casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

Espen Sommer Eide
The Waves
Ambient - Experimental - Soundscape
09/02/2020 : Espen Sommer Eide - The Waves
Sofa Music  Sofa Music
09/02/2020, Dimi Brands

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn grote muzikale honger, waardoor ik eerder op veilig speelde.

Jaren later toen ik het mysterie rond deze EP eindelijk ophief en luisterde bleek dat ieder deel van de experimentele reeks releases op het eigen SYR-label van de band een titel had in een andere taal dan van de Amerikanen zelf en dus niet zoals mijn tiener-ik dacht dat Sonic Youth zich een snelcursus Nederlands had aangeleerd.

We moesten er even aan terugdenken toen we zagen dat het eerste nummer op The Waves van de Noorse artiest Espen Sommer Eide de titel ‘Slaapkamer’ meekreeg.

Maar net zo graag neemt hij ons mee doorheen het hele huis, zo leren ons ‘Schouwkamer’, ‘Poortkamer/Tussenkamer’, ‘Zolder’, ‘Balzaal/Tuinkamer’, ‘Wintertuin’ en ‘Wachtkamer’.

Ondertussen hebben we al zodanig veel experimentele muziek mogen ontdekken, dat we er niet meer van opkijken. Maar wat heeft dit gejongleer met de Nederlandse taal nu precies te betekenen?

Espen Sommer Eide trok samen met muzikanten Mari Kvien Brunvoll en Martin Taxt naar de oude villa van de Marres familie in Maastricht. The Waves is het resultaat van een opnamesessie die in zijn geheel een gans jaar in beslag nam.

De instrumenten die je hoort tijdens de opname zijn voor een groot deel door Eide op maat gemaakte of aangepaste bestaande instrumenten. Hierdoor werden nieuwe vormen van improvisaties onderzocht die zowel het licht en het geluid maar ook de akoestiek en de geschiedenis van de ruimtes met elkaar liet vermengen.

Het album werd ook tentoongesteld als een experimenteel ruimtelijk album dat is geïnstalleerd in het gebouw zelf, dat nu ook als kunstencentrum dienst doet. De schaduwen van de muzikanten volgend, ervaart de luisteraar een muzikale reis die hen van de ene kamer naar de volgende brengt. Ze horen sequenties, melodieën en ritmes waarbij de stemmen en perspectieven van de artiesten worden vermenigvuldigd en vanuit verschillende hoeken tegelijk worden gehoord, zoals in een denkbeeldig spiegelpaleis van geluid. Een soort muziek die het gebouw zelf markeert als container voor mogelijke werelden, niet geobserveerd, niet bezet door een bepaald onderwerp. Een droomachtige wandeling in het gezelschap van auditieve schaduwen geworpen door verloren tijden en onzichtbare meubels van vergeten inwoners.

Virginia Woolfs novel The Waves is een belangrijke bron van inspiratie voor Eide. De Bloomsburygroep, een groep schrijvers, kunstenaars en intellectuelen die aan het begin van de 20e eeuw ontstond in de gelijknamige Londense wijk, waartoe zij behoorde heeft een tot in de 21ste eeuw reikende invloed gehad op de smaak en het levensbesef van moderne mensen in de westerse wereld, zowel in het Engelse taalgebied als daarbuiten. Beïnvloed door filosofen zoals Bertrand Russell en Alfred North Whitehead boeide het de leden van de Bloomsburygroep om de vraag te onderzoeken hoe de wereld er uit zou zien zonder mensen. Concreter gezegd: zonder dat iemand de wereld dus kan zien of horen. Eide springt mee op de filosofische trein en stelt dat een stroom van bewustzijn belangrijk is, als een geloof in meerdere gelijktijdige perspectieven, parallelle verhalen en innerlijk en uiterlijke monologen.

In de cirkel rond Woolf vond je ook de immense invloed van de nieuwe theorieën over elektromagnetische golven die toen gangbaar waren. Deze suggereren dat de wereld een enorme verstrengeling is van gebeurtenissen en mensen. Het was ook een tijd waarin wetenschappelijke experimenten onlosmakelijk verbonden waren met performatieve kunstwerken. Enorme menigten zouden zo getuige zijn van wetenschapper Helmholtz die een akoestisch experiment bracht waarbij stemvorken sympathische resonantie overbrachten. Ook bij The Waves weet je niet precies waar de stemmen die je hoort vandaan komen, of wie er aan het woord is.

De tekstcollage op dit album met quotes die voornamelijk uit het werk van Woolf werden geplukt (naast enkele van Whitehead en Russell) heeft niet de bedoeling om een bepaalde boodschap over te brengen, maar is eerder rauw materiaal voor de improvisaties en permutaties. Het geluid van woorden vormt een betekenislaag die ons altijd omringt. Het creëert kleine misverstanden wanneer we dingen verkeerd horen en het stuwt onze gesprekken vaak vooruit zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Voor Eide is deze soundscape van taal vergelijkbaar met heel oude muziek.

Het is niet zelden zo dat wanneer de muziek van een dergelijke installatie op plaat gezet wordt, zonder de lijfelijke ervaring en actieve participatie aan het project, het doel vaak voorbijgeschoten worden. Dit is niet het geval bij The Waves: zelfs zonder de Maastrichtse villa betreden te hebben slagen de drie muzikanten er in om elk deel er van haast tastbaar te maken met hun klanken. De stemmen die doorheen de composities zweven, zien we dan ook als een enorme sterkte. Door het concept te verbinden aan Virginia Woolf krijg je nog een tweede interessante invalshoek om naar dit album te gaan luisteren. The Waves is er zo eentje dat niet snel verveelt.

Espen Sommer Eide

Dimi Brands
09/02/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...