casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.661 items

   

Detour Doom Project
Nothing remains of us
Dark Ambient - Jazz
19/03/2017 : Detour Doom Project - Nothing remains of us
Aquarellist  Aquarellist
19/03/2017, Peter De Koning

Stel, je (v/m/x) hebt net een treinoverval gepleegd op traditionele wijze. Je hoed met duidelijk Borsalino-signatuur overschaduwt je gelaat, het pistool hangt losjes rond je wijsvinger, federale agenten noemen zichzelf nog gewoon gendarmen en elektrische straatverlichting is voor de oudere generatie boeven nog steeds een nieuwigheid.

Je vluchtauto is vanzelfsprekend een Cadillac Convertable, maar jammer genoeg is er net te weinig diesel in gepompt om ver weg te kunnen vluchten en ben je genoodzaakt te overnachten in een luizig motel waar de enige andere kamer bezet is door een zakenman die het bed deelt met een minnares die voor de gelegenheid zwarte nylons heeft aangedaan.

Soms zegt een beeld meer dan honderd woorden. Wat dat betreft is de hoes van Detour Doom Project de perfecte weggever: de film-noir-esthetiek druipt eraf. En welke muziek past er beter bij dit filmgenre dan dark jazz? De term dark jazz, ook wel eens doom jazz of noir jazz genoemd, vindt zijn oorsprong dan ook effectief in de muziek die deze films begeleidde. Wanneer je terugluistert naar de soundtrack van Ascenseur pour l'échafaud (Miles Davis), en je combineert die met de muziek van Angelo Badelamenti uit de matineuze jaren 90 (Twin Peaks), de trip hop van Portishead en een serieuze scheut Lustmord, komt je al in de buurt van de groepen die dit genre als autonome muzikale stijl op de kaart zetten. Bekendste acts zijn Bohren & der Club of Gore, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble en The Mount doomjazz corporation.

Detour Doom Project manifesteert zich op deze cd als een quintet, maar in tegenstelling tot andere jazzgroepen is het instrumentarium uitgesproken onakoestisch. Adriano Vincenti, Gianni Pedretti en Michele Malaguti zijn allemaal op een of andere manier bezig met elektronische instrumenten: samplers, synths, elektronica en geluidsmanipulatie. De enige akoestische elementen zijn de piano en stem van Bjarkan Wolfsdóttir en de trompet en bugel van Izzy Op de Beeck. Die laatste naam klinkt u bekend? Dat hoeft niet te verbazen, hij is deel van het brein van de Belgische dark-ambientlegende For Greater Good en een graag geziene gast in gotische, experimentele en metalen milieus. Ondanks deze weinig orthodoxe bezetting slaagt Detour Doom Project er toch in om verrassend akoestisch en organisch te klinken.

De muziek is gewoonweg steengoed. De arrangementen zitten ongelooflijk knap in elkaar, het geluidsdesign is van een professioneel niveau en de zang klinkt melancholisch en doorleefd, alsof ze zestig jaar geleden door een oude ribbon microfoon werd opgenomen in een groezelige nachtclub. Vanaf de eerste tot de laatste noten wordt je ondergedompeld in de meest donkere sferen die de jaren 50 te bieden hadden. Meer nog dan hun stijlgenoten, flirt Detour Doom Project met elementen uit dark ambient en zelfs met oudeschoolse industriële muziek. U vroeg om sfeer? Dit album stort ze genadeloos met bakken over u heen. Ondergetekende bestelde alvast de eerste plaat en kijkt uit naar de volgende.

De plaat werd uitgegeven op het Russische Aquarellist. Koop haar en schaf u meteen zo'n 50s hoed en vestje aan. U zal het zich niet berouwen.

Peter De Koning
19/03/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 08/03/2021 : Nieuwe clip en bezetting voor The Reuters

Hollandse Postpunk waar de ‘Post’ wel eens van af dreigt te vallen. Met de baldadigheid van een goed gevulde energiereep. Dat is waar The Reuters al even voor staan. Met albums als ‘We Are From Hu’ en ‘Incubation’ wisten ze hun stempel te drukken op eigen stootkracht zonder omwegen. Het zijn die Reuters ...

lees meer...
NIEUWS 08/03/2021 : 'Numb', de nieuwe plaat van Lisa Gerrard en Jules Maxwell, verschijnt in mei

Op internationale vrouwendag zetten ook wij graag vrouwen in de schijnwerpers. Eén van de vrouwen die onze scene mee bepaald hebben is Lisa Gerrard, de mede-oprichtster van Dead Can Dance. Dat Dead Can Dance een pioniersrol heeft gespeeld in de neoklassieke darkwave hoeven we u wellicht niet meer uit te leggen. Ook naast Dead Can Dance ...

lees meer...
NIEUWS 08/03/2021 : Trobar de Morte brengt ode aan de volle maan

Op deze vrouwendag halen we ook graag nog eens Lady Morte van Trobar de Morte boven. Eind 2020 bracht Trobar de Morte immers het uitstekende ‘The Book Of Shadows’ uit, en daar werd de afgelopen week de derde video uit voorgesteld: ‘Plenilunio’. Een ode aan de volle maan, door deze feeërieke Spaanse groep die in ...

lees meer...
NIEUWS 08/03/2021 : Kiberspassk vermengt Siberische muziek met elektronische elementen

Ons drieluik naar aanleiding van internationale vrouwendag sluiten we graag af met Natasha Pakhalenko. Zegt die naam u niets? Denk dan even aan Nytt Land, het Siberische tribal en darkambient-project waar Natasha haar wondermooie stem aan leent. Ook onbekend? Geen probleem, we wilden u vooral wijzen op haar nieuwe project, dat de merkwaardige ...

lees meer...
NIEUWS 07/03/2021 : Sopor Aeternus is jarig en dat wordt gevierd met heel wat exclusieve heruitgaven!

Sopor Aeternus is een naam die klinkt als een bel. Je houdt er van of niet, maar je moet op zijn minst toegeven dat wat Anna Varney in al die jaren heeft gepresteerd wel zeer bijzonder en opmerkelijk is. Anders houdt je het ook geen 30 jaar (jawel) vol. Dertig jaar geleden verscheen de tape “Es Reiten Die Toten So Schnell”. In ...

lees meer...
INTERVIEW : ENZO KREFT - Ik denk niet dat we ooit volledig opgewassen zullen zijn tegen de verrassingen die moeder natuur voor ons in petto heeft.

Enzo Kreft – Eric Vandamme voor de vrienden – heeft alweer een plaat afgewerkt, en zoals gewoonlijk gaat het om een conceptalbum. Nadat hij op ‘Wasteland’ de milieuproblemen thematiseerde en op ‘Control’ de gevaren van de moderne technologie, gaat hij nog een stapje verder op ‘Different World’. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...