|
|||||||||||||
Toeval. In de review hiervoor (The Charlatans) lees ik dat ‘onze vriend’ Penny Rimbaud op dit album van de partij is . En waar luister ik nu naar? Juist, Crass, de oerpunk formatie waarmee diezelfde Penny Rimbaud zichzelf willens nillens de geschiedenis inspeelde. Deze punkklassieker verscheen in z’n origineel in 1978 en geniet op vandaag in anarchistische en autonome middens nog altijd een heuse cultstatus. Allicht de reden waarom deze klassieker recent en voorzien van een nieuwe verpakking werd heruitgebracht. Uitverkoop zowaar? Wel ik zou durven beweren van niet gezien deze Crass allicht belangrijker is geweest voor de punk dan pakweg het synoniem voor punk; The Sex Pistols. Niet voor niets schreeuwen ze op deze plaat al “Punk Is Dead”, voor Crass was punk dan ook meer attitude en individualiteit dan imago en popcultuur. “The Feeding Of The Five Thousand” sloeg in het door Tatcher kapot getormenteerde Engeland in als een bom. Ook de poster van de uitgeteerde soldatenhand in prikkeldraad met daaronder de niet mist te verstane boodschap ‘your country needs you’, het Crass logo (een soort symbiose van het katholieke kruis en de swastika als tekens van onderdrukking) en de slogan ‘anarchy and peace’zijn onlosmakelijk met Crass verbonden. Punk was voor Crass veel meer dan risicovertier voor een verveelde middenklasse, het was complete destructie en chaos om vanuit de totale vernieling weer iets op te bouwen. Steve Ignorant, Eve Libertine – de plaat opent met haar fameuze “Asylum” (‘jesus died for his own sins not mine’), Joy De Vivre, Phil Free en de al eerder vermelde Penny Rimbaud vormden zowat de spil van deze punk commune. “Do The Owe Us A Living?” is een klassieker zonder weerga, maar ook “Reject Of Society”, “Well Do They” (eigengelijk gewoon “Do They Owe us a Living” maar nog twee maten sneller) , “So What” of “Banned From The Roxy” zijn klassiekers die steevast uitnodigen tot een wilde pogo. Op deze cd uitgave wordt het album, uiteraard opnieuw gemastered, aangevuld met tal van nooit eerder uitgegeven demo outtakes die in 1977 en 1978 werden geproduceerd. Zo zijn er ook een paar tracks uit het Dail House, de Crass woning zeg maar, waar zowat alle groepsleden samenhokten. Het totaalpakket levert 34 nummers op (en ja die kunnen met z’n allen vrolijk op één cd!) die essentieel zijn voor elke punk archivaris of elkeen die de meest essentiële platen in de moderne muziekgeschiedenis in z’n bezit wil hebben. Je krijgt er de originele lp hoes op een uitvouwpostertje bij, alsook een uitgebreid infoboekje met de Crass teksten. ‘Germany got Baader Meinhof, England got punk…’ aldus Crass… muziek als wapen, muziek als destabilisator en agitator. Dat was en is Crass. Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
The Charlatans - Who we touch
Dense Vision Shrine - Time Lost In Oblivion
Heal - Supernatural
Redrum alone - My first kernel panic EP
Blastromen - Human Beyond
Mystified - Passing Through The Outer Gates - Eulogy Series, Volume I
Restless Breed - Into the sun EP
Spruke - Infektipede EP
Centrevol - Momentum EP
Accident - Crazy Bodies And Remixes
In hetzelfde genre: PUNK
Cage The Elephant - Thank You Happy Birthday
The Subs - Decontrol
Stiff Valentine - America Bleeding
Labasheeda - The Twilight State
Sheep On Drugs - Medication Time
Poly Styrene - Generation Indigo
Dexy Corp_ - Uchronopolis
Brutalizzed Kids - Soy Muρeco
Alien Sex Fiend - Death Trip
The Jim Jones Revue - Burning Your House Down