casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.886 items

   

Fovea Hex
The Salt Garden III / Is Lanza Light And Given (Steven Wilson Remixes)
Ambient - Dreampop - Ethereal / Heavenly Voices - Folk
21/07/2021 : Fovea Hex - The Salt Garden III / Is Lanza Light And Given (Steven Wilson Remixes)
Janet Records
21/07/2021, Dimi Brands

Een tijdje terug kregen we van onze collegiale vriend/vriendelijke collega Jan Denolet het zeer gesmaakte deel in de Rough Guide reeks over Japanse avant-garde. Een geschenkje waar we tot op heden nog erg blij mee zijn. Genereuze Jan liet het daar echter niet bij, en gaf ons in een weg door ook nog het laatste album van het door hem erg gesmaakte Fovea Hex. Een speciale uitgave nog wel want de oorspronkelijke 10” ging vergezeld van de cd versie van deze EP plus de cd Lanza Light And Given waarop remixen van Steven Wilson op prijken.

U hoort ons niet klagen want onze smaak ligt netjes in zijn verlengde waardoor we reeds op voorhand er vrij gerust in waren een nieuwe ontdekking te doen.

Fovea Hex is de groep van en rond de Ierse Clodagh Simonds. Deze dame die ondertussen bijna de 70 nadert begon haar muzikale carrière reeds op 15-jarige leeftijd bij de psych-folk band Mellow Candle. Verder was ze ook betrokken als sessiemuzikant bij 70s iconen als Thin Lizzy en Mike Oldfield. Later hoorden we haar ook terug op het Current 93 album Black Ships Ate The Sky (aangezien de heer Denolet zowat de grootste C93-fan is die we kennen, geen wonder dus dat hij net met deze artieste komt aanzetten).

Op het einde van haar twintiger jaren, eigenlijk geen leeftijd om al aan een pensioen te denken, was ze van mening dat stilte even dwingend kon zijn als geluid en besloot ze zich in verder stilzwijgen te hullen.

Na een verhuis richting New York, waar ze een tiental jaar woonde, werkte ze wel nog aan muziek voor theater en dompelde ze zich onder in de muziek van andere culturen.

In 1999 liet ze echter nog eens wat muzikaal van zich horen. Ze bracht het nummer ‘Golden Hair’ (een gedicht van James Joyce, vooral bekend door de versie van Syd Barrett) op het Russell Mills/Undark album Pearl + Umbra.

Enkele jaren later coverde Stephen Malkmus (Pavement) haar nummer ‘Poet & The Witch’ (oorspronkelijk uit 1970) op zijn Dark Wave EP (2003) en was er dus ook de samenwerking met Current 93 waar ik het net over had.

De bal leek terug aan het rollen voor Simonds. Met de hulp van een indrukwekkende vriendenlijst had ze zich nu toegelegd op Fovea Hex. Zo was de grote Brian Eno zelve zodanig onder de indruk dat hij zelf vroeg of hij mocht meedoen op hun eerste album. Wat geschiedde.

Hoewel dit debuut (Here Is Where We Used To Sing (2011)) de enige langspeler is van Fovea Hex, wist de groep hiervoor en -na tal van mini albums aan de dag te leggen.

Wanneer we naar The Salt Garden III luisteren (de eerdere delen verschenen in 2016 en 2017) snappen we de keuze om zich toe te leggen op korte albums.

Zo’n klein formaat maakt het automatisch al een pak schattiger, al behoeft dat bij deze wondermooie klanken geen extra duwtje in de rug. Aangezien de geluiden hier van etherische aard zijn spreken we uit ondervinding dat een kort plaatje wat dat betreft enkel in het voordeel spreekt wat betreft het in je hoofd nestelen. Ijle klanken durven namelijk even snel te vervliegen, door ze te beperken in tijd, vermijd je in een klap deze valkuil waarin menige groep actief in dit genre wel eens durft in te struinen.

Waarmee we dus niet willen zeggen dat het Fovea Hex niet zou lukken om een volledig album te kunnen boeien. Versta ons dus zeker niet verkeerd.

Want met een nummer als ‘The Land’s Alight’ dat de hoogtijdagen van het 4AD label doet herleven en ons meer bepaald aan de ontplofte kapsels van Robin Guthrie en Elizabeth Fraser oftewel Cocteau Twins doet denken, dan heb je maar een half nummer nodig om te weten dat je aan het juiste adres zit.

Voor wie denkt dat dat hemelse aspect enkel hoorbaar is dankzij de wondermooie vocalen van Simonds is er ‘Trisamma’. Een instrumentaal neoklassiek werkje dat je snel op andere gedachten zal brengen. Op piano en keyboards en vergezeld van violiste Cora Venus Lunny brengen ze een oefening in schoonheid die zich kan meten met het werk van grootmeester William Basinski. Diezelfde Basinski herwerkte in het verleden reeds werk van Fovea Hex, inderdaad dat adressenboekje van mevrouw Simonds leest haast als een diagonale doorsnede van onze muziekcollectie.

Daar waar ‘Trisamma’ ons leerde dat een bescheiden opstelling tot grootse resultaten kunnen leiden haalt men op ‘A Million Fires’ alles uit de kast. Althans om een plaatsje voor de microfoon wordt hevig strijd geleverd: maar liefst 17 stemmen mengen zich in de strijd op een voor de rest sober nummer met harmonium als begeleiding. Wanneer blijkt dat het vooral de stem van Simonds is die met de pluimen gaat lopen en in combinatie met het specifieke instrument maakt dat het eindresultaat klinkt als iets waarvan Nico zelf goedkeurend zou mompelen.

Ook ‘The Given Heat’, in de gebruikelijke Fovea Hex opstelling samen met Kate Ellis op cello en Cora Venus Lunny op viool borduurt verder op deze weg en laat horen hoe Nico mogelijks had geklonken als ze indertijd van de heroïne was afgebleven.

Ga je, en we kunnen het warmpjes aanbevelen dit te doen, voor de special edition samen met de remix cd Lanza Light And Given dan krijg je er nog vijf remixen van Steven Wilson bovenop.

Het verleden leerde ons dat ze bij Fovea Hex nooit om een tot de verbeelding spekende remixer verlegen zaten en dat is in het geval van Wilson niet anders.

Wilson, die bekendheid geniet met zijn band Porcupine Tree, mocht reeds tal van grootheden onder handen nemen en was ook verantwoordelijk voor de herwerking op het eerste deel van The Salt Garden.

Hier krijg je eerst een lang nummer in zijn geheel te horen (het titelnummer ‘Is Lanza Light & Given’) waarna de remix vakkundig in vier stukjes gekapt wordt (respectievelijk ‘Is’, ‘Lanza’, ‘Light’ en ‘Given’).

Door deze opdeling vallen de accenten die Wilson wil aanduiden beter op. Zo lijkt het erop dat hij tijdens ‘Light’de Ierse achtergrond van Fovea Hex naar het voorplan wil brengen. Het ijle gezang dat spookachtig doorheen het nummer zweeft doet hierbij erg denken aan de alom gekende namen uit deze contreien die in hetzelfde genre opereren zoals Enya en Clannad. Maar wanneer halverwege de zang van Simonds het nummer pas echt inzet maakt de remixer van dienst eveneens duidelijk dat het hier wel degelijk een unieke groep betreft die een eigen geluid aan de man kan brengen.

‘Light’ van zijn kant schuift geheel de rituele richting uit, hierbij een aardig handje geholpen door een zoemende drone die even loodzwaar als knus tegelijkertijd klinkt.

Globaal gesproken zijn we niet zo tuk op extraatjes in de vorm van remixen. Toch blijkt deze toevoeging in het geval van Fovea Hex een schot in de roos te zijn.

Binnen een genre waarin we het vaak erg moeilijk vinden om die vele groepen van elkaar te kunnen onderscheiden leert Steven Wilson ons dat er met de klanken van Fovea Hex vele kanten uitgegaan kan worden. Vier verschillende herwerkingen van een herwerking van een ander nummer (kan u nog volgen?) leren ons verder ook nog dat naast de rekbaar klinkende ijlheid van de Ieren er ook figuurlijk mee omgesprongen kan worden met als resultaat verrassende mutanten die het bestaansrecht verdienen. Deze remixen zijn dus voor een keer geen ruimtelijke vulling, vandaar misschien ook de keuze om deze apart op een schijfje uit te brengen.

Onze dank jegens de heer Denolet is dan ook wederom groot, en als hij nog eens een plaatje te geef heeft mag hij ons altijd contacteren.

Fovea Hex

Dimi Brands
21/07/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
INTERVIEW : WINTERSTILLE - Dit zijn twee tegenstrijdige aspecten van het individualisme: de belofte dat je alles in het leven kunt bereiken en de beschuldiging aan het individu als je dat niet kunt bereiken.

Eind oktober 2020 kwam ‘Puin van dromen’ uit, het debuut van Winterstille. De plaat biedt een mengeling van folk, chanson en gothic. Winterstille zal op 12 november zijn cd voorstellen in zaal De Krop in Kampenhout, en op 13 november het Porta Nigra Autumn Passage openen in Aarschot. Reden genoeg om eens dieper te graven naar de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2021 : Sinner’s Day, zwart heeft veel tinten (deel of dag 2, Halloween).

Hier ben ik weer, trick or treat, met mijn bijzondere en smaakvolle voorkeuren voor de tweede dag Sinner’s Day van 31 oktober. Ondertussen hebben we al een dag achter de kiezen en belanden we meteen in de helft. Zondigen nu het nog kan want ook op 31 oktober staat veel moois op de affiche. Eén en ander passeerde reeds de Dark ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GERT - Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet

Gert - ook bekend als Gert Kleinpunk - maakt al zeventien jaar muziek, maar heeft nog nooit een interview gegeven. Daar moest verandering in komen, vond Malcolm Nix, te meer daar Gert op 9 oktober op Breaking Barriers in Het Depot te Leuven speelt... Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een ...