|
|||||||||||||
Grim Machine leerde we al kennen via een andere tape op S.E.C.T., ΤΕΛΕΤΗ. Het werd meteen duidelijk dat de man achter dit project maar wat graag de geschiedenisboeken uitploos om zich te laten inspireren door de schatkamer van inspiratie die mythologie heet. Op deze split begeven we ons met Grim Machine naar Mycene, een belangrijke stad in de oudheid. Denk maar aan de Myceense beschaving: imposante overblijfselen van paleizen en resten van andere bouwwerken uit deze beschaving werden teruggevonden in Mycene. De beroemdste vondst is ongetwijfeld het dodenmasker van Agamemnon, opperbevelhebber van het Griekse coalitieleger dat tegen Troje uitvoer. Ook ontcijferde men er later het zogenaamde Lineair B-schrift dat een vroeg stadium van de Griekse taal vertegenwoordigde en onderzoek wees ook uit dat de Griekse mythen en sagen grotendeels uit de Myceense cultuur stammen. De Myceense beschaving duurde van 1600 v.Chr. Tot 1100 v.Chr.. In dit halve millennium is er een enorm erfgoed opgebouwd. De Myceners heersten rond 1400 v.Chr., mede dankzij contacten met Kreta, over een groot deel van de Middellandse Zee. Tussen 1200 en 1100 v.Chr., kwam er vrij abrupt een einde aan de Myceense cultuur, waarschijnlijk door de inval van de Doriërs, maar deze gebeurtenis kan niet los gezien worden van vergelijkbare onrust in de rest van het Middellandse Zeegebied. In die tijd gingen namelijk veel rijken en beschavingen ten onder of raakten ernstig in verval. Veel steden gingen in vlammen op en ook de Trojaanse Oorlog speelt zich in deze tijd af. Wat in het voordeel van de Doriërs speelde was het feit dat ze in tegenstelling tot de Myceners beschikten over ijzeren wapens. Griekenland was zo een van de eerste streken waar de overgang van de brons- naar de ijzertijd het eerst begon. Dit ging gepaard met de hierboven omschreven grote politieke verschuivingen. Na het verdwijnen van de Myceense beschaving viel de materiële cultuur in Griekenland nagenoeg stil, en kwam het land (evenals vele streken rond de Middellandse Zee), tussen 1100 en 800 v.Chr., in de zogenoemde duistere eeuwen, een soort “middeleeuwen”, terecht. Het lijkt er op dat Grim Machine ons net op dat punt in de geschiedenis wil brengen, met een nummer dat ‘Ce Revenant de Mycènes’, opgesplitst in 3 delen. Alvorens zich daadwerkelijk te wreken lijkt het erop dat deze Myceners, in de verpersoonlijking van Grim Machine, zich hiervoor eerst richten tot de goden, en deze op rituele wijze eer betonen. Dit alles klinkt vrij traditioneel als wat wij doorgaans onder ritual verstaan, en is dus minder verrassend dan wat we op ΤΕΛΕΤΗ te horen kregen. Maar dat dit geen handicap hoeft te zijn, bewijst Grim Machine op deze tape met onderscheiding. Op een spontane wijze weet hij beelden van brandende kampvuren en op wraak beluste offerende krijgers voor de geest te roepen. Een extra hoofdstuk in het geschiedenisboek is het niet geworden, maar de alhier gepresenteerde geluiden laten alvast uitschijnen dat hier een degelijke roman uit te putten valt. Het Britse Culver (Lee Stokoe) pint zich niet zo vast op 1 specifiek gebied. ‘Red Queen’ zou kunnen verwijzen naar de mysterieuze “rode koningin” uit de Mayacultuur. Haar graf werd in 1994 eerder toevallig ontdekt in de ruïnes van de oude Mayastad Palenque (in het zuiden van Mexico). En nadat we in Mexico doorheen de graftomben gewandeld hebben maken we verder nog de overstap naar een andere beschaving alwaar de boeiende verhalen voor het oprapen liggen en wagen we ons aan een ‘Egyptian Vivisection’. En nu we toch zelf ook met onze neus in de geschiedenisboeken zitten leggen we het verband met Herophilos, een oud-Griekse geneesheer (leefde van circa 335 v.Chr. tot 280 v.Chr.) die werkzaam was in het Ptolemaeïsche Egypte (de periode na het oude Egypte, nadat Alexander de Grote dit veroverd had). Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de anatomie en de stichter van de Alexandrijnse school voor geneeskunde. Hij was de eerste die systematisch dissecties uitvoerde op mensen en mogelijk ook vivisecties (op ter dood veroordeelde misdadigers). Wanneer Culver het scalpel hanteert resulteert dit sowieso in iets bloederig doch vakkundig wegsnijden van overtollige balast. De twee nummers laten zich omschrijven als vrij zware drone ambient, die tijdens ‘Red Queen’ zelfs richting postrock lonkt. Tijdens ‘Egyptian Vivisection’ mag er gerust een streep noise bij, wat resulteert in zeer aangename streep drone van topkwaliteit. Kwalitatieve muziek die uitnodigt om doorheen boeken vol mythen en sagen te bladeren. Maar ook als u van nature niet zo’n lezer bent kan u met deze fijne split tape gerust een avondje zoekmaken.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Joyfultalk - A Separation Of Being
DD Sanchez - StRaNgE
Draconian - Under a Godless Veil
Pascal Comelade/Marc Hurtado - Larme Secrete
M.B. - The Sacral Inhabitat
Bomis Prendin - Clear Memory
Aidan Baker - There/Not There
Placebo Effect - Shattered Souls
Automatism - Immersion
Fooks Nihil - Fooks Nihil