|
|||||||||||||
Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus kunnen zeggen dat de heren er zowat hun handelsmerk van gemaakt hebben. Je voelt meteen dat er hier grootse dingen aan het gebeuren zijn, maar om er precies achter te komen wat precies, daarvoor zijn toch wel meerdere luisterbeurten aangewezen. Aangezien het allemaal zeer goed is, maakt dat dit nimmer een struikelblok zal zijn. Maar het gevoel van frustratie zoals door Peter beschreven, we kunnen het inderdaad niet treffender omschrijven. De titel geeft het al een beetje weg, Geins’t Naït & L. Petitgand stellen de dingen in vraag, en misschien ook wel zichzelf. Niet dat er van twijfel over elkaars kunnen sprake moet zijn, want het samenspel loopt zoals steeds gesmeerd tussen deze artiesten. Aangezien ze al samen spelen sinds de jaren 80 (Petitgand is altijd lid geweest van Geins’t Naït, de toevoeging van zijn naam is dan ook ietwat een raadsel) niet zo verwonderlijk. Petitgand verwierf vooral bekendheid voor het maken van soundtracks bij de films van Wim Wenders, en werkte ook samen met auteur Paul Auster (een van mijn lievelingsschrijvers, trouwens). Diezelfde Auster zijn naam prijkt ook in de credits. Het is dan ook zijn stem die in het eerste nummer (‘Shape Of Stories’) er ons aan herinnert dat een verhaal door middel van verschillende vormen aan elkaar hangt, wie al eens een boek van hem ter hand heeft genomen, zal instemmend meeknikken. Ook zweeft zijn stem tussen de nummers door, om enkele malen de titel van het album te herhalen. Alsof hij de spreekbuis is voor de artiesten die uit hun naam de luisteraar om bevestiging en goedkeuring vragen. Beschouw het gerust als een kapstok waaraan de Fransen hun probeersels hangen. Het klinkt misschien oneerbiedig, maar alvorens ze luisterbeurt na luisterbeurt meer en meer van hun geheimen zullen prijsgeven, lijkt het ons de meest gepaste vergelijking. Ook wat men muzikaal presteert is inwisselbaar met voorgaand werk. Opnieuw, niet negatief bedoeld, lees er de alhier reeds verschenen recensies van Geins’t Naït & L. Petitgand maar eens op na. Ook naar de muziek kan je kijken vanuit het standpunt van verschillende invalshoeken om een verhaal te vertellen. De ene zal het ervaren als industrial van de oude school, een andere denkt mogelijks meer aan chill out ambient (toen dit nog niet IDM werd gedoopt). Recht door zee, via een omweg of zigzaggend, uiteindelijk komt ook dit verhaal tot zijn eindbestemming. Het leuke is inderdaad dat de luisteraar mee bepaalt welke weg uiteindelijk afgelegd zal worden. Op dat vlak zijn er dus ook tal van kapstokjes om je jas aan op te hangen. Het klinkt allemaal misschien behoorlijk vaag, maar wie Like This Or Maybe This een kans geeft, zal meteen mee zijn in ons verhaal. Om de laatste twijfelaar over de streep te trekken vermelden we tussen onze neus weg dat we tijdens het beluisteren van Like This Or Maybe This meermaals aan Coil moesten denken (Beluister zeker eens het heerlijke ‘Hac’!).
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Dear Deer / Embers - Split Dear Deer / Embers
WÜLF7 - Dark Hate
Elle Noir - Like A Black Doll
Ashtoreth & Onsturicheit - Svartur
Javier Hernando - Jardín Náufrago
Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine
Ikon - The Thirteenth Hour - the singles 2007 -2020
CUTS - Unreal
Penterakt - Conquest Of The Moon
Backworld - Sacred And Profane Songs
Andere besprekingen van GEINS'T NAïT & L. PETITGAND
Geins't Naït & L. Petitgand - Oublier