casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.636 items

   

Gabriella Smart
Inner Cities Composed By Alvin Curran
Hedendaags klassiek
09/02/2021 : Gabriella Smart - Inner Cities Composed By Alvin Curran
Room40  Room40
09/02/2021, Dimi Brands

Net zoals Wannes Van De Velde zaliger maakt de klank van de stad onze ziel amoureus. Er schuilt haast een perverse tegenstrijdigheid in de gemoedsrust die we eerder vinden in de drukte van de stad dan in de meer gangbare stilte van de natuur.

Wanneer ons een plaatje bereikt getiteld Inner Cities Composed By Alvin Curran zijn we op voorhand dan ook reeds in onze nopjes. Tussen de regels door lezen we dan ook dat de geluiden van de stad als field recordings hun weg zullen vinden in de gecomponeerde stukken.

Althans, dat hopen we. Gabriella Smart leidt ons met deze titel echter gedeeltelijk op het verkeerde spoor.

Van de verhoopte field recordings dus geen spoor. Wel neemt ze ons mee naar Studio 520 van de ABC Adelaide Studios. Een indrukwekkend bouwwerk van originele architectuur uit de jaren 70. Verwaarloosd maar onaangeroerd, waardoor het wel eens omschreven wordt als “brutalistische architectuur”. De studio werd ontworpen om er het Adelaide Symphony Orchestra in te huisvesten en is een massieve houten schelp die kraakt bij elke weersverandering en daarenboven ook nog ontvankelijk is voor het verkeerslawaai van buiten. Het herbergt een van de mooiste Steinway piano’s in Australië (die liefkozend Audrey wordt genoemd) en de akoestiek laat de piano als het ware zingen. Voor wie zich de moeite getroost om de experimentele werken die we aan bod laten komen te bestuderen is het geen nieuw gegeven dit samengaan van instrumenten en omgevingsgeluiden. Aangezien elke noot op die manier doorleefd is draagt het sterk bij aan de authenticiteit, wat wij alleen maar kunnen toejuichen.

De componist die verantwoordelijk is voor Inner Cities is dus Alvin Curran. Hij behoort tot een lange lijn van pianocomponisten die door hun instrumenten spreken als filosoof, dichter, danser, komiek, minnaar. Zijn passie voor piano is visceraal. Als vertaler is de Australische Gabriella Smart in staat om de persoonlijkheid van een componist aflezen aan de hand van diens muziek, en van Currans psyche krijgt ze naar eigen zeggen nooit genoeg. Hij bezit de gave om de mensheid te overstijgen terwijl hij er stevig in verankerd blijft, om enorme architectonische horizonten te laten communiceren terwijl hij mediteert op een enkel blad.

Smart leerde de componist kennen door zijn solo pianostuk ‘For Cornelius’, een intense, jammerende ode geschreven na de dood van zijn vriend Cornelius Cardew in 1982. Smart voerde dit werk vele malen uit over heel de wereld en doet dit nog steeds, solo of met toevoeging van dansers en acteurs.

In augustus 2012 nodigde Smart Curran uit naar Adelaide als componist in residentie, waar ze de Australische première van Inner Cities zou uitvoeren.

Haar performance van Inner Cities bestaat uit elf van de veertien bestaande stukken. Curran begon met het eerste stuk in 1993 en eindigde de cyclus in 2013. Het verhaal van Inner Cities ontvouwt zich over vijf uur (!!) met dezelfde diepgewortelde intensiteit als een woestijnlandschap, onthuld in al zijn schoonheid, brutaliteit en rauwheid.

Het is soms ook compromisloos brutaal: in ‘No.10’ bijvoorbeeld, wordt de pianiste geïnstrueerd om zo snel en zo luid mogelijk te improviseren, op het randje van uit de hand lopend en leidend tot totale uitputting. Het soort klanken die we Diamanda Galás in een furieuze bui ook soms horen maken achter de toetsen. Zulke momenten zijn echter spaarzaam, want het werk is ook rijk aan delicate klanken (lichtvoetiger zoals dat in het klassieke jargon wel eens heet). Vooral de langere stukken zoals ‘No.1’ (25 minuten) waar één noot een diepe overgang wordt over een zich langzaam ontvouwend landschap.

Curran beschrijft elk stuk als “beginnend met een enkel idee, akkoord of cellulair patroon, dat dient als zijn eigen bron van verhaal of geschiedenis. De stukken zijn een reeks tegenstrijdige etudes -studies in bevrijding en gehechtheid, cryptische routes naar de oude fontein op het stadsplein, waaruit alle artistieke waarzeggerij en het tasten naar betekenis in het duister stroomt.”

Op Inner Cities worden afzonderlijke ideeën ontrafeld en opnieuw bekeken in het doordachte, meeslepende tempo dat zo vreemd is aan de hedendaagse cultuur. De zich ontvouwende schoonheid van elk moment is alles wat er is, zoals een bloem die zich opent voor de wereld. Het is muziek die muzikanten graag spelen en die zichzelf evenzeer als een meditatieve en meeslepende ervaring onthult als voor het publiek.

Wij moesten het stellen met een promo-cdr met daarop vier stukken van de veertien, maar wie zich aan de volledige download waagt, krijgt met dit vijf uur durende stuk beslist waar voor zijn geld. Tenminste als Klara voorgeprogrammeerd staat op uw radio. Want dit album mag met al zijn pianopracht dan wel alleraardigst zijn, de gemiddelde Dark Entries lezer zal hier weinig oren naar hebben.

Gabriella Smart

Dimi Brands
09/02/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 26/02/2021 : Hoe zou het zijn met... Absolute Body Control

Dirk Ivens laat de afgelopen tijd niet alleen met Dive van zich horen. (Dive, dat met 'Where Do We Go From Here?' één van de beste platen van 2019 uitbracht, aldus de Dark Enries redactie.) Neen, Ivens grijpt ook terug naar zijn allereerste project: Absolute Body Control, de electrogroep die hij in 1979 al oprichtte, ...

lees meer...
NIEUWS 26/02/2021 : Bysmarque & SnowWhyte verwerken science fiction-reeks

Bysmarque & SnowWhyte ontstonden uit de assen van de dark metal groep Arcane Rain, als zangeres Mel en toetsenist Roman besluiten om met hun tweeën een nieuw project op te zetten. De groep maakt een mix van electro en synthpop, wat in 2019 tot het aangename debuut 'Once Upon A Time' leidde. Maar voor hun laatste werk - de ...

lees meer...
NIEUWS 25/02/2021 : Livestream Mr. Hurley & die Pulveraffen

Met pijn in ons hart missen we allemaal de grote festivals en de leuke concerten. We snakken naar livemuziek en liters bier! Maar ja, als surrogaat stemmen we dan allemaal af op live concerten die via het internet worden gestreamd... De mensen die nu al een jaar dromen van stampen in de modder op het Heidnisches Dorf raad ik dan ook aan ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2021 : Miel Noir brengt allereerste videoclip en heeft nog meer nieuws in petto.

BOEM PAUKESLAG! Het is zoals u misschien weet vandaag 125 jaar geleden dat de belangrijke modernistische dichter Paul van Ostaijen werd geboren. Wij betrekken zijn legendarische opener van zijn gelijknamige gedicht echter voor het heugelijke nieuws dat de allereerste videoclip van Dark Entries favorieten Miel Noir een feit is. Het ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Inanis Yoake in een gulle bui.

U kon het reeds lezen: ons neofolk minnend hart sloeg een tikkeltje sneller na het horen van In A Summer’s Silence, het debuut van Inanis Yoake. Dit duo bestaande uit de Italiaan Simone Skelton en de Japanse Risa Hara ging aan de slag met onder andere Tony Wakeford (Sol Invictus) en Lloyd James (Naevus) op dit album, dat een vlaag ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...