casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.313 items

   

Comus
Out of the Coma
Folk / Ethnic / Tribal - Psychedelic
04/06/2012 : Comus - Out of the Coma
Coptic Cat
04/06/2012, Jan Denolet

Na het legendarische, iconische en toendertijd ondergewaardeerde First Utterance (1971) en het commerciëlere teleurstellende To Keep from Crying (1974) hielden de Acid Folk pioniers Comus ermee op. Ondertussen begon de reputatie van hun eerste album een eigen leven te leiden. David Tibet van Current 93 en Mikael Akerfeldt van Opeth zijn maar enkele van de artiesten die Comus vermeldden als een van hun voornaamste invloeden. Wat hen wél onderscheidt van anderen is dat ze zich actief voor hun vroegere helden zijn gaan inzetten. Zo zorgt Akerfeldt ervoor dat Comus voor de gelegenheid herrijst om de affiche van het Zweedse Melloboat Festival af te sluiten. David Tibet nam het dan weer op zich om de live-opname uit te brengen via een join venture van Dirter Records met zijn eigen Coptic Cat label. Comus oogstte de lof die ze verdienen en dat smaakt natuurlijk naar meer...

"Somebody's talking about me..." verwoordt Roger Wootton het voorgaande in de tekst van het openingsnummer Out Of The Coma, titelsong van hun eerste studioplaat sinds 1974. In deze cryptische tekst beschrijft Wootton het gevoel van de groep om na zo'n lange tijd terug actief te worden. Ergens lijkt het ook wel op de entiteit Comus die zichzelf uit de bodem van het Mythagowoud ontrukt, gevoed door het bewustzijn van echte mensen (voor meer duiding zie de Mythagoreeks van schrijver/archeoloog Robert Holdstock: aanrader!). De muziek is direct to the point: een geslaagde terugkeer naar de sound die van First Utterance een geweldige ervaring maakte. De soprano sax van Jon Seagroatt (enige nieuwe lid sinds 2008) klinkt een beetje als een anachronisme, maar da's muggeziften... In het volgende nummer, The Sacrifice, krijgen we meer van dat. Bobbie Watson en Roger Wootton bezingen het verloop van een pre-keltisch mensenoffer, om de hulp van de goden af te smeken. Past volkomen in het bloeddorstige wereldje waarin zich de liederen van Comus zich doorgaans bevinden. The Return is de enige die de verwachtingen minder weet op te lossen. Ligt misschien weer aan die saxophoon...? Drie nummers die hier naar voor geschoven worden als voorbeelden van een herrezen Comus; maar er is meer.............

Op het einde van de sixties en aan het begin van de seventies waren zgn. suites in de mode bij de alternatieve rock- en folkmuziek. Wie zichzelf een beetje serieus nam had een suite op zijn plaat staan: King Crimson had er verschillende, Gryphon had zijn Midnight Mushrooms, Genesis had Supper's Ready, Jan Duke de Grey had zijn macabere Sun Suite, Mc Donald & Giles hadden hun Birdman Suite en bij Yes was bijna elk nummer een f*****g suite... Niet onlogisch dus dat Comus anno 1972 werk gemaakt had van hun eigen Malgaard Suite, een op Tolkienleest geschoeid muziekstuk in twee delen (elk om en bij het kwartier) over een maagd (dat beweert ze toch) die gevangen gehouden wordt door een Oger (=groot,lelijk en gewelddadig). Roger Wootton sprong bijna uit zijn vel toen de platenbonzen voorstelden om eerst een outtake van 3 minuten als single te nemen om te zien of dit bij het publiek aan zou slaan. Geen single dus... en ook geen album... Na enige jaren zonder platencontract rondgedoold te hebben in Europa hield de groep het voor bekeken (tot 1974, om To Keep From Crying op te nemen). Groot was de verbazing van de groep toen ze enige jaren geleden via een toenmalige fan een oude cassette kregen overhandigd met daarop hun eigenste Malgaard Suite, in 1972 opgenomen vanuit het publiek! Jon Seagroatt heeft met veel geduld en metier het misarabele geluid terug naar een aangenamer niveau gebracht zodat Malgaard nu 40 jaar na zijn 'geboorte' voor het grote publiek beschikbaar is. De geluidskwaliteit is aanvaardbaar en je krijgt een vrij goed beeld van hoe de groep toen in volle actie klonk. De Malgaard Suite is een muziekstuk dat wel wat vraagt van de muzikanten, maar ze brengen het er vrij goed vanaf. Let ook op de Crumhorn van Lyndsay Cooper: een prachtig barokinstrument dat familie is van de schalmij en dat een warme diepe klank bezit. Comus gebruikte trouwens een Crumhorn één jaar voor Gryphon dit zou doen voor op hun debuutalbum. O.k.: Shirley Collins was eerst, maar die speelt in een andere league...

Op eenzelfde album blikt Comus achter de schouder naar een ver verleden én kijken ze zelfzeker de toekomst tegemoet. Tijd om er terug tegenaan te gaan, zou ik zeggen!

http://www.comusmusic.co.uk/

Jan Denolet
04/06/2012

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...