casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.968 items

   

Empty Chalice
Mother Destruction
Dark Ambient - Drone - Ritual
06/06/2019 : Empty Chalice - Mother Destruction
Toten Schwan Records  Toten Schwan Records
06/06/2019, Dimi Brands

In economisch betere tijden, toen een winkelier u nog aan de lijve liet ondervinden dat klant wel degelijk koning was die bediend moest worden, kreeg je wel eens vaker dan je lief was de vraag “mag het iets meer zijn?” te horen. We hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat dit zinnetje in het hoofd van Peter Verwimp is blijven rondspoken. Niet alleen hebben we de handen vol aan de stroom Ashtoreth releases die op zeer korte tijd onze richting zijn uitgekomen (waarvoor onze oprechte dank!), tevens vindt hij de tijd om zich aan te sluiten bij bevriende artiesten om deze van hand- en spandiensten te voorzien.

Eerder dit jaar trokken we al met Ashoreth naar Rome om kennis te maken met La Fantasima. We blijven in Italië hangen en brengen een bezoekje aan Empty Chalice, het eenmansproject van Antonine A.

Het begrip ‘kluizenaar’ lijkt ons, niet toevallig ook het personage waar Ashtoreth samen met Grey Malkin (ook zo iemand waar dit begrip betrekking op heeft) een album aan opdroeg, een noemer te zijn die ook geldt voor Antonine. Als maker van obscure muziek beschouwt hij zichzelf als aanbidder van het donkerste en diepste van de dingen des levens, en dit levend in een droom van schaduw en rook.

Onze aandacht heeft de goede man alvast, en met deze omschrijving verwachten we dan ook een staaltje loodzwaar op de hand liggende dark ambient.

Ashtoreth is niet de enige die present tekent op dit uitstapje doorheen de Italiaanse duisternis (al maken we ook nog een uitstapje naar Polen, daarover later meer), ook Antonine’s landgenoot Davide Billo (Kurgan Hors) en het Amerikaanse duo Rare Form maken hun opwachting om Empty Chalice te vergezellen.

Mother Destruction vaart verder op de emotionele golf van zijn vorige album, Emerging Is Submerging (2017). In de winter van dit zelfde jaar werd deze release geboren, en bijgewoond door een niet vermeld persoon die “niet langer bestaat”. Empty Chalice draagt de plaat op aan hen die de weg kwijt zijn en die met opoffering en de daarbij horende littekens het pad van het oudste sprookje volgen: terug thuiskomen.

Teruggetrokken in de anonimiteit van een donker bos zou wel eens een plek kunnen zijn waar Antonine zich perfect kan thuisvoelen. Het is ook de plaats die we lijken te betreden tijdens de opener van Mother Destruction. Onheilspellende geluiden en het metalig getik op een bel houden ons bij de les en doen in het midden tussen de bomen een ritueel opdoemen. En voor een ritueel op tijd en stond mag je Ashtoreth altijd aan de mouw trekken (check zeker het ijzersterke Rituals I&II!). Dit ritueel laat een ‘Unholy Light’ schijnen, oftewel licht maar vooral tegenpool het donker mooi vervat in een kleine negen minuten. De doodse stilte aan het einde maken het horror-aspect van dit nummer compleet.

Treblinka staat in het collectief geheugen gegrift als zijnde de twee Duitse concentratiekampen, waarvan Treblinka I een werkkamp en Treblinka II een vernietigingskamp was, alwaar na Auschwitz-Birkenau de meeste slachtoffers vielen. 900.000 mensen in totaal werden er vermoord.

Hitler liet de Joden vervolgen, maar dat langs de andere kant Stalin de Joden ook minachtte is minder geweten. ‘Treblinka’s Snow’ roept natuurlijk automatisch de nazi-kant van het verhaal voor de geest, maar kan net zozeer gezien worden als een verwijzing naar de gevaren voor het communisme die leidde tot massale hongersnood in Rusland. Dat Stalin verantwoordelijk was voor de dood van veel van zijn eigen volk, is ook een standpunt waarop u ‘Treblinka’s Snow’ kan benaderen. Het zou een gedurfde benadering zijn, maar wij houden van durvers.

Met welke bril u ook naar dit nummer kijkt (luistert), feit is dat het een zeer sterk dark ambient nummer geworden is, waarbij de voorgedragen tekst door Thyme Nord (Rare Form) door merg en been snijdt en, sorry voor de te voor de hand liggende associatie, een ijskoude windt doorheen het nummer blaast.

‘Qua Resurget Ex Favilla’ laat demonische geluiden op ons los, en dit in wat lijkt op de echoënde omgeving van een kathedraal. Geen wonder dat deze duivel zijn staart zo roert, zeker als je weet dat niet veel later monnikengezang deze demon uit hun tempel willen verdrijven. Oorzaak en gevolg, pool en tegenpool, ze zijn steeds vertegenwoordigd in de songs op Mother Destruction, een van de redenen waarom we dit zo een sterk album vinden. Deze galmende dark ambient hebben we al wel vaker gehoord op een label als Cryo Chamber, maar Empty Chalice slaagt er met verve in een tamelijk toegankelijk nummer te schrijven dat uitermate geschikt is voor wie zijn eerste stapjes op dit donkere pad wil begeven.

De twee afsluitende tracks ‘Rest In Pain’ en titelnummer ‘Mother Destruction’ trekken dan echter weer volop de rituele kaart. Op dit laatste nummer horen we Ashtoreth aan het werk, en wederom heeft hij de hand in een ijzersterk nummer: neem alle emoties die je kan verzamelen, steek die in een rollercoaster die onderweg serieus wat loopings maakt, en hoop dat je deze rit zonder kleerscheuren zal overleven.

Zelf zijn we totaal geen liefhebber van achtbanen, maar het leven van een muziekjournalist is hard. Maar goed, we zijn nog levend en wel, ook na de intense rit die ‘Mother Destruction’ (de song én het album) is.

Het concept achter deze plaat mag dan wel het “terug thuiskomen” zijn, enig gevoel van desoriëntatie zal na beluistering van Mother Destruction echter ook u niet vreemd zijn.

Empty Chalice

Dimi Brands
06/06/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...