|
|||||||||||||
Exist 1 en Exist 2, twee mini LP’s die samen de soundtrack vormen voor de gelijknamige film, eveneens van de hand van Anthony Tombling Jr., want zo heet de man achter CUTS, zijn behalve apart op vinyl, ook in hun geheel verkrijgbaar op cd. De film van 40 minuten (even lang als de cd) is geïnspireerd door een gedicht van H.P. Lovecraft (zowat de meest geciteerde bron voor al wie iet of wat met donkere muziek bezig is) en verkent de wereld van nachtelijke angsten en slaapverlamming. En CUTS is wat dat betreft een ervaringsdeskundige te noemen: in 2012 raakte hij betrokken bij een auto-ongeluk en ervoer hij voor het eerst het fenomeen slaapverlamming. Een ervaring die zijn sporen naliet, want de man moest en zou proberen deze ervaringen om te zetten in zijn muziek en film. Deze toch wel traumatische beleving zorgde er namelijk voor dat hij zijn benadering van muziek plots op een andere manier ging bekijken. Het eindresultaat hiervan is wat we terugvinden op Exist. Hoe CUTS te werk gaat? Hij tracht uit iets niet muzikaals toch een invloed te halen, zoals bijvoorbeeld een verlaten ruimte. Want in plaatsen die in traag verval zijn, heerst een stilte. CUTS vraagt zich af hoe deze exact zou kunnen klinken. Door invloeden te trekken uit dingen buiten de muziek om, is CUTS dan ook van mening dat deze muziek minder gebonden is aan vergelijking. Een manier van werken die door de man omschreven wordt als een ware catharsis. En daar is wel iets van aan, want hoewel de elektronische klanken op het eerste gehoor verschillende raakpunten vertonen (gaande van Boards Of Canada, tot (in de songs met vocale steun van de Britse gitariste Patti Aberhart) meer experimentele triphop gericht). De vier atmosferische tracks van Exist 1 komen alvast heel sterk binnen, maar bij aanvang van Exist 2 worden we helemaal van onze sokkel geblazen: ‘Body Parts’, dat aanvankelijk vrij gewoontjes klinkt, krijgt de tweede draaibeurt een hoger volume aangemeten, wat ons uiteindelijk toch voor de bijl doet gaan. Het zeer atmosferische ‘The Visitor’ is tevens een song die u als liefhebber van elektronische klanken best gehoord dient te hebben. U kent wel het geluid van een gsm die te dicht bij een geluidsbron ligt en een irritant piepend gekraak voortbrengt? Wel, net met deze geluidjes gaat CUTS aan de slag, met vaak, zoals hier het geval is, verbluffende resultaten. De kans dat de muziek van CUTS al eerder uw oren bereikt heeft is minder gering dan u zelf denkt. Op Exist 2 krijgen we twee versies te horen van ‘Bunsen Brander’ (de originele versie en de nog betere Redux versie), dat ook prijkt op de soundtrack van de science fiction film Ex Machina. Het nummer in kwestie was te horen tijdens de memorabele eindscène. Ook op het einde van de Amerikaanse TV show Person Of Interest, mocht hetzelfde nummer opdraven. Als je weet dat CUTS onder andere al speelde op het All Tomorrow’s Parties festival en op dezelfde affiche stond met grote namen als Fuck Buttons, James Holden, Haxan Cloak en Wire, maar ook dat aan zijn film Exist grafisch vormgever Alan Moore (Watchmen, V For Vendetta, DC Comics, 2000AD) meewerkte, kan je al wel vermoeden dat de ster van CUTS rijzende is. Meer zelfs, onze kop er af als dit zelf geen grote ster in wording is! Gelukkig eentje van het soort dan waarvan de muziek wél opwindend te noemen is, want daaraan ontbreekt het wel eens als we de affiches van de ‘grotere festivals’ onder de loep nemen. Later dit jaar komt zijn eerste volwaardige album uit; deze twee EP’s doen alvast het beste verhopen.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Melotron - Für Alle
Ground Nero - Scales
Dronny Darko - Black Hive
Vidna Obmana - The Trilogy
Herr Lounge Corps & Cadaverous Condition - The Breath Of A Bird
Analogue-X - Course Of Life
protoU - Khmaoch
Sophya - Broken Mirrors
Verzamelaar - Dutch Wave – A History Of Minimal Synth And Wave In The Netherlands
Ssleeping DesiresS - Ssleeping DesiresS
Andere besprekingen van CUTS
CUTS - Unreal
Cuts - A Gradual Decline