|
|||||||||||||
Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ze ook al het zesde deel in laatstgenoemde serie. en creux’ geluidscreatie komt voort uit haar kijk op het medium geluid als voorzetsel. Geluid als voorzetsel drukt een relatie uit tussen twee elementen. Zonder voorzetsel zal er geen clausule worden gevormd en zal er geen relatie plaatsvinden. Maar tegelijkertijd wordt de rol van voorzetsel ook beïnvloed en bepaald door de twee elementen die het verbindt. In navolging van vergelijkbare thema’s op haar vorige release Inner Geography (2016) zet en creux haar fascinatie voor noise voort via een zelfregulerend gesloten systeem binnen non-input mixer feedback, en dit zowel in de studio als tijdens live optredens. Deze release is een serie studio-experimenten van een defecte mixer met ingebouwde effecten om extreme sonische druk en onbereikbare agressieve basfrequenties te creëren. Organische en onverwachte noise-structuren komen voort uit live correcties op de mixer. Door de feedback-lus te reduceren tot één signaalketen die zich boven de ingebouwde effecten uitvouwt, benut en creux extreme energie en frequenties in cyclische patronen van rauw klinkende geluiden. Zo horen we tijdens ‘HIGH(+15)’ krakende storing. We beseffen dat we tot een minderheid behoren die dit een “knus” geluid vinden. Ieder ander individu zal bij het horen van dit fraais meteen aan de kabeltjes van de boxen beginnen te wikkelen om alsnog te trachten de helderheid van het geluid terug te winnen. Het gekraak gaat over in een ritme en krijgt er nog een zwaar blazende subbas bij, wat ‘HIGH(+15)’ daadwerkelijk ‘hoog’ doet scoren. Halverwege komt venijnig gepiep om de hoek loeren, de experimentele noise-liefhebber in ons kan met dit nummer zijn geluk werkelijk niet op. ‘AUX1(U)’ toont ons met nog meer heerlijk gekraak de mogelijkheden van deze uitgang. Ook hier vormen de vele stoorzenders een knus tapijtje waar geoefende (!!!) oren zich graag tegenaan vleien. Ik hoor sommige stemmen al roepen dat dit toch geen muziek is. Nee, misschien niet, maar wat dan nog!!?? ‘AUX2(U+3)’ is net als zijn voorganger aan de korte kant, en ligt ook in diens verlengde. Al klinkt hier het experiment nog wat meer door, vooral door het veelvuldig gebruik van de start-stop methode die maakt dat het nummer nooit echt volop op gang komt. Jammer want naar het einde toe zit er een venijnig staartje dat zich gerust wat langer mocht roeren. ‘LOW(-15)’ tenslotte is eveneens een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die een simpele kraaktoon kan bieden. Snobs die enkel genoegen nemen met de duurste installatie voor de meest ‘zuivere’ klank zullen bij het horen van deze vier nummers het angstzweet tot in de bilnaad voelen sijpelen. Maar al wie bijvoorbeeld een Alva Noto kan smaken, kan en creux gerust een kans geven.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Fischer-Z - Swimming In Thunderstorms
Siavash Amini - Serus
Techniques Berlin - Breathing
Puce Mary - The Drought
von Stroheim - Love ? Who Gets Love ?
Angelina Yershova - CosmoTengri
Tribes Of Medusa - Lilith Enshrined
Inner Vision Laboratory - Continuum
Chasms - The Mirage
m1nk - em one en kay
Andere besprekingen van EN CREUX
en creux - Default 0012