casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.303 items

   

DBMG/RAF
Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction
Industrial
01/12/2008 : DBMG/RAF - Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction

01/12/2008, Henk Vereecken

Intussen is het al ongelooflijk afgezaagd: de concentratiekampfoto’s, de naar fascisme of nazisme verwijzende symboliek (nep of echt), het gedweep met figuren als Julius Evola, Ernst Junger, Ernst Röhm, Corneliu Codreanu… En de daaropvolgende discussies onder politiek bewuste goths en wavers: ‘zijn het echte fascisten of ‘is het maar om te shockeren’?’ zijn ook al een tijdje over hun hoogtepunt heen. Een ding is zeker: dit soort controverse legde een aantal bands alvast geen windeieren...

‘Laten we eens iets nieuws proberen en wat met extreem-links terrorisme flirten’, moet ene Joshua Richardson uit Owen Sound, Ontario, Canada gedacht hebben en hij richtte DBMG/RAF (Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction) op. Of toch niet? In hoeverre de man achter dit project ook achter de daden van Andreas Baader en co staat, is niet echt duidelijk. Heel goed mogelijk dat hij de Rote Armee Fraktion (op de hoes pronkt de rode ster met geweer en binnenin prijken foto’s van Andreas Baader en Ulrike Meinhof) ook maar (vooral of uitsluitend?) gebruikt om te shockeren en op te vallen. Wel vinden we volgend statement op de site van de band: ‘DBMG/RAF is a chance for musicians and multi-media artists to explore the use of violence within their chosen medium for the expressed purpose of destroying the economic, social, and artistic structures imposed on them by Late 20th and 21st Century Capitalism. It is inspired by the actions of West-Germany’s Red Army Faction (also known as the Baader-Meinhof Group), which sought the violent overthrow of West-Germany’s post-war governments from the 1970’s until its official disbandment in 1998.’

Gimmick of weloverwogen ideologie, een ding is zeker: duidelijk politiek bewustzijn of activisme wordt in de muziek niet echt inhoudelijk tentoongespreid. Een paar songtitels zouden op het eerste zicht een politieke inhoud kunnen hebben, maar “Gaza” is een overwegend instrumentale soundscape-achtige track met oosters klinkende intro, een sample van een soort Arabisch gezang en machinegeweersalvo’s en van het richting powernoise gaande geschreeuw op “Shoah” en “Kalashnikov” verstaat men geen bal. “Srebrenica” tenslotte is volledig instrumentaal.

Luister eens naar het heerlijk kriepende “Kanehsatake” (waarin iets zit dat echt klinkt als een ‘schurend scharniertje’) en het wordt duidelijk dat DBMH/RAF muzikaal in de eerste plaats staat voor lekker krakende, scheurende, kriepende en piepende industrial. Dat werd al meteen heel duidelijk met de prettig gestoorde opener “Musth”. Een aantal tracks – zoals deze opener – zijn best dansbaar. Verwacht geen nepindustrial met cyberdancebeats (gelukkig maar!) maar authentieke industriële dansbaarheid die eerder teruggaat op Suicide en The Normal.

Vocals (zang) overheersen dit album niet – heel wat tracks zijn overwegend of volledig instrumentaal – maar als ze aanwezig zijn, zijn ze – zoals al aangehaald - erg schreeuwerig en powernoise-achtig. Verder maakt men op dit album, zoals gebruikelijk in het industriële genre, met graagte gebruik van voice samples.

DBMH/RAF haalt zijn invloeden dus in de eerste plaats bij old school industrial (‘post-industrial music for the people’ noemen ze het op hun site), maar uitstapjes richting industrial rock (op het redelijk gitaar-georiënteerde “IED” bijvoorbeeld), powernoise (duidelijke invloeden in o.a. “Kalashnikov”, al blijft het immer een stuk melodieuzer dan echte powernoise en wederom best dansbaar), minimal electro en dark ambient/soundscapes worden allerminst geschuwd.

“Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction“ is het debuutalbum van DBMG/RAF en telt 13 songs met een gezamenlijke speelduur van krap 60 minuten. Aan dit album werkten ook tal van ‘muzikale gasten’ mee. Bekendste voor ons Belgen is ongetwijfeld Sam Devos (For Greater Good) die zijn medewerking verleende aan de track “Fistula”, die me qua sound soms wat doet denken aan Haus Arafna.

Ook best dansbaar is naast de opener verder het minimaal repetitieve “LSD-25” (ook de industrial rock referentie steekt hier weer de kop op) dat de geneugten van genoemde hallucinogene drug bejubelt: ‘I‘ve lived in a monochromatic world’ deelt een voicesample ons mede en een ander doet het iets uitgebreider en stelt over LSD: ‘unless you've taken some other drug, for instance marijuhuana or something, hm, well, you know, it's altogether a new thing, and you actually can have a religious experience, and, hm, and it can be even more important than reading the bible six times or... uhm... becoming a pope’.

Verder krijgen we nog het ook al zwaar door minimal electro à la Echo West beïnvloede “Srebrenica”, ook heel dansbaar trouwens. Naar het einde toe wordt het album rustiger. In “Trisomy 21” neigt de industrial al meer naar dark ambient waarin we zelfs een soort folk melodietje menen te ontwaren en “Anhedonia” is een pure - op inktzwarte Scandinavische leest geschoeide - dark ambient soundscape, een mooie sfeervolle afsluiter van dit absoluut aanbevelenswaardige en afwisselende album. Het was op de valreep, maar dit is een van mijn persoonlijke toppers van 2008! [HV]

http://dbmg-raf.com

http://www.myspace.com/dbmgraf

Label: Vanity Publishing

Henk Vereecken
01/12/2008

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...