casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Erik Griswold
All's Grist That Comes To The Mill
Experimental - Hedendaags klassiek
27/09/2020 : Erik Griswold - All's Grist That Comes To The Mill
Room40  Room40
27/09/2020, Dimi Brands

Een kwestie van spelen met ruimte tot in het extreme, zo kunnen we All’s Grist That Comes To The Mill van Erik Griswold nog het best samenvatten.

Het album werd gecreëerd om The Piano Mill te lanceren, een tot de verbeelding sprekende steampunk-toren in een bos in noorden van New South Wales met 16 vintage staande piano’s. Het gebouw is bedacht en ontworpen door architect Bruce Wolfe en deze opname werd gemaakt tijdens het openingsweekend van Pasen 2016.

Griswold werkte ongeveer 18 maanden in fasen aan dit album. In de beginfase reisde hij naar de locatie waar de toren staat aan Harrigans Lane en improviseerde hij op een piano die daar in het bos was geplant, in reactie op het natuurlijke geluidslandschap. Tegen Pasen 2015 had Wolfe verschillende piano’s verzameld in een grote gereedschapsschuur waar Griswold een groep genodigden door een aantal gestructureerde improvisaties dirigeerde. Het gaf hem het eerste rauwe gevoel van het potentieel van de piano’s en van hun wilde ontstemming. Tussen juli en augustus was het gebouw klaar en de piano’s kregen er hun plaats waarna Griswold zoveel mogelijk tijd doorbracht in het gebouw om ideeën uit te proberen. Al snel kwam het besef dat het geen kwestie was om iets te schrijven voor 16 piano’s, maar eerder te schrijven voor die 16 piano’s, met al hun variaties in stemming, toonkwaliteit en bespeelbaarheid, en voor het gebouw zelf, waarvan hij ontdekte dat het een akoestische warmte en intimiteit had die zijn gevoel voor de muziek diep heeft beïnvloed.

De ideeën voor het stuk kwamen samen tijdens een lang weekend in oktober, toen hij een draagbare recorder meenam naar de molen. Gewapend met een notitieboekje vol schetsen nam hij kort muzikaal idee (30 seconden tot een minuut) en nam het vervolgens 16 keer op, eenmaal op elke piano, verzamelde de 16 nummers op zijn laptop en luisterde terug. Op het moment dat hij alle piano’s tegelijkertijd hoorde werd pas duidelijk wat het volledige effect van elk motief zou zijn. Dit knutselwerk nam het hele weekend in beslag, totdat een bepaalde opname hem rillingen over de rug liet lopen: het voelde alsof het hele gebouw letterlijk trilde in een enkel drone akkoord. Dat werd het startpunt voor zijn stuk, en werd ‘The Hive’ genoemd. Van daaruit was het een kwestie van het ontwikkelen, bewerken en opruimen van materiaal en het in een formaat plaatsen dat live gespeeld kon worden door 16 pianisten. Griswold wilde het potentieel van het gebouw laten zien, het bespelen als een gigantisch instrument.

Zoals de architect beaamt wanneer hij stelt dat het idee was om deze piano’s vrij dicht opeengepakt in een ruimte te hebben, waardoor het ontwerp iets heeft van een kubus: een vloerplaat van ongeveer 4,5 vierkante meter laat twee staande piano’s toe tegen elke buitenmuur. De hoogte van twee verdiepingen levert aldus 16 piano’s op. Hef de kubus twee meter boven de grond zodat de piano’s door een gat in het midden van de vloer omhoog kunnen worden gehesen en bovenaan een duidelijk verhaal te plaatsen en zo kom je tot de basisvorm.

Het publiek verzamelt zich rond het gebouw, luisterend van buitenaf, terwijl het geluid word gemoduleerd door het openen en sluiten van jaloezieën. Van cruciaal belang was dat zowel Griwold als Wolfe het er allebei over eens waren dat de piano’s, die men verzamelde in de gebieden Brisbane en Toowoomba, moesten worden gelaten in de staat zoals ze waren, dus zonder opnieuw af te stemmen of te repareren.

Zeg nu zelf, je mag nog zo afkerig zijn tegenover (hedendaagse) klassieke muziek, deze werkwijze spreekt toch wel tot de verbeelding. Het album dat dus een weergave is van de opening van dit prestigieuze project doet dat evenzeer. Zo horen we hier en daar tussen al de kakofonische geluiden ook heel wat leuke melodieën, maar weten we na afloop niet goed wat er uiteindelijk mee aan te vangen. ‘Three Great Parlour Themes’ bevat enkele zeer herkenbare deuntjes, waarbij de verschillen tussen de piano’s het meest opvalt. Door de instrumenten in hun onopgesmukte staat te bespelen krijg je tal van contrasterende klankkleuren, wat uiteraard veel meer bijdraagt aan charme dan wanneer het een afgelikte versie betreft. Maar net zo zeer is het een chaos van jewelste, en denk je soms dat men de jaloezieën van de molen op dit momenten beter wat langer dicht had gelaten. Live moet het ongetwijfeld een hele belevenis geweest zijn, en dat komt op deze registratie helaas niet helemaal uit de verf.

Erik Griswold

Dimi Brands
27/09/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...