaan beginnen werken aan die betere wereld...

Een van de strafste protestsongs (zie lyrics hieronder) is wel “Volksopstand” dat de huidige rechtse regering met hun neoliberale beleid met de grond gelijk maakt. Een andere zeer straffe is “Geef De Macht Maar Aan Het Volk”. Deze song - het lijkt wel old school AMADA of een interpretatie van John Lennons “Power To The People” – is een oproep voor basisdemocratie: ‘Geef de macht maar aan het volk / Want samen staan we sterk / de politiek, die is een klucht / En brengt er weinig van terecht’.

“Burgerlijke Ongehoorzaamheid” roept dan weer op tot de songtitel: ‘Burgerlijke Ongehoorzaamheid / Weg uit de greep van de overheid’ met terloops wat honende spot naar GAS-boetes en een aanklacht van de heersende Big Brother mentaliteit en de inperking van onze rechten.

“Besparen” is nog een andere favoriet van mij (zie tekstclipje hieronder) en hekelt het laffe besparingsbeleid op de kap van de kleine man en steeds weer op ‘de zachte sector’, in de gezondheidszorg, in onderwijs, in cultuur en op de uitkeringen van de zwaksten in de maatschappij (zieken, werklozen, gepensioneerden): ‘En de CEO’s en miljonairs / Die blijven buiten schot / Een besparing / Om dan toch meer winst te maken’. Ook “Rijkdom Verdeel” en “De Burger In Belgieje” (op zoek naar wat geluk) zijn militante protestsongs die er muzikaal en tekstueel gewoon staan.

Gert is ook bezorgd om onze ecologische voetafdruk, getuige de andersglobalistische hymne “Kweek Zelf Of Koop Lokaal” die eindigt met de frase ‘En weg met Monsanto / Weg met het kapitaal!’ en helemaal in dezelfde sfeer zit “Hoe Lang Kan De Boer Nog Boeren”: ‘De boontjes komen uit Zuid-Afrika / Inpakken hier wordt veel te duur / Want dat doen ze ginder bijna gratis / Toch voor een paar pleurocent per uur / Slavenarbeid, dat wordt gesponsord / Maar dat wordt zo nooit gezegd’.

Een van mijn absolute favorieten – muzikaal en tekstueel- met opzwepend elektrisch bassspel en toch wel een beetje punk is “Doel 3 en Tihange 2”, een machtig protestlied tegen kernenergie: ‘In Fukushima zien de vissen fluo groen / En die dingen zijn dan ook totaal versleten / En blijven open, enkel voor de poen’.

Een paar trage nummers staan er dus ook tussen als rustpunten tussen de snelle, gebalde protestsongs. “De Realiteit”, een intiem nummer met viool en natuurgeluiden over ja... de realiteit die soms erg hard kan zijn. Een andere rustige, trage is “Middeltjes” (tegen overdreven geneesmiddelengebruik wat je kan zien als een uithaal naar de farma-industie) en eindigend met de frase ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin / Lach op tijd, en nooit de strijd opgeven!’. Strijdbaar en optimistisch blijven, ook in duistere sociale en ecologische tijden, is de onderliggende boodschap van het ganse album en die boodschap zit ook vervat in de titel “Ongepast Vrolijk”. Ook de derde trage balladsong “Schouderklopje”, zit in de dezelfde sfeer (leren relativeren is hier de boodschap) en is een rustige, relaxte, song om het album af te sluiten.

De officiële voorstelling van het album "Ongepast Vrolijk" vindt plaats op zaterdag 19 november in de Sojo in Leuven.

Website

Volksopstand

Vanmorgen werd ik wakker

Uit een hele mooie droom

Iedereen legde de wapens neer

Op aarde was geen oorlog meer

En zeeën en rivieren waren schoon

Ik zwalpte naar beneden

‘k dronk wat koffie, las een stukje in de krant

Over een hoopje ex-Vlaams-Blokkers

En die waren aan de macht

En die regeerden momenteel ons kleine land

Met een regering, enkel voor de rijken

Waar links staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale, rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Deze regering beschermt de rijken

En de rest, die plukken ze kaal

Besparingen, ze zijn misschien terecht

Maar dan wel voor allemaal

Door macht beluste idioten

Wordt de toon al vlug gezet

Want waren vluchtelingen banken

Dan waren die toch al lang gered

Er zijn gangsters aan de macht

En de rest staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Henk Vereecken
13/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : A Slice Of Life in De ideale wereld

Driewerf hoera, er is nog eens aandacht voor een binnenlandse wavegroep op de nationale televisie! A Slice Of Life begon als een samenwerking tussen gitarist Guy Willsen van Perverted By Language en Dirk Vreys van de Cure-tribute The ObsCure. Intussen hebben ze hun groep uitgebreid tot een sextet en een door ons erg gewaardeerde demo uitgebracht. ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SILKEN TOFU LABEL NIGHT (02-12-2017, Barlok, Brussel) - Een 'onrust-ige' nacht in het Brusselse.

Het leek er op dat vanavond een groot deel van het uitgaande publiek eieren voor zijn geld koos, en naar Brussel afgezakt was om Front 242 live aan het werk te zien in de AB. Dit was buiten ons gerekend, want wij kozen er voor om ons te laten verrassen, en dit eveneens in de hoofdstad. Net naast Magasin4 bevond zich Barlok, dat nog ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dwaalspoor op 9 december te Delft.

We hebben dit weekend nog niet verteerd, of we zijn al aan het aftellen naar volgend weekend. Zaterdag trekken we immers naar het Nederlandse Delft (Flora Theater), alwaar er terug een editie zal plaatsvinden van Dwaalspoor. Hét evenement voor de liefhebbers van dark folk, martial en aanverwante apocalyptische bombast. Ziehier de ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dark electro fans spits jullie oren!

Zoals gebruikelijk komt EAR labelbaas Nader Moumneh met veel bombarie en een gebruikelijke humoristische set-titel op de proppen om nieuw materiaal op zijn label aan te kondigen. Maak je borst alvast nat voor wat hij zijn nieuwe portie Dark Electro Avalanche noemt: twee nieuwe releases, eentje van het legendarische Zwitserse Sleepwalk ...

lees meer...
INTERVIEW : MILDREDA - Het is verdorie zeer plezant was om duistere bombastische muziek op een publiek los te laten

We zijn bijzonder trots dat we op onze volgende Dark Entries Night - op vrijdag 8 december 2017 in de Kinky Star - Mildreda mogen ontvangen. Jan Dewulf heeft dit project in de jaren 90 opgericht, en na een wat lang uitgevallen winterslaap nieuw leven ingeblazen in 2010. Intussen hebben we recht gehad op een fantastische digitale uitgave: 'Coward ...

lees meer...
INTERVIEW : Sotho Houle & Helena Patricio, hoofdman van EXOS Performance Project en kasteelvrouwe van Château H. . - ...Château H. ...a place to live & create...

Zo via via komt een mens nog eens op interessante plaatsen waar ook inspirerende mensen wonen… Dankzij een verjaardagsfeestje/optreden van een bevriende muzikant kwam ondergetekende bijna 3 jaar geleden terecht in de Château H, een tot lusthof omgebouwd meisjespensionaat in Saint-Julia, een versterkt dorpje gelegen ergens in de ...