casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.633 items

   

DBMG/RAF
Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction
Industrial
01/12/2008 : DBMG/RAF - Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction

01/12/2008, Henk Vereecken

Intussen is het al ongelooflijk afgezaagd: de concentratiekampfoto’s, de naar fascisme of nazisme verwijzende symboliek (nep of echt), het gedweep met figuren als Julius Evola, Ernst Junger, Ernst Röhm, Corneliu Codreanu… En de daaropvolgende discussies onder politiek bewuste goths en wavers: ‘zijn het echte fascisten of ‘is het maar om te shockeren’?’ zijn ook al een tijdje over hun hoogtepunt heen. Een ding is zeker: dit soort controverse legde een aantal bands alvast geen windeieren...

‘Laten we eens iets nieuws proberen en wat met extreem-links terrorisme flirten’, moet ene Joshua Richardson uit Owen Sound, Ontario, Canada gedacht hebben en hij richtte DBMG/RAF (Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction) op. Of toch niet? In hoeverre de man achter dit project ook achter de daden van Andreas Baader en co staat, is niet echt duidelijk. Heel goed mogelijk dat hij de Rote Armee Fraktion (op de hoes pronkt de rode ster met geweer en binnenin prijken foto’s van Andreas Baader en Ulrike Meinhof) ook maar (vooral of uitsluitend?) gebruikt om te shockeren en op te vallen. Wel vinden we volgend statement op de site van de band: ‘DBMG/RAF is a chance for musicians and multi-media artists to explore the use of violence within their chosen medium for the expressed purpose of destroying the economic, social, and artistic structures imposed on them by Late 20th and 21st Century Capitalism. It is inspired by the actions of West-Germany’s Red Army Faction (also known as the Baader-Meinhof Group), which sought the violent overthrow of West-Germany’s post-war governments from the 1970’s until its official disbandment in 1998.’

Gimmick of weloverwogen ideologie, een ding is zeker: duidelijk politiek bewustzijn of activisme wordt in de muziek niet echt inhoudelijk tentoongespreid. Een paar songtitels zouden op het eerste zicht een politieke inhoud kunnen hebben, maar “Gaza” is een overwegend instrumentale soundscape-achtige track met oosters klinkende intro, een sample van een soort Arabisch gezang en machinegeweersalvo’s en van het richting powernoise gaande geschreeuw op “Shoah” en “Kalashnikov” verstaat men geen bal. “Srebrenica” tenslotte is volledig instrumentaal.

Luister eens naar het heerlijk kriepende “Kanehsatake” (waarin iets zit dat echt klinkt als een ‘schurend scharniertje’) en het wordt duidelijk dat DBMH/RAF muzikaal in de eerste plaats staat voor lekker krakende, scheurende, kriepende en piepende industrial. Dat werd al meteen heel duidelijk met de prettig gestoorde opener “Musth”. Een aantal tracks – zoals deze opener – zijn best dansbaar. Verwacht geen nepindustrial met cyberdancebeats (gelukkig maar!) maar authentieke industriële dansbaarheid die eerder teruggaat op Suicide en The Normal.

Vocals (zang) overheersen dit album niet – heel wat tracks zijn overwegend of volledig instrumentaal – maar als ze aanwezig zijn, zijn ze – zoals al aangehaald - erg schreeuwerig en powernoise-achtig. Verder maakt men op dit album, zoals gebruikelijk in het industriële genre, met graagte gebruik van voice samples.

DBMH/RAF haalt zijn invloeden dus in de eerste plaats bij old school industrial (‘post-industrial music for the people’ noemen ze het op hun site), maar uitstapjes richting industrial rock (op het redelijk gitaar-georiënteerde “IED” bijvoorbeeld), powernoise (duidelijke invloeden in o.a. “Kalashnikov”, al blijft het immer een stuk melodieuzer dan echte powernoise en wederom best dansbaar), minimal electro en dark ambient/soundscapes worden allerminst geschuwd.

“Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction“ is het debuutalbum van DBMG/RAF en telt 13 songs met een gezamenlijke speelduur van krap 60 minuten. Aan dit album werkten ook tal van ‘muzikale gasten’ mee. Bekendste voor ons Belgen is ongetwijfeld Sam Devos (For Greater Good) die zijn medewerking verleende aan de track “Fistula”, die me qua sound soms wat doet denken aan Haus Arafna.

Ook best dansbaar is naast de opener verder het minimaal repetitieve “LSD-25” (ook de industrial rock referentie steekt hier weer de kop op) dat de geneugten van genoemde hallucinogene drug bejubelt: ‘I‘ve lived in a monochromatic world’ deelt een voicesample ons mede en een ander doet het iets uitgebreider en stelt over LSD: ‘unless you've taken some other drug, for instance marijuhuana or something, hm, well, you know, it's altogether a new thing, and you actually can have a religious experience, and, hm, and it can be even more important than reading the bible six times or... uhm... becoming a pope’.

Verder krijgen we nog het ook al zwaar door minimal electro à la Echo West beïnvloede “Srebrenica”, ook heel dansbaar trouwens. Naar het einde toe wordt het album rustiger. In “Trisomy 21” neigt de industrial al meer naar dark ambient waarin we zelfs een soort folk melodietje menen te ontwaren en “Anhedonia” is een pure - op inktzwarte Scandinavische leest geschoeide - dark ambient soundscape, een mooie sfeervolle afsluiter van dit absoluut aanbevelenswaardige en afwisselende album. Het was op de valreep, maar dit is een van mijn persoonlijke toppers van 2008! [HV]

http://dbmg-raf.com

http://www.myspace.com/dbmgraf

Label: Vanity Publishing

Henk Vereecken
01/12/2008

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2021 : Miel Noir brengt allereerste videoclip en heeft nog meer nieuws in petto.

BOEM PAUKESLAG! Het is zoals u misschien weet vandaag 125 jaar geleden dat de belangrijke modernistische dichter Paul van Ostaijen werd geboren. Wij betrekken zijn legendarische opener van zijn gelijknamige gedicht echter voor het heugelijke nieuws dat de allereerste videoclip van Dark Entries favorieten Miel Noir een feit is. Het ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Inanis Yoake in een gulle bui.

U kon het reeds lezen: ons neofolk minnend hart sloeg een tikkeltje sneller na het horen van In A Summer’s Silence, het debuut van Inanis Yoake. Dit duo bestaande uit Italiaan Simone Skelton en de Japanse Risa Hara ging aan de slag met onder andere Tony Wakeford (Sol Invictus) en Lloyd James (Naevus) op dit album dat een vlaag van ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Behemoth vervolgd voor het kwetsen van religieuze gevoelens in Polen

Behemoth maakt black en death metal in Polen, een erg conservatief en religieus land. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de groep regelmatig in aanvaring komt met religieuze groepen, zeker gezien hun antireligieuze boodschap die barst van verwijzingen naar het satanisme. Een paar dagen geleden werd zanger en componist Nergal veroordeeld ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Punks in eerste rij tegen militaire coup Myanmar

Op 1 februari greep het leger in Myanmar de macht, waarmee ze de recente verkiezingsresultaten ongedaan maakte. In die verkiezingen behaalde de National League for Democracy (NLD) een overweldigende meerderheid. Het leger zegt dat er fraude is gepleegd tijdens de verkiezingen, maar heeft hiervan geen bewijs geleverd. Meer waarschijnlijk is ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/02/2021 : 'Und sie tanzten': nieuwe clip van Winterstille

Een van de nummers die het best onthaald wordt uit het debuutalbum ‘Puin van Dromen’ van Winterstille, is zeker en vast ‘Und sie tanzten’. Dit Duitstalige nummer bezit een zeer hoge nostalgische goth factor en zal velen bekoren. Tekstueel zitten er enkele knipogen in naar enkele pioniers binnen het goth genre (zoals ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...