canli casino

Dark Entries Logo

6.384 items

   

Emily
Emily
Folk / Ethnic / Tribal - Prog - Psychedelic
28/06/2013 : Emily - Emily
Cherry Red Records  Cherry Red Records
28/06/2013, Henk Vereecken

Dit album werd opgenomen en uitgebracht in Frankrijk in 1972. “Emily” werd het eerste en enige album van de amper 16-jarige Amerikaanse Emily Bindiger. Alle songs schreef ze zelf. Een vergelijking met Kate Bush die op 19-jarige leeftijd doorbrak met het album “The Kick Inside” en de single “Wuthering Heights”, een song die ze op 17-jarige leeftijd schreef, is dan ook gauw gemaakt. Het grote verschil is dat Emily’s plaat in 1972 eigenlijk gewoon flopte en het album pas later een begrip werd toen verzamelaars gemakkelijk 300 of 400 euro begonnen te bieden voor het zeldzaam geworden kleinood. Een goed idee dus van RPM/Cherry Red om het enige album van Emily eindelijk digitaal geremasterd (van de originele EMI tapes) ter beschikking te stellen op cd.

Hoe kwam een tienermeisje uit New York nu eigenlijk in Parijs terecht om een psychprogfolkrockalbum op te nemen? Emily studeerde in New York aan de High School of Performing Arts en tijdens de zomervakantie besloot ze om wat audities te doen om ervaring op te doen. Zo deed ze audities voor Double V, een show met een internationale cast in Parijs en ze werd zowaar geselecteerd. Gedurende de performances in Parijs werd ze gespot door producer Patrice Fabien, die werkte voor Pathé, een dochterlabel van EMI. Hij was onder de indruk van haar stem en toen hij vernam dat ze ook songs schreef, gaf hij haar prompt een contract. Hij had ook juist de progrockband Dynastie Crisis getekend. Deze Franse progrockband was actief in de periode 1969-1974, hun bekendste song is het redelijk heavy “Faust 72” en in die periode (1972-1973) fungeerden ze ook als begeleidingsband van Michel Polnareff die u wellicht wel kent van psychedelische popsongs als “La Poupée Qui Fait Non” en “Roi Des Fourmis”. Fabien kwam toen op de idee om Dynastie Crisis als backing band aan Emily te koppelen en het resultaat werd dit ronduit fascinerende album dat volkomen terecht een cultreputatie wist te verwerven.

Twee songs op “Emily” (8 songs, 31 minuten speelduur) klinken erg ‘Amerikaans’: “Song For Steven” met zijn countryblues slidegitaar en de sunshine countrypop van “Sunflower Seeds”, het meest vrolijke, lichtvoetige nummer op een plaatje dat voor de rest toch vrij zwaarmoedig klinkt. Niet slecht maar ook niet super en niets om een cultstatus mee te verwerven. Het zijn de zes overige songs op baroque pop, psych folk en prog rock leest geschoeid, die van dit plaatje zo’n meesterwerk maken!

‘Baroque folk-psychedelia’, zo omschrijft men de muziek van Emily in het boekje bij de cd heruitgave. De term ‘baroque folk’ is afgeleid van het begrip ‘baroque pop’, een vorm van zwaar georchestreerde pop/rock die midden-eind sixties opgang maakte. Een typevoorbeeld van baroque pop is The Left Banke’s “Walk Away Renee” en een hedendaagse equivalent (debuutalbum “Cabinet Of Curiosities” verschenen in 2013!) is Jacco Gardner: “Clear The Air”.

De zwaar georchestreerde opener van Emily’s album, het uitermate pompeus beginnende “Confession” zet al meteen de toon. Baroque folk? Baroque pop? Dit is barok in het kwadraat! Bij het aanhoren van de mijmerende melancholie van “My Mother’s House” – mijn favoriete song van dit album – zou je kunnen gaan vermoeden dat Emily daar in Frankrijk geïnspireerd raakte door het thematisch verwante “La Maison Ou J’Ai Grandi” van Françoise Hardy, iets wat ze echter zal ontkennen (zie verder). Ook “Jesus Saïd” en “Born Again” (haar inspiratie haalt ze blijkbaar graag uit religieuze sferen) met fluit en akoestische gitaar zijn songs van een betoverende schoonheid tussen psychedelica, folk en prog in. Let ook op het krachtig (kerk)orgelspel in het magistrale “Song Of Decision”. De lange, haast 10 minuten durende slotsong, het uitgesproken proggy “Old Lace (To John)” met zijn extensieve dwarsfluitspel doet dan weer zwaar denken aan Jethro Tull .

We lieten al de namen van Kate Bush en Françoise Hardy vallen, maar puur muzikaal lijkt Emily misschien nog het meest op een kruising tussen Vashti Bunyan (die betoverende, bijna mystieke folk, ook heel cult) en Melanie Safka (dat enorm krachtige stemgeluid).

Voor het boekje bij deze cd release kon men de nu 58-jarige Emily Bindiger bewegen tot een interview waarin ze wel heel kritisch terugblikt op haar album: 'Een aantal vocale stukken had ik beter opnieuw gedaan. Ik vind het ganse album enorm overgeproducet en veel te orchestraal'. Nou ja, bescheidenheid siert den mensch, nietwaar… Over haar album zegt ze verder: 'Ik kende absoluut niets van Franse muziek. Wat ik op de radio hoorde toen ik in Parijs was, kon me niet boeien. Het rockgedeelte klonk me niet authentiek in de oren en de songs die op het album terechtkwamen had ik al geschreven voor ze me tekenden. Het was allemaal volslagen nieuw voor mij en ik had eerlijk gezegd geen idee wie die muzikanten waren. Als ik erop terugkijk had ik liever meer input gehad. Ik vertrouwde erop dat de platenmaatschappij wist wat ze deed en ik volgde maar.' Haar besluit: 'Als ik nu terugblik op dat jaar in Parijs, is het nauwelijks te vatten. Ik was een meisje van amper 16 jaar oud! Ongelooflijk dat mijn ouders mij lieten gaan. Maar ik ben heel blij dat het zo gelopen is. Het was een ongelooflijke ervaring om op terug te kijken en te zien tot wat een 16-jarig meisje dat zelfs nog nooit op zomerkamp was geweest, in staat was de eerste keer dat ze van huis weg was.'

Wat is er na dit eerste en enige album van Emily geworden? Wel, wie bekend is met het werk van de Canadese treurwilg Leonard Cohen (naar een van zijn songs werden The Sisters Of Mercy genoemd!) kan eens “Who By Fire” draaien, het duet dat te vinden is op zijn album “New Skin For The Old Ceremony” (1974). De zangeres die dit duet samen met Cohen zingt is – jawel – Emily Bindiger! Ze ging zelfs mee op tournee met Cohen. Later hield ze zich bezig met commercial- en filmmuziek en met studiowerk en ze maakt deel uit van de acapella band The Accidentals.

Ik ben al wekenlang gebiologeerd en volkomen in de ban van dit wonderlijke album en de verleiding was groot om het een 10 te geven. Maar streng als we zijn: wegens de twee ‘mindere’ songs en de misschien iets te lang uitgesponnen slotsong toch ‘maar’ een welverdiende 9 voor dit magnifieke cultalbum waarvan je absoluut niet zou vermoeden dat songs en vocals het werk zijn van een zestienjarige.

Emily Bindiger (The Accidentals)
Dynastie Crisis

Henk Vereecken
28/06/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Honeymoon Cowboys - @ Liege New Wave Festival

lees meer...
FOTO'S : Suffocating Minds - @ Liege New Wave Festival

lees meer...
FOTO'S : Da Geist - @ Liege New Wave Festival

lees meer...
NIEUWS 23/09/2017 : Depeche Mode herneemt 'Heroes' van Bowie

Een opmerkelijke verrassing en een opmerkelijke cover. Depeche Mode maakte hun versie wereldkundig van de Bowie-klassieker 'Heroes', en ja hoor, het nummer krijgt een opmerkelijke behandeling die geen kopie is maar waarin het origineel een heel andere stijl en sfeer kent. Luistert u zelf! (xk)

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Allerheiligen volgens Moonspell

Het Portugese Moonspell beloofde een plaat over de aardbeving van Lissabon in 1755, en ze hebben woord gehouden. De plaat ligt vanaf november in de winkels, en er is een video uit voor het nummer 'Todos Os Santos', oftewel 'Alle heiligen' of 'Allerheiligen'. De aarbeving heeft niet enkel vele mensenlevens gekost, hij ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Cradle of Filth onderzoekt victoriaanse romantiek

Het lijkt wel of we de afgelopen jaren vooral nieuws kregen van zijprojecten van leden en ex-leden van Cradle of Filth. Daar komt vandaag verandering in, want 'Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay' - de twaalfde cd van de Britten - komt vandaag uit. Zeggen dat Cradle of Filth een voorkeur heeft voor zwarte romantiek is een open ...

lees meer...
INTERVIEW : RED ZEBRA - De wereld gaan we niet meer veroveren, maar nog plannen genoeg.

11 november is een symbolische dag voor het zwijgen van de wapens, maar niet voor het punkgeweld in Het Depot, en dat met een tweede editie van Breaking Barriers. Een van de bands op het podium is Red Zebra. Malcolm Nix had een diepgaand gesprek met zebra van het eerste uur Peter Slabbynck. Red Zebra bestaat weer! De hoeveelste versie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Zaterdag New Wave Festival met heel wat Belgisch talent

Deze zaterdag gaat in Awirs, in de provincie Luik, het New Wave Festival door. Daar kan u terecht voor een mooi overzicht van wat ons Belgenlandje vandaag allemaal in het genre te bieden heeft. Hoodact is Honeymoon Cowboys, nog steeds aangeduid met (ex-Siglo XX) tussen haakjes, daar er verschillende ex-leden van de cultformatie in de groep ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Adam Usi heeft de Dachau blues

Adam Usi heeft een obsessie met de joodse geschiedenis, en vooral met de donkerste aspecten ervan. Zijn nieuwe clip voor het nummer 'Transnistria' behandelt het verhaal van een jood die - zolang hij kan - de vuile klusjes in het concentratiekamp zal blijven voltooien, zoals het scheppen van kool voor de ovens. Voor de video werden ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...