casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.969 items

   

Ellipse
Elektro Computer Maschinen Musik
EBM - Electro
13/09/2009 : Ellipse - Elektro Computer Maschinen Musik
Körperschall Records  Körperschall Records
13/09/2009, Marjolein Laenen

Nog niet zo lang geleden besprak ik het debuutalbum 'Hodenkapsel' van Industriegebiet, het industrial dance-project van Max Wall, beter bekend als Massimo. Wat ik er toen niet bij vertelde, is dat Massimo eigenlijk 2 muzikale alter ego's heeft. Dat andere alter ego is, zoals u al kon vermoeden, het hier ter bespreking voorliggende Ellipse, dat afgezien van zijn mastermind weinig met Industriegebiet gemeen heeft. Om maar enkele voorbeelden te geven: 1) Waar Industriegebiet opgevat is als een eenmansproject (live bijgestaan door een 2de persoon), heeft Ellipse meer iets weg van een band, in zijn live-bezetting bestaande uit maar liefst 4 personen. 2) Waar Industriegebiet duidelijk mikt op een cyberpubliek met dansbare electro-'industrial'-riedels, doelt Ellipse op een ouder electro-, ja zelfs EBM-gezind publiek. 3) Waar de composities van Industriegebiet volledig instrumentaal zijn (afgezien van de obligatoire samples), zijn de nummers van Ellipse rijkelijk voorzien van vocals. Kortom, het moge wel duidelijk zijn dat het hier om een volwaardig ander project gaat en niet om een soort appendix/zij-project van Industriegebiet.

Dat het weldegelijk Massimo is die achter beide projecten zit, wordt op ludieke wijze geïllustreerd a.h.v. 'In Takt Äh Maschinenmusik', dat ik hier als 1ste nummer zou willen aanhalen. Dit omdat dezelfde track ook op de debuut-CD van Industriegebiet staat. 'In Takt Äh Maschinenmusik' is immers niets anders dan een kruising tussen de nummers 'In Takt Äh Beziehung' van Industriegebiet enerzijds en 'Elektro Computer Maschinen Musik' van Ellipse anderzijds. Letterlijk dan, want de track neemt elementen over uit beide nummers, gooit er nog wat nieuwe elementen tegenaan en mixt alles samen tot een nieuw geheel. Leuk gedaan, maar je moet wel vertrouwd zijn met beide nummers om er de humor ten volle van in te zien. Het is in elk geval eens iets anders dan een remix of een live-versie, iets wat in het electromilieu nog altijd frequent wordt gedaan bij wijze van bonustrack.

Van de bonustrack naar de rest van de nummers dan maar. Deze zijn wel 100% Ellipse en staan ver verwijderd van Industriegebiet, afgezien van het feit dat Massimo hetzelfde soort gear gebruikt (de oplettende luisteraar zal hier en daar een synthlijn ontwaren die aan Industriegebiet doet denken, maar storend is dat niet). Wat mij meteen opvalt bij het beluisteren van deze plaat, is hoe 'compleet' de Ellipse-nummers wel zijn. Bij Industriegebiet had ik vaak het gevoel dat ik naar een demo aan het luisteren was; dat er veel losse ideeën waren maar weinig nummers waarin die ideeën ook helemaal uitgewerkt werden tot een coherent geheel. Kortom, dat het eerder om een soort try-outs ging dan om echte tracks. Bij Ellipse heb ik die indruk absoluut niet. De Ellipse-nummers zitten knap in elkaar, zowel qua muziek als vocals, en blijven makkelijk in het gehoor liggen. Wat die vocals betreft, zou ik overigens nog willen zeggen dat ik er aangenaam verrast door ben. Allicht pas het beter in het concept van Industriegebiet om samples te gebruiken i.p.v. vocals, maar het is ergens wel zonde, te weten dat Massimo over een prima zangstem beschikt, iets wat van veel van zijn collega's in het electrocircuit niet kan worden gezegd.

Zoals gezegd mikt Ellipse dus eerder op een electro- en EBM-publiek. Dat laatste lijkt misschien moeilijk te geloven, maar wie pakweg naar de tracks 'Licht Am Ende Unserer Welt' en 'Elektro Computer Maschinen Musik' luistert, zal meteen begrijpen wat ik bedoel. Deze 2 nummers zijn meteen ook 2 van mijn grote favorieten, net als 'Schmetterlinge Im Bauch', 'Taken Away', 'Mein Gehirn Spricht (Gehirnbrei)' en 'Einschnitt In Mein Leben'. Bijzonder geslaagd is ook het nummer 'Progamer', een ode aan de wereldberoemde Tetris-tune. Eigenlijk is de plaat gewoon in zijn geheel beschouwd geslaagd en geef ik nu enkel de absolute hoogtepunten weer. De 9 sterren zijn hier mijns inziens dan ook dubbel en dik verdiend. Noem mij gerust een ouwe zak, maar als ik moest kiezen tussen Industriegebiet of Ellipse, gaat mijn voorkeur toch wel steevast uit naar de laatste. Warm aanbevolen!

www.welt-aus-papier.de

www.myspace.com/ellipseauspapier

Marjolein Laenen
13/09/2009

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...