casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.238 items

   

Donder, Hel & Hagel
Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!
Dark Electro - Dark Wave - New wave
02/12/2019 : Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!
Wool-E Discs  Wool-E Discs
02/12/2019, Henk Vereecken

‘- Meneer de minister, wij komen amper rond. Het klimaat warmt op. Er zijn duizenden mensen op de vlucht voor honger en oorlog. Zou U ons kunnen helpen?

- Bwa, dat is mijn job niet.

- Kunt U ons dan alstublieft zeggen wat jouw job inhoudt?

- Ik belast de armen in plaats van de rijken. Ik open de grenzen voor het kapitaal en ik sluit ze voor de mensen. En ik subsidieer airco voor de rijken met groenestroomcertificaten om de opwarming van de aarde te compenseren. Hey maar zijn jullie niet… (knalknalknalknalknal geweerschoten).’

Met deze dialoog en de gesimuleerde moord op een minister opent het debuutalbum van Donder, Hel & Hagel: “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!” (15 tracks, 42 minuten speelduur).

Electro-new wave-dark wave met een punk attitude en (hoofdzakelijk) in het Nederlands gezongen. Onlangs bespraken we De Delvers en hier zijn Donder, Hel & Hagel. De muzikanten zijn afkomstig uit de Leuvense antifa en anarcho scene waaruit ook bijvoorbeeld Gert Kleinpunk afkomstig is. Geen grimmig sektarisch militantisme echter zoals je misschien zou denken maar een fikse dosis humor maakt de boodschap vlot verteerbaar en dat is ineens nog een overeenkomst met wat Gert Kleinpunk doet. Zo komen Donder, Hel & Hagel in hun lyrics onder meer op voor ‘de klassenloze brouwerij’. ‘Geen Socialisme Zonder Bier’ zongen immers hun stadsgenoten van Les Baudoins Morts al enkele decennia geleden.

De band Donder, Hel & Hagel bestaat uit Anton Donder (donderende bas), Bart Hel (ondergrondse synthesizers) en Hans Hagel (gitaar, zang en hagelstenen). Bart Hel alias Bart Piette kennen we nog van onder meer Kinderen Van Moeder Aarde en Chrysopa Occulta (sjamanenritual en pagan folk) en dark ambient/industrial/neoklassiek gerelateerde acts als Dead Man’s Hill, Experiments In Darkness en – ja we hebben een goed geheugen bij Dark Entries – Alle Sagen Ja. Andere groepsleden speelden in Ulrikes Dream, The Usual Suspects en Cop On Fire.

Ze verkenden in het verleden dus muzikale genres van gothic tot punk, van dub tot metal en zowat alles ertussen in. Na het splitten van een band en een toevallige herontmoeting in een gekraakte biotuin, besloten ze samen een nieuw muzikaal pad in te slaan: Donder, Hel & Hagel!

Met Donder, Hel & Hagel willen ze meer mensen bereiken dan met hun vroegere subversieve underground projecten: ‘Bij vroegere projecten stond al eens de wijkagent of de B.O.B. in de zaal. Donder, Hel & Hagel ziet het echter groter en mikt op het voltallige korps.’, vermeldt de perstekst zonder verpinken.

Naar eigen zeggen maken ze nu revolutionaire dansmuziek voor kinderen van 7 tot 77 jaar. Donder, Hel & Hagel spelen New Wave zoals in Neue Welle en Nouvelle Vague. Een dansbare beat, een vette baslijn en aanstekelijke melodieën. Het klinkt als onschuldig vermaak, maar het is wel degelijk de bedoeling om met hun onweerstaanbare songs de kiem van het verzet te planten in de oren van de toehoorders.

‘In harmonie met de planeet leven is voor ons belangrijker dan in harmonie leven met de winsten voor die bloedzuigers van een aandeelhouders’ verklaren Donder, Hel & Hagel, want ‘de aarde draait niet om geld, maar om de zon.’

Hun subversieve taal en onverholen oproepen tot de revolutie lokten al gauw hatelijke commentaren uit op sociale media. Opmerkingen als ‘Linkse randdebielen. Ga in Tripoli wonen als het hier zo slecht is’ en ‘die zullen wel anders piepen als ze een dikke negerlul in hun kont voelen’ vatten de sfeer goed samen.

Maar Donder, Hel & Hagel laten zich niet doen door een paar rechtse losers en openen hun album na bovenstaande dialoog met de song “Barrikades” als echte solidaire drietalige Belgen in een hilarische mix van Français avec des cheveux, Deutsch und verkavelingvlaams: ‘Was ist das? La guerre des classes! / Tout le monde dance sur les barricades / Was ist das? La guerre des classes / Iedereen danst op de barricades / Was sagen Sie? Eine revolution in Belgien? / Des barricades dans les rues / Le système est paraplu / Stenen voor de banken alle combi’s in de gracht / de elite is aan ‘t janken de verbeelding aan de macht. / Duizend rookbommen en traangasgranaten / Komt snel kijken en stop met praten / C’est la grève international / les gens résistent contre le capital’ en ‘Tout autorité dans la purée’.

Tussen de subversief revolutionaire ecoanarchistische songs in zitten er ook korte tracks met hilarisch ingesproken tekstfragmenten zoals ‘En nu de bloemen getekend worden, alle paarden afgeschoten en dromen stilaan bij wet verboden wordt, probeert in zijn schoonste verkavelingvlaams de nar te zingen nondegodvermiljaardenondenondededju, van mijn erf!’. Hilarisch ja, soms wordt het wat meer beschouwend filosofisch zoals ‘Je kan er donder op zeggen; het is gewoon een kwestie van vernederen en disciplineren, zolang men voldoende clowns vindt, draait het systeem perfect.’ Perfect verwoord ook. Maar de strafste tekstquote is toch wel deze:

‘Die avond op het N-VA hoofdkwartier: donder, hel en hagel, nu brossen ze weer voor de bossen. Kunnen die infantiele klimaatsnuivers niet gelijk elke deftige Vlaams-nationalist bootjes met vluchtelingen terug in de zee duwen.’

Muzikaal mengen Donder, Hel & Hagel eighties synthesizers en drumcomputers, nineties beats en zware bassen, een occasionele gitaarsolo en maatschappijkritiek tot een eigen organisch geluid, wars van alle conventies. Ik hou enorm van de combinatie van de neurotisch huppelende synthesizers met de soms stevige gitaren tot een uitermate dansbaar geheel op hilarisch grappige ‘extreem-linkse’ lyrics.

Donder, Hel & Hagel zingen ook graag in het Duits, naast onze derde landstaal ook de taal van de Neue Deutsche Welle én de Neue Deutsche Todeskunst golf van de jaren 90 met bands als Das Ich, Goethes Erben en Lacrimosa. “Ohne Sahne” is een Duitstalige dark wave song met een opsomming van wat ze allemaal niét willen in de eco-anarchistische maatschappij.

“Boerderij” heeft een gewild naïeve tekst met als refrein ‘Alle dieren vrij / Alle dieren vrij / Alle dieren vrij / Op de boerderij’. “Het Lied Over Piet” noemt de politici bij naam. Ze wilden Piet zijn stem maar eens verkozen zetten ze Piet dik in het zak. We komen Karel tegen, de Johan, de sympathieke Kris en natuurlijk Bart. Die zei met veel kabaal ‘’t Is allemaal de schuld van die luie Waal! / Ja stem op mij, ik splits het land in twee!’ / en dat advies volgde Piet gedwee / Maar ook door Bart werd Piet bedot / Want welke verandering heeft Piet gespot? / de bourgeoisie die spreken nu niet meer in ’t Frans / Ze heersen over ’t land in ’t Nederlands’. “In De Rats” gaat verder over het trieste lot en het maar al te vaak noodlottige einde van bootvluchtelingen.

Mijn lievelingstrack is echter “Prikkeldraad en Modder” over de hypocriete houding van de zogezegde liberalen die mensen opsluiten in gesloten centra. De song begint met een geschreeuwd ‘Rijke trut!!!’ en het refrein luidt ‘Steek je waarden in je gat ja / Steek je waarden in je gat ja / Steek je waarden in je gat ja / Gwendolyn’. De complete tekst wil ik jullie niet onthouden (zie hieronder).

Een van de betere songs is verder “Duister In Het Licht” waarin met een reeks tegenstellingen en schijnbare onmogelijkheden het einde van de wereld wordt geschetst: ‘we vergaan nog deze eeuw’. Het is zo een beetje vergelijkbaar met “Das Ende” van Goethes Erben maar toch anders… En dan is er nog die ene song die eigenlijk het ganse album samenvat: “Zakken Vullen” met het steeds weerkerende frase (in het refrein) ‘Die lullen die willen hun zakken gaan vullen (x4)’.

Als bonustrack krijgen we de livetrack “Parkveld Blijft” een uitermate dansbare strijdsong voor een bedreigd groengebied in Leuven dat door het OCMW verkwanseld werd aan een projectontwikkelaar en aldaar live gebracht werd op het Fiesta Partigiani 2018 (uw recensent danste toen voor het podium) want ‘de Wim plantte hier bonen, pastinaken en pompoen / Ja wij zullen hem gedenken en strijden voor dit plantsoen’.

Eigenlijk is het enige wat ik betreur aan het album dat de song “Joke Is Weer Daar” niet als extra bonustrack werd weerhouden (er was nochtans nog plaats). Want ja, de song is nu weliswaar gedateerd (Schauvlieghe is niet langer minister na een leugen over de staatsveiligheid en klimaatactivisten) maar het nummer was echt hilarisch, enorm goed, uitermate catchy én dansbaar. Spijtig…

Donder, Hel & Hagel willen in deze duistere tijden met “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!” iedereen verleiden tot een dans met de vuist in de lucht. ‘Als we niet kunnen dansen, is het onze revolutie niet’. Verplichte kost voor elke eco-anarchist of linkse new waver. En wie niet in is voor de revolutionair geëngageerde teksten, kan er gewoon op dansen!

Facebook

Blogspot

Bandcamp

Prikkeldraad En Modder

Rijke trut!!! 127bis vindt open-VLD niet mis

De superieure waarden, van Gwendolyn

Jouw waarden vind ik niet zo mooi

Want jij steekt kinderen in een kooi

Je vindt jezelf heel liberaal

Maar met hun vrijheid ga je aan de haal

Jouw waarden stoppen aan de grens

Behalve voor de rijke mens

Voor de arme man en voor zijn vrouw

Prikkeldraad en modder in een kamp in de kou

Jouw waarden vind ik niet zo mooi

Want jij maakt mensen tot een prooi

Je vindt jezelf heel liberaal

Je gedraagt je echter feodaal

Jouw waarden stoppen aan de grens

Behalve voor de zakenmens

Een kind op de vlucht asjemenou

Prikkeldraad en modder in een kamp in de kou

‘t is eigenlijk gesloten VLD hahahahahaha

Steek je waarden in je gat Gwendolyn

Want jouw waarden vind ik niet zo mooi

De wereld naar de klote door jouw klerezooi

Je vindt jezelf heel liberaal

Maar ik, ik vind jou abnormaal

Jouw waarden stoppen aan de grens

Je bent een trut jij rijk onmens

Elke vluchteling krijgt van die vrouw

Prikkeldraad en modder

In een kamp in de kou

Henk Vereecken
02/12/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuw album op komst voor Twice A Man

Ze zijn nooit voor 1 gat te vangen geweest, die Zweden van Twice A Man. Al sedert 1981 opgericht uit de assen van Cosmic Overdose en daarbij zowat pioniers van de elektronische pop/rock-bands uit eigen streek. Volgend jaar vieren ze dus hun 40-jarig bestaan, een tijdspanne van 4 decennia waarin ze ondertussen reeds 20 albums opnamen en composities ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuwe single voor Non-Alignment Pact

Dat we momenteel in bijzonder rare tijden leven is ondertussen al even een understatement. ‘Modern Times’ verbergen al veel langer hun ‘Secrets’. Alleen ‘The Future’ zal een antwoord bieden. De Nijmegenaren van Non-Alignment Pact vullen hun toekomst zelf in. En die begint uitgerekend vandaag, de dag ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Dark Stream Festival biedt een beetje soelaas voor het afgelaste Wave-Gotik-Treffen

Het Wave-Gotik-Treffen mag dan wel in het coronawater zijn gevallen, er is op zijn minst al één leuk alternatief dat in het mate van het mogelijke het WGT-concept virtueel probeert te vertalen. Er zijn heel wat performances uit een veelheid aan genres van bekende en minder bekende groepen, er zijn dj sets en zelfs lezingen. Als ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Ian Curtis, 15 juli 1956 – 18 mei 1980

Vandaag exact 40 jaar geleden, op 18 mei 1980, stapte Ian Curtis uit het leven. Hij hing zich op in de keuken van zijn huis in Macclesfield. Hij liet een woordje na voor zijn vrouw en kind: ‘At this very moment, I just wish I were dead. I can't cope anymore.’ Ian Kevin Curtis werd op 15 juli 1956 geboren in Stretford en ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2020 : For Greater Good...Unfolds

Voor velen was het een verrassing toen For Greater Good vorig jaar op de affiche van Trouwfest prijkte. Na de zeer lange stilte leek het Belgische dark ambient project een stille dood te zijn gestorven. Niets bleek minder waar, zo bewees men vorig jaar met verve in de Wommel. Tijdens het optreden werd ook wat nieuw materiaal gespeeld, en het ...

lees meer...
INTERVIEW : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!

Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen ...