casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.152 items

   

Espen Sommer Eide
The Waves
Ambient - Experimental - Soundscape
09/02/2020 : Espen Sommer Eide - The Waves
Sofa Music  Sofa Music
09/02/2020, Dimi Brands

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn grote muzikale honger, waardoor ik eerder op veilig speelde.

Jaren later toen ik het mysterie rond deze EP eindelijk ophief en luisterde bleek dat ieder deel van de experimentele reeks releases op het eigen SYR-label van de band een titel had in een andere taal dan van de Amerikanen zelf en dus niet zoals mijn tiener-ik dacht dat Sonic Youth zich een snelcursus Nederlands had aangeleerd.

We moesten er even aan terugdenken toen we zagen dat het eerste nummer op The Waves van de Noorse artiest Espen Sommer Eide de titel ‘Slaapkamer’ meekreeg.

Maar net zo graag neemt hij ons mee doorheen het hele huis, zo leren ons ‘Schouwkamer’, ‘Poortkamer/Tussenkamer’, ‘Zolder’, ‘Balzaal/Tuinkamer’, ‘Wintertuin’ en ‘Wachtkamer’.

Ondertussen hebben we al zodanig veel experimentele muziek mogen ontdekken, dat we er niet meer van opkijken. Maar wat heeft dit gejongleer met de Nederlandse taal nu precies te betekenen?

Espen Sommer Eide trok samen met muzikanten Mari Kvien Brunvoll en Martin Taxt naar de oude villa van de Marres familie in Maastricht. The Waves is het resultaat van een opnamesessie die in zijn geheel een gans jaar in beslag nam.

De instrumenten die je hoort tijdens de opname zijn voor een groot deel door Eide op maat gemaakte of aangepaste bestaande instrumenten. Hierdoor werden nieuwe vormen van improvisaties onderzocht die zowel het licht en het geluid maar ook de akoestiek en de geschiedenis van de ruimtes met elkaar liet vermengen.

Het album werd ook tentoongesteld als een experimenteel ruimtelijk album dat is geïnstalleerd in het gebouw zelf, dat nu ook als kunstencentrum dienst doet. De schaduwen van de muzikanten volgend, ervaart de luisteraar een muzikale reis die hen van de ene kamer naar de volgende brengt. Ze horen sequenties, melodieën en ritmes waarbij de stemmen en perspectieven van de artiesten worden vermenigvuldigd en vanuit verschillende hoeken tegelijk worden gehoord, zoals in een denkbeeldig spiegelpaleis van geluid. Een soort muziek die het gebouw zelf markeert als container voor mogelijke werelden, niet geobserveerd, niet bezet door een bepaald onderwerp. Een droomachtige wandeling in het gezelschap van auditieve schaduwen geworpen door verloren tijden en onzichtbare meubels van vergeten inwoners.

Virginia Woolfs novel The Waves is een belangrijke bron van inspiratie voor Eide. De Bloomsburygroep, een groep schrijvers, kunstenaars en intellectuelen die aan het begin van de 20e eeuw ontstond in de gelijknamige Londense wijk, waartoe zij behoorde heeft een tot in de 21ste eeuw reikende invloed gehad op de smaak en het levensbesef van moderne mensen in de westerse wereld, zowel in het Engelse taalgebied als daarbuiten. Beïnvloed door filosofen zoals Bertrand Russell en Alfred North Whitehead boeide het de leden van de Bloomsburygroep om de vraag te onderzoeken hoe de wereld er uit zou zien zonder mensen. Concreter gezegd: zonder dat iemand de wereld dus kan zien of horen. Eide springt mee op de filosofische trein en stelt dat een stroom van bewustzijn belangrijk is, als een geloof in meerdere gelijktijdige perspectieven, parallelle verhalen en innerlijk en uiterlijke monologen.

In de cirkel rond Woolf vond je ook de immense invloed van de nieuwe theorieën over elektromagnetische golven die toen gangbaar waren. Deze suggereren dat de wereld een enorme verstrengeling is van gebeurtenissen en mensen. Het was ook een tijd waarin wetenschappelijke experimenten onlosmakelijk verbonden waren met performatieve kunstwerken. Enorme menigten zouden zo getuige zijn van wetenschapper Helmholtz die een akoestisch experiment bracht waarbij stemvorken sympathische resonantie overbrachten. Ook bij The Waves weet je niet precies waar de stemmen die je hoort vandaan komen, of wie er aan het woord is.

De tekstcollage op dit album met quotes die voornamelijk uit het werk van Woolf werden geplukt (naast enkele van Whitehead en Russell) heeft niet de bedoeling om een bepaalde boodschap over te brengen, maar is eerder rauw materiaal voor de improvisaties en permutaties. Het geluid van woorden vormt een betekenislaag die ons altijd omringt. Het creëert kleine misverstanden wanneer we dingen verkeerd horen en het stuwt onze gesprekken vaak vooruit zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Voor Eide is deze soundscape van taal vergelijkbaar met heel oude muziek.

Het is niet zelden zo dat wanneer de muziek van een dergelijke installatie op plaat gezet wordt, zonder de lijfelijke ervaring en actieve participatie aan het project, het doel vaak voorbijgeschoten worden. Dit is niet het geval bij The Waves: zelfs zonder de Maastrichtse villa betreden te hebben slagen de drie muzikanten er in om elk deel er van haast tastbaar te maken met hun klanken. De stemmen die doorheen de composities zweven, zien we dan ook als een enorme sterkte. Door het concept te verbinden aan Virginia Woolf krijg je nog een tweede interessante invalshoek om naar dit album te gaan luisteren. The Waves is er zo eentje dat niet snel verveelt.

Espen Sommer Eide

Dimi Brands
09/02/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : Hoe zou het nog zijn met... The Cure

Als u een goed geheugen hebt, weet u nog dat ons een nieuwe plaat van The Cure beloofd werd. Toegegeven, het is al lang geleden. Nadat Robert Smith in 2018 het Meltdown festival had gecureerd in Londen, verklaarde hij inspiratie opgedaan te hebben uit al die (jonge) groepen die hij geprogrammeerd had, en zelfs studiotijd geboekt had. De plaat ...

lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : 'Je peux pas' is de eerste parel uit de nieuwe plaat van Kinex Kinex

Kinex Kinex brengt in juni nieuw werk uit, maar begint dat nu al uit te bazuinen. Kinex Kinex is het minimal electro project van Raphaël Haubourdin, in een ander leven de zanger van Organic. De nieuwe plaat zal 'Neon Park' heten, en het eerste nummer dat jullie daarvan mogen horen is 'Je peux pas', dat overigens al een ...

lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : Ook Diagnostic Error maakt 'Covid-19'-nummer

In deze tijden van eenzaam thuis zitten houden we u graag op de hoogte van nummers die het licht zien in de quarantaine. Deze keer is het de beurt aan de voor deze situatie perfect genaamde Diagnostic Error, een EBM-groep uit Antwerpen die ook rave-invloeden in zijn muziek verwerkt. Het is prima gedaan, dus leen er maar even uw oor aan... ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Het is officieel: Rammstein in Oostende wordt uitgesteld naar 2021

Er werd al een tijdje druk gespeculeerd over het optreden van Rammstein in Oostende op 10 juni. Zou het optreden kunnen doorgaan, ondanks de Coronamaatregelen, en zeker nadat voorman Till Lindemann in het ziekenhuis is opgenomen? De stad Oostende laat het nu duidelijk weten: het optreden gaat niet door. Stadsbestuur en organisatoren zoeken ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Donder, Hel & Hagel maakt nummer over 'De Corona-hamster'

Nummers over het Coronavirus en zijn gevolgen komen in snel tempo op ons af. De nieuwste is van de Leuvense anarchowavegroep Donder, Hel en Hagel en behandelt - alweer - het thema van de hamsteraars. In hun geheel eigen stijl - dansbare wave met Nederlandstalige teksten en een vleugje humor - bezingen ze de lege supermarktrekken en de volle ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...