canli casino

Dark Entries Logo

6.288 items

   

Genetic Transmission
Genetic Transmission
Industrial - Noise - Power Electronics
12/07/2017 : Genetic Transmission - Genetic Transmission
Zoharum  Zoharum
12/07/2017, Henk Vereecken

Sinds halverwege de jaren 90 is Genetic Transmission het project van de Pool Tomasz Twardawa. Dit cd’tje kwam tot ons samen met “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie” van dezelfde act. Beide schijfjes verschenen op het Poolse experimental-ambient-industrial label Zoharum. Als bioloog zag ik vooral de projectnaam wel zitten - mij niet onbekend trouwens - en het label Zoharum staat gewoonlijk garant voor interessante stuff. Zodoende nam ik ze allebei mee ter recensie. Dat tweede schijfje schoof ik na een paar luisterbeurten echter wijselijk door naar collega Dimi Brands wegens iets té. Té wat? Dat weet ik zelf niet goed. Te abstract, te ongestructureerd, te monotoon? Enfin, gewoon ‘té’ en ik kon er niet veel zinnigs over zeggen. En we zijn hier nochtans wel wat gewoon.

Dit self titled album, dat het eerste deel is in de ‘GT Archive Series’ was dus het compagnon schijfje van “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie” en dat hield ik bij om zelf te bespreken. Het is namelijk iets minder ‘té’. Het is toegankelijker en gestructureerder, maar die termen zijn wel zéér relatief, u weze gewaarschuwd. Het is minder monotoon ook; er zit meer afwisseling in de tracks, in tegenstelling tot “Chrząszcz Brzmi W Trzcinie”, dat één geluidsbrij was waar ik mijn aandacht onmogelijk kon bijhouden.

“Genetic Transmission” is eigenlijk de heruitgave van een gelimiteerde tape die opgenomen werd in 1996 en in 1997 verscheen op het label OBUH. Het album is dus 20 jaar en werd voor de gelegenheid herwerkt en hermasterd door Tomasz Twardawa. Het ganse album is een conglomeraat van harde, metallische geluiden, mechanisch van structuur, brute collages gemaakt met behulp van enkel analoge bronnen en ook analoog opgenomen – zonder het gebruik van computers.

Minpuntje: de tracks worden hier gepresenteerd als ‘untitled’ terwijl de overeenkomstige 9 tracks van de originele uitgave nochtans wel titels meekregen. Waarom? Geen idee. Niet dat die titels zo verhelderend waren want ze heetten respectievelijk in de originele volgorde: “Blachownia”, “Information”, “Frigor”, “Drowning”, “Livores Mortis”, “K2-27”, “Blachownia II”, “Impulsives” en “Werk”. Nou ja, bij sommige titels kan ik me wel iets voorstellen qua sfeer. Maar geen titels dus op deze heruitgave en omdat ik niet zeker ben of de tracks wel in de originele volgorde werden behouden, zal ik verder gewoon over “Untitled 1” tot “Untitled 9” spreken.

“Untitled 1” is een brok metalige drones en geschuur, gefluit en gepiep, een combinatie van doffe en schrille geluiden.

“Untitled 2” klinkt als een drone ondersteund door gekriep en gepiep, ‘muziek’ als een industrieel proces, muzikaal neigend naar power electronics.

“Untitled 3” staat voor old school industrial met metalige percussieve geluiden, een mooie industriële soundscape van volle 10 minuten, erg ritmisch ook. De langste track van het album en een van de meest intrigerende.

“Untitled 4” laat heel erg vervormde vocals horen over een industriële noise achtergrond vol gezoem en gebuzz maar evenals de vorige track wel met een consistente en vrij strakke ritmiek.

“Untitled 5” is een soundtrack met geluiden als van slijpschijven, wegenwerken of industriële reinigingsfirma’s. Over de geluiden heen snerpen weer totaal vervormde en overstuurde vocals.

“Untitled 6” is dan weer een minimalistisch drone ding dat gaat in de richting van ambient industrial. Een van de betere tracks.

“Untitled 7” is een brok pokkeherrie met een ritmisch effect als van een machine.

“Untitled 8” geldt absoluut als de meest sfeervolle en duistere track en als een knap staaltje dark industrial. Af en toe dringen ook een soort vervormde radio- of intercomgeluiden door de geluidsbrij heen. Met stip mijn favoriete track.

“Untitled 9” tenslotte zit weer boordevol metalige industriële geluiden die schuren en kriepen dat het een lieve lust is.

Deze reissue is strikt gelimiteerd op 200 copies. “Genetic Transmission” is geen gemakkelijke kost maar spek voor de bek van fans van Whitehouse, Blackhouse, Con-Dom, Genocide Organ, Grey Wolves, Brighter Death Now etcetera.

Website

Henk Vereecken
12/07/2017

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
INTERVIEW : LIFELESS PAST - Ik denk dat Cinema Strange, Christian Death, Alien Sex Fiend, The Cure en Bauhaus mij het meest beïnvloed hebben bij het vormen van Lifeless Past

Lifeless Past werd opgericht in Nederland na een spontane ontmoeting tussen de twee bandleden. Ze brachten Lifeless Past samen en gaven de geest van het verleden in het genre een nieuwe jasje, gebracht op hun eigen wijze. Punchy basslines, elektronische drumbeats en lyrische teksten uit hun eigen ervaring zullen u meenemen in een dromerige ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2017 : Testimonium van Lacrimosa

De teller tikt! Nog 35 dagen en dan verschijnt het 13de studioalbum 'Testimonium' van Lacrimosa. Zoals online te lezen valt is dit album een soort van eerbetoon aan kunstenaars die afgelopen jaar gestorven zijn. Het blijft nog speculeren wie Tilo Wolf hiermee bedoelt, maar dat David Bowie niet zal ontbreken geef ik je nu al op een ...

lees meer...
INTERVIEW : ELENA ALICE FOSSI (SPECTRA*paris / Kirlian Camera) - 'Ik hoop dat Mike Oldfield niet kwaad zal zijn voor mijn onschuldige diefstal!'

Onze mannelijke lezers wrijven zich wellicht al in de handjes en zullen verzuchten dat schrijven bij Dark Entries duidelijk heel wat voordelen met zich meebrengt. Met een nieuwe SPECTRA*paris plaat (Retromachine Betty) onder de arm, eentje van Kirlian Camera die binnenkort uitkomt én een plaatsje op de affiche van het BIMFest eind dit ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Dark Demons Night, Het Oude Badhuis, Antwerp, Belgium, 17/06/2017 door Benny Serneels