casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.058 items

   

Darkwood
Twilight Garden
Dark Folk / Apocalyptic Folk
24/12/2020 : Darkwood - Twilight Garden
Heidenvolk  Heidenvolk
24/12/2020, Dimi Brands

Toen de Duitse neofolk groep Darkwood enkele jaren geleden op Porta Nigra speelde (de allereerste keer in België trouwens!) vertrouwde Magthea (Hybryds) me toe: “deze muziek is totaal mijn genre niet, maar deze groep vind ik echt enorm goed.” Niet alleen was hij erg te spreken over het feit dat alle instrumenten live gespeeld werden, ook voegde hij er aan toe: “En die violiste die mag er absoluut ook wezen!”.

Zo kennen we hem weer: de man die niet verlegen zit voor een rake oneliner en met het oog van de fotograaf steeds opmerkzaam voor vrouwelijk schoon.

Zijn blik mocht dan misschien ietwat vertroebeld geweest zijn, het was heus niet de enige reden dat de klanken van Darkwood bij hem en de aanwezigen niet in dovemansoren vielen.

Al van bij debuutalbum In The Fields (1999) werd meteen duidelijk dat de groep rond Henryk Vogel er eentje was die zich stevig zou vastpoten in de Duitse neofolkscene.

Verrassend was dan ook dat opvolger Heimat & Jugend (2000) uit een ander experimenteel ambient vaatje tapte. Het bleek iets eenmaligs want de albums die volgden grossierden wederom in voornamelijk akoestische neofolk, een genre waarin Darkwood door de jaren heen zich als een van de belangrijkste vertolkers ontpopte.

Het was ondertussen alweer van 2013 geleden dat we nog een album van Vogel en co. mochten verwelkomen, al kregen we in 2017 wel nog een sprankeltje troost in de vorm van de EP Erntefeuer.

Enthousiast mengt Darkwood zich terug aan het front, zo getuige de ietwat misleidende opener ‘One-Eyed God’. Misleidend omdat ondanks deze opzwepende binnenkomer de teneur op Twilight Garden eerder melancholisch van aard is.

Althans, dit intimistisch en somber beeld laat een diagonale blik over dit album uitschijnen. Toch zijn er tal van uptempo nummers te bespeuren die de tristesse alsnog enigszins trachten te temperen. Naast het reeds vernoemde ‘One-Eyed God’ spreken we dan over ‘The Last Wolf’ en ‘Lucid Dream’ die aardig wat schwung aan het klankenpallet toevoegen.

Bij de overige nummers gaat het voornamelijk om rustige akoestische nummers die uitnodigen tot reflectie maar die ook uitstekend als stemmige achtergrondmuziek bij de dagelijkse beslommeringen kan dienen.

Wanneer de kenmerkende stem van Vogel even hard zijn stempel drukt als de prachtig georkestreerde muziek dan weet je dat Darkwood na albums als In The Fields, Flammende Welt, Notwendfeuer en Ins Dunkle Land (in feite is elk Darkwood album de naam klassieker binnen het neofolk genre waardig) het zoveelste schot in de roos is.

Wat die stem betreft, die is net zoals bijvoorbeeld bij Hekate het geval is (Axel Menz en Susanne Grosche) mede verantwoordelijk voor de herkenbaarheid. Op de stem van Vogel mag dan niets aan te merken zijn, wanneer deze net zoals bij Hekate het duet aangaat met een al even zalvende vrouwenstem (in dit geval die van Manuela Zankl) is het schier onmogelijk om hier niet met open mond van verbazing naar te luisteren. Na tal van luisterbeurt zijn we nog steeds diep onder de indruk telkens we de stemcapriolen van beide artiesten horen tijdens ‘Cherry Blossom’ (voor ons het hoogtepunt op een plaat die reeds het ene orgelpunt na het andere aan elkaar verbindt).

In het verleden wisselde Darkwood op albums tussen Engels en Duitstalige teksten, op Twilight Garden kiest men integraal voor het Engels.

Ook de kenmerkende heimatliefde (die niet door iedereen in dank werd afgenomen, een oud zeer binnen het genre) lijkt minder uitgesproken aanwezig te zijn. Twilight Garden kijkt, om het met literatuur te zeggen, meer naar de stijl van schrijver Ernst Jünger (zijn In Stahlgewittern is verplichte literatuur!!) dan naar de inhoud zoals vroeger het geval was.

Darkwood brengt op Twilight Garden niet bepaald iets nieuws onder de (zwarte) zon. Maar dat moet daarom geen negatieve bijklank hebben; liever spreken we over het verder perfectioneren van een reeds uitmuntende sound.

Darkwood

Dimi Brands
24/12/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Leden van Pussy Riot ontvluchten Rusland

Ze spelen op vrijdag 20 mei in Het Depot in Leuven. Pussy Riot werd wereldberoemd als feministische punkgroep met radicale performances nadat ze een anti-Poetin gebed opdroegen in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Pussy Riot had het licht gezien in 2011 en was deel van de omvangrijke protesten die in 2011 en 2012 ontstonden toen Poetin ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : IC3PEAK stelt nieuwe plaat 'Kiss of Death' voor in de Botanique

Een Russische groep die u best in het oog houdt is IC3PEAK. Dit duo – dat eerder in de experimentele elektronica en witchhouse opereert – heeft het al aan de stok gehad met de Russische overheid. De tekst van het nummer ‘Смерти больше нет’ ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Russische avantgardegroep Shortparis komt naar de Botanique

De Botanique heeft duidelijk een oog op interessante Russische groepen uit de tegencultuur. Shortparis is zo’n grensverleggende groep, en ze komen op 24 september naar de Brusselse concertzaal. De groep ontstaat in 2012 in Sint-Petersburg en had van meet af aan de ambitie om een nieuwe muzikale taal te ontwikkelen. Dat deden ze door ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...