canli casino

Dark Entries Logo

6.689 items

   

Emily
Emily
Folk / Ethnic / Tribal - Prog - Psychedelic
28/06/2013 : Emily - Emily
Cherry Red Records  Cherry Red Records
28/06/2013, Henk Vereecken

Dit album werd opgenomen en uitgebracht in Frankrijk in 1972. “Emily” werd het eerste en enige album van de amper 16-jarige Amerikaanse Emily Bindiger. Alle songs schreef ze zelf. Een vergelijking met Kate Bush die op 19-jarige leeftijd doorbrak met het album “The Kick Inside” en de single “Wuthering Heights”, een song die ze op 17-jarige leeftijd schreef, is dan ook gauw gemaakt. Het grote verschil is dat Emily’s plaat in 1972 eigenlijk gewoon flopte en het album pas later een begrip werd toen verzamelaars gemakkelijk 300 of 400 euro begonnen te bieden voor het zeldzaam geworden kleinood. Een goed idee dus van RPM/Cherry Red om het enige album van Emily eindelijk digitaal geremasterd (van de originele EMI tapes) ter beschikking te stellen op cd.

Hoe kwam een tienermeisje uit New York nu eigenlijk in Parijs terecht om een psychprogfolkrockalbum op te nemen? Emily studeerde in New York aan de High School of Performing Arts en tijdens de zomervakantie besloot ze om wat audities te doen om ervaring op te doen. Zo deed ze audities voor Double V, een show met een internationale cast in Parijs en ze werd zowaar geselecteerd. Gedurende de performances in Parijs werd ze gespot door producer Patrice Fabien, die werkte voor Pathé, een dochterlabel van EMI. Hij was onder de indruk van haar stem en toen hij vernam dat ze ook songs schreef, gaf hij haar prompt een contract. Hij had ook juist de progrockband Dynastie Crisis getekend. Deze Franse progrockband was actief in de periode 1969-1974, hun bekendste song is het redelijk heavy “Faust 72” en in die periode (1972-1973) fungeerden ze ook als begeleidingsband van Michel Polnareff die u wellicht wel kent van psychedelische popsongs als “La Poupée Qui Fait Non” en “Roi Des Fourmis”. Fabien kwam toen op de idee om Dynastie Crisis als backing band aan Emily te koppelen en het resultaat werd dit ronduit fascinerende album dat volkomen terecht een cultreputatie wist te verwerven.

Twee songs op “Emily” (8 songs, 31 minuten speelduur) klinken erg ‘Amerikaans’: “Song For Steven” met zijn countryblues slidegitaar en de sunshine countrypop van “Sunflower Seeds”, het meest vrolijke, lichtvoetige nummer op een plaatje dat voor de rest toch vrij zwaarmoedig klinkt. Niet slecht maar ook niet super en niets om een cultstatus mee te verwerven. Het zijn de zes overige songs op baroque pop, psych folk en prog rock leest geschoeid, die van dit plaatje zo’n meesterwerk maken!

‘Baroque folk-psychedelia’, zo omschrijft men de muziek van Emily in het boekje bij de cd heruitgave. De term ‘baroque folk’ is afgeleid van het begrip ‘baroque pop’, een vorm van zwaar georchestreerde pop/rock die midden-eind sixties opgang maakte. Een typevoorbeeld van baroque pop is The Left Banke’s “Walk Away Renee” en een hedendaagse equivalent (debuutalbum “Cabinet Of Curiosities” verschenen in 2013!) is Jacco Gardner: “Clear The Air”.

De zwaar georchestreerde opener van Emily’s album, het uitermate pompeus beginnende “Confession” zet al meteen de toon. Baroque folk? Baroque pop? Dit is barok in het kwadraat! Bij het aanhoren van de mijmerende melancholie van “My Mother’s House” – mijn favoriete song van dit album – zou je kunnen gaan vermoeden dat Emily daar in Frankrijk geïnspireerd raakte door het thematisch verwante “La Maison Ou J’Ai Grandi” van Françoise Hardy, iets wat ze echter zal ontkennen (zie verder). Ook “Jesus Saïd” en “Born Again” (haar inspiratie haalt ze blijkbaar graag uit religieuze sferen) met fluit en akoestische gitaar zijn songs van een betoverende schoonheid tussen psychedelica, folk en prog in. Let ook op het krachtig (kerk)orgelspel in het magistrale “Song Of Decision”. De lange, haast 10 minuten durende slotsong, het uitgesproken proggy “Old Lace (To John)” met zijn extensieve dwarsfluitspel doet dan weer zwaar denken aan Jethro Tull .

We lieten al de namen van Kate Bush en Françoise Hardy vallen, maar puur muzikaal lijkt Emily misschien nog het meest op een kruising tussen Vashti Bunyan (die betoverende, bijna mystieke folk, ook heel cult) en Melanie Safka (dat enorm krachtige stemgeluid).

Voor het boekje bij deze cd release kon men de nu 58-jarige Emily Bindiger bewegen tot een interview waarin ze wel heel kritisch terugblikt op haar album: 'Een aantal vocale stukken had ik beter opnieuw gedaan. Ik vind het ganse album enorm overgeproducet en veel te orchestraal'. Nou ja, bescheidenheid siert den mensch, nietwaar… Over haar album zegt ze verder: 'Ik kende absoluut niets van Franse muziek. Wat ik op de radio hoorde toen ik in Parijs was, kon me niet boeien. Het rockgedeelte klonk me niet authentiek in de oren en de songs die op het album terechtkwamen had ik al geschreven voor ze me tekenden. Het was allemaal volslagen nieuw voor mij en ik had eerlijk gezegd geen idee wie die muzikanten waren. Als ik erop terugkijk had ik liever meer input gehad. Ik vertrouwde erop dat de platenmaatschappij wist wat ze deed en ik volgde maar.' Haar besluit: 'Als ik nu terugblik op dat jaar in Parijs, is het nauwelijks te vatten. Ik was een meisje van amper 16 jaar oud! Ongelooflijk dat mijn ouders mij lieten gaan. Maar ik ben heel blij dat het zo gelopen is. Het was een ongelooflijke ervaring om op terug te kijken en te zien tot wat een 16-jarig meisje dat zelfs nog nooit op zomerkamp was geweest, in staat was de eerste keer dat ze van huis weg was.'

Wat is er na dit eerste en enige album van Emily geworden? Wel, wie bekend is met het werk van de Canadese treurwilg Leonard Cohen (naar een van zijn songs werden The Sisters Of Mercy genoemd!) kan eens “Who By Fire” draaien, het duet dat te vinden is op zijn album “New Skin For The Old Ceremony” (1974). De zangeres die dit duet samen met Cohen zingt is – jawel – Emily Bindiger! Ze ging zelfs mee op tournee met Cohen. Later hield ze zich bezig met commercial- en filmmuziek en met studiowerk en ze maakt deel uit van de acapella band The Accidentals.

Ik ben al wekenlang gebiologeerd en volkomen in de ban van dit wonderlijke album en de verleiding was groot om het een 10 te geven. Maar streng als we zijn: wegens de twee ‘mindere’ songs en de misschien iets te lang uitgesponnen slotsong toch ‘maar’ een welverdiende 9 voor dit magnifieke cultalbum waarvan je absoluut niet zou vermoeden dat songs en vocals het werk zijn van een zestienjarige.

Emily Bindiger (The Accidentals)
Dynastie Crisis

Henk Vereecken
28/06/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.

Op de affiche van onze volgende Dark Entries Night, op zaterdag 24 maart, prijkt de naam van een van de rijzende sterren van de nationale elektronische scene: Onrust. Fan van het eerste uur zijnde, schoven we graag met miss Onrust, Wendy Mulder, aan tafel om jullie een blik achter dit fantastische project te gunnen. DE: Hoi Wendy, ...

lees meer...
NIEUWS 24/02/2018 : Dark Entries wenst u een fijne International EBM Day

Vandaag is het 24.2, ofwel International EBM Day. Voor de liefhebbers van Electronic Body Music is het natuurlijk elke dag EBM Day, maar op 24 februari wordt dit genre extra in de kijker gezet. In de numerologie van de donkere elektronische scene is 242 immers een heilig nummer. Onze eigenste Front 242 wordt algemeen beschouwd als één ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Rabbit Hole Music of Celestial Metal?

Tuomas Holopainen, het creatieve brein achter Nightwish besloot tijdens de pauze die Nightwish inlaste, niet met de vingers te draaien. Samen met Johanna Kurkela (zang & viool) en Troy Donockley (gitaar en een resem folkinstrumenten) stampten ze het muzikaal project Auri uit de permafrost. Muzikaal te omschrijven als Rabbit Hole Music ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Hoe zou het nog zijn met DaGeist?

Onze Franse vrienden van Dageist hebben na hun plaat '40' en hun single 'Vampire' beloofd om het even wat rustiger aan te doen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ze moesten nog een single uitbrengen en ze hadden veel slechter kunnen doen dan met het nummer 'Virgin' dat opnieuw een duister pareltje is dat ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Het einde is nabij voor Merciful Nuns!

Het einde is nabij! Neen, u hoort het niet van de getuigen van jehova, wel van Merciful Nuns. Ze pakken immers maar wat graag uit met apocalyptische en grootse boodschappen. Omdat ze niet meer wisten waar ze het einde nu van moesten aankondigen, hebben ze maar hun eigen einde aangekondigd. Maar de doodstrijd zal nog even duren. Er staat nog ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...