casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.907 items

   

Con-Dom
How Welcome Is Death To I Who Have Nothing More To Do But Die
Industrial - Noise
13/09/2016 : Con-Dom - How Welcome Is Death To I Who Have Nothing More To Do But Die
Tesco
13/09/2016, Dimi Brands

2016 is een mooi jaar voor de liefhebbers van power noise/electronics, na zeer sterke releases van grote namen als Genocide Organ, Prurient, Ke/Hill en Sutcliffe Jügend is het nu tijd voor een andere legendarische act: Con-Dom, het eenmansproject van Mike Dando, dat op 1 augustus ook alweer 33 kaarsjes mocht uitblazen.

Dat Con-Dom niet staat voor de rubbertjes in je nachtkastje, maar de afkorting is van de twee begrippen Control & Domination, wist je misschien al. Mensen die Mike Dando al live aan het werk zagen, zoals in Antwerpen (Hof Ter Lo) in 2008, spreken er nog van. Tenminste, als een rondvliegende baksteen niet een deel van hun hersenactiviteit heeft aangetast. Ook op deze plaat zijn deze twee termen aan de orde, al zou je ze in de eerste plaats hier misschien niet verwachten, toch lezen we, en er is iets van aan: “Control and domination are etched on the face of humanity just as surely as the creases in an old woman’s skin.”

Dat Con-Dom de controverse niet schuwt bleek al in het verleden, denk maar aan de samenwerkingen met het al even controversiële The Grey Wolves, of albumtitels als Calling All Aryans (waarvan de verkoop op Discogs verboden is!) of Even More Racial Hatred. Ook op How Welcome Is Death To I Who Have Nothing More To Do But Die schopt Dando tegen een heilig huisje, want taboes zijn er niet in het Con-Dom universum.

Er zijn mensen die zeggen dat het proces van ouder worden iets moois is. Zelf werkzaam in een rusthuis (de wachtkamer van de dood) lach ik zulk een opmerking eerder zuur weg. Even wijzen op het verlies van onafhankelijkheid en het aftakelingsproces met al de lichamelijke ongemakken (Tena Lady, iemand?) die ermee gepaard gaan kunnen hierbij daadkrachtige argumenten zijn.

Ook Con-Dom is deze mening aangedaan, getuige het nieuwe werkstuk van deze power electronics pionier. Zonder het thema te willen verbloemen laat hij zijn licht schijnen op dit onderwerp, niet alleen muzikaal, maar ook door het begeleidende boekje, alwaar we tal van foto’s terugvinden van oudjes waarvan de uiterste versheidsdatum al een tijdje overschreden is.

“I have a pad between my legs-always-it’s to stop me wetting myself-weeing down my leg-it’s for ‘accidents’-I am sitting on a piss-soaked sponge hour after hour-thighs chafing-cold damp against my cheeks-smell of stale urine fills my peeling nostrils.”, is een opener die kan tellen. Het is slechts een voorbeeld van gruwelbeelden uit de tekst van ‘Living Dead’, alwaar een dementerende een innerlijke dialoog met zichzelf lijkt aan te gaan. Maar Con-Dom wil niet enkel choqueren, de gevoelens van schaamte, vernedering en walging springen ook duidelijk naar voren.

Tussen de nummers door maakt Dando gebruik van samples van enkele oudjes, dit gaat van geween tot slaapgeluiden tot hysterisch geschreeuw. Muzikaal interessant word het wanneer zo een interlude verweven wordt in een volgend nummer. Maar een grote struikelblok is echter dat de interludes en het nummer dat er op volgt, niet naadloos in elkaar overvloeien, maar er een korte stilte te horen is. Uiterst storend, zeker als op het einde van de interlude het volgende nummer al een aanvang neemt. Maar los daarvan hebben we op het gepresenteerde materiaal niets aan te merken, dit is de zoveelste sterke power electronics plaat die we dit jaar op de draaitafel mochten leggen, we hadden in het geval van Con-Dom trouwens niet anders verwacht.

‘How Welcome Is Death To I Who Have Nothing More To Do But Die’, niet enkel het gelijknamige nummer, maar de hele plaat is een pleidooi voor euthanasie. Vaak denkt men bij deze term dat dit voornamelijk voor de nabestaanden een verlossing is, een last die van de schouders afvalt. Maar Con-Dom wil aantonen dat in naam van de waardigheid de oudjes zelf haast smeken om geëuthanaseerd te worden.

‘Just Fuckin’ Die’ kan dan wel weer gezien worden als het shockertje van deze plaat, over de walging tegenover ouderen (“Dribbling from cracked sore scabby lips dried yellow pus at each festering corner food fragments lodged old hag whiskers stench bruised yellow black purple skin look like shit smell like shit talking shit...you disgust me you repulse me time to die fucking die die just fucking die!”).

Deze plaat geef je best niet cadeau voor de verjaardag van je opa of oma, maar dat deze plaat in staat is om een hekel onderwerp op te rakelen en voldoende voer voor discussie biedt door de nodige controverse niet te schuwen, maakt dit tot een typische, sterke Con-Dom release. Laat het euthanasie debat dus maar wederom oplaaien!

Dimi Brands
13/09/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Nog meer video's uit 'The Book Of Fire' van Mono Inc.

Het blijft maar video's regenen uit de laatste plaat van Mono Inc. Intussen hebben al 9 van de 12 nummers op het laatste opus 'THe Book Of Fire' een video gekregen. De laatste nieuwe is 'Nemesis', een meer ingetogen nummer. Waarom zoveel video's? Wel, omdat 'The Book Of Fire' een immens succes is, en daar wil ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...