casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.646 items

   

Erik Griswold
Wallpaper Music IV
Experimental - Hedendaags klassiek
24/01/2021 : Erik Griswold - Wallpaper Music IV
Room40  Room40
24/01/2021, Dimi Brands

Altijd in voor een grap en een grol, die Erik Griswold. We mochten een tijdje geleden met de man kennismaken middels het album All's Grist That Comes To The Mill waarop hij samen met een vijftiental pianisten zijn intrek zocht in een toren in een bos om via openende en sluitende jaloezieën geluiden naar buiten te orkestreren. Ook zijn lopende reeks genaamd Wallpaper Music doet op zijn minst een mondhoek dan wel een wenkbrauw de hoogte in schieten.

Uiteraard is het allemaal bittere ernst, en misschien wringt daarom net het schoentje wat ons betreft.

De Wallpaper Music reeks is feitelijk een evoluerend onderzoek van uitgesponnen werken voor piano. Na een pauze van dertien jaar pikt Griswold de draad weer op en komt met het vierde deel aanzetten. Hiervoor configureert hij zijn technieken volledig en heeft hij een krachtige nieuwe benadering voor de strijkpiano bedacht, wat zou resulteren in zijn harmonisch gezien meest rijke editie tot nu toe. Dat zegt veel over de voorgaande delen, is dan onze eerste gedachte.

Net als zijn voorgangers fungeert dit volume als muzikaal ‘behangpapier’, zeg maar achtergrondmuziek: een audiotint verguld met ingewikkelde sonische details en een overweldigend gevoel van intimiteit.

Alvorens de draad (zoals je zo dadelijk kan lezen, valt het spreekwoord in dit geval ook letterlijk te nemen) terug op te pikken pijnigde Griswold zijn hoofd hoe dit geluid nog verder uit te breiden, aangezien hij tijdens de eerste 3 volumes binnen deze reeks het geluid van de piano al onherkenbaar had veranderd. Het uitgangspunt was om een heel ongebruikelijk geluid te creëren alsook een langdurige ervaring die het gevoel van het verstrijken van de tijd zou verlengen.

Eerder in 2020 werkte Griswold nauw samen met pianiste Margaret Leng Tan (die vroeger vaak meewerkte met John Cage en George Crumb) en creëerde hij de muziek voor haar one-woman-show Dragon Ladies Don’t Weep. Een van de elementen waar ze samen aan werkten was de strijkpiano en Margaret onthulde royaal haar technieken en methoden.

Tijdens de lockdownperiode had Griswold in zijn thuisstudio alle tijd van de wereld om hier verder mee te experimenteren, op te bouwen en te oefenen, wat meteen de focus werd voor het vierde deel van Wallpaper Music.

Op dit vierde deel maakt hij gebruik van 11 ‘bogen’ (eigenlijk met hars bezette strengen vislijn) om opeenhopende klanken over de piano op te bouwen -een gigantisch, pulserend akkoord. Het geluid heeft een organische kwaliteit; binnen elke toon is een gedetailleerde wereld van korrel, textuur, verschuiven harmonieën en vreemde ondertonen. Verder introduceerde hij nog een langzame ademhalingscyclus in de aanhoudende noten, gebruikmakend van een rekenkundig patroon. Door het gebruik van priemgetallen om de lengte van de ritmische cycli te compenseren, liepen ze niet altijd synchroon met de andere, waardoor er constant nieuwe relaties ontstonden. Zoals ik al zei, iets te veel bittere ernst.

Op dezelfde manier dat men “weg moet kijken” om bepaalde sterrenbeelden of om donkere vlekken in de Melkweg te kunnen zien, kan men “wegluisteren” -of zijn aandacht afleiden van de individuele tonen en oppervlaktedetails, om de veranderende auditieve patronen van boventonen, ondertonen, fasering en modulatie van geluiden te horen.

Dat wegluisteren is geen enkel probleem, want geen enkel moment wist dit geluidsbehang onze aandacht te grijpen. Vooral voer dus voor wie graag naar de technische kant van hedendaags klassieke muziek kijkt. Het feit dat er naast het half uur durende stuk verder ook nog een kortere ‘radio edit’ op het album staat, doet ons vermoeden dat enige vorm van humor de man toch niet vreemd is.

Erik Griswold

Dimi Brands
24/01/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Euphemia Rise presenteert eerste EP.

Farewell To Greatness is de eerste officiële EP van het Belgische project Euphemia Rise. We berichtten reeds dat de man hierachter Wim Lankriet is, zie ook Syrenomelia. De EP is meteen een introductie van de ambitie die Lankriet naar voor wil schuiven: een meer experimentele benadering van alternatieve rock brengen en op die manier, ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Mildreda tekent bij Dependent!

Jan Dewulf is een bezige bij. Zijn gothic rock project Your Life On Hold doet het flink bij cult label Solar Lodge en de Oostendenaar pakt met Mildreda, zowat het eerste electro project van deze veelzijdige muzikant (meneer De Wulf was een jochie van 16 toen hij het uit de ondergrond stampte), binnenkort uit met een album bij, jawel, Dependent. Dependent ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Cover 'Forever Young' kondigt nieuw Blutengel-album aan

De lockdown is geen reden voor Blutengel om het werk neer te leggen. Ze lieten verschillende keren van zich horen, onder meer door een samenwerking met Massive Ego en door het zijproject van meesterbrein Chris Pohl: She Hates Emotions. Dat project wou reeds de voorliefde van Pohl voor de wave uit de jaren 80 uitdrukken, maar nu betuigt ook ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Dirk Scheuber verlaat Project Pitchfork

Het komt niet helemaal onverwacht. Dirk Scheuber verlaat Project Pitchfork. Hij stond samen met zanger Peter Spilles aan de basis van de groep in 1989 in Hamburg, maar heeft al sinds 2016 een soloproject onder de naam Scheuber. Daar scoort hij op dit moment goed mee, onder meer met de huidige plaat 'Numb'. Bovendien was het duidelijk ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : The Ultimate Dreamers lossen tweede video

Het leek er lang op dat The Ultimate Dreamers een van de vele vergeten new wavegroepen uit de jaren 80 zouden blijven. Ze bestonden van 1986 tot 1990 en onder hun gelederen vonden we onder meer Frédéric Cotton, thans bekend als de organisator van de Fantastique.Nights-concerten en de Club New Wave-fuiven. We hadden er geen idee ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...