casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

Ellen Fullman & Theresa Wong
Harbors
Avant-Garde - Experimental - Hedendaags klassiek
20/12/2020 : Ellen Fullman & Theresa Wong - Harbors
Room40  Room40
20/12/2020, Dimi Brands

Moesten we de laatste jaren iedere keer een euro ontvangen telkens wanneer we een album toegestopt kregen waarin de cello een (hoofd)rol speelde, we hadden al een aardige duit kunnen sparen.

We zouden dat geld dan kunnen gebruiken om meer relevante albums ter recensie aan te schaffen, hoor ik sommigen al denken.

Nu, er is wel wat van aan. Hoezeer het instrument in handen van sommige artiesten ons meermaals wist te verbluffen, betreft het hier toch eerder sporadisch muziek die het gros van onze lezers zal aanspreken.

Maar wil ons echter niet verkeerd verstaan: het is niet met tegenzin dat we ons verder verdiepen in de mogelijkheden van dit strijkinstrument. Een extrinsieke beloning is tot op heden dus nog niet nodig om ons te paaien.

De celliste waarover we ons vandaag buigen is Theresa Wong die naast het beroeren van de snaren ook nog actief is als componiste en zangeres.

Op Harbors werkt ze samen met een iconisch figuur binnen de Amerikaanse experimentele muziek: Ellen Fullman.

Deze componiste maakt zelf instrumenten, zoals haar Long String-instrument waar ze bekendheid mee verwierf.

Terwijl Wong cello speelt is Fullman in de weer met haar instrument waarbij met hars gecoate vingers over tientallen metalen snaren strijken. Pittig detail: neem die “long” gerust letterlijk, want dit strijkinstrument is maar liefst 21 meter lang.

Fullman bestudeerde voor haar werk de Just Intonation tuning-theorie: het ontwikkelen van een grafisch notatiesysteem in tablatuur, experimenten met verschillende draadlegeringen en meters, en het ontwerp en de fabricage van houten resonatoren.

Ongetwijfeld zeer boeiend voor hen die zich interesseren in de technische kant van muziek, en daarenboven niet vies zijn van een dosis wiskunde en fysica. Nu we toch in wetenschappelijke termen spreken moeten we teleurstellend vaststellen dat er wat ons betreft van chemie weinig sprake is in dit samenspel.

Beide dames zijn zeker wel virtuoos in hun werk, maar de verhoopte magie bij het samenbrengen van deze twee componenten komt helaas te weinig tot uiting.

We geven nog mee dat het album thematisch gezien inspiratie haalt uit soundscapes, verhalen en atmosferen die zich manifesteren rond watermassa’s die uitwisseling bevorderen. Gestructureerd rond de uitgebreide harmonische mogelijkheden van de open snaren van de cello gebruiken Wong en Fullman subgroepen van deze tonale gebieden om verschillende geluidsomgevingen binnen het stuk te creëren.

Uiteraard is Fullmans instrument verbluffend te noemen. Deze installatie plaatst de artiesten en het publiek in het daadwerkelijke resonerende lichaam en transformeert de architectuur zelf in het muziekinstrument. We zouden er haast onze celliste van dienst bij vergeten; doch ook Wong weet uit te blinken door technieken ontwikkeld te hebben die de cello buiten zijn traditie te brengen naar een vocabulaire die nauwer geworteld is in de klanken van de natuurlijke wereld. Ze legt materiaal elektronisch vast en legt texturen in lagen die door de ruimte versterkt worden, wat een meeslepend veld vormt waar figuur en bodem constant in beweging zijn.

De wateren die in het stuk dat in drie delen is opgesplitst de hoofdrol spelen zijn niet van dien aard dat we kopje onder dreigen te gaan. Maar die euro, die zou men wel in onze richting mogen werpen.

Ellen Fullman

Theresa Wong

Dimi Brands
20/12/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...