casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.402 items

   

DBMG/RAF
Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction
Industrial
01/12/2008 : DBMG/RAF - Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction

01/12/2008, Henk Vereecken

Intussen is het al ongelooflijk afgezaagd: de concentratiekampfoto’s, de naar fascisme of nazisme verwijzende symboliek (nep of echt), het gedweep met figuren als Julius Evola, Ernst Junger, Ernst Röhm, Corneliu Codreanu… En de daaropvolgende discussies onder politiek bewuste goths en wavers: ‘zijn het echte fascisten of ‘is het maar om te shockeren’?’ zijn ook al een tijdje over hun hoogtepunt heen. Een ding is zeker: dit soort controverse legde een aantal bands alvast geen windeieren...

‘Laten we eens iets nieuws proberen en wat met extreem-links terrorisme flirten’, moet ene Joshua Richardson uit Owen Sound, Ontario, Canada gedacht hebben en hij richtte DBMG/RAF (Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction) op. Of toch niet? In hoeverre de man achter dit project ook achter de daden van Andreas Baader en co staat, is niet echt duidelijk. Heel goed mogelijk dat hij de Rote Armee Fraktion (op de hoes pronkt de rode ster met geweer en binnenin prijken foto’s van Andreas Baader en Ulrike Meinhof) ook maar (vooral of uitsluitend?) gebruikt om te shockeren en op te vallen. Wel vinden we volgend statement op de site van de band: ‘DBMG/RAF is a chance for musicians and multi-media artists to explore the use of violence within their chosen medium for the expressed purpose of destroying the economic, social, and artistic structures imposed on them by Late 20th and 21st Century Capitalism. It is inspired by the actions of West-Germany’s Red Army Faction (also known as the Baader-Meinhof Group), which sought the violent overthrow of West-Germany’s post-war governments from the 1970’s until its official disbandment in 1998.’

Gimmick of weloverwogen ideologie, een ding is zeker: duidelijk politiek bewustzijn of activisme wordt in de muziek niet echt inhoudelijk tentoongespreid. Een paar songtitels zouden op het eerste zicht een politieke inhoud kunnen hebben, maar “Gaza” is een overwegend instrumentale soundscape-achtige track met oosters klinkende intro, een sample van een soort Arabisch gezang en machinegeweersalvo’s en van het richting powernoise gaande geschreeuw op “Shoah” en “Kalashnikov” verstaat men geen bal. “Srebrenica” tenslotte is volledig instrumentaal.

Luister eens naar het heerlijk kriepende “Kanehsatake” (waarin iets zit dat echt klinkt als een ‘schurend scharniertje’) en het wordt duidelijk dat DBMH/RAF muzikaal in de eerste plaats staat voor lekker krakende, scheurende, kriepende en piepende industrial. Dat werd al meteen heel duidelijk met de prettig gestoorde opener “Musth”. Een aantal tracks – zoals deze opener – zijn best dansbaar. Verwacht geen nepindustrial met cyberdancebeats (gelukkig maar!) maar authentieke industriële dansbaarheid die eerder teruggaat op Suicide en The Normal.

Vocals (zang) overheersen dit album niet – heel wat tracks zijn overwegend of volledig instrumentaal – maar als ze aanwezig zijn, zijn ze – zoals al aangehaald - erg schreeuwerig en powernoise-achtig. Verder maakt men op dit album, zoals gebruikelijk in het industriële genre, met graagte gebruik van voice samples.

DBMH/RAF haalt zijn invloeden dus in de eerste plaats bij old school industrial (‘post-industrial music for the people’ noemen ze het op hun site), maar uitstapjes richting industrial rock (op het redelijk gitaar-georiënteerde “IED” bijvoorbeeld), powernoise (duidelijke invloeden in o.a. “Kalashnikov”, al blijft het immer een stuk melodieuzer dan echte powernoise en wederom best dansbaar), minimal electro en dark ambient/soundscapes worden allerminst geschuwd.

“Die Baader-Meinhof Gruppe / Red Army Faction“ is het debuutalbum van DBMG/RAF en telt 13 songs met een gezamenlijke speelduur van krap 60 minuten. Aan dit album werkten ook tal van ‘muzikale gasten’ mee. Bekendste voor ons Belgen is ongetwijfeld Sam Devos (For Greater Good) die zijn medewerking verleende aan de track “Fistula”, die me qua sound soms wat doet denken aan Haus Arafna.

Ook best dansbaar is naast de opener verder het minimaal repetitieve “LSD-25” (ook de industrial rock referentie steekt hier weer de kop op) dat de geneugten van genoemde hallucinogene drug bejubelt: ‘I‘ve lived in a monochromatic world’ deelt een voicesample ons mede en een ander doet het iets uitgebreider en stelt over LSD: ‘unless you've taken some other drug, for instance marijuhuana or something, hm, well, you know, it's altogether a new thing, and you actually can have a religious experience, and, hm, and it can be even more important than reading the bible six times or... uhm... becoming a pope’.

Verder krijgen we nog het ook al zwaar door minimal electro à la Echo West beïnvloede “Srebrenica”, ook heel dansbaar trouwens. Naar het einde toe wordt het album rustiger. In “Trisomy 21” neigt de industrial al meer naar dark ambient waarin we zelfs een soort folk melodietje menen te ontwaren en “Anhedonia” is een pure - op inktzwarte Scandinavische leest geschoeide - dark ambient soundscape, een mooie sfeervolle afsluiter van dit absoluut aanbevelenswaardige en afwisselende album. Het was op de valreep, maar dit is een van mijn persoonlijke toppers van 2008! [HV]

http://dbmg-raf.com

http://www.myspace.com/dbmgraf

Label: Vanity Publishing

Henk Vereecken
01/12/2008

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Trail of Tears: terug van weggeweest!

Mag er ook goed nieuws zijn? Na jaren afwezigheid is Trail Of Tears terug. Tijdens de periode 1996-1998 verschenen enkele interessante spelers op het toneel die het genre gothic metal een niveau hoger tilden. Denk aan Tristania, The Sins of thy Beloved en zeker ook Trail of Tears met het heerlijke ‘Disclosure in Red’. Zeven ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Geen livestream voor 40ste verjaardag Laibach

'Het doel van het coronavirus is om Laibach te verhinderen om zijn veertigste verjaardag te vieren', zo konden we onlangs lezen op de website van de Sloveense industrialmeesters. Ze hadden het nochtans groots gezien. Ze gingen een evenement van maar liefst zeven uur organiseren op een symbolische plek. De Delavski Dom Trbolvje is de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2020 : Livestream De Delvers afgelast

Gisteren nog hebben we de livestream van De Delvers aangekondigd, vandaag al moeten we met spijt aankondigen dat het optreden niet doorgaat. De oorzaak ligt uiteraard bij de coronapandemie. De Kinky Star neemt weliswaar alle mogelijke maatregelen, maar blijft redelijk klein, en De Delvers zijn met vijf. Bovendien is hun toetseniste hoogzwanger, ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2020 : Dark Entries Night: livestream De Delvers i.s.m. Kinky Star (afgelast!)

Vervloekte corona. Door het virus hebben we al drie afleveringen van onze Dark Entries Nights moeten uitstellen. We houden die steeds in de Gentse Kinky Star, en wie deze gezellige plek kent weet dat er weinig ruimte is voor social distancing. En dus gaan er sinds maart geen concerten met publiek door, en dat zal zo nog een tijdje blijven. ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2020 : Psy'Aviah haalt Klara

Het is een link die u misschien niet meteen zou leggen: de electro-crossovergroep Psy'Aviah en de klassieke muziekzender Klara. Maar dan bent u nog niet op de hoogte dat Psy'Aviahs laatste - 'The Earth Keeps Spinning, Without Being Noticed' een dark ambient-cd geworden is met uitgestrekte klankvelden. Bovendien maakt Psy-Aviah-meesterbrein ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...