casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.462 items

   

Gert
Ongepast Vrolijk
Folk - Punk
13/11/2016 : Gert - Ongepast Vrolijk
Eigen beheer  Eigen beheer
13/11/2016, Henk Vereecken

Al meer dan 10 jaar maakt hij maatschappijkritische ‘kleinpunk’, en promoot momenteel zijn nieuwe cd “Ongepast Vrolijk”. Live treedt Gert meestal op met Erik op de bas; en Yorick op de cajon. Vroeger kenden we hem als Gert Kleinkunst (zo heet ook zijn website), later werd het Gert Kleinpunk, maar op zijn debuutalbum “Ongepast Vrolijk” staat deze Leuvense Protestzanger met grote P, gewoon vermeld als Gert. “Ongepast Vrolijk” is al zijn vijfde cd na “Ooit Speel Ik De Stadsschouwburg Plat” (2004), “Voor Het Te Laat Is” (2005), Blij Dat Ik Er Ben (2006) en “ Leve De Overlevenden” (2010).

Gert valt wel een beetje te vergelijken met een soort Belgische Armand (maar dan zonder weedobsessie) of Bots (die van het overbekende “Zeven Dagen Lang”) of nog een Wannes Van De Velde van de 21ste eeuw. Regelmatig moet ik ook denken aan de schandelijk ondergewaardeerde Gentse zanger Wim De Craene, een eerder donkere kleinkunstartiest (maar zijn muziek was eigenlijk veel breder dan dat) met teksten vol cynisme en met in zijn nalatenschap ook machtige protestsongs zoals "Fascisme Is Moord".

Op Gerts nieuwe album “Ongepast Vrolijk” staan twintig korte songs (of eigenlijk 18 songs en twee al even korte instrumentals, “Intermezzo” 1 & 2) met een totale speelduur van ‘slechts’ 33 minuten. Er staan een drietal trage singer/songwitersongs op, maar het merendeel van de songs zijn up-tempo kleinkunst of folksongs. Bestaat de term ‘powerfolk’ al? Korte, snelle en gebalde songs met geëngageerde inhoud maken dus het leeuwendeel van het album uit. Vandaar waarschijnlijk de referentie naar punk, maar echte punk is het natuurlijk niet echt, muzikaal gezien dan, al vallen er misschien wel parallellen te trekken met bijvoorbeeld een Billy Bragg die muzikaal ook meer een singer-songwriter of folk-protestzanger is dan echt punk.

Soms neigt de muziek zelfs wat naar acid folk, vooral in de wat drukker geïnstrumenteerde nummers zoals de opener “Vrolijk Lied” (kijk ook eens naar het zalige psychedelische clipje hieronder) en “Rijkdom Verdeel” waarin de fluitachtige synthesizerpassage halverwege me zelfs doet denken aan een psychfolkband als The Incredible String Band.

Gert blikte “Ongepast Vrolijk” natuurlijk niet op zijn dooie eentje in. Gert (zang, gitaar, tambourijn en teksten) werd immers bijgestaan door ene Erik (elektrische basgitaar, ‘tikkeneike’, jembe, backing vocals, opname en mixing) en door het gelegenheidskoor Zootje Ongeregeld, waarin ook Dark Entries collega Xavier Kruth zich het hart uit het lijf zingt. Xavier speelde ook toetsen trouwens. Erik is dan weer Erik Heyns, Leuvens muzikant die we kennen van onder meer Wheel Of Smoke, Rivercrest en Dorre. Het album werd ook opgenomen in De Loft in Herent, de thuisbasis van Wheel Of Smoke.

Gert – zo blijkt uit zijn lyrics - is een zeer linkse jongen, ecosocialist en andersglobalist. Zijn politieke kleur is vuurrood met knalgroene bollen en als Gert gaat stemmen, zal het waarschijnlijk voor de PVDA zijn of anders voor Groen.

Niet alle songs zijn protestsongs tegen sociale of ecologische mistoestanden. Sommige gaan ook gewoon over ‘het leven’ en ‘de liefde’: “Opnieuw” bijvoorbeeld, “Leven = Dood” (over de relativiteit van het leven), “De Realiteit” en “Schouderklopje”. “Faceboekland” gaat ook over de liefde, maar is erg cynisch en toch wel weer met een serieuze sneer naar sociale media en hoe mensen ermee omgaan. Het lied eindigt met : ‘Alles ging goed / Maar daarna toch verkeerd / Ze hebben elkaar / Ontvriend en geblokkeerd / Leve de liefde / Niets is minder waar / Het waren faceboekvriendjes / En nu haten ze elkaar’. Snif.

Gert neemt in zijn songteksten geen blad voor de mond en zit niet om een straffe, militante uitspraak verlegen. ‘Maar stront die stinkt / Kapitalisten ook’ bijvoorbeeld (in “Rijkdom verdeel”). Of ‘Maar de flikken zijn fascisten / En het volk wordt onderdrukt’ (“De Burger In Belgieje”). Of nog ‘Maar het hele systeem / Is corrupt en rot’ (“Besparen”).

Het is niet een en al militante ernst en kommer en kwel in de songs van Gert, maar er zitten ook flink wat knipogen, woordspelletjes en humor in. Die humor heeft wel vaak een cynische of sarcastische ondertoon (hier maak ik weer de vergelijking met de betreurde Wim De Craene), maar laat dat nu net mijn favoriete vorm van humor zijn. Het echte leven zit immers ook vol sarcasme, zo zingt Gert in “De Realiteit”: ‘De realiteit / Het is zo een zware, harde trip / Met veel sarcasme overgoten’. Voorbeeld van zo’n woordspelletje is ‘Ze gaan besparen / In het onderwijs / Weer een klassenstrijd voortaan’ (“Besparen”). Of nog: ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin’ (“Middeltjes”). Een van de grappigste quotes vind ik: ‘En geef die politiekers van vandaag / Allemaal een C4 en wat vrijwilligerswerk’ (“Geef De Macht Maar Aan Het Volk”) .

Het album bevat zeer sterke teksten en al even sterke melodieën, zeer meebrulbaar ook op betogingen en manifestaties allerhande. Ik denk aan linkse optochten waar vaak songs als “Zeven Dagen Lang” van Bots uit de geluidsinstallaties schallen ergens vooraan op een truck en we zien in gedachten al Gert hoog op die camion live zijn liedjes spelen voor een enthousiaste, strijdbare menigte tijdens een betoging van – ik zeg maar wat – Hart Boven Hard.

De songs zijn vaak uit het leven gegrepen en worden dus zoals gezegd vaak gebracht met een dosis cynische humor die de vinger op de wonde legt. Pakkend nummer is bijvoorbeeld “Geen Kracht Meer Om Te Vechten” over einzelgängers en over alcoholisten en drugsverslaafden, die kapotgemaakt door het systeem, zichzelf kapot maken: ‘Ik zag een alcoholieker lopen / Met z’n laatste blikje bier / Maar hij had het juist geopend / Twee minuten vol plezier / Af en toe dan komt de honger / Maar dan drinkt ie er toch nog een / Z’n lever zal weer piepen / Hij wordt vel over been’.

Ook wel een beetje cynisch is “Wereldverbeteraar”: ‘En gaan ze daarmee deze wereld redden? / Dat hopen we toch stiekem allemaal / Als iedereen zijn steentje bij zou dragen / Worden we allemaal wereldverbeteraar.’ Alleen spijtig dat de personages in het liedje allemaal pas ‘morgen’ gaan beginnen werken aan die betere wereld...

Een van de strafste protestsongs (zie lyrics hieronder) is wel “Volksopstand” dat de huidige rechtse regering met hun neoliberale beleid met de grond gelijk maakt. Een andere zeer straffe is “Geef De Macht Maar Aan Het Volk”. Deze song - het lijkt wel old school AMADA of een interpretatie van John Lennons “Power To The People” – is een oproep voor basisdemocratie: ‘Geef de macht maar aan het volk / Want samen staan we sterk / de politiek, die is een klucht / En brengt er weinig van terecht’.

“Burgerlijke Ongehoorzaamheid” roept dan weer op tot de songtitel: ‘Burgerlijke Ongehoorzaamheid / Weg uit de greep van de overheid’ met terloops wat honende spot naar GAS-boetes en een aanklacht van de heersende Big Brother mentaliteit en de inperking van onze rechten.

“Besparen” is nog een andere favoriet van mij (zie tekstclipje hieronder) en hekelt het laffe besparingsbeleid op de kap van de kleine man en steeds weer op ‘de zachte sector’, in de gezondheidszorg, in onderwijs, in cultuur en op de uitkeringen van de zwaksten in de maatschappij (zieken, werklozen, gepensioneerden): ‘En de CEO’s en miljonairs / Die blijven buiten schot / Een besparing / Om dan toch meer winst te maken’. Ook “Rijkdom Verdeel” en “De Burger In Belgieje” (op zoek naar wat geluk) zijn militante protestsongs die er muzikaal en tekstueel gewoon staan.

Gert is ook bezorgd om onze ecologische voetafdruk, getuige de andersglobalistische hymne “Kweek Zelf Of Koop Lokaal” die eindigt met de frase ‘En weg met Monsanto / Weg met het kapitaal!’ en helemaal in dezelfde sfeer zit “Hoe Lang Kan De Boer Nog Boeren”: ‘De boontjes komen uit Zuid-Afrika / Inpakken hier wordt veel te duur / Want dat doen ze ginder bijna gratis / Toch voor een paar pleurocent per uur / Slavenarbeid, dat wordt gesponsord / Maar dat wordt zo nooit gezegd’.

Een van mijn absolute favorieten – muzikaal en tekstueel- met opzwepend elektrisch bassspel en toch wel een beetje punk is “Doel 3 en Tihange 2”, een machtig protestlied tegen kernenergie: ‘In Fukushima zien de vissen fluo groen / En die dingen zijn dan ook totaal versleten / En blijven open, enkel voor de poen’.

Een paar trage nummers staan er dus ook tussen als rustpunten tussen de snelle, gebalde protestsongs. “De Realiteit”, een intiem nummer met viool en natuurgeluiden over ja... de realiteit die soms erg hard kan zijn. Een andere rustige, trage is “Middeltjes” (tegen overdreven geneesmiddelengebruik wat je kan zien als een uithaal naar de farma-industie) en eindigend met de frase ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin / Lach op tijd, en nooit de strijd opgeven!’. Strijdbaar en optimistisch blijven, ook in duistere sociale en ecologische tijden, is de onderliggende boodschap van het ganse album en die boodschap zit ook vervat in de titel “Ongepast Vrolijk”. Ook de derde trage balladsong “Schouderklopje”, zit in de dezelfde sfeer (leren relativeren is hier de boodschap) en is een rustige, relaxte, song om het album af te sluiten.

De officiële voorstelling van het album "Ongepast Vrolijk" vindt plaats op zaterdag 19 november in de Sojo in Leuven.

Website

Volksopstand

Vanmorgen werd ik wakker

Uit een hele mooie droom

Iedereen legde de wapens neer

Op aarde was geen oorlog meer

En zeeën en rivieren waren schoon

Ik zwalpte naar beneden

‘k dronk wat koffie, las een stukje in de krant

Over een hoopje ex-Vlaams-Blokkers

En die waren aan de macht

En die regeerden momenteel ons kleine land

Met een regering, enkel voor de rijken

Waar links staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale, rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Deze regering beschermt de rijken

En de rest, die plukken ze kaal

Besparingen, ze zijn misschien terecht

Maar dan wel voor allemaal

Door macht beluste idioten

Wordt de toon al vlug gezet

Want waren vluchtelingen banken

Dan waren die toch al lang gered

Er zijn gangsters aan de macht

En de rest staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Henk Vereecken
13/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.

De eerste naam die bekend werd gemaakt voor de derde editie van Trouwfe(e)st was die van het Duitse Art Abscons. Een mysterieuze gemaskerde man wiens muziek we al van in het begin volgen en die ons vorig jaar uitnodigde voor een privé concert in de Duisburgse natuur. Een unieke ervaring waarna ons besluit vast stond om de goede man ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...