casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

Genetic Transmission
Genetic Transmission
Industrial - Noise - Power Electronics
12/07/2017 : Genetic Transmission - Genetic Transmission
Zoharum  Zoharum
12/07/2017, Henk Vereecken

Sinds halverwege de jaren 90 is Genetic Transmission het project van de Pool Tomasz Twardawa. Dit cd’tje kwam tot ons samen met “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie” van dezelfde act. Beide schijfjes verschenen op het Poolse experimental-ambient-industrial label Zoharum. Als bioloog zag ik vooral de projectnaam wel zitten - mij niet onbekend trouwens - en het label Zoharum staat gewoonlijk garant voor interessante stuff. Zodoende nam ik ze allebei mee ter recensie. Dat tweede schijfje schoof ik na een paar luisterbeurten echter wijselijk door naar collega Dimi Brands wegens iets té. Té wat? Dat weet ik zelf niet goed. Te abstract, te ongestructureerd, te monotoon? Enfin, gewoon ‘té’ en ik kon er niet veel zinnigs over zeggen. En we zijn hier nochtans wel wat gewoon.

Dit self titled album, dat het eerste deel is in de ‘GT Archive Series’ was dus het compagnon schijfje van “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie” en dat hield ik bij om zelf te bespreken. Het is namelijk iets minder ‘té’. Het is toegankelijker en gestructureerder, maar die termen zijn wel zéér relatief, u weze gewaarschuwd. Het is minder monotoon ook; er zit meer afwisseling in de tracks, in tegenstelling tot “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie”, dat één geluidsbrij was waar ik mijn aandacht onmogelijk kon bijhouden.

“Genetic Transmission” is eigenlijk de heruitgave van een gelimiteerde tape die opgenomen werd in 1996 en in 1997 verscheen op het label OBUH. Het album is dus 20 jaar en werd voor de gelegenheid herwerkt en hermasterd door Tomasz Twardawa. Het ganse album is een conglomeraat van harde, metallische geluiden, mechanisch van structuur, brute collages gemaakt met behulp van enkel analoge bronnen en ook analoog opgenomen – zonder het gebruik van computers.

Minpuntje: de tracks worden hier gepresenteerd als ‘untitled’ terwijl de overeenkomstige 9 tracks van de originele uitgave nochtans wel titels meekregen. Waarom? Geen idee. Niet dat die titels zo verhelderend waren want ze heetten respectievelijk in de originele volgorde: “Blachownia”, “Information”, “Frigor”, “Drowning”, “Livores Mortis”, “K2-27”, “Blachownia II”, “Impulsives” en “Werk”. Nou ja, bij sommige titels kan ik me wel iets voorstellen qua sfeer. Maar geen titels dus op deze heruitgave en omdat ik niet zeker ben of de tracks wel in de originele volgorde werden behouden, zal ik verder gewoon over “Untitled 1” tot “Untitled 9” spreken.

“Untitled 1” is een brok metalige drones en geschuur, gefluit en gepiep, een combinatie van doffe en schrille geluiden.

“Untitled 2” klinkt als een drone ondersteund door gekriep en gepiep, ‘muziek’ als een industrieel proces, muzikaal neigend naar power electronics.

“Untitled 3” staat voor old school industrial met metalige percussieve geluiden, een mooie industriële soundscape van volle 10 minuten, erg ritmisch ook. De langste track van het album en een van de meest intrigerende.

“Untitled 4” laat heel erg vervormde vocals horen over een industriële noise achtergrond vol gezoem en gebuzz maar evenals de vorige track wel met een consistente en vrij strakke ritmiek.

“Untitled 5” is een soundtrack met geluiden als van slijpschijven, wegenwerken of industriële reinigingsfirma’s. Over de geluiden heen snerpen weer totaal vervormde en overstuurde vocals.

“Untitled 6” is dan weer een minimalistisch drone ding dat gaat in de richting van ambient industrial. Een van de betere tracks.

“Untitled 7” is een brok pokkeherrie met een ritmisch effect als van een machine.

“Untitled 8” geldt absoluut als de meest sfeervolle en duistere track en als een knap staaltje dark industrial. Af en toe dringen ook een soort vervormde radio- of intercomgeluiden door de geluidsbrij heen. Met stip mijn favoriete track.

“Untitled 9” tenslotte zit weer boordevol metalige industriële geluiden die schuren en kriepen dat het een lieve lust is.

Deze reissue is strikt gelimiteerd op 200 copies. “Genetic Transmission” is geen gemakkelijke kost maar spek voor de bek van fans van Whitehouse, Blackhouse, Con-Dom, Genocide Organ, Grey Wolves, Brighter Death Now etcetera.

Website

Henk Vereecken
12/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...