casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.913 items

   

Francisco López & Miguel A. García
Ekkert Nafn
Electroacoustic - Experimental - Industrial - Veldopnames
24/08/2019 : Francisco López & Miguel A. García - Ekkert Nafn
Crónica  Crónica
24/08/2019, Dimi Brands

Als we Google Translate mogen geloven, en dat moeten we als liefhebber van deviante muziekjes en bijhorende vreemde titels vaker dan ons lief is, zou Ekkert Nafn “naamloos” betekenen in het Ijslands.

Een eponiem album dus van geluidskunstenaars Francisco López en Miguel A. García (ook gekend onder de naam Xedh).

López is de naam bij uitstek voor de liefhebbers van zogenaamde “intelligente noise”. Lawaai dat niet bedoeld is om louter te choqueren, maar door allerlei lagen en spanningen op te bouwen in staat is veel meer teweeg te brengen bij de luisteraar.

De man gaf al honderden concerten, workshops en geluidsinstallaties in meer dan 70 landen verspreid over de zes continenten.

Zijn muzikale catalogus die aanving in 1985 telt ondertussen al zo’n 140 werken die zich laten omschrijven als minimale electroakoestische soundscapes, waarbij de betrachting is om een ideaal voor absolute musique concrète te bereiken.

Een ambitieuze doelstelling, en wat ons betreft slaagt de man er wel degelijk in, want zijn benadering vinden we uitermate opwindend.

Vaak hebben zijn werken geen titel, het feit dat zijn bijdrage aan Ekkert Nafn als titel ‘Untitled #351’ meekreeg, is veelzeggend over zijn input.

Op dit nummer van een goed half uur gaat hij aan de slag met field recordings opgenomen in Chicago, Ljbuljana, Gougan Barra (een plaats in Ierland die door veel toeristen over het hoofd wordt gezien), Kathmandu, Parijs en Den Haag, als studiowerk uit het Nederlandse Loosduinen, stammende uit de periode 2013-2017. Verder wordt er gebruik gemaakt van elektrische en mechanische apparaten, waarvan de geluiden in verschillende mate met digitale hulpmiddelen gemanipuleerd werden.

Na het samenstellen van deze verzameling geluiden, gingen beide artiesten onafhankelijk verder componeren en kwamen tot stukken die onvermijdelijk elkaars esthetiek kruisen. In de twee chimerische werken die op dit album worden gepresenteerd, kunnen we de auteursidentiteit van elke artiest op meerdere en verrassende manieren met elkaar verweven herkennen.

‘Untitled #351’ is een sterk staaltje dat een belangrijke eigenschap van zijn werk in zich meedraagt: het vernietigen van de grenzen tussen industriële – en omgevingsgeluiden.

Tegen zo’n klepper te moeten opboksen is natuurlijk geen cadeau, maar García bewijst op ‘Applainessads’ over voldoende talent te beschikken om niet in de vergetelheid te vervallen.

Voordat u zich massaal op Google Translate stort, willen we even meegeven dat García vaak verzonnen woorden gebruikt om zijn stukken een titel te geven, op zoek naar geluiden en vormen die op de een of andere manier verband houden met de muziek. Soms ontdekt hij binnen deze verzonnen woorden woorden uit talen die hij niet begrijpt.

Deze opkomende artiest uit het Baskenland heeft weliswaar niet zo een lange staat van dienst achter zijn naam, toch verscheen hij in de luttele tien jaar dat hij actief is reeds op een honderdtal albums. Naast zelf muziek maken, is hij ook oprichter van Klub Larraskito (een club in Bilbao waar experimentele concerten geprogrammeerd worden), verantwoordelijke bij het Zarata Festival (festival voor “weirde” muziek) en maakt deel uit van de coördinatie van culturele initiatieven als Hotsetan en Azkuna Zentroa.

Wat betreft het verspreiden van “gewaagde” muziek is deze man dus beslist geen groentje meer, en dat vertaalt zich ook in zijn eigen composities. Deze zijn elektro-akoestisch en improviserend van aard, en worden verkregen door het manipuleren van elektrische apparaten, soms vermengd met geluiden van akoestische instrumenten en field recordings.

Beide nummers zijn opgebouwd uit dezelfde bron aan materialen, maar uiteraard doet elk van de artiesten er geheel zijn eigen ding mee. Deze verschillende benaderingen maken van Ekkert Nafn een uitermate boeiend album.

Dit is een experimenteel album dat tot de verbeelding spreekt, en dit ook blijft doen na verschillende luisterbeurten (het is vaak anders), of om het zelf eens in het Ijslands te zeggen (Google Translate laat ons hopelijk niet in de steek): “Mjög Gott”!

Francisco López

Miguel A. García

Dimi Brands
24/08/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : de brassers - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter & The Test Tube Babies - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Les Ramoneurs de Menhirs - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Pharmakon én Puce Mary in de AB!

Het was u misschien al opgevallen dat er een heus vrouwelijk offensief gaande is in het voorheen vooral masculiene power electronics milieu. De twee rijzende sterren van de laatste jaren, Margaret Chardiet (Pharmakon) en Frederikke Hoffmeier (Puce Mary) zullen op zaterdag 25 april in de Brusselse AB staan. De Londense pianiste Eliza ...

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Volgende zaterdag Dark Entries Night met IC 434

Af en toe hebben we met Dark Entries geluk, bijvoorbeeld als de buitengewone IC 434 - één van de leidende Belgische electrogroepen uit de jaren 90 - toezegt om op een Dark Entries Night te spelen. En dat is volgende zaterdag 16 november het geval. Het is bovendien de enige keer dat IC 434 speelt dit jaar, en dat terwijl het project ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar ...

lees meer...
NIEUWS 01/11/2019 : Under A Purple Sky, de schaduw van Siglo XX

Siglo XX, staat weer volop in de belangstelling, 40 jaar na conceptie. Niet meer dan terecht. Eén van de ex Siglo XX leden van het eerste uur, Guido Bos (bas) is samen met Stefan Timmermans als sedert 2004 in de schaduw actief met Under A Purple Sky (inderaad evenzeer een album van Siglo XX), waarvan in eigen beheer reeds de albums ...

lees meer...
INTERVIEW : GROUND NERO - De verandering van de wereld zal alleen door mensen kunnen die voelen en denken, niet door afgestompte consumptieslaven.

Met 'Divergence' heeft Ground Nero niet alleen een prachtplaat vol donkere muziek afgeleverd, het is ook een heuse concept-cd met veel diepgang geworden. Daar houden we van, en dan willen we er ook alles over weten. Nadat we twee weken geleden al een diepgaand interview hadden met de groep, hebben we hen ook gevraagd om wat uitleg ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2019 : Boek en Tribute Night voor Siglo XX

“Opdat de dood ons levend vindt en het leven ons niet doodt”. Het is een zinsnede die reeds verscheen op de eerste single van een band die mag behoren tot cultureel erfgoed en nog steeds zijn daadkracht beleeft. Siglo XX. Het boegbeeld van de Limburgse Steenkoolmijnen-Cold Wave dat al vlug een reikwijdte bereikte tot ...

lees meer...
NIEUWS 21/10/2019 : Affiche Porta Nigra voor beide dagen compleet ingevuld.

Porta Nigra maakt er in 2020 een tweedaagse van. Op vrijdag 6 maart komen de dark folk fans aan hun trekken met optredens van Dead Man’s Hill, Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, :Of The Wand And The Moon: en een afterparty met uw eigenste DJ Der Verfluchte Engel. ‘s Anderdaags trekt men de bredere wave-kaart en kan je The ...