|
|||||||||||||
De prijs voor opmerkelijkste comeback van het jaar zal in 2015 tot nader orde naar een band van eigen bodem gaan. 17 jaar geleden bracht Elisa Waut hun zesde album Mystica uit, waarna het oorverdovend stil werd rond deze sympathieke familieband (broer en zus Elsje en Hans Helewaut aangevuld met Elsje’s man, en ex-Red Zebra bassist Chery Derycke). Zelf ben ik te jong om te kunnen meespreken over de hormonale oprispingen die vele mannelijke 40 plussers zullen koppelen aan de naam Elisa Waut, al herinner ik me wel nog levendig dat ‘Four Times More’ in mijn kinderjaren veelvuldig te horen was op de radio. In 1984 wist Elisa Waut Humo’s Rock Rally te winnen, dat jaar stonden o.a. ook Mensen Blaffen en Chow-Chow (met Bea Van Der Maat, pre-Won Ton Ton) in de finale en de groep zou de komende 15 jaar in totaal 6 langspelers uitbrengen. Ook haar duet met Raymond Van Het Groenewoud voor de titeltrack van de film Sailors Don’t Cry, zal altijd in ons geheugen gegrift blijven. Sinds 1992 baat Elsje samen met haar man Chery The Body Shop in Brugge uit, en in 2000, een jaar na hun (voorlopig) laatste plaat, bouwt het echtpaar een oude boerderij in het West-Vlaamse Zarren om tot een bed & breakfast, die in 2003 zijn deuren zou openen. The Body Shop vervangen ze door de ‘Ark van Zarren’-winkel, met landelijke interieurartikelen. Muzikaal was het dus plots stil rond Elisa Waut, al dient gezegd te worden dat Elsje niet helemaal gestopt was met muziek maken. In 2002 start ze, ook samen met haar man het spirituele project Ark, samen met verder nog Ivan Smeulders en Marie-Anne Coppens (nu in Kapitein Winokkio), muziek voor een beperkter publiek met andere woorden, dat hun voorlopig laatste cd in 2009 uitbracht. Lezers van Dark Entries met een voorliefde voor rituele, spirituele mantra’s kan ik Ark van harte aanbevelen! Maar voor het grote publiek leek Elsje dus helemaal van de muzikale radar verdwenen te zijn, dus was het een grote verrassing toen ik op de radio van het werk nota bene de voorstelling van hun nieuwe single ‘Blossom’ voorgeschoteld kreeg. Even later volgde er nog een tweede single (‘Portrait’) om te bevestigen dat Elisa Waut weer helemaal terug van weggeweest is. Deze twee singles moesten ons dus warm maken voor deze verrassende comebackplaat, die de titel Portraits And Landscapes meekreeg, en waar Elsje vanop de wolken als het ware naar je toe gezweeft komt. Deze hoes verraadt meteen ook dat Elisa Waut nog steeds grossiert in zweverige dreampop, wat na beluistering alleen maar bevestigd kan worden, mede door het gebruik van strijkers wordt een heerlijk dromerig lazy sunday-gevoel opgewekt, en muzikaal doet het vaak erg denken aan de pop van Hooverphonic, popmuziek waarin de tijd even lijkt stil te hebben gestaan. De kiemen van de succesformule uit de jaren ‘80: lichtvoetige, dromerige popmuziek, met een scheutje soul en voorzien van fluweelzachte arrangementen zijn nog steeds duidelijk aanwezig. Misschien een tikkeltje gedateerd, maar daar malen we niet om, aangezien de songs met een zodanig vakmanschap gesmeed zijn, dat dit geen enkel moment stoort. Het dromende meisje uit de jaren ‘80 is ondertussen rijper geworden, en heeft ondertussen al wat onvermijdelijke lessen uit het leven getrokken, wat zich vertaald in persoonlijke, reflecterende teksten over de liefde en alle andere vraagstukken die het leven zelve met zich meebrengen, waarin toch nog iets van dat onschuldige meisje uit vroeger tijden schuilt. “When I’ll be gone, what will they say, will they miss me, or will they forget?” zingt Elsje in ‘I Don’t Want To Get Hurt’, om hierop te antwoorden kunnen we alvast zeggen dat we blij zijn dat we Elisa Waut terug in het muzieklandschap mogen verwelkomen, en de radioprogrammatoren zouden dit ook moeten zijn, want met deze plaat hebben ze twaalf nummers die een groot publiek zou kunnen aanboren, en perfect past in zowel de programmatie van zowel Radio 1 als 2. En Elsje zelf, 54 ondertussen, mag naast gehoord, zeker ook nog gezien worden, wat het fraai vormgegeven boekje nog eens dubbel en dik in de verf zet. Dark Entries heeft binnenkort een interview met de Brugse zangeres, waarin ze zelf een woordje meer mag vertellen over deze opmerkelijke comeback en deze nieuwe plaat.
Dimi Brands |