casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.636 items

   

Eater
The Album
Punk
01/10/2008 : Eater - The Album
Cherry Red Records  Cherry Red Records
01/10/2008, Henk Vereecken

Hun naam haalden ze van ‘Tyrannosaurus rex, the eater of cars’, een lyric-regel van de hand van Marc Bolan (van de song “Sun Eye” van het eerste T. Rex album). De leden van Eater behoorden tot de allerjongste eerste generatie punks en hadden de jeugdige snotneuzenleeftijd van 13, 15, 15 en 17 jaar toen de band in november 1976 geformeerd werd in het hart van de Londense punkexplosie. Hun eerste echte concert speelden ze op 26 november 1976 in Manchester met The Buzzcocks als support! Al gauw was er heel wat persaandacht vanwege allerlei blaadjes en fanzines, vooral voor de 14-jarige drummer Dee Generate, die bij de band geïntroduceerd was door Rat Scabies van The Damned, maar na de eerste single uit de groep werd gezet. Ze leidden een dubbelleven van punkband bij nacht en schooljongens overdag en speelden in legendarische punkketen als The Roxy, Vortex etc. Zo speelden ze als support voor The Damned in The Roxy en als wederdienst speelden The Damned in Eaters school in Finchley waar enkel soft drinks verkrijgbaar waren! Eater produceerde vier singles, één live E.P. en één album in hun carrière die duurde van november 1976 tot januari 1979. Eaters punk is vrij rauw, ongepolijst en primitief en toch melodieus. Ze klonken zo een beetje als een ruigere versie van de Buzzcocks.

Hun met veel jeugdig enthousiasme ingespeelde debuut verscheen in januari 1978 op het indepent label met de zeer originele naam The Label en droeg de al even originele titel “The Album”. Het eerste en enige Eater album leunt misschien iets te veel op covers, al zijn die wel enorm leuk. Zo krijgen we een versie van “Queen Bitch” van David Bowie en van “Eighteen” van Alice Cooper, dat door Eater voor de gelegenhed werd omgedoopt tot “Fifteen”. Van The Velvet Undergrounds “Sweet Jane” en “Waiting For The Man” plantten ze speedversies neer waar de Ramones jaloers op zouden zijn geweest. En over de Ramones en hun legendarische sneltreinsongs gesproken: slechts één song op “The Album” (namelijk afsluiter “Luv & Piece”) doorbreekt de drieminutengrens. Voor de rest krijgt u nog een resem flitsend korte, lichtelijk naïeve doch uitermate charmante en steengoede punksongs als “Room For One”, “Mock It Up”, “Anne”, “No Brains” (het enige nummer op “The Album” waarop Dee Generate nog te horen is) etc. In totaal 16 songs met een gezamenlijke speelduur van 36 minuten.

Bij deze release hoort ook een bonus cd “The Singles Plus” en die is al even interessant als “The Album”. Alle single tracks die niet op “The Album” stonden, krijg je hier voorgeschoteld. Hun eerste single “Outside View” – een nummer dat ze schreven tijdens de scheikundeles, jawel – is volgens de muziekgeschiedenisboeken de derde punksingle die in de UK verscheen (in maart 1977), na The Buzzcocks’ “Spiral Scratch” en The Damneds “New Rose”. De b-zijde “You” (hier in de ‘single version’) was eigenlijk een stuk sterker dan de a-kant en zou voor “The Album” heropgenomen worden in een nog straffere versie. De definitieve Eater song is voor ons (en niet voor ons alleen) de a-kant van hun tweede single (juni 1977) “Thinkin' Of The U.S.A.”, een der allerstrafste punksongs ooit, met op de b-zijde “Space Dreaming” en “Michael's Monitary System” dat begint als een muzikale parodie op Pink Floyds “Money”. De b-zijde van hun derde single “Lock It Up” (een voorsmaakje van “The Album” dat eraan zat te komen) uit oktober 1977 was – het moest ervan komen – een T. Rex cover: “Jeepster”. Hun vierde en laatste single “What She Wants She Needs”/“Reach For The Sky” (november 1978) ging wat meer de glamrocktoer op. Op het tweede schijfje staat (voor het eerst op cd) ook nog Eaters 4 track live E.P. “Get Your Yo Yo’s Out” uit september 1978 (de titel was een parodie op het Rolling Stones album “Get Your Ya Ya’s Out”) met daarop de songs “Thinking Of The U.S.A.”, “No More” en de nooit in studioversie verschenen songs “Debutantes Ball” en “Holland”. “Typewriter Babies” en “Point Of View” zijn twee onuitgegeven Eater songs die in 1979 wel verschenen op een labelsampler van The Label. En dan staan er tot slot nog twee nummers op van het in juni 1977 verschenen verzamelalbum “Live At The Roxy”, waar Eater prijkte tussen bands als Wire, The Adverts, The Buzzcocks, X-Ray Spex en Slaughter And The Dogs : “I Don’t Need It” en “Fifteen”. U merkt het al: koopt u deze fameuze Anagram/Cherry Red (re)release, dan bent u de bezitter van al het originele materiaal van deze legendarische oerpunks! [HV]

http://www.myspace.com/roomforoneeater

Anagram/Cherry Red

Henk Vereecken
01/10/2008

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/02/2021 : Livestream Mr. Hurley & die Pulveraffen

Met pijn in ons hart missen we allemaal de grote festivals en de leuke concerten. We snakken naar livemuziek en liters bier! Maar ja, als surrogaat stemmen we dan allemaal af op live concerten die via het internet worden gestreamd... De mensen die nu al een jaar dromen van stampen in de modder op het Heidnisches Dorf raad ik dan ook aan ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 23/02/2021 : Miel Noir brengt allereerste videoclip en heeft nog meer nieuws in petto.

BOEM PAUKESLAG! Het is zoals u misschien weet vandaag 125 jaar geleden dat de belangrijke modernistische dichter Paul van Ostaijen werd geboren. Wij betrekken zijn legendarische opener van zijn gelijknamige gedicht echter voor het heugelijke nieuws dat de allereerste videoclip van Dark Entries favorieten Miel Noir een feit is. Het ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Inanis Yoake in een gulle bui.

U kon het reeds lezen: ons neofolk minnend hart sloeg een tikkeltje sneller na het horen van In A Summer’s Silence, het debuut van Inanis Yoake. Dit duo bestaande uit de Italiaan Simone Skelton en de Japanse Risa Hara ging aan de slag met onder andere Tony Wakeford (Sol Invictus) en Lloyd James (Naevus) op dit album, dat een vlaag ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Behemoth vervolgd voor het kwetsen van religieuze gevoelens in Polen

Behemoth maakt black en death metal in Polen, een erg conservatief en religieus land. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de groep regelmatig in aanvaring komt met religieuze groepen, zeker gezien hun antireligieuze boodschap die barst van verwijzingen naar het satanisme. Een paar dagen geleden werd zanger en componist Nergal veroordeeld ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Punks in eerste rij tegen militaire coup Myanmar

Op 1 februari greep het leger in Myanmar de macht, waarmee ze de recente verkiezingsresultaten ongedaan maakte. In die verkiezingen behaalde de National League for Democracy (NLD) een overweldigende meerderheid. Het leger zegt dat er fraude is gepleegd tijdens de verkiezingen, maar heeft hiervan geen bewijs geleverd. Meer waarschijnlijk is ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...