|
|||||||||||||
Stel, je (v/m/x) hebt net een treinoverval gepleegd op traditionele wijze. Je hoed met duidelijk Borsalino-signatuur overschaduwt je gelaat, het pistool hangt losjes rond je wijsvinger, federale agenten noemen zichzelf nog gewoon gendarmen en elektrische straatverlichting is voor de oudere generatie boeven nog steeds een nieuwigheid.
Je vluchtauto is vanzelfsprekend een Cadillac Convertable, maar jammer genoeg is er net te weinig diesel in gepompt om ver weg te kunnen vluchten en ben je genoodzaakt te overnachten in een luizig motel waar de enige andere kamer bezet is door een zakenman die het bed deelt met een minnares die voor de gelegenheid zwarte nylons heeft aangedaan.
Soms zegt een beeld meer dan honderd woorden. Wat dat betreft is de hoes van Detour Doom Project de perfecte weggever: de film-noir-esthetiek druipt eraf. En welke muziek past er beter bij dit filmgenre dan dark jazz? De term dark jazz, ook wel eens doom jazz of noir jazz genoemd, vindt zijn oorsprong dan ook effectief in de muziek die deze films begeleidde. Wanneer je terugluistert naar de soundtrack van Ascenseur pour l'échafaud (Miles Davis), en je combineert die met de muziek van Angelo Badelamenti uit de matineuze jaren 90 (Twin Peaks), de trip hop van Portishead en een serieuze scheut Lustmord, komt je al in de buurt van de groepen die dit genre als autonome muzikale stijl op de kaart zetten. Bekendste acts zijn Bohren & der Club of Gore, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble en The Mount doomjazz corporation.
Detour Doom Project manifesteert zich op deze cd als een quintet, maar in tegenstelling tot andere jazzgroepen is het instrumentarium uitgesproken onakoestisch. Adriano Vincenti, Gianni Pedretti en Michele Malaguti zijn allemaal op een of andere manier bezig met elektronische instrumenten: samplers, synths, elektronica en geluidsmanipulatie. De enige akoestische elementen zijn de piano en stem van Bjarkan Wolfsdóttir en de trompet en bugel van Izzy Op de Beeck. Die laatste naam klinkt u bekend? Dat hoeft niet te verbazen, hij is deel van het brein van de Belgische dark-ambientlegende For Greater Good en een graag geziene gast in gotische, experimentele en metalen milieus. Ondanks deze weinig orthodoxe bezetting slaagt Detour Doom Project er toch in om verrassend akoestisch en organisch te klinken.
De muziek is gewoonweg steengoed. De arrangementen zitten ongelooflijk knap in elkaar, het geluidsdesign is van een professioneel niveau en de zang klinkt melancholisch en doorleefd, alsof ze zestig jaar geleden door een oude ribbon microfoon werd opgenomen in een groezelige nachtclub. Vanaf de eerste tot de laatste noten wordt je ondergedompeld in de meest donkere sferen die de jaren 50 te bieden hadden. Meer nog dan hun stijlgenoten, flirt Detour Doom Project met elementen uit dark ambient en zelfs met oudeschoolse industriële muziek. U vroeg om sfeer? Dit album stort ze genadeloos met bakken over u heen. Ondergetekende bestelde alvast de eerste plaat en kijkt uit naar de volgende.
De plaat werd uitgegeven op het Russische Aquarellist. Koop haar en schaf u meteen zo'n 50s hoed en vestje aan. U zal het zich niet berouwen. Peter De Koning |
Volgende besprekingen
Mismerizer - 6 Tales of Terror
Jeffrey Roden - Threads of a Prayer
Massive Ego - Beautiful Suicide
Unimother 27 - Fiore Spietato
Yasmine Hamdan - Al Jamilat
Ghost Dance - Stop The World
Les Chasseurs De La Nuit - Nebel Leben
Apokrifna Realnost - Na Rekah Vavilonskih
Circuncelion - Live In La Noche De Los Candiles
Tábor Radosti - Egregor