casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.889 items

   

Desiderii Marginis, Troum, Martin Bladh & Karolina Urbaniak, Anemone Tube
Time Ends -A Tribute To J.G. Ballard's Tetralogy Of Transformation
Dark Ambient - Drone - Industrial
18/07/2021 : Desiderii Marginis, Troum, Martin Bladh & Karolina Urbaniak, Anemone Tube - Time Ends -A Tribute To J.G. Ballard's Tetralogy Of Transformation
The Epicurean  The Epicurean
18/07/2021, Dimi Brands

Wanneer Stefan Hanser (Anemone Tube) een nieuwe release op zijn Epicurean label aankondigt weten we hoe laat het is: de hoogste tijd om ons duikpak uit de kast te halen.

Nadat hij ons enkele jaren eerder, met behulp van Jarl en Monocube, onderdompelde in de wereld van Pieter Buegel en diens serie van zes schilderijen over de jaargetijden (The Hunters In The Snow) verdiept hij zich nu met enkele collegae in het werk van schrijver J.G. Ballard.

Ballard was vooral bekend om zijn apocalyptische sciencefictionromans, maar zijn literaire reputatie dankt hij aan zijn magisch realistische fantastische verhalen.

Binnen de brede new wave wereld is hij geen onbekende. In de eerste plaats denken we dan aan het nummer ‘Warm Leatherette’ van The Normal (en de tig aantal covers binnen het genre van Dive tot Boyd Rice) dat geïnspireerd was door Ballards roman Crash (1973). Datzelfde Crash werd ook verfilmd door David Croonenbergh. Hoewel Croonenbergh heel wat aanpassingen doorvoerde voor zijn adaptatie bleef de controversiële lading van het boek gelukkig overeind. In deze psychologische thriller maken we kennis met een groep mensen die seksueel opgewonden raken van auto-ongelukken. Het is een allegorie op de moderne mens die sensaties zoekt zonder die nog te kunnen voelen.

Ian Curtis was een fervent Ballard lezer en het openingsnummer van Joy Divisions tweede album Closer, ‘The Atrocity Exhibition’ is vernoemd naar de gelijknamige roman uit 1969. Ook John Foxx, Cabaret Voltaire en The Sisters Of Mercy zijn op verschillende manieren beïnvloed door de Britse schrijver.

Anemone Tube vond in de vorm van Desiderii Marginis, Troum en Martin Bladh & Karolina Urbaniak nog enkele devote aanhangers die het de moeite waard vonden om onder de noemer Time End hun licht te laten schijnen op de vier eerste romans van Ballard.

Deze boeken uit de periode 1961-1966 worden tezamen zijn Rampen Cyclus genoemd en zijn duidelijk te karakteriseren door de centrale rol die een catastrofe op mondiaal niveau speelt.

De crème de la crème van de dark ambient wereld krijgt aldus thematisch gezien zeer vertrouwd materiaal in handen.

Helse stormen breken los in The Wind From Nowhere, een stijgende waterspiegel in The Drowned World, extreme droogte in The Burning World en de kristallisering van de jungle in The Crystal World veranderen de leefomgeving van de mens. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bekommeren Ballards hoofdpersonen zich meestal weinig om overleving of het oplossen van de ramp. De catastrofe verandert de leefwereld in een surrealistisch landschap dat tegelijkertijd een nieuwe psychische dimensie herbergt. De personages zien in het verloop van de roman vaak positieve aspecten aan deze veranderingen, worden overmand door visioenen en gaan zich irrationeel gedragen.

Zestig jaar na datum is dit alles (zei daar iemand klimaatverandering?) meer dan eens van toepassing, en kunnen we Ballard gerust profetische kwaliteiten toeschrijven.

Niet toevallig dat ‘Ballardiaans’ dan ook een bestaand adjectief is. Zie ook wat dat betreft Kafka of Lovecraft, en besef in één weg dat ook Ballard tot de allergrootsten behoort.

Dat hebben de vier protagonisten op dit flink uit de kluiten gewassen split album in de smiezen. Elk van hen buigt zich over een specifiek boek, met resultaten tot gevolg die de hoge verwachtingen bij het zien van deze sterrencast ten volle inlossen.

Desiderii Marginis houdt het met ‘The Wind From Nowhere’ bij de basis. Het gebruik van het element wind in dit nummer mag dan wel voor de hand liggen, een grootmeester als Johan Levin weet hoe hiermee ons 20 minuten op het puntje van onze stoel te nagelen.

Minder zonneklaar is de invulling die het Duitse duo Troum geeft aan The Drowned World. In de twee nummers (‘Outside (Archaic Landscape)’ en ‘In-sight (Archaic Mind-scape)’) leggen ze de focus op het aspect van transformatie en de psychologische processen van deze wijzigingen die veroorzaakt werden door de klimaatveranderingen die plaatsvonden. Om dit auditief voor te stellen nemen ze ons mee naar de jungle en krijgen we middels field recordings van geluiden van de lucht, insecten en andere dieren (‘Outside’) om vervolgens (‘In-sight’) te verplaatsen van de uiterlijke naar de innerlijke wereld om alzo een archaïsch bewustzijn te ervaren. Een plaats waar rationaliteit niet meer belangrijk is. Deze trip is dan ook een aanrader voor iedereen die enkel met de neus in de cijfertjes zit.

Het duo Karolina Urbaniak en Martin Bladh werkten reeds samen voor de cd/dvd On The New Revelations Of Being (2019). Voor ‘The Poisoned Well’ levert Urbaniak het geluid en zorgde Bladh (zie ook IRM en Skin Area) voor tekst en stem.

Door de focus op geluiden, tekst en taal te leggen zorgen ze voor een andere invalshoek om naar The Drought te kijken. Ze presenteren elementen die zowel direct, mythologisch en metafysisch gerelateerd zijn aan de zon: gaande van de gevaren die ontstaan wanneer de mens overmatig aan zonnestralen blootgesteld wordt (misvormingen, albinisme, terminale uitdroging,...)

De geluiden die onder de symptomen declamerende, soms roepende, stem van Bladh geschoven worden zoals druppelend water, hevige ademhaling, krakend vuur,... missen hun effect niet en zorgen voor een 18 minuten durend totaalspektakel.

Anemone Tube zelf mag zich over The Crystal World buigen. Hij doet dit in de vorm van ‘Road Of Suffering’, een stuk dat onderverdeeld is in 3 delen (‘I.Hunger For Sense Pleasures’, ‘II.Hunger For Existence’ en ‘III.Hunger For Non-Existence) en de nummers ‘Primordial Recollection’ en ‘Sea Of Trees -Taking Death As Path’.

Meteen 2 vliegen in 1 klap voor Anemone Tube, want naast de uitwerking van het Ballard werk vormen de nummers ook het sluitstuk voor zijn in 2007 gestarte Suicide Series tetralogie. Eerder in deze reeks verschenen Dream Landscape (2010), Death Over China (2011) en Golden Temple (2016). De titel refereert naar Aokigahara Jukai, een bos in de buurt van de berg Fuji dat de tweede meest populaire zelfmoordlocatie ter wereld is (zie ook Shroud Of Vapours album Suicide Forest Sessions).

Anemone Tube gebruikt exclusieve field recordings van de weg naar en in het desbetreffende bos. Aangezien de titel hier ‘Road To Suffering’ luidt krijgen we dan ook tal van geluiden die de weg naar het vermaledijde bos weergeven, met het openbaar vervoer (taxi, trein, bus) in een glansrol. Zo is er een sample van een taxichauffeur die praat over zijn ervaringen. In ‘Primordial Recollection’ betreden we daadwerkelijk het bos en is het een koud kunstje voor de ervaren Anemone Tube om dit als het ware daadwerkelijk tot leven te laten komen. Wie vertrouwd is met zijn werk, of hem enkele jaren geleden nog aan het werk zag op Trouwfest weet dat dit gepaard gaat met enorm gelaagde geluidstapijten waar een duidelijk afgetekend industrieel patroon nooit ver weg. ‘Sea Of Trees -Taking Death As Path’ illustreert de uiteindelijke symbiose tussen de mens en het bos, als een immanent oud bestaan van de natuur. In de verte klinken belletjes, voetstappen zijn hoorbaar en uiteindelijk rest enkel stilte. Zoals steeds bij Anemone Tube het geval is, is er aandacht voor het boeddhisme en lezen we in het (enorm uitgebreide) boekwerk dat deze cd begeleidt hier (en over de overige artiesten) een aardig woordje uitleg over. Daarnaast vind je er ook nog het essay Time Ends: Disasters-Apocalypses-Transformations-Endings? van Michael Göttert over Ballard in het algemeen en de vier boeken waarover sprake in het bijzonder inclusief een vijftigtal voetnoten.

Last but not least wordt de cover opgevrolijkt door het schilderij Bellasalamach van Alex Tennigkeit. Geïnspireerd door het symbolisme bedacht hij een mythologisch wezen die een samenraapsel is van een salamander, machine en het Amerikaanse model Bella Hadid.

Zoals steeds bij The Epicurean weer een totaalpakketje om u tegen te zeggen, er zijn nog zekerheden in het leven.

Desiderii Marginis

Troum

Martin Bladh

Karolina Urbaniak

Anemone Tube

Dimi Brands
18/07/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/10/2021 : Enter the Batcave op Sinner’s Day!

Sinner’s Day komt nu wel zeer dichtbij, rep je dus voor een ticket, u krijgt er drie dagen van 30 oktober tem 1 november maar liefst 54 bands op twee podia. Als u het allemaal niet kunt bij houden kunt u ook de Sinner’s Day app installeren. Stel je eigen tijdstabel samen met deze app en de app laat je ook toe met vriendinnetjes ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
INTERVIEW : WINTERSTILLE - Dit zijn twee tegenstrijdige aspecten van het individualisme: de belofte dat je alles in het leven kunt bereiken en de beschuldiging aan het individu als je dat niet kunt bereiken.

Eind oktober 2020 kwam ‘Puin van dromen’ uit, het debuut van Winterstille. De plaat biedt een mengeling van folk, chanson en gothic. Winterstille zal op 12 november zijn cd voorstellen in zaal De Krop in Kampenhout, en op 13 november het Porta Nigra Autumn Passage openen in Aarschot. Reden genoeg om eens dieper te graven naar de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GERT - Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet

Gert - ook bekend als Gert Kleinpunk - maakt al zeventien jaar muziek, maar heeft nog nooit een interview gegeven. Daar moest verandering in komen, vond Malcolm Nix, te meer daar Gert op 9 oktober op Breaking Barriers in Het Depot te Leuven speelt... Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een ...