casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.168 items

   

Colin Self
Orphans
Electro - Experimental - Pop
19/03/2020 : Colin Self - Orphans
RVNG Intl.  RVNG Intl.
19/03/2020, Dimi Brands

Van een componist/choreograaf die schippert tussen de twee überhippe steden New York en Berlijn kan je wel verwachten dat hij een denkbeeldige melkweg heeft uitgebouwd om zijn artistieke carrière mee vorm te geven.

Neem nu zijn laatste (mini)album Orphans dat hierbinnen een satelliet in de baan van zijn eerste album Elation (2015) vormt, een speculatieve multi-act, sci-fi operette die conceptueel werd afgesloten met het album Siblings (2018).

Eigenlijk is Orphans gedeeltelijk een prequel voor Siblings, die niet-biologische familieverhalen vertelt op basis van het vergeten, naamloze en gemarginaliseerde. In de kern van Orphans schuilt het eeuwige kind, aan het lot overgelaten om te overleden door middel van het zoeken naar plezier, creatief een gemeenschap op te bouwen en door middel van de fantasie allerhande strategieën uit te werken.

Om de release van Orphans te vieren werd een videoclip ingeblikt voor openingsnummer ‘Dispossessed’ waarin dragqueen Charlene Incarnate de uitvoering van het stuk brengt. Niet toevallig koos hij haar, want zij staat centraal in het familieverhaal van Orphans.

Het nummer in kwestie legt de zaden van een epische vocale ouverture bloot, dit inleidende stuk deelt de oorsprong van Ursula K. Le Guins utopische novelle met dezelfde titel (‘The Dispossessed’ uit 1974) en zet de aankomst van het gezin op een nieuwe planeet in kaart, hoe ze leren om samen te bestaan en elkaar ondersteunen. Het nummer omhelst de toekomst net zoals de denkbeeldige familieleden dat plachten te doen met grootse visuele flair en een orkestrale deining, waarin het fluitspel van Eve Essex opvalt. Deze familiereis wordt herhaald en uitgebreid middels de remix van ‘Survival’ (origineel terug te vinden op Siblings) door Planningtorock. Een herhaald pizzicato snaarmotief draagt het verhaal over en maakt er een bitterzoete symfonie van. Zo gaat Orphans over van het uitnodigende ‘ik’ en ‘jij’ tijdens ‘Dispossessed’ over naar een ‘wij’-refrein tijdens ‘Survival’ waarmee een definitief collectief vertrek aangegeven wordt.

Tussen deze twee stukken vind je nog het bijna a-cappella gebrachte aria ‘Once More’, voorheen een enkel bonustrack van Siblings die enkel digitaal verkrijgbaar was. Het nummer werd terug onder de loep genomen, en vergroot voornamelijk Selfs buitengewone vocale bereik. ‘Polyvagal’ tenslotte is een meer persoonlijke terugkeer naar de jeugd van Self, dat voortkwam uit dezelfde puur op plezier gebaseerde compositiepraktijken die inherent zijn aan machinaal jammen en integraal verweven is in zijn muzikale verleden. Een acid baslijn van een Korg Polysynth die hij erfde werd gelaagd met vocaal geschreeuw. Gewijd aan de polyvagale theorie als een model voor het begrijpen van muziek als therapie (met name door de vocale vrijlating in relatie tot het lichaam), is ‘Polyvagal’ een oproep om het zelf en het collectief te genezen door vreugde en katharsis.

Dat laatste hebben we nochtans amper ervaren bij deze EP. De beschrijving mag dan wel zeer uitnodigend klinken, de uitvoering vinden we deels toch iets te clichématig. We hebben het dan voornamelijk over de stereotiepe associaties in verband met gender en androgynie waar artiesten als Self moeilijk komaf mee kunnen maken. Akkoord, zijn aanpak is vrij “speciaal” (als in experimenteel) te noemen, de ritmes/zang kunnen precies niet altijd volgen, en kiezen dan maar voor het veilige pad, wat dan weer een gemiste kans is.

Net iets te vaak zagen we in gedachten allerhande fluo toestanden, theatraliteit alom, dans, of om kort te zijn een heleboel drukdoenerij die maakt dat we de muziek erbij haast als bijzaak zien. Klinkt een beetje als het Eurovisie Songfestival, nietwaar? Wel, een queer act heeft het daar in het verleden al goed gedaan, Self zou aldaar ofwel tot de verbeelding kunnen spreken als zijnde “toch wel iets speciaal”, of juist helemaal onderaan bengelen wegens “toch iets té speciaal”.

Op Elation stond een ode voor Klaus Nomi, een logisch voorbeeld voor Self. Denk verder ook nog aan The Knife op zijn experimenteels, Otto Dix zonder de operastem,... Wij denken vooral dat wij onze androgyne artiesten liever iets bescheidener (toch wat het muzikale betreft) lusten, en leggen liever nog eens Antony And The Johnsons op.

Colin Self

Dimi Brands
19/03/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 08/04/2020 : Sheffield Tape Archive: onze boeiende ontdekking op Bandcamp.

Al zoekend naar een geluidsfragment voor bij een recensie te plaatsen moeten wij ons als muziekredactie vaak in allerlei bochten wringen, willen we juridisch gezien geen blauwtje lopen met de geplaatste content. Deze zoektocht levert zo nu en dan ook een heuse ontdekking op. Zo botsten we onlangs op de Bandcamp pagina Sheffield Tape Archive. Industriestad ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Donderdag 'The Isolation Session' van Palais Ideal

De Eindhoofse postpunkgroep Palais Ideal zal ons komende donderdag trakteren op een kort quarantaineconcert, dat ze passend 'The Isolation Session' hebben gedoopt. Dit in samenwerking met de Effenaar, de legendarische concertzaal uit Eindhoven. Palais Ideal verraste ons vorig jaar met hun tweede cd 'Pressure Points'. Voor de ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Zondag livestream festival van Gothicat

We hadden al optredens, dj-sets, radioprogramma's... maar een festival in coronatijden hadden we nog niet gezien. Gothicat, een bedrijf dat gothicgerelateerde spullen maakt met een poezentwist, weet dit toch te realiseren. Op zondag 12 april van 22 tot 24 uur zullen niet minder dan 34 groepen deelnemen aan het Gothicat festival. En er ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Debuut Star Industry binnenkort op vinyl

We schrijven 1997. 'Iron Dust Crush', het debuut van Star Industry komt uit op het door de groep zelf opgerichte Revelation Records. Het is een schot in de roos en wellicht tot op vandaag de meest succesvolle cd van de groep, vandaar ook heruitgaven in 1999 en in 2008 (in combinatie met de live-cd 'Black Angel White Devil'). ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Ah Cama-Sotz lost nieuwe remix.

Dansen op fuiven zit er momenteel niet in, maar dat u zich ook in uw woonkamer volledig kan smijten, daarvan zijn de talrijke live-streams op sociale media het levende bewijs. Ah Cama-Sotz levert alvast een stevige bijdrage met de remix van Inner Circle, die te beluisteren is op Soundcloud. Ah Cama-Sotz ziet optredens tijdens Forms ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : EXPONENTIA / ZAUBER / RESONANCE MAGNETIQUE - Ik beleef geen plezier aan buiten komen, in de zogenaamde ‘echte wereld’.

Ludovic Dhenry is een bezig bijtje. Zonet heeft hij de vijfde cd van zijn neoklassiek project Exponentia uitebracht. De eerste in vier jaar, maar dat ligt ook aan het feit dat hij tussendoor nog een electroproject heeft met Zauber, en ambiant industrial maakt als Résonance Magnétique. Wij vonden het tijd om alles nog eens op ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...