casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.907 items

   

Desiderii Marginis, Troum, Martin Bladh & Karolina Urbaniak, Anemone Tube
Time Ends -A Tribute To J.G. Ballard's Tetralogy Of Transformation
Dark Ambient - Drone - Industrial
18/07/2021 : Desiderii Marginis, Troum, Martin Bladh & Karolina Urbaniak, Anemone Tube - Time Ends -A Tribute To J.G. Ballard's Tetralogy Of Transformation
The Epicurean  The Epicurean
18/07/2021, Dimi Brands

Wanneer Stefan Hanser (Anemone Tube) een nieuwe release op zijn Epicurean label aankondigt weten we hoe laat het is: de hoogste tijd om ons duikpak uit de kast te halen.

Nadat hij ons enkele jaren eerder, met behulp van Jarl en Monocube, onderdompelde in de wereld van Pieter Buegel en diens serie van zes schilderijen over de jaargetijden (The Hunters In The Snow) verdiept hij zich nu met enkele collegae in het werk van schrijver J.G. Ballard.

Ballard was vooral bekend om zijn apocalyptische sciencefictionromans, maar zijn literaire reputatie dankt hij aan zijn magisch realistische fantastische verhalen.

Binnen de brede new wave wereld is hij geen onbekende. In de eerste plaats denken we dan aan het nummer ‘Warm Leatherette’ van The Normal (en de tig aantal covers binnen het genre van Dive tot Boyd Rice) dat geïnspireerd was door Ballards roman Crash (1973). Datzelfde Crash werd ook verfilmd door David Croonenbergh. Hoewel Croonenbergh heel wat aanpassingen doorvoerde voor zijn adaptatie bleef de controversiële lading van het boek gelukkig overeind. In deze psychologische thriller maken we kennis met een groep mensen die seksueel opgewonden raken van auto-ongelukken. Het is een allegorie op de moderne mens die sensaties zoekt zonder die nog te kunnen voelen.

Ian Curtis was een fervent Ballard lezer en het openingsnummer van Joy Divisions tweede album Closer, ‘The Atrocity Exhibition’ is vernoemd naar de gelijknamige roman uit 1969. Ook John Foxx, Cabaret Voltaire en The Sisters Of Mercy zijn op verschillende manieren beïnvloed door de Britse schrijver.

Anemone Tube vond in de vorm van Desiderii Marginis, Troum en Martin Bladh & Karolina Urbaniak nog enkele devote aanhangers die het de moeite waard vonden om onder de noemer Time End hun licht te laten schijnen op de vier eerste romans van Ballard.

Deze boeken uit de periode 1961-1966 worden tezamen zijn Rampen Cyclus genoemd en zijn duidelijk te karakteriseren door de centrale rol die een catastrofe op mondiaal niveau speelt.

De crème de la crème van de dark ambient wereld krijgt aldus thematisch gezien zeer vertrouwd materiaal in handen.

Helse stormen breken los in The Wind From Nowhere, een stijgende waterspiegel in The Drowned World, extreme droogte in The Burning World en de kristallisering van de jungle in The Crystal World veranderen de leefomgeving van de mens. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bekommeren Ballards hoofdpersonen zich meestal weinig om overleving of het oplossen van de ramp. De catastrofe verandert de leefwereld in een surrealistisch landschap dat tegelijkertijd een nieuwe psychische dimensie herbergt. De personages zien in het verloop van de roman vaak positieve aspecten aan deze veranderingen, worden overmand door visioenen en gaan zich irrationeel gedragen.

Zestig jaar na datum is dit alles (zei daar iemand klimaatverandering?) meer dan eens van toepassing, en kunnen we Ballard gerust profetische kwaliteiten toeschrijven.

Niet toevallig dat ‘Ballardiaans’ dan ook een bestaand adjectief is. Zie ook wat dat betreft Kafka of Lovecraft, en besef in één weg dat ook Ballard tot de allergrootsten behoort.

Dat hebben de vier protagonisten op dit flink uit de kluiten gewassen split album in de smiezen. Elk van hen buigt zich over een specifiek boek, met resultaten tot gevolg die de hoge verwachtingen bij het zien van deze sterrencast ten volle inlossen.

Desiderii Marginis houdt het met ‘The Wind From Nowhere’ bij de basis. Het gebruik van het element wind in dit nummer mag dan wel voor de hand liggen, een grootmeester als Johan Levin weet hoe hiermee ons 20 minuten op het puntje van onze stoel te nagelen.

Minder zonneklaar is de invulling die het Duitse duo Troum geeft aan The Drowned World. In de twee nummers (‘Outside (Archaic Landscape)’ en ‘In-sight (Archaic Mind-scape)’) leggen ze de focus op het aspect van transformatie en de psychologische processen van deze wijzigingen die veroorzaakt werden door de klimaatveranderingen die plaatsvonden. Om dit auditief voor te stellen nemen ze ons mee naar de jungle en krijgen we middels field recordings van geluiden van de lucht, insecten en andere dieren (‘Outside’) om vervolgens (‘In-sight’) te verplaatsen van de uiterlijke naar de innerlijke wereld om alzo een archaïsch bewustzijn te ervaren. Een plaats waar rationaliteit niet meer belangrijk is. Deze trip is dan ook een aanrader voor iedereen die enkel met de neus in de cijfertjes zit.

Het duo Karolina Urbaniak en Martin Bladh werkten reeds samen voor de cd/dvd On The New Revelations Of Being (2019). Voor ‘The Poisoned Well’ levert Urbaniak het geluid en zorgde Bladh (zie ook IRM en Skin Area) voor tekst en stem.

Door de focus op geluiden, tekst en taal te leggen zorgen ze voor een andere invalshoek om naar The Drought te kijken. Ze presenteren elementen die zowel direct, mythologisch en metafysisch gerelateerd zijn aan de zon: gaande van de gevaren die ontstaan wanneer de mens overmatig aan zonnestralen blootgesteld wordt (misvormingen, albinisme, terminale uitdroging,...)

De geluiden die onder de symptomen declamerende, soms roepende, stem van Bladh geschoven worden zoals druppelend water, hevige ademhaling, krakend vuur,... missen hun effect niet en zorgen voor een 18 minuten durend totaalspektakel.

Anemone Tube zelf mag zich over The Crystal World buigen. Hij doet dit in de vorm van ‘Road Of Suffering’, een stuk dat onderverdeeld is in 3 delen (‘I.Hunger For Sense Pleasures’, ‘II.Hunger For Existence’ en ‘III.Hunger For Non-Existence) en de nummers ‘Primordial Recollection’ en ‘Sea Of Trees -Taking Death As Path’.

Meteen 2 vliegen in 1 klap voor Anemone Tube, want naast de uitwerking van het Ballard werk vormen de nummers ook het sluitstuk voor zijn in 2007 gestarte Suicide Series tetralogie. Eerder in deze reeks verschenen Dream Landscape (2010), Death Over China (2011) en Golden Temple (2016). De titel refereert naar Aokigahara Jukai, een bos in de buurt van de berg Fuji dat de tweede meest populaire zelfmoordlocatie ter wereld is (zie ook Shroud Of Vapours album Suicide Forest Sessions).

Anemone Tube gebruikt exclusieve field recordings van de weg naar en in het desbetreffende bos. Aangezien de titel hier ‘Road To Suffering’ luidt krijgen we dan ook tal van geluiden die de weg naar het vermaledijde bos weergeven, met het openbaar vervoer (taxi, trein, bus) in een glansrol. Zo is er een sample van een taxichauffeur die praat over zijn ervaringen. In ‘Primordial Recollection’ betreden we daadwerkelijk het bos en is het een koud kunstje voor de ervaren Anemone Tube om dit als het ware daadwerkelijk tot leven te laten komen. Wie vertrouwd is met zijn werk, of hem enkele jaren geleden nog aan het werk zag op Trouwfest weet dat dit gepaard gaat met enorm gelaagde geluidstapijten waar een duidelijk afgetekend industrieel patroon nooit ver weg. ‘Sea Of Trees -Taking Death As Path’ illustreert de uiteindelijke symbiose tussen de mens en het bos, als een immanent oud bestaan van de natuur. In de verte klinken belletjes, voetstappen zijn hoorbaar en uiteindelijk rest enkel stilte. Zoals steeds bij Anemone Tube het geval is, is er aandacht voor het boeddhisme en lezen we in het (enorm uitgebreide) boekwerk dat deze cd begeleidt hier (en over de overige artiesten) een aardig woordje uitleg over. Daarnaast vind je er ook nog het essay Time Ends: Disasters-Apocalypses-Transformations-Endings? van Michael Göttert over Ballard in het algemeen en de vier boeken waarover sprake in het bijzonder inclusief een vijftigtal voetnoten.

Last but not least wordt de cover opgevrolijkt door het schilderij Bellasalamach van Alex Tennigkeit. Geïnspireerd door het symbolisme bedacht hij een mythologisch wezen die een samenraapsel is van een salamander, machine en het Amerikaanse model Bella Hadid.

Zoals steeds bij The Epicurean weer een totaalpakketje om u tegen te zeggen, er zijn nog zekerheden in het leven.

Desiderii Marginis

Troum

Martin Bladh

Karolina Urbaniak

Anemone Tube

Dimi Brands
18/07/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Nog meer video's uit 'The Book Of Fire' van Mono Inc.

Het blijft maar video's regenen uit de laatste plaat van Mono Inc. Intussen hebben al 9 van de 12 nummers op het laatste opus 'THe Book Of Fire' een video gekregen. De laatste nieuwe is 'Nemesis', een meer ingetogen nummer. Waarom zoveel video's? Wel, omdat 'The Book Of Fire' een immens succes is, en daar wil ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...