canli casino

Dark Entries Logo

6.676 items

   

Enzo Kreft
Wasteland
Dark Electro - Synthwave
05/11/2017 : Enzo Kreft - Wasteland
Eigen beheer  Eigen beheer
05/11/2017, Danny Quetin

Van slaapkamerminimalist tot eigentijdse synthwavecreatuur. Enzo Kreft is de tijden van de tape-industrie ontgroeid. Maar wel nog steeds in het DIY-jasje, om alzo zijn algemene muzikale vrijheid te kunnen behouden. Een vrijheid waarmee hij al vaker heeft aangetoond een spreekbuis te zijn voor de verdoemenis des werelds.

In moderne tijden deed hij dat al via zijn album Turning Point, en nog maar een goed half jaar later is er het nieuwe album Wasteland.

En dat album leest als een boek, maar dan vol zwarte bladzijden, waarbij de illustraties de soundtrack zijn van het Grote Onheil en de Miserie die het heelal maar blijft teisteren. Voorzien van hoofdstukken die een thematiek aanhalen die doen stemmen tot nadenken. Synthwave / Elektro met inhoud als het ware.

Wasteland gaat verder daar waar Turning Point al een perfecte voorzet gaf. Met nog meer aandacht voor een gesofisticeerd geluid. Elektronisch vakmanschap dat geluiden doet samensmelten in laagjes die nergens met mekaar in conflict komen.

Smelten ook als in Meltdown, zonder woorden. Maar waarbij het instrumentale alleen al duidelijk maakt waar het om gaat. Donkerder dan de radioactiviteit van Kraftwerk, klinkend alsof de ioniserende straling zich nestelt op een CD-schijfje. Net zoals ook Dark Water en Changing Biosphere genoeg hebben aan hun titel en klanktapijt om de kilte van het bestaan te onderstrepen.

Ook Roadkill heeft iets van een Kraftwerk 2.0 of tegenwoordig misschien zelfs al een 3.0, al liggen de grote inspiraties hier bij de Canadese novelty-schrijver Timothy Findley. Findley schreef in zijn essay Journeyman : Travels Of A Writer reeds in 1965 over de onverschilligheid die chauffeurs op de openbare weg hadden bij het overhoop rijden van loslopende dieren. Zich koning van de weg banend zonder rekening te houden met de dood. Het verkeer is ondertussen alleen maar drukker worden, met een alsmaar stijgend percentage aan roadkill. Enzo Kreft zorgde voor de soundtrack er van.

Hoe onheilspellend ook allemaal, er zitten heus wel flink dansbare songs op Wasteland. Al dansen we liever op een donkere dansvloer, en niet zoals half Amerika dat juichend en dansend de overwinning viert van een schmuck als nieuwe president, het thema achter The Morons Are Dancing. For The Victory Of A Schmuck, A Smug And Nasty Psychopath, A Dangerous Lame Duck. We hadden het niet beter kunnen verwoorden.

Of neem een schitterend Poisoned, de opsomming van allerhande chemicaliën die we dagdagelijks onbewust in ons bloed opnemen en zorgt voor een ongewisse maar trage dood. Smoggy Jungle mag zeker ook tot beweging aanzetten. Al dansend in de wolk van de pollutie, vergeven van de vervuiling van de uitlaatgassen.

De rode draad doorheen deze Wasteland is dan ook de teloorgang van het milieu, waarbij Petrichor een heerlijk synth-tapijt legt over de geur van de regen, neervallend op een uitgedroogde grond. Want regendruppels zijn nu eenmaal de tranen van de goden.

Vluchten uit deze uiteenspattende wereld blijkt nochtans mogelijk te zijn, dixit Stephen Hawking die verwijst naar de spontane geboorte van de planeten. En planeten zijn er genoeg, de mogelijkheid moet bestaan om de mensheid op een nieuwe planeet een wedergeboorte te geven. Op naar een veel betere wereld dan maar met Off World Colonies Anthem.

Al vrezen we dat we nog wel een tijdje dienen te overleven in de wildernis van het dagdagelijks bestaan. Maar als we met zijn allen een voorbeeld nemen aan de bekommernissen van Enzo Kreft komen we al een stuk verder. Met de verlatenheid van een Abandoned Power Plant, met Doel als spookdorp en de farce van een Tihange-centrale. Gerruggesteund door een traag maar aangrijpende synth-track. Tumbleweeds kent ook zijn donkere achtergrond, gezapig voortvloeiend in de wind vol woestijnzand en amaranten.

Vroeger was het niet beter, en de toekomst zal helaas ook niet veel soelaas bieden, maar als je Home Ground tegenwoordig een Wasteland is, wordt het hoog tijd om er met zijn allen iets aan te veranderen.

Met Wasteland heeft Enzo Kreft eens te meer een album verwezenlijkt dat met meer dan voldoende variabelen en met superieure synthlaagjes zijn vakkundigheid toont. Met als thematiek de ongezonde levenssfeer van de alledaagse verontreiniging.

Enzo Kreft speelt op 12 januari 2018 in De Kleine Hedonist van Antwerpen en 20 januari 2018 tijdens Winterfest in de Gentste Kompass Klub.

Blogspot

Facebook

Danny Quetin
05/11/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
NIEUWS 17/02/2018 : Leipzig calling...again.

Onze woorden van deze morgen waren amper koud of ze bleken haast profetisch van aard want vanuit Leipzig kregen we net een nieuwe reeks namen voor het WGT 2018. Naast Imminent (samen met het Duitse Synapscape op de affiche) prijkt ook landgenoot Eric Van Wonterghem alias Monolith en zullen de electro liefhebbers blij zijn met namen als KiEw, ...

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...