|
|||||||||||||
Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band Coliseum. Want wat R doet met Fotocrime is gedurende inmiddels al enkele jaren de speurtocht naar hoe nu precies die gothic en postpunk in elkaar zit. Dat hij zulks al wel aardig onder de knie heeft mocht hij al bewijzen met de EP ‘Always Night’ en het eerste full-album ‘Principle Of Pain’. Met zijn tweede album South Of Heaven maakte hij de overstap naar het Profound Lore-label en even dachten we dat hij daarmee terug de richting van metal en rock ging opzoeken. Niet dus, ook op deze South Of Heaven verkent hij verder de paden van de postpunk. Daarin vooral onderzoekend wat er met elektronische randapparatuur zoal kan verwezenlijkt worden. South Of Heaven mag vanuit die context zeer verscheiden klinken. Daarbij hulp krijgend van heel wat sessiemuzikanten. Opener Invisible is de samenwerking met Metz-drummer Hayden Menzies, gitarist Erik Denno van Kerosine 454 en de backing vocals van Channels-zangeres Janet Morgan. Het geheel klinkt desondanks eerder wat sober. Met gelukkig al meer rock and roll in Foto On Wire. Hoe we Fotocrime nog het liefst horen is met Love Is The Devil dat handig gebruik maakt van een uitgebreid arsenaal instrumentaria. Waarbij ook Mother er weer bij mag zijn, de troetelnaam van hun drumcomputer. Ook het krachtige Chaos & Cosmos kan hier mee wedijveren. Het is ondertussen algemeen geweten dat het begrip ‘Postpunk’ vele gedaanten kent. De verschillende facetten er van zijn ook op dit album goed hoorbaar. Up Above The World klinkt zelfs poppy, terwijl Hold Me In The Night met behulp van piano en harp zowaar een zalvend rustpunt kent. De spielerei met elektronica drijven de toon in het matige Never Fall Out Of Love en het op hol geslagen Tough Skin als afsluiter. Voeg daarbij nog het charismatische Expulsion From Paradise en het doorgedreven Blue Smoke en je krijgt een album dat niet overal weet te overtuigen maar vooral door zijn diversiteit een meerwaarde kan bieden. Voor de hemel zullen we waarschijnlijk nooit een toegangsticket krijgen, met deze South Of Heaven van Fotocrime zijn we al tevreden als mogelijk alternatief.
Danny Quetin |
Volgende besprekingen
Causenation - Promises Of Hope And Fear
Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden
Erik Griswold - Wallpaper Music IV
Geneva Skeen - Double Bind
Gianmaria Aprile - Rain, Ghosts, One Dog And Empty Woodland
Twin Tribes - Shadows (repress)
Tomoko Sauvage - Fischgeist
Stalowa Wola - The Will Of Steel
Exponentia - Tränen des Leidens
Miki Yui - Aperio!
Andere besprekingen van FOTOCRIME
Fotocrime - Principle Of Pain
Fotocrime - Always Night