casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.164 items

   

Gert
Ongepast Vrolijk
Folk - Punk
13/11/2016 : Gert - Ongepast Vrolijk
Eigen beheer  Eigen beheer
13/11/2016, Henk Vereecken

Al meer dan 10 jaar maakt hij maatschappijkritische ‘kleinpunk’, en promoot momenteel zijn nieuwe cd “Ongepast Vrolijk”. Live treedt Gert meestal op met Erik op de bas; en Yorick op de cajon. Vroeger kenden we hem als Gert Kleinkunst (zo heet ook zijn website), later werd het Gert Kleinpunk, maar op zijn debuutalbum “Ongepast Vrolijk” staat deze Leuvense Protestzanger met grote P, gewoon vermeld als Gert. “Ongepast Vrolijk” is al zijn vijfde cd na “Ooit Speel Ik De Stadsschouwburg Plat” (2004), “Voor Het Te Laat Is” (2005), Blij Dat Ik Er Ben (2006) en “ Leve De Overlevenden” (2010).

Gert valt wel een beetje te vergelijken met een soort Belgische Armand (maar dan zonder weedobsessie) of Bots (die van het overbekende “Zeven Dagen Lang”) of nog een Wannes Van De Velde van de 21ste eeuw. Regelmatig moet ik ook denken aan de schandelijk ondergewaardeerde Gentse zanger Wim De Craene, een eerder donkere kleinkunstartiest (maar zijn muziek was eigenlijk veel breder dan dat) met teksten vol cynisme en met in zijn nalatenschap ook machtige protestsongs zoals "Fascisme Is Moord".

Op Gerts nieuwe album “Ongepast Vrolijk” staan twintig korte songs (of eigenlijk 18 songs en twee al even korte instrumentals, “Intermezzo” 1 & 2) met een totale speelduur van ‘slechts’ 33 minuten. Er staan een drietal trage singer/songwitersongs op, maar het merendeel van de songs zijn up-tempo kleinkunst of folksongs. Bestaat de term ‘powerfolk’ al? Korte, snelle en gebalde songs met geëngageerde inhoud maken dus het leeuwendeel van het album uit. Vandaar waarschijnlijk de referentie naar punk, maar echte punk is het natuurlijk niet echt, muzikaal gezien dan, al vallen er misschien wel parallellen te trekken met bijvoorbeeld een Billy Bragg die muzikaal ook meer een singer-songwriter of folk-protestzanger is dan echt punk.

Soms neigt de muziek zelfs wat naar acid folk, vooral in de wat drukker geïnstrumenteerde nummers zoals de opener “Vrolijk Lied” (kijk ook eens naar het zalige psychedelische clipje hieronder) en “Rijkdom Verdeel” waarin de fluitachtige synthesizerpassage halverwege me zelfs doet denken aan een psychfolkband als The Incredible String Band.

Gert blikte “Ongepast Vrolijk” natuurlijk niet op zijn dooie eentje in. Gert (zang, gitaar, tambourijn en teksten) werd immers bijgestaan door ene Erik (elektrische basgitaar, ‘tikkeneike’, jembe, backing vocals, opname en mixing) en door het gelegenheidskoor Zootje Ongeregeld, waarin ook Dark Entries collega Xavier Kruth zich het hart uit het lijf zingt. Xavier speelde ook toetsen trouwens. Erik is dan weer Erik Heyns, Leuvens muzikant die we kennen van onder meer Wheel Of Smoke, Rivercrest en Dorre. Het album werd ook opgenomen in De Loft in Herent, de thuisbasis van Wheel Of Smoke.

Gert – zo blijkt uit zijn lyrics - is een zeer linkse jongen, ecosocialist en andersglobalist. Zijn politieke kleur is vuurrood met knalgroene bollen en als Gert gaat stemmen, zal het waarschijnlijk voor de PVDA zijn of anders voor Groen.

Niet alle songs zijn protestsongs tegen sociale of ecologische mistoestanden. Sommige gaan ook gewoon over ‘het leven’ en ‘de liefde’: “Opnieuw” bijvoorbeeld, “Leven = Dood” (over de relativiteit van het leven), “De Realiteit” en “Schouderklopje”. “Faceboekland” gaat ook over de liefde, maar is erg cynisch en toch wel weer met een serieuze sneer naar sociale media en hoe mensen ermee omgaan. Het lied eindigt met : ‘Alles ging goed / Maar daarna toch verkeerd / Ze hebben elkaar / Ontvriend en geblokkeerd / Leve de liefde / Niets is minder waar / Het waren faceboekvriendjes / En nu haten ze elkaar’. Snif.

Gert neemt in zijn songteksten geen blad voor de mond en zit niet om een straffe, militante uitspraak verlegen. ‘Maar stront die stinkt / Kapitalisten ook’ bijvoorbeeld (in “Rijkdom verdeel”). Of ‘Maar de flikken zijn fascisten / En het volk wordt onderdrukt’ (“De Burger In Belgieje”). Of nog ‘Maar het hele systeem / Is corrupt en rot’ (“Besparen”).

Het is niet een en al militante ernst en kommer en kwel in de songs van Gert, maar er zitten ook flink wat knipogen, woordspelletjes en humor in. Die humor heeft wel vaak een cynische of sarcastische ondertoon (hier maak ik weer de vergelijking met de betreurde Wim De Craene), maar laat dat nu net mijn favoriete vorm van humor zijn. Het echte leven zit immers ook vol sarcasme, zo zingt Gert in “De Realiteit”: ‘De realiteit / Het is zo een zware, harde trip / Met veel sarcasme overgoten’. Voorbeeld van zo’n woordspelletje is ‘Ze gaan besparen / In het onderwijs / Weer een klassenstrijd voortaan’ (“Besparen”). Of nog: ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin’ (“Middeltjes”). Een van de grappigste quotes vind ik: ‘En geef die politiekers van vandaag / Allemaal een C4 en wat vrijwilligerswerk’ (“Geef De Macht Maar Aan Het Volk”) .

Het album bevat zeer sterke teksten en al even sterke melodieën, zeer meebrulbaar ook op betogingen en manifestaties allerhande. Ik denk aan linkse optochten waar vaak songs als “Zeven Dagen Lang” van Bots uit de geluidsinstallaties schallen ergens vooraan op een truck en we zien in gedachten al Gert hoog op die camion live zijn liedjes spelen voor een enthousiaste, strijdbare menigte tijdens een betoging van – ik zeg maar wat – Hart Boven Hard.

De songs zijn vaak uit het leven gegrepen en worden dus zoals gezegd vaak gebracht met een dosis cynische humor die de vinger op de wonde legt. Pakkend nummer is bijvoorbeeld “Geen Kracht Meer Om Te Vechten” over einzelgängers en over alcoholisten en drugsverslaafden, die kapotgemaakt door het systeem, zichzelf kapot maken: ‘Ik zag een alcoholieker lopen / Met z’n laatste blikje bier / Maar hij had het juist geopend / Twee minuten vol plezier / Af en toe dan komt de honger / Maar dan drinkt ie er toch nog een / Z’n lever zal weer piepen / Hij wordt vel over been’.

Ook wel een beetje cynisch is “Wereldverbeteraar”: ‘En gaan ze daarmee deze wereld redden? / Dat hopen we toch stiekem allemaal / Als iedereen zijn steentje bij zou dragen / Worden we allemaal wereldverbeteraar.’ Alleen spijtig dat de personages in het liedje allemaal pas ‘morgen’ gaan beginnen werken aan die betere wereld...

Een van de strafste protestsongs (zie lyrics hieronder) is wel “Volksopstand” dat de huidige rechtse regering met hun neoliberale beleid met de grond gelijk maakt. Een andere zeer straffe is “Geef De Macht Maar Aan Het Volk”. Deze song - het lijkt wel old school AMADA of een interpretatie van John Lennons “Power To The People” – is een oproep voor basisdemocratie: ‘Geef de macht maar aan het volk / Want samen staan we sterk / de politiek, die is een klucht / En brengt er weinig van terecht’.

“Burgerlijke Ongehoorzaamheid” roept dan weer op tot de songtitel: ‘Burgerlijke Ongehoorzaamheid / Weg uit de greep van de overheid’ met terloops wat honende spot naar GAS-boetes en een aanklacht van de heersende Big Brother mentaliteit en de inperking van onze rechten.

“Besparen” is nog een andere favoriet van mij (zie tekstclipje hieronder) en hekelt het laffe besparingsbeleid op de kap van de kleine man en steeds weer op ‘de zachte sector’, in de gezondheidszorg, in onderwijs, in cultuur en op de uitkeringen van de zwaksten in de maatschappij (zieken, werklozen, gepensioneerden): ‘En de CEO’s en miljonairs / Die blijven buiten schot / Een besparing / Om dan toch meer winst te maken’. Ook “Rijkdom Verdeel” en “De Burger In Belgieje” (op zoek naar wat geluk) zijn militante protestsongs die er muzikaal en tekstueel gewoon staan.

Gert is ook bezorgd om onze ecologische voetafdruk, getuige de andersglobalistische hymne “Kweek Zelf Of Koop Lokaal” die eindigt met de frase ‘En weg met Monsanto / Weg met het kapitaal!’ en helemaal in dezelfde sfeer zit “Hoe Lang Kan De Boer Nog Boeren”: ‘De boontjes komen uit Zuid-Afrika / Inpakken hier wordt veel te duur / Want dat doen ze ginder bijna gratis / Toch voor een paar pleurocent per uur / Slavenarbeid, dat wordt gesponsord / Maar dat wordt zo nooit gezegd’.

Een van mijn absolute favorieten – muzikaal en tekstueel- met opzwepend elektrisch bassspel en toch wel een beetje punk is “Doel 3 en Tihange 2”, een machtig protestlied tegen kernenergie: ‘In Fukushima zien de vissen fluo groen / En die dingen zijn dan ook totaal versleten / En blijven open, enkel voor de poen’.

Een paar trage nummers staan er dus ook tussen als rustpunten tussen de snelle, gebalde protestsongs. “De Realiteit”, een intiem nummer met viool en natuurgeluiden over ja... de realiteit die soms erg hard kan zijn. Een andere rustige, trage is “Middeltjes” (tegen overdreven geneesmiddelengebruik wat je kan zien als een uithaal naar de farma-industie) en eindigend met de frase ‘Haal die moet eruit / En houd de moed erin / Lach op tijd, en nooit de strijd opgeven!’. Strijdbaar en optimistisch blijven, ook in duistere sociale en ecologische tijden, is de onderliggende boodschap van het ganse album en die boodschap zit ook vervat in de titel “Ongepast Vrolijk”. Ook de derde trage balladsong “Schouderklopje”, zit in de dezelfde sfeer (leren relativeren is hier de boodschap) en is een rustige, relaxte, song om het album af te sluiten.

De officiële voorstelling van het album "Ongepast Vrolijk" vindt plaats op zaterdag 19 november in de Sojo in Leuven.

Website

Volksopstand

Vanmorgen werd ik wakker

Uit een hele mooie droom

Iedereen legde de wapens neer

Op aarde was geen oorlog meer

En zeeën en rivieren waren schoon

Ik zwalpte naar beneden

‘k dronk wat koffie, las een stukje in de krant

Over een hoopje ex-Vlaams-Blokkers

En die waren aan de macht

En die regeerden momenteel ons kleine land

Met een regering, enkel voor de rijken

Waar links staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale, rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Deze regering beschermt de rijken

En de rest, die plukken ze kaal

Besparingen, ze zijn misschien terecht

Maar dan wel voor allemaal

Door macht beluste idioten

Wordt de toon al vlug gezet

Want waren vluchtelingen banken

Dan waren die toch al lang gered

Er zijn gangsters aan de macht

En de rest staat te dweilen aan de kant

Terwijl een asociale rechtse regering

De macht grijpt in ons land

Enkel een volksopstand

Kan dit land nog redden!

Henk Vereecken
13/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Ah Cama-Sotz lost nieuwe remix.

Dansen op fuiven zit er momenteel niet in, maar dat u zich ook in uw woonkamer volledig kan smijten, daarvan zijn de talrijke live-streams op sociale media het levende bewijs. Ah Cama-Sotz levert alvast een stevige bijdrage met de remix van Inner Circle, die te beluisteren is op Soundcloud. Ah Cama-Sotz ziet optredens tijdens Forms ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Stay happy, stay healthy and stay hardcore met Massenhysterie.

Hoogstwaarschijnlijk heeft u het reeds lang verdrongen: de happy hardcore rage uit de jaren 90 die vooral in Nederland enorm populair was. In tijden van sociale isolatie begint een mens rare dingen te doen, zo ook bij het Oostenrijkse Massenhysterie. Het is niet de eerste keer dat Massenhysterie bewijst niet vies te zijn van een flinke ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Orpheus in Tartarus: voorsmaakje van de film Solve et Coagula.

Onder de noemer artiesten die van alle markten thuis zijn plaatsen we graag Australiër Orryelle. Naast muziek, schilder- en beeldhouwkunst en magie is film ook een van zijn talenten. Momenteel werkt hij aan een film met de titel Solve Et Coagula. Hij loste al een deel hiervan, getiteld Orpheus In Tartarus. Het brengt een nieuwe, radicale ...

lees meer...
NIEUWS 04/04/2020 : De dag des oordeels wijdt extra lange uitzending aan Belgische wave

De coronaquarantaine is een ideaal voorwendsel om uw muziekkennis aan te scherpen. En het lijkt wel of er de laatste tijd veel animo is rond Belgische muziek. En terecht. Ook Dark Entries maakt er een uitgesproken doel van om u te informeren over de beste Belgische muziek. Onze concullega's van Luminous Dash maken er zelfs de voornaamste ...

lees meer...
NIEUWS 04/04/2020 : Die Krupps coveren Neon Judgement-klassieker 'Chinese Black'

Het is één van de bekendste nummers van The Neon Judgement - misschien samen met de absolute hit 'TV Treated' - en dan hebben we het uiteraard over het in 1987 verschenen 'Chinese Black'. Die Krupps, die andere legendarische groep uit de electro van de jaren 80, die later de crossovertoer zouden opgaan met gitaren, ...

lees meer...
INTERVIEW : EXPONENTIA / ZAUBER / RESONANCE MAGNETIQUE - Ik beleef geen plezier aan buiten komen, in de zogenaamde ‘echte wereld’.

Ludovic Dhenry is een bezig bijtje. Zonet heeft hij de vijfde cd van zijn neoklassiek project Exponentia uitebracht. De eerste in vier jaar, maar dat ligt ook aan het feit dat hij tussendoor nog een electroproject heeft met Zauber, en ambiant industrial maakt als Résonance Magnétique. Wij vonden het tijd om alles nog eens op ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...