casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.160 items

   

Controlled Bleeding
Odes To Bubbler
Ambient - Experimental - Jazz - Noise - Spacerock - Unclassifiable
30/09/2011 : Controlled Bleeding - Odes To Bubbler
Soleilmoon
30/09/2011, Henk Vereecken

Controlled Bleeding is een band waarvan je zowat alles kan verwachten. Ze wisselen bij manier van spreken van muziekstijl als van onderbroek en brachten soms op heel korte tijd albums uit in een totaal verschillende stijl. Ook kunnen totaal verschillende muziekstijlen samengaan op één album. Bovendien is hun discografie uiterst onoverzichtelijk, wat voor een groot deel te maken heeft met de neiging van de band op hun oeuvre steeds te herwerken en te ‘verbeteren’. Sommige releases bestaan uit geremixed ouder materiaal van verschillende oudere releases, met vaak nieuwe tracks eraan toegevoegd of een aantal originele tracks weggelaten. Cd heruitgaven van oude vinylalbums krijgen vaak een andere naam mee en zijn ook zwaar geremixed of bevatten voor een groot deel andere tracks. Enfin, kort samengevat: de discografie van deze experimentele band is nogal een zootje.

Controlled Bleeding werd opgericht in 1978 in Boston. Het enige oorspronkelijke lid dat nog over is, is Paul Lemos. Twee andere belangrijke leden, Chris Moriarty en zanger Joe Papa stierven respectievelijk in 2008 en 2009. Maakte de band in het prille begin een soort proggy art rock, dan verschoof de sound in de vroege jaren ’80 al naar industrial noise en power electronics. Ze waren zelfs mede een van de poiniers van het genre. Later in de jaren ’80 begonnen ze dan te stoeien met ambient en zelfs met klassieke, middeleeuwse en sacrale muziek. Eind jaren ’80, begin jaren ’90 dan verschuift hun interesse weer eerder naar industrial metal en dan later weer naar dark ambient en nog later naar een soort free jazz. Controlled Bleeding hebben dus echt al vanalles gedaan - de ene release nog experimenteler dan de andere - tot zelfs een soort gothic album met een gastrol voor Rozz Williams.

De nieuwe release “Odes To Bubbler” telt 21 tracks (72 minuten speelduur). Track 1-6 zijn nieuwe composities (track 3 en 4 live, de rest studio-opnamen). Voor deze nieuwe nummers bestaat de bezetting uit Paul Lemos (gitaar en bas), Michal Bazini (electronics) en Anthony Meola (drums). Ook de bandbezetting van Controlled Bleeding is een onoverzichtelijk boeltje. Zowel Bazini als Meola zijn oudgedienden die we ooit al tegenkwamen in de Controlled Bleeding bezetting in het prille begin omstreeks 1980. Tracks 7 tot 19 van de cd zijn afkomstig van de 4cd box “Gibbering Canker Opera Slaves” (2009) en van de 4lp box “Songs From A Sewer Of Dreams” (2007).

Zoals we in het begin van deze review al opmerkten: van Controlled Bleeding kan je dus echt alles verwachten. En toch wisten de heren me toch nog compleet te verrassen. De eerste 6 tracks van dit album (samen zo’n 24 minuten) zijn dus nieuwe composities en warempel: weeral in een nieuwe stijl die nu een soort kruising is tussen spacerock en noiserock, jawel! Opener “Trialer’s Song” is verdorie een soort spacemetal, of beter nog: noisy spacepunk (een soort noisy versie van het meer glamgerichte Zolar X, voor wie die mocht kennen). Van deze eerste zes spacerock/spacemetal/spacepunk/noiserock getinte tracks ben ik compleet weg. Ze vormen ook een consistent geheel.

En Controlled Bleeding slagen erin me weerom te verbazen wanneer track 7 begint, want de gitaargeoriënteerde ‘spacenoise’ wordt dan plots ingeruild voor weeral iets totaal anders. Deze 9 minuten durende track “A Live Song (In Two Parts)” begint als toegankelijke kosmische synthesizerambient (Tangerine Dream stijl) die na 3 minuten abrupt omslaat in regelrechte noise (Merzbow stijl).

En de heren zijn nog lang niet aan het eind van hun fratsen want voor de rest van het album mixen ze (harsh) noise en een soort jazz met tussendoor een aantal korte tracks met vocals van de betreurde Joe Papa (deze klinken een beetje als een soort noise versie van Captain Beefheart). De noise/jazz improvisaties hebben dan weer wat weg van een John Zorn. Tussendoor krijgen we ook nog de metalige ambient noise van “Grinder’s Song” , alsook “Rothko”, een relaxerende ambient track voordat de free jazz van “Spattered In The Key Of “O”” losbarst. “Grinder’s Song” en “Rothko” zijn mijn favorieten van het tweede luik van dit album.

“Odes To Bubbler” eindigt met twee titelloze ‘mystery tracks’, waarvan het eerste (6 minuten) volledig teruggrijpt naar de lichtelijk geniale space en noise rock van het begin en de tweede (2 minuten) fungeert als een soort noise/power electronics afsluiter met een geluid als van een industriële stofzuiger.

Persoonlijk vind ik de eerste 6 tracks van dit album gewoonweg super, terwijl het vervolg soms eerder valt onder de noemer ‘interessant experiment’. “Odes To Bubbler” bevat aldus een weird allegaartje aan bevreemdend eclecticisme dat vanwege zijn originaliteit en in de eerste plaats vanwege de steengoede spacenoise tracks zeker een 8 waard is.

http://www.controlledbleeding.com

http://www.myspace.com/controlledbleeding

Henk Vereecken
30/09/2011

Volgende besprekingen
Koji Asano - Solstice Eclipse
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Pombagira - Iconoclast Dream
Diamond Plate - Generation Why?
Autodafeh - Act Of Faith
Kerretta - Saansilo
Blueneck - Repetitions
The Narcotic Daffodils - The Narcotic Daffodils
Hard-Fi - Killer Sounds
Rise To Remain - City Of Vultures

In hetzelfde genre: AMBIENT
Various Artists - Archipel Electronique Vol.1
Fennesz - SevenStars
Koji Asano - Solstice Eclipse
Kerretta - Saansilo
Blueneck - Repetitions
Blanck Mass - Blanck Mass
Erode - Horizon
Geir Jenssen - Cho Oyu 8201 m. -field recordings of Tibet-
Ian Boddy & Parallel Worlds - Exit Strategy
Bruno Sanfilipo + Mathias Grassow - CROMO - piano & drones -

In hetzelfde genre: EXPERIMENTAL
The Bent Moustache - Pastures New Seasons Turn
Alva Noto - UNIVRS
Monty Adkins - Fragile.Flicker.Fragment
Angel - 26000
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Haujobb - Dead Market
Zechs Marquise - Getting Paid
Silver Lady - Inclus Concentré De Génie Avec Morceaux Dedans
Engelsstaub - Nachtwärts
The Legendary Pink Dots - Paris in the Fall

In hetzelfde genre: JAZZ
Gabby Young & Other Animals - We're all in this together
Half Asleep - Subtitles for the Silent Versions
Hobocombo - now that it's the opposite, it's twice upon a time -Hobocombo plays Moondog-
Contemporary Noise Sextet - Ghostwriter's Joke
Alex Skolnick Trio - Veritas
Trumpets of Death - Teeth + Teeth = Teeths
(r) - Drama Queen - a gay album by Fabrizio Modonese Palumbo -
Larsen - Cool Cruel Mouth
David Sylvian - Died in the Wool / Manafon variations
Georgio 'The Dove' Valentino - The Sorrows of Young Georgio

In hetzelfde genre: NOISE
Dim Arcana - Ars Populi
Geistform - Transistor Music
Corazzata Valdemone vs. Fukte - Manipulations
Folkstorm - Archive Series 5 - The Culturecide Campaigns
13th Monkey - Return of the Monkey
Ke/Hil - Hellstation
Nullvektor - I Walk Alone
Mika Vaino - Life (...It Eats You Up)
Melmac - Le Désert Avance
Bettina Köster - Queen Of Noise

In hetzelfde genre: SPACEROCK
Ivy Garden Of The Desert - Docile
Siinai - Olympic Games
orchestramaxfieldparrish - Crossing Of Shadows
Paint and Copter - More trial, less error
Earthling Society - Stations Of The Ghost
Riverside - Memories In My Head
Seven That Spells - Acid Taking And Sweet Love Making
Quantum Fantay - Bridges Of Kukuriku
Astralasia - A Coloured In Dream
Weltraum - Magnolia

In hetzelfde genre: UNCLASSIFIABLE
Stéphan Garin & Sylvestre Gobart - Gurs, Drancy, Bobigny’s train station, Auschwitz, Birkenau, Chelmo-Kulmhof, Majdaneck, Sobibor, Treblinka
Marc Almond & Michael Cashmore - Feasting With Panters
Dez Mona - SAGA
Simon Fisher Turner - The Great White Silence -original soundtrack to the film-
Antoine Chessex - DUST - for 3 violins, backtape and electronics -
Cindytalk - Hold Everything Dear
Various - 100% Pure Dubstep
Biosphere - N-Plants
Chris Watson & Marcus Davidson - Cross-Pollination
Hot Club - Straight Outta Bagnolet

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/04/2020 : Robert Görl spreekt over de dood van Gabi Delgado

Op de radiozender Bayern 2 heeft Robert Görl gesproken over de dood van zijn metgezel in DAF: Gabi Delgado. Delgado stierf in de nacht van 23 maart ten gevolge van een hartaanval die wellicht het gevolg was van een flauwte. Delgado woonde met zijn vrouw in Portugal, in een huis tussen de velden. Zijn vrouw had overdag gezien dat Delgado ...

lees meer...
NIEUWS 03/04/2020 : Fenne Kuppens van Whispering Sons werkt mee aan soundtrack kortfilm

Het is noodgedwongen wat stil rond Whispering Sons, maar het is duidelijk dat zangeres Fenne Kuppens niet stilgezeten heeft. Ze werd samen met multi-intrumentalist Juul J.J. Verschraegen aangesproken om een soundtrack te schrijven voor 'Burn Out One', een experimentele kortfilm van Rik Chaubet. Chaubet is hiermee niet aan zijn proefstuk ...

lees meer...
INTERVIEW : EXPONENTIA / ZAUBER / RESONANCE MAGNETIQUE - Ik beleef geen plezier aan buiten komen, in de zogenaamde ‘echte wereld’.

Ludovic Dhenry is een bezig bijtje. Zonet heeft hij de vijfde cd van zijn neoklassiek project Exponentia uitebracht. De eerste in vier jaar, maar dat ligt ook aan het feit dat hij tussendoor nog een electroproject heeft met Zauber, en ambiant industrial maakt als Résonance Magnétique. Wij vonden het tijd om alles nog eens op ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2020 : Red Zebra viert 40 jaar Living Room met nieuwe single

'I can't live in a living room' blaast 40 kaarsjes uit, en u zult het geweten hebben. Om te beginnen is er een nieuwe single: 'My Boss, The Robot'. Het is het eerste werk sinds de reünie in 2017 en het eerste nieuw werk sinds 'No Kitchen In The House' uit 2011, op een split-single met Portrait Bizarre. De single ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2020 : Doganov covert Living Room voor 40-jarig bestaan

Kunt u leven in een leefruimte? Sommige mensen hebben het er moeilijk mee, zeker nu je er niet meer buiten mag. Red Zebra kent dat gevoel al 40 jaar lang. De verjaardag van hun legendarisch nummer 'I can't live in a living room' krijgt nog wat meer luister met een uiterst mooie en originele cover van 'I can't live in a ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : Hoe zou het nog zijn met... The Cure

Als u een goed geheugen hebt, weet u nog dat ons een nieuwe plaat van The Cure beloofd werd. Toegegeven, het is al lang geleden. Nadat Robert Smith in 2018 het Meltdown festival had gecureerd in Londen, verklaarde hij inspiratie opgedaan te hebben uit al die (jonge) groepen die hij geprogrammeerd had, en zelfs studiotijd geboekt had. De plaat ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...