casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.313 items

   

Colin Self
Orphans
Electro - Experimental - Pop
19/03/2020 : Colin Self - Orphans
RVNG Intl.  RVNG Intl.
19/03/2020, Dimi Brands

Van een componist/choreograaf die schippert tussen de twee überhippe steden New York en Berlijn kan je wel verwachten dat hij een denkbeeldige melkweg heeft uitgebouwd om zijn artistieke carrière mee vorm te geven.

Neem nu zijn laatste (mini)album Orphans dat hierbinnen een satelliet in de baan van zijn eerste album Elation (2015) vormt, een speculatieve multi-act, sci-fi operette die conceptueel werd afgesloten met het album Siblings (2018).

Eigenlijk is Orphans gedeeltelijk een prequel voor Siblings, die niet-biologische familieverhalen vertelt op basis van het vergeten, naamloze en gemarginaliseerde. In de kern van Orphans schuilt het eeuwige kind, aan het lot overgelaten om te overleden door middel van het zoeken naar plezier, creatief een gemeenschap op te bouwen en door middel van de fantasie allerhande strategieën uit te werken.

Om de release van Orphans te vieren werd een videoclip ingeblikt voor openingsnummer ‘Dispossessed’ waarin dragqueen Charlene Incarnate de uitvoering van het stuk brengt. Niet toevallig koos hij haar, want zij staat centraal in het familieverhaal van Orphans.

Het nummer in kwestie legt de zaden van een epische vocale ouverture bloot, dit inleidende stuk deelt de oorsprong van Ursula K. Le Guins utopische novelle met dezelfde titel (‘The Dispossessed’ uit 1974) en zet de aankomst van het gezin op een nieuwe planeet in kaart, hoe ze leren om samen te bestaan en elkaar ondersteunen. Het nummer omhelst de toekomst net zoals de denkbeeldige familieleden dat plachten te doen met grootse visuele flair en een orkestrale deining, waarin het fluitspel van Eve Essex opvalt. Deze familiereis wordt herhaald en uitgebreid middels de remix van ‘Survival’ (origineel terug te vinden op Siblings) door Planningtorock. Een herhaald pizzicato snaarmotief draagt het verhaal over en maakt er een bitterzoete symfonie van. Zo gaat Orphans over van het uitnodigende ‘ik’ en ‘jij’ tijdens ‘Dispossessed’ over naar een ‘wij’-refrein tijdens ‘Survival’ waarmee een definitief collectief vertrek aangegeven wordt.

Tussen deze twee stukken vind je nog het bijna a-cappella gebrachte aria ‘Once More’, voorheen een enkel bonustrack van Siblings die enkel digitaal verkrijgbaar was. Het nummer werd terug onder de loep genomen, en vergroot voornamelijk Selfs buitengewone vocale bereik. ‘Polyvagal’ tenslotte is een meer persoonlijke terugkeer naar de jeugd van Self, dat voortkwam uit dezelfde puur op plezier gebaseerde compositiepraktijken die inherent zijn aan machinaal jammen en integraal verweven is in zijn muzikale verleden. Een acid baslijn van een Korg Polysynth die hij erfde werd gelaagd met vocaal geschreeuw. Gewijd aan de polyvagale theorie als een model voor het begrijpen van muziek als therapie (met name door de vocale vrijlating in relatie tot het lichaam), is ‘Polyvagal’ een oproep om het zelf en het collectief te genezen door vreugde en katharsis.

Dat laatste hebben we nochtans amper ervaren bij deze EP. De beschrijving mag dan wel zeer uitnodigend klinken, de uitvoering vinden we deels toch iets te clichématig. We hebben het dan voornamelijk over de stereotiepe associaties in verband met gender en androgynie waar artiesten als Self moeilijk komaf mee kunnen maken. Akkoord, zijn aanpak is vrij “speciaal” (als in experimenteel) te noemen, de ritmes/zang kunnen precies niet altijd volgen, en kiezen dan maar voor het veilige pad, wat dan weer een gemiste kans is.

Net iets te vaak zagen we in gedachten allerhande fluo toestanden, theatraliteit alom, dans, of om kort te zijn een heleboel drukdoenerij die maakt dat we de muziek erbij haast als bijzaak zien. Klinkt een beetje als het Eurovisie Songfestival, nietwaar? Wel, een queer act heeft het daar in het verleden al goed gedaan, Self zou aldaar ofwel tot de verbeelding kunnen spreken als zijnde “toch wel iets speciaal”, of juist helemaal onderaan bengelen wegens “toch iets té speciaal”.

Op Elation stond een ode voor Klaus Nomi, een logisch voorbeeld voor Self. Denk verder ook nog aan The Knife op zijn experimenteels, Otto Dix zonder de operastem,... Wij denken vooral dat wij onze androgyne artiesten liever iets bescheidener (toch wat het muzikale betreft) lusten, en leggen liever nog eens Antony And The Johnsons op.

Colin Self

Dimi Brands
19/03/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...